top of page

Chris Cornell - Higher Truth

ב- 18 לספטמבר 2015 שחרר Chris Cornell את אלבום הסולו הרביעי שלו "Higher Truth", ועד כמה שקשה לנו לכתוב את המשפט הזה, זה היה גם אלבומו האחרון !


זה אלבום מרגש ומיוחד בו כריס פשוט מגיש לנו את הלב ואת הנשמה שלו על מגש של כסף.


האלבום הזה מגיע אחרי תהליך התנקות ארוך שעבר קורנל מאז אלבומו הקודם "Scream", שיצא שש שנים קודם לכן. ולא, אנחנו לא מדברים חלילה על התנקות מחומרים נרקוטים, אלא התנקות מוזיקלית שנועדה להרחיק אותו עד כמה שאפשר מההרפתקה הניסיונית ההיא עם Timbaland.


זה התחיל עם "Songbook" שיצא בשנת 2011 והציג לנו שירים מכל התקופות וההרכבים של קורנל בגירסה מינימליסטית ואקוסטית והמשיך עם אלבום האיחוד המטורף של "Soundgarden" שיצא שנה לאחר מכן וסיבוב ההופעות שבא לאחריו. במקביל השתתף קורנל בהופעות ובפרויקטים שונים ביניהם מיני מופע איחוד

של "Temple Of The Dog" במסגרת סיבוב ההופעות "PJ20" של פרל ג'אם והשתתפות במופע האיחוד

של "Mad Season". במחשבה לאחור נראה שכל מה שקורנל עשה מאז "Scream" נועד כדי להכין אותו לרגע המכונן בו הוא יעמוד בפנינו ערום, מופשט וחשוף כפי שהוא מוצג באלבום הזה.


מרבית שירי האלבום עוסקים בנושאים כבדים ועמוקים, כמו משמעות החיים, אהבה וכאב, אובדן ותקווה.


השיר "Nearly Forgot My Broken Heart" המובל על ידי נגינת המנדולינה המיוחדת של קורנל, מספר על אדם שדעתו כל-כך מוסחת ממפגש חדש, עד שהוא שוכח את ייאושו ואת העובדה שהוא כבר ויתר על החיים. הקליפ ששוחרר לשיר מציג באופן פשוט מצמרר את קורנל כאסיר המובל לגרדום וחבל תליה מונח על צווארו. מספר שבועות לאחר שקורנל תלה את עצמו הסרטון הוסר מהפלטרפורמות השונות.


בשיר "Dead Wishes" קורנל מהרהר באכזריות של הזמן וברצון לשלוט בכל שנייה בחיים מתוך ידיעה שהזמן יחמוק בסופו של דבר באופן בלתי נמנע. קורנל גם מלמד אותנו להביט באור בקצה המנהרה כשבסיום השיר הוא מצהיר שלא משנה כמה פעמים נפיל אותו הוא ימשיך לקום. ובמילותיו: "Come and knock me over, I'll keep getting up".

באחד השירים המרגשים באלבום "Before We Disappear" קורנל מדרבן אותנו לאחוז באהבה בחוזקה ולא להרפות ממנה, אך הוא גם מזכיר לנו שהחיים והאהבה לא יחזיקו מעמד לנצח. "Josephine" הוא שיר ישיר וכנה על גבר שפונה לאישה שהוא אוהב ומבקש ממנה להתחתן איתו ו- "Let Your Eyes Wander" מספר על אהבה אבודה.


ויש שיר אחד שהתנגן לנו ברקע בזמן כתיבת שורות אלה והוא לא נכלל באלבום המקורי, אלא רק בגירסה המורחבת. שמו "Wrong Side" והוא נכלל בגירסת הדה לוקס של האלבום, אבל הוא שיר מרגש, קסום ומיוחד שעזר לנו במהלך הכתיבה, ממליצים גם לכם להקשיב לו גם בזמן הקריאה: כאן. ואל תיבהלו אם הדמעות יזלגו מעצמם, זו ההשלמה שלעולם לא נשמע עוד את הקול האדיר הזה משחרר מוזיקה חדשה.


אבל היופי של האלבום הזה הוא שלמרות הדיון בנושאים כבדי משמעות, קורנל עדיין מצליח להישאר חיובי ומלא תקווה. הוא מתמודד עם הקשיים המתוארים בשיריו לא בעצבות, רחמים או הלקאה עצמית, אלא באמפתיה, הזדהות ואופטימיות זהירה.


ובדומה לצד הלירי, כך גם המוזיקה באלבום. היא נעה בין המלנכוליה של שיר הנושא "Higher Truth" ושל "Let Your Eyes Wander", לאפ-ביט של "Our Time In The Universe" ו- "Only These Words". מרבית השירים מציגים את קולו של קורנל דומיננטי, כואב וחודר ויחד עם זאת ערום וחשוף, עם הפקה מינימליסטית וכמעט ללא כלי נגינה מלווים. אין באלבום הזה כמעט שירים עם תופים, ובאלו שיש מדובר ב"לופים" שקורנל יצר בעזרת מכשיר אלקטרוני שנקרא Looper. מי שהיה באחת משתי הופעות של כריסקו בארץ בשנת 2012, ראה כיצד הוא מופיע לבד עם אותו המכשיר, מקליט קטעים שלו ושל הגיטרה ומשמיע אותם שוב ושוב באופן רפטטיבי שבסופו של דבר נשמע כמו להקה שלמה שמלווה אותו.


שירת הברבור של אחד הזמרים הגדולים בדורנו מהווה השתקפות מלאה של חייו. כשם שהמילים והמוזיקה באלבום משתלבים ויוצרים יחד ניגודיות של אהבה וכאב, אובדן ותקווה, כך גם נפשו הפצועה של היוצר המרגש הזה נעה בין שמחה לכאב, בין תקווה לייאוש, טרובדור מודרני, נסיך הגאות והשפל שהצליח להציל כל-כך הרבה נפשות באמצעות היצירה שלו, אך באופן מאוד עצוב ומצער לא הצליח להציל את נפשו שלו עצמו.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page