top of page

Alanis Morissette - Jagged Little Pill

ב-13 ליוני 1995 יצא אלבום הפריצה "Jagged Little Pill" של הזמרת והיוצרת Alanis Morissette


זהו סיפור סינדרלה קלאסי במונחים אמריקאיים או קנדיים, תלוי מאיזה כיוון מסתכלים על זה.


בגיל 17 בלבד הוציאה אלאניס את האלבום הראשון שלה “Alanis”. אלבום פופ/דאנס מהוקצע ומלוטש שזכה להצלחה אדירה בקנדה. היא הושוותה לדבי גיבסון האמריקאית ואפילו היוותה מופע פותח לוונילה אייס, כן...כן...וונילה אייס, לא אייס-טי. היא זכתה בהמון פרסים בסצנת הדאנס בקנדה ונחשבה לכוכבת מאוד מבטיחה, אך האלבום השני שלה “Now is the Time” נחל כשלון חרוץ. בקושי הצליח למכור מחצית מהכמות של האלבום הראשון, וחברת התקליטים שסיימה את החוזה של אלאניס לא הייתה מעוניינת לחדשו. הכוכבת איבדה כל אבק כוכבים שהיה לה. תחשבו מה קורה לילדה בת 18 שזכתה להצלחה כל-כך גדולה ופתאום היא מתרסקת כמו זכוכית שברירית. אלאניס אספה את השברים, סיימה לימודים, השלימה בגרויות והחליטה לחפש את מזלה במקום אחר, בשידוך של חברת הפצה גדולה של מוסיקה בארה"ב.



אלאניס הגיעה ללוס אנג'לס וכבר בפגישה הראשונה עם גלן בולארד עפו ניצוצות באויר והחלו להירקם להם יצירות מוסיקה מעניינות. אלאניס וגלן לא בדיוק ידעו לאן כל הסיפור הזה הולך ואיך הדברים יסתדרו, אבל הם היו בטוחים בעצמם. יותר נכון, גלן היה בטוח מאוד באלאניס, באופי שלה, בטקסטים שהיא כתבה וברצון שלה ליצור מוסיקה אותנטית. היא לא ידעה מה בדיוק היא רוצה, אבל היא ידעה בדיוק מה היא לא רוצה לעשות!


השניים נכנסו לסטודיו כשאלאניס כותבת את המילים והלחן וגלן משלים אותה בעיבוד ומנגן על כל הכלים, על-מנת ליצור שלד לכל שיר. הם החליטו שכל יום הם מקליטים שיר אחד...וכך היה. אלאניס וגלן עבדו במשמרות של 12-16 שעות וכל השירה הוקלטה בטייק אחד או שניים לכל שיר. (לאחר מכן בסטודיו המקצועי יותר השתמשו בטייקים של השירה שהוקלטה בדמו עם הקלטת הכלים). במהלך הקלטות הדמו גלן הבין שהדבר הזה לא נשמע כמו פופ או רוק קלאסי, בקיצור לא נשמע כמו משהו שהוא נתקל בו בעבר. אלאניס כתבה את כל השירים לאלבום ואפילו למדה לנגן על גיטרה במהלך ההקלטות.

(Photo: John Salisbury)


לאחר סיום הקלטות הדמו אלאניס חיפשה חברת תקליטים על-מנת להוציא את האלבום אך קיבלה סרוב מכולם.

אמרנו סינדרלה...

אף אחד לא רצה להתעסק עם כוכבת הפופ הנכשלת שאיבדה את דרכה. רק חברת תקליטים אחת הייתה מוכנה להאמין באלאניס, Maverick Records (שמדונה נמנית בין מייסדה). הם הבינו שיש להם משהו טוב ביד (טוב בלבד) והיו מוכנים להשקיע בנערה. לאחר החתימה על חוזה, השניים (אלאניס וגלן) לקחו את חומרי הדמו ונכנסו עם קאסט שלם של נגנים להקלטת האלבום.

שותפים לא מעט כוכבים בהקלטת של האלבום הזה: דייב נברו ופלי מ"רד הוט צ'ילי פפרס" (שאותם אין צורך להציג), מייקל לנדאו (מייקל ג'קסון, ג'וני מיטשל), בנג'מין טנק (Tom Petty), מאט לואג (Alice Cooper, Slash) ועוד רבים וטובים.


האלבום כפי שאנו כבר יודעים, רחוק שנות אור מאלבומיה הקודמים של אלאניס מבחינת הסגנון המוסיקלי והטקסטים. חברת התקליטים ציפתה בכלל למכור מספיק אלבומים כדי לכסות את עלויות ההפקה ולחסוך כסף להפקת האלבום הבא של אלאניס שאמור להיות האלבום החשוב.

את המציאות והסיפור האמיתי רובנו כבר מכירים, תחנת הרדיו האמריקאית KROQ השמיעה את הסינגל הראשון מהאלבום "You Oughta Know" ללא הפסקה והשאר, איך אומרים...היסטוריה.

סינגלים מטורפים, אחד אחרי השני... “Ironic”, “Hand In My Pocket”, “Head Over Feet” ועוד ועוד יצרו אלבום רוק שהתלבש כמו כפפה לביקוש הקהל באותה שנה. האלבום הפך לאבן דרך בהתפתחות הרוק בשנות ה-90 ובמיוחד לרוק הנשי.

אין ספק שחלק גדול מההצלחה של האלבום קשורה לאישיות המיוחדת של היוצרת המדהימה הזאת. אלאניס הצליחה להכניס לתוך השירים את כל נשמתה ואת מהותה ומילותיה החושפניות והרגישות שיצאו מהלב הצליחו לחדור עמוק אל תוך לבבות המאזינים.


הצלחתו היתה מטאורית והפכה אותו לאחד האלבומים המצליחים ביותר של שנות ה-90, עם זכייה של 6 פרסי גראמי (96-98). זה אחד מהאלבומים "הנשיים" הנמכרים ביותר בארה"ב, ומכירות של 30 מיליון עותקים הפכו אותו גם לאלבום העשירי הנמכר ביותר אי פעם.

מותר לציין שהאלבום הזה גם נכנס לרשימת 500 האלבומים הטובים ביותר בכל הזמנים, כאשר גם בישראל האלבום מגיע למקום ה- 26 במצעד האלבומים של כל הזמנים של ynet, המקום הגבוה ביותר לזמרת ברשימה.

הצלחת האלבום הביאה לפריצתה של אלאניס לשוק המוזיקה העולמי והעניק לה הצלחה מדהימה.

אגב מעבר לגרסה האקוסטית ששוחררה בשנת 2015, היום כבר יש מחזמר על האלבום, לכו לבדוק...


להאזנה לאלבום ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page