top of page

Chris Cornell

הוא אחד המוסיקאים הגדולים של שנות ה-90 והווקאליסט הגדול ביותר והמרגש ביותר.

אנחנו לא ממש יודעים איך לפתוח את הסיקור הזה אז פשוט נתחיל...

(Photo: Jeff Lipsky)


1. שמו המלא הוא Christopher John Boyle והוא נולד וגדל בסיאטל שבוושינגטון

2. לאחר שהוריו התגרשו כשהיה נער, הוא, שני אחיו הגדולים ושלושת אחיותיו הקטנות אימצו את שם המשפחה של אימו - Cornell.

3. כבר בגיל צעיר קורנל נאלץ להתמודד עם דיכאון, הוא היה בודד ונמנע מקשרים חברתיים. היו לו הרבה פחדים וגם נטיות אובדניות עימם נאלץ להתמודד כל חייו. אלה היו בעיקר הסיבות לכך שסמים ואלכוהול היו חלק בלתי נפרד מחייו.

4. לגדול בבית עם הורים אלכוהוליסטים היה המפלט הכי טוב לילד שסובל מדיכאון וזה תרם רבות לחשיפה שלו לאלכוהול וסמים. כבר בגיל 12 הוא החל לצרוך אלכוהול וסמים שונים שהיו נגישים בבית. הוא סיפר שהאלכוהול הוא זה שהוביל לסמים כבדים, הוא מעניק לך את הבטחון שאתה יכול לקחת כל סם אפשרי ולא יקרה לך כלום.

5. החשיפה הראשונה שלו למוסיקה הייתה בערך בגיל 9 כשהוא מצא אוסף תקליטים של הביטלס במרתף של בית נטוש ברחוב בו גר, במשך מספר שנים הוא האזין רק להם.

(Photo: Gie Knaeps)


6. למרות שלמד לנגן על פסנתר וגיטרה, הכלי הראשון שהביא אותו לאהוב מוסיקת רוק היה תוף סנייר שאמא שלו קנתה לו. מלבד הסמים והאלכוהול, המפלט שהציל אותו הכי הרבה פעמים בחיים הייתה המוסיקה, היא הייתה האמצעי שלו לתעל את כל התחושות והרגשות הקשות שלו החוצה, לחיות עם עצמו באופן שלוו ואמיתי.

7. בשנת 1982 כריס היה מתופף בלהקת "Face to Face" אותה הקים יחד עם הבסיסט Duncan Elder והגיטריסט Bruce Sandelin


(Photo: tumblr.com)


8. כנראה שבאותה שנה או מעט מאוחר יותר להקתו השנייה של כריס הייתה "The Shemps", להקת קאברים שהופיעה במועדונים קטנים בסיאטל. בלהקה היו שותפים גם הבסיסט Hiro Yamamoto והגיטריסט Kim Thayil.


(Photo: Wikimedia)

9. בשנת 1984 הוקמה להקתו המפורסמת והגדולה ביותר של קורנל "Soundgarden". הירו על הבס, קים על הגיטרה וקורנל על התופים והשירה. שנה לאחר מכן הם גייסו את המתופף Scott Sundquist על מנת לאפשר לכריס להתרכז בשירה אך הוא מהר מאוד עזב והוחלף ע"י Matt Cameron. ההקלטה הראשונה של הלהקה הייתה לאלבום אוסף תחת הלייבל C/Z Records שנקרא "Deep Six" בו השתתפו ששת הלהקות הגדולות בסיאטל שבאותה תקופה.

(Photo: Jay Blakesburg)


10. בשנת 1987 חתמה הלהקה עם הלייבל "Sub Pop" שהיה עמוד התווך של סצנת הגראנג' ושיחררה את ה-EP הראשון שלה "Screaming Life", שנה לאחר מכן היא שחררה את ה-EP השני שלה "Fopp". שני ה-EP הללו יצרו באז מאוד גדול סביב הלהקה והיא הפכה להרכב פופולרי בסיאטל.

11. בשנת 1988 חתמה הלהקה עם הלייבל "SST Records" ושחררה את אלבום הבכורה שלה "Ultramega OK", האלבום יצר חשיפה עצומה ללהקה ואפילו העניק לה מועמדות לפרס הגראמי. כתוצאה מכך היא חתמה עם הלייבל הגדול A&M Records והייתה ללהקה הראשונה מסצנת הגראנג' בסיאטל שחתמה על חוזה תקליטים עם לייבל גדול.


12. בשנת 1989 שחררה הלהקה את אלבומה השני "Louder Than Love". באלבום הזה הציגה לראשונה סאונדגרדן את חתימת הזמן המיוחדת שלה (מקצב שלא מסודר לפי 4 תיבות רגיל) ולקחה צעד אחד קדימה לכיוון המטאל. זהו האלבום הראשון שלהם שנכנס למצעד הבילבורד 200 וזהו גם האלבום האחרון של הירו עם הלהקה שהוחלף ע"י הבסיסט Ben Shepherd.


13. במרץ 1990 איבד כריס את חברו הטוב Andrew Wood, לשניים היה קשר מאוד חזק והמוות של ווד השפיע באופן מאוד קשה על כריס. הוא חשב שלצאת מיד עם להקתו לסיבוב הופעות יעזור להתגבר על האובדן אך הוא נוכח לדעת שטעה ומיד עם חזרתו מהסיבוב, יחד עם המתופף קמרון וחבריו מלהקתו של ווד "Mother Love Bone" יJeff Ament, Stone Gossard וגם כמה "חדשים" Eddie Vedder ו- Mike McCready הם יצרו את האלבום וההרכב הזמני "Temple Of The Dog" שכולו נוצר לזיכרו של ווד ושוחרר ב-1991.

(Photo: tumblr.com)


14. עוד באותה שנה כשסצנת הגראנג' כבר הופכת ללהיט התורן בארה"ב ודקה לפני שהיא פורצת לשאר העולם שיחררה הלהקה את האלבום השלישי שלה "Badmotorfinger". עם סינגלים כמו "Jesus Christ Pose", "Outshined" ו- "Rusty Cage" ועם מועמדות לפרס גראמי, האלבום הפך להיות אחד המצליחים של הלהקה שהביא אותה למיינסטרים והיה ההכנה להצלחה של האלבום הבא.


15. בשנת 1992 לוקח כריס חלק ב-EP של "Alice In Chains" בשם "SAP", יחד עם Mark Arm מלהקת "Mudhoney", השניים מקבלים קרדיט בבוקלט של האלבום כ- "Alice Mudgarden".

16. בשנת 1994 שחררה הלהקה את אלבומה הרביעי "Superunknown". הוא נחשב לאלבום הפריצה והמצליח ביותר של הלהקה שהגיע הישר למקום הראשון בבילבורד 200 והוציא סינגלים כמו: "Spoonman", "The Day I Tried to Live", "Black Hole Sun", "My Wave ו-"Fell on Black Days". האלבום היה מועמד לשלושה פרסי גראמי וזכה בשניים.

(Photo: soundgardenworld.com)


17. בשנת 1996 שחררה הלהקה את אלבומה החמישי "Down on the Upside". באלבום הזה התרחקה הלהקה משורשיה הגראנג'ים והתנסתה בכיוונים מוסיקליים אחרים, פחות הובלה של הריפים ויותר כלי נגינה אחרים עם צלילים אקוסטיים. האלבום לא זכה להצלחה כמו קודמו ועם סינגלים כמו: Pretty Noose, "Burden in My Hand", "Blow Up "the Outside World ו- Ty Cobb/Rhinosaur.

18. לאחר סיבוב ההופעות לקידום האלבום החלו חילוקי דעות בין חברי הלהקה, במיוחד בין קורנל לקים. קורנל רצה להמשיך לנוע מהריפים הכבדים והדיסטורשן לכיוונים אחרים וקים התנגד לרעיון, עד שבשנת 1997 כבר אי אפשר היה לגשר על הפערים ואחת מחמשת הלהקות הגדולות של הגראנג' התפרקה.

19. באותה שנה כריס חווה תקופה מאוד קשה, הלהקה הגדולה שלו התפרקה והנישואים שלו התפרקו גם הם. הוא הרגיש שאין לו במה להיאחז והדיכאון שתפס תאוצה השתלט עליו לחלוטין. הוא בידד את עצמו מכולם, התדרדר בצורה קשה עם השימוש בסמים וכמעט ולא אכל.

20. בשנת 1999 שחרר כריס את אלבום הבכורה שלו בפתיחת קריירת הסולו "Euphoria Morning". מהאלבום יצא הסינגל "Can't Change Me" שזכה למועמדות לגרמי והסינגל "Preaching the End of the World" אך למרות זאת הוא לא זכה להצלחה גדולה. אולם סיבוב ההופעות התברר כהצלחה מסחררת כשהוא מלווה בביקוש עצום לכל אורך ארה"ב.


21. בשנת 2000, בשידוכו של המפיק Rick Rubin, חבר כריס ל"שלישיית הזעם" והקים יחד איתם את אחד הסופרגרופים הגדולים בעולם הרוק "Audioslave". שילוב קטלני ועוצמתי של שלושה נגנים עם זמר שיכול למוטט חומות. טקסטים חזקים משולבים בריפים חזקים, דינמיקה משולבת בלחן שמסוגלות לנפץ כל דבר העומד בדרכה. בשנת 2002 שוחרר אלבום הבכורה של ההרכב הנושא את שם ההרכב וכלל את הסינגלים: Cochise", "Like a Stone", "Show Me How to ""Live", "I Am the Highway ו- "What You Are". האלבום נחל הצלחה גדולה והגיע למקום ה-7 בבילבורד 200, עד היום הוא נחשב לאלבום המצליח ביותר של ההרכב.


22. לאחר מאבקים קשים בעיקר עם הפחדים שלו, בשנת 2002 הוא הכניס את עצמו למכון גמילה והחליט שהוא צריך לשנות לגמרי את אורך חייו. בראיון שהוא קיים עם המגזין "Guitar.com" בשנת 1999 סיפר כריס על ההתמודדות עם הדיכאון: "לפעמים זו רק תגובה כימית. נראה שזה לא בא משום מקום או משום סיבה ובכל פעם שהייתי בסוג של דיכאון, ניסיתי לאורך השנים לא רק לדמיין איך זה מרגיש לא להיות שם, אלא לנסות להזכיר לעצמי שאני יכול פשוט להתעורר למחרת וזה יכול להיעלם כי ככה זה קורה, לא לדאוג לזה. כשאני מרגיש נהדר, אני זוכר את הדיכאון וחושב על ההבדלים של איך אני מרגיש ומדוע הייתי מרגיש כך ולא ליצור תגובה אמוציונלית כזו או אחרת. אתה רק צריך להבין שמדובר בדפוסי חיים ואתה פשוט חייב לצלוח אותם"

(Photo: Interscope)


23. בשנת 2005 שחרר ההרכב הקטלני את אלבומו השני "Out of Exile" שהגיע הישר למקום הראשון בבילבורד 200 וממנו יצאו הסינגלים: "Be Yourself", "Your Time Has Come", "Doesn't Remind Me" ו- "Out of Exile". קורנל סיפר שבאלבום הזה הוא כתב את השירים הכי אישיים שהוא כתב אי פעם במיוחד לאור התקופה שעברה עליו בתחילת שנות ה-2000.


24. באותה שנה אודיוסלייב הפכה ללהקה האמריקאית הראשונה שהופיעה מול קהל חי בקובה והוא גם היה המופע הארוך ביותר של ההרכב.

25. שנה לאחר מכן יצא האלבום שלישי של ההרכב, "Revelations". י Tom Morello תיאר את האלבום

כ- "Earth, Wind and Fire meets Led Zeppelin". שני סינגלים בלבד יצאו מהאלבום: "Original Fire" ו- "Revelations". מורלו סיפר שזה היה מדהים לראות את כריס נלחם באלכוהול ובסמים ונשאר נקי בהקלטות של האלבומים של ההרכב.

26. קורנל כתב את כל המילים באלבומים של אודיוסלייב אך המוסיקה נכתבה ע"י כולם ביחד. גם מורלו וגם קורנל סיפרו שתהליך הכתיבה והיצירה יחד היה משמעותית טוב יותר, בוגר יותר ויצירתי יותר מאשר עם הלהקות הקודמות שלהם.

27. בשנת 2007 הגיע הסופרגרופ לסוף דרכו, שלישיית הזעם חברה שוב לאיחוד קצר עם Zack De La Rucha וקורנל המשיך בקריירת הסולו שלו כשהוא משחרר את אלבום הסולו השני שלו "Carry On", שאמנם הגיע למקום ה-17 בבילבורד אך לא זכה להצלחה גדולה, כריס סיפר שהרבה חומרים באלבום הם שירים שהוא לא יכול היה להוציא עם "Audioslave". מהאלבום יצאו הסינגלים: "You Know My Name", "No Such Thing", "Arms Around Your Love" ו-"She'll Never Be Your Man".


28. בשנת 2008 קורנל כתב ל- David Cook, אחד ממשתתפי העונה השביעית של American Idol, את השיר "Light On". קורנל התלהב בין היתר מהביצוע של קוק בתוכנית לשיר "Billie Jean", אשר היה נאמן לגירסה של כריס מהאלבום "Carry On" והחליט לכתוב לקוק את השיר.

29. בשנת 2009 שחרר קורנל את אלבום הסולו השלישי שלו "Scream", האלבום היה שונה לגמרי מכל מה שכריס עשה עד אותו רגע. הוא בדיוק כמו שזה נשמע "Chris Cornell meets Timbaland", הפקה פופית למילים עם קולו של כריס. השניים סיפרו שזהו האלבום הטוב ביותר שהם יצרו, שאגב, היה המוצלח ביותר של כריס והגיע למקום העשירי בבילבורד 200.

30. עוד באותה שנה קיים כריס את הופעתו הראשונה בישראל מול 10,000 איש בגני התערוכה בתל אביב.

31. בשנת 2010 אחרי 12 שנים של הפסקה חזרה סאונדגרדן והתאחדה מחדש. השיר הראשון שיצא לאחר האיחוד היה "Live to Rise" שהוקלט בשנת 2012 במיוחד לסרט "The Avengers". אגב, זה לא השיר היחיד שקורנל כתב לפסקול סרט או סידרה. חפשו בפלייליסט שהכנו והקישור שלו בסוף הסיקור.

32. בשנת 2011 יצא כריס לאחד מסיבובי ההופעות המדהימים ביותר בקריירה שלו (לדעתנו), אחד המופעים המרגשים, הכנים והסוחפים ביותר "Songbook". ההופעות שהתקיימו בעיקר בארה"ב כללו שירים מכל הרפרטואר של כריס. בנובמבר אותה שנה יצא האלבום של אותו סיבוב הופעות והוא פשוט אלבום חובה!

33. בשנת 2012 הגיע קורנל לישראל בפעם השנייה וקיים שתי הופעות, האחת בהיכל נוקיה בתל אביב והשנייה באמפי שוני.

34. בסוף שנת 2012 יצא אלבומה השישי והאחרון של סאונדגרדן "King Animal", י 16 שנה לאחר יציאת האלבום החמישי. מתוך האלבום יצאו שלושה סינגלים: "Been Away Too Long", "By Crooked Steps" ו-"Halfway There". כל חברי הלהקה הרגישו שהאלבום הזה הוא המשך ישיר ל- "Down on the Upside" כאילו עברו רק שנה/שנתיים מהאלבום.

35. בשנת 2014 הגיע קורנל, הפעם עם להקתו "סאונדגרדן" להופעה מטורפת באצטדיון בלומפילד, אין לנו דרך לתאר את מה שההופעה הזו עשתה לנו והחותם שהיא השאירה בנו, בואו נאמר שהאקו של הגיטרה של קים עדיין ממשיך להדהד לנו בראש גם היום.


36. היה אמור לצאת גם אלבום שביעי, אך לאחר מותו של קורנל הלהקה החליטה להתפרק. יש עדיין קצת פרטים על כך שקיים אלבום שביעי וחברי הלהקה מנסים לסיים את ההקלטות עם קולו של קורנל אך הם חווים עיכובים, כרגע לא ידוע אם הדבר נכון או מתי הוא אמור לצאת.

(Photo: Valerie Kuypers)


37. בשנת 2015 שחרר כריס את אלבום הסולו האחרון שלו "Higher Truth". זהו אלבום רגוע ונינוח שהקליט כריס יחד עם המפיק Brendan O’Brein והוא ממש מרגיש כמו נשימתו האחרונה של כריס.

38. במאי 2016 זכינו לראות את קורנל בהיכל התרבות בתל אביב, באחת מההופעות המרגשות ביותר בחיינו, זו הייתה הופעה בסגנון ה- "Songbook" בה קורנל לבד על הבמה עם גיטרה אקוסטית, חשוף כולו נותן את נשמתו. הוא קיים הופעה נוספת גם בקיסריה. 39. ב-18 למאי 2017 קורנל נמצא ללא רוח חיים ע"י המאבטח שלו במקלחת שבחדר בית המלון "MGM Grand" שבמישיגן לאחר הופעת סאונדגרדן ב- "Fox Theatre". סיבת המוות הוגדרה כהתאבדות ע"י תליה.


40. במהלך הקריירה שלו שיתף קורנל פעולה עם אומנים כמו "Slash, "Zac brown band ו- "Santana".


הכנו לכם פלייליסט מיוחד, לאמן כל כך מוכשר ומיוחד שאנחנו בטוחים שלא הצלחנו לכסות את כל הקריירה שלו או אפילו להסביר איזו השפעה הייתה לו על עולם המוסיקה.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page