top of page

Andrew Wood

זה אולי ישמע קצת מוזר וגם לא כולם יודעים זאת, אבל סצנת הגראנג' בסיאטל לא התחילה מ"פרל ג'אם", "נירוונה", "סאונגארדן" או "אליס אין צ'יינס". זה לא שאנחנו מנסים להוריד מערכן (חס וחלילה), אלו הלהקות שזכו לפופולריות עולמית והצלחה מסחרית, אבל היו להקות ואמנים אחרים שהדליקו את הניצוץ וייסדו את סצנת הגראנג' בסיאטל.

(Photo: Lance Mercer)


אחת הדמויות הראוותניות, הכרזימתיות, המצחיקות והמוכשרות הייתה דמותו של Andrew Wood אז בואו נכיר את דמותו ועל הדרך נקבל קצת הבנה על איך התחילה סצנת הגראנג':


1. שמו המלא הוא Andrew Patrick Wood, הוא נולד בקולומבוס ב-8 לינואר 1966 וגדל ב- Bainbridge Island


2. הוא האח הצעיר מבין שלושה אחים כשהשניים האחרים הם: Kevin ו-Brian.


3. הוא גדל במשפחה מאוד מוסיקלית כששני הוריו מעודדים את ילדיהם ללמוד ולנגן בכלים שונים ומגוונים.


4. ווד גדל להיות מעריץ של "Elton John, "Queen", "Kiss ו- "Aerosmith".


5. הוא החל לעשן ולשתות כבר מגיל 12.


6. בשנת 1980 כשהוא בן 14 בלבד הוא מקים עם אחיו Kevin את להקתו הראשונה "Malfunkshun".


(Photo: Lance Mercer)


7. בתחילה הלהקה מורכבת מארבעה חברים, שני האחים כשהאחד על הגיטרה והשני זמר ושני חברים נוספים על התופים ועל הבס, Dave Hunt ו-Dave Rees.


8. שני החברים הנוספים נשארים להופעה אחת בלבד ועוזבים את הלהקה. אנדרו מחליט לקחת על עצמו את הבס, השניים מצרפים את Regan Hagar על התופים והופכים לשלישיית עוצמה!


9. לא סתם עוצמה... שלישיית אלטר אגו עוצמתית! בהשראת Kiss, השלושה לובשים (תרתי משמע) דמויות שונות על הבמה עם איפור כבד ובגדים זוהרים, כשהבולט בהם הוא ווד שעולה להופעות עם בגדי הערב של אימו ונותן לעצמו את שם הבמה “L'Andrew the Love Child”.


10. הלהקה הייתה ידועה בהופעות הגרנדיוזיות שהפכו כל מועדון של 20 איש בסיאטל להרגיש כמו אצטדיון של 20 אלף איש. ווד היה מוטרף ובלתי צפוי על הבמה, פעמים רבות היה נודד עם הבס שלו בין האנשים בקהל, יש אומרים שזה היה כל כך מהפנט עד כדי החשש כי הם כושפו.


11. במהלך התקופה פיתח ווד תלות גדולה מאוד בסמים כשהשימוש בהם הלך וגבר עד שב-1985 בגיל 19 בלבד הוא מאשפז את עצמו במכון גמילה בפעם הראשונה.


12. לאחר יציאתו מגמילה מקליטה הלהקה את השירים "With Yo' Heart (Not Yo' Hands)" ו- "Stars-N-You" לאלבום האוסף המפורסם "Deep Six". במהלך ההקלטות הביא עימו ווד מספר תלבושות וכשנשאל מדוע הוא הביא אותם הרי אין קהל, הוא השיב... שהוא צריך להיכנס לדמות.


13. האלבום "Deep Six" שיצא בספטמבר 1986 הוא אבן דרך בסצנת המוסיקה המקומית בסיאטל, הוא אוסף של חמשת הלהקות המובילות באותה תקופה את המוסיקה בסיאטל ומכיל 14 שירים. "האבות המייסדים" שהשתתפו בהקלטת האלבום הן: "Malfunkshun", "Melvins", "Skin Yard", "Soundgarden" ו- "Green River".



14. הלהקה "Malfunkshun"" לא הוציאה אלבומים משלה במהלך פעילותה באותה תקופה. כשהם פנו לחברת התקליטים Sub Pop, שהובילה את המוסיקה המקומית, הם נתקלו בסירוב שהוסבר בכך שהם לא מספיק גראנג'ים!! תקראו בהמשך מתי כן יצא אלבום של הלהקה...


15. באותה תקופה הקליט ווד מספר שירים על קלטת שקיבלה את השם "Melodies and Dreams" אותה הוא שיכפל ל-20 עותקים ועל העטיפה הוא שם תמונה של פניו עם האיפור. הוא פיזר אותן בין חנויות התקליטים המקומיות שמכרו את כל הקלטות תוך ימים ספורים.


16. בשנת 1987, מעט אחרי שיצא האלבום "Deep Six" הלהקה הפסיקה את פעילותה, ו-ווד עם המתופף ריגן החלו לשתף פעולה עם חברי להקת Green River שהם Stone Gossard ו- Jeff Ament.


17. באותה תקופה ווד היה שותף לדירה עם Chris Cornell, הוא ביקש ממנו לצרף לדירה את חברתו Xana La Fuente שעבדה בחנות בגדים. מתברר שגם כריס עבד באותה תקופה בחנות הבגדים ומה שקרה בפועל היה שהשניים הם אלה שמשלמים את המחייה, כשווד יושב כל היום בחדר הדודים (מלשון דודי מים) וכותב מוסיקה.


(Photo: Chris Cornell Facebook)


18. כריס העריץ את הכשרון והיכולת של ווד לכתוב ללא מחסומים, עכבות או פחד מביקורת של אחרים. באחד הראיונות הוא סיפר שבזמן שהוא היה כותב שני שירים ווד היה כותב עשרה. ווד הרגיש והתנהג כך גם לגבי הלבוש והדרך בה הוא הופיע, הוא היה אמיץ ובטוח בעצמו (אנחנו מדברים על גיל 22 כן...).


19. נחזור לרביעייה... בתחילה הם החלו להופיע עם קאברים תחת השם "Lords of the Wasteland" אך מהר מאוד הם הבינו את הפוטנציאל הגלום בהם ואז החל השינוי...


20. בתחילת 1988 ווד החליט שהוא מקים את להקת הרוק הגדולה באמריקה של שנות ה-90. הרביעייה שכללה את ווד, ג'ף, סטון ו-Greg Gilmore (הגיע מ-Skin Yard) שהחליף את ריגן, צירפה את Bruce Fairweather (היה עימם ב-""Green River") והעניקה לעצמה את השם "Mother Love Bone".


(Photo: Lance Mercer)


21. כשלצידו עכשיו שני גיטרסטים מוכשרים, ארכיטקטים של סצנת המוסיקה בסיאטל, אפשרויות הכתיבה והיצירה של ווד גדלו והתרחבו באופן משמעותי לרמה אחרת לגמרי.


22. נוצר באז מאוד חזק בסיאטל על הלהקה וחברות תקליטים רבות החלו במרדף אחרי החתמתם של חמשת המופלאים. בנובמבר 1988 חתמה הלהקה על חוזה עם חברת התקליטים "Mercury Records/Stardog" שהייתה חברת הבת של "PolyGram".


23. במרץ 1989 הלהקה הוציאה EP עם שישה שירים בשם "Shine", מה שהפך אותם ללהקה הראשונה בסיאטל שהוציאה אלבום תחת חברת תקליטים גדולה. האלבום היה הצלחה וכמות המכירות הייתה גדולה, מה שרק חיזק את הבאז סביב הלהקה וההצלחה שלה.


24. בסוף 1989 חזרו חברי הלהקה לסטודיו שבקליפורניה להקליט את אלבום הבכורה שלהם Apple, האלבום כלל 13 שירים ונכתב ברובו ע"י ווד וסטון. האלבום היה מתוכנן לצאת במרץ 1990.


25. באותה תקופה ווד יצא בפעם השנייה ממכון גמילה לסמים אך זמן קצר לאחר מכן ומספר ימים בלבד לפני יציאת האלבום המתוכננת, ב-19 למרץ 1990 כשהוא בן 24 בלבד, ווד הלך לעולמו כתוצאה ממנת יתר. הוא נמצא ע"י חברתו שוכב בדירתם במצב של קומה והובהל לבית החולים שם הוא נפטר כעבור שלושה ימים.


26. כריס קורנל חזר מסיבוב ההופעות שלו עם "סאונדגרדן" וגילה שחברו הטוב ושותפו לדירה נפטר. הוא יצא מיד לסיבוב הופעות כי חשב שכך יהיה לו יותר קל להתמודד עם האבל, אך מספר חודשים לאחר מכן הוא חזר ועדיין היה מדוכא ואבל. כתוצאה מחוסר היכולת להתמודד עם האבל הוא מחליט לכתוב ויחד עם חברי "Mother Love Bone" הוא מוציא את ההרכב/האלבום "Temple Of The Dog" לזיכרו לשל ווד.



27. בשנת 1995 סטון אסף 13 שירים של "Malfunkshun" והוציא אותם תחת הלייבל שלו "Loosegroove Records" כששם האלבום הוא "Return to Olympus".


28. השיר "Chloe Dancer/Crown of Thorns" מה-"EP "Shine הוא חלק מהפסקול של הסרט "Singles".


29. בשנת 2005 הבמאי Scot Barbour הוציא סרט דוקומנטרי בשם "Malfunkshun: The Andrew Wood Story" שמתעד את הקריירה של ווד.



30. בשנת 2011 יצא האלבום "Melodies & Dreams" שהוא אוסף שירים שווד הקליט אך לא שוחררו בצורה מסחרית.


31. בשנת 2016 יצא אלבום כפול שמאגד בתוכו אוסף שירים של "Mother Love Bone" ממקורות שונים כמו הופעות חיות, הקלטות סטודיו, "Shine" ועוד.


אנחנו מזמינים אתכם לצפות בסרט הדוקומנטרי "Hype!" שמראה באמת מה קרה באותה תקופה בסיאטל ואיך נוצרה סצנת הגראנג'.


להאזנה לאלבום הכפול "On Earth As It Is: The Complete Works" ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!! "עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page