top of page

Concert for Bangladesh🕊️, 1/08/1971



מה הקשר בין UNICEF, רשות המיסים האמריקאית ה-IRS, המדיסון סקוור גארדן בניו יורק ואירוע ה-לייב אייד בוומבלי?


Concert for Bangladesh🕊️, 1/08/1971


"טריילר" של המופע:


ב- 1 לאוגוסט 1971, George Harrison🐞 הבריטי וראווי שאנקר ההודי, סוף סוף נפגשו ליום המיוחל במדיסון סקוור גארדן, כדי לממש את תכניתם.


זו הייתה הפעם הראשונה שמוסיקאים ניסו לעורר מודעות ועל הדרך לגייס כסף 💸 בשביל מטרה הומניטרית חוצת גבולות.


לצורך זה הם גייסו סוללת כוכבי מוזיקה שמתאימים לא רק לרוח התקופה, אך אולי אפילו חשוב יותר, לרוח המסר שרצו להעביר.


לשתי הופעות שהתרחשו ב-01/08/1971, לצד הריסון ושאנקר, עלו על הבמה ביחד ולחוד: Ringo Starr, ליאון ראסל, Eric Clapton, בילי פרסטון ועוד רבים וטובים אחרים.


אחת מגולות הכותרת של הליינאפ, הייתה Bob Dylan ששב מבצורת הופעות של כשנתיים, כדי לתמוך ולהשתתף במופע.


סרטון של כ-8 דקות, מתכנית טלויזיה על הקונצרט האגדי:


ההופעה התרחשה בעקבות תקופה קשה של פליטי מלחמה ואסונות טבע שהתרחשו באזורה של בנגלדש. שאנקר, בעל שורשים מהאזור, הושפע מאוד מהמצב.


לאחר שיחת טלפון 📞 אחת לחברו הטוב (ותלמידו לכלי הסיטאר) ג'ורג' הריסון ("החיפושית השקטה"), הוא ענה שיראה מה יוכל לעשות. לאחר הרבה שיחות טלפון וכמה חודשים לאחר מכן, ביום בו המדיסון סקוור גארדן היה פנוי... לקראת ההופעה... כל העולם ידע איפה נמצאת בנגלדש ומה המטרה שלשמה מתכנסת החבורה המופלאה!


ההופעה הוקלטה לאלבום, צולמה לווידאו, שזכו לשלל מהדורות בינלאומיות וחידושים לאורך השנים, כך שמעבר להכנסות משני המופעים עצמם, היא הפיקה ועדיין מפיקה הכנסות לקרן UNICEF ע"ש ג'ורג' הריסון, המחזיקה הבלעדית של הזכויות ומרכזת את הפעילות והעברת כספים למדינה עד היום.


לא תמיד הכל הלך חלק כל כך מבחינת ההכנסות והעברתם, שכן מעולם לא נעשה אירוע בעל כוונת רווח כזאת ברמה בינלאומית🌎 חוצת גבולות והאירוע לא נרשם מלכתחילה כאירוע צדקה של UNICEF. מה שגרם לרשות המיסים האמריקאית (IRS) לעכב סכומים גדולים במשך כ-10 שנים (!).


תחילה הועברו בשנות ה-70 מעל 13 מ' דולר, סכום נאה במונחים של אז, במיוחד לאור העובדה שהיה האירוע היחיד מסוגו, בעולם שמן הסתם היה נחות מבחינת תפוצה תקשורתית , לעומת העשורים שלאחריו. בשנים שלאחר מכן מסר הריסון בראיון בשנות ה-90, כי ההכנסות כבר עמדו על כ-45 מ' $ (שצמחו מאז וכנראה צפויים עוד לצמוח בעקבות שנת ה-50 לאירוע).


את נסיונו ב"הפקת אירועי צדקה מוסיקליים גלובליים (והגעת הכספים ליעדם בזמן)" תרם הריסון לבחור צעיר, שכעשור לאחר מכן החליט לערוך הרפתקה משלו למטרה טובה...


כך שלולי ההופעה ב-בנגלדש, בוב גלדוף ככל הנראה לא היה מחליט לאסוף את כוכבי🌟 שנות ה-80 ולהעביר בשידור חי לכל העולם (חלקו הגדול כבר עם מקלטי טלויזיה) את Live Aid האייקוני לטובת נפגעי הבצורת באפריקה.


כנראה שבעקבות ההופעה של Freddie Mercury המנוח באותו לייב אייד, לא הייתה מתרחשת הופעה דומה, 8 שנים לאחר מכן... "Freddie Mercury Tribute Show" הפעם לא רק לזכרו ולכתו בטרם עת🖤 של אותו מרקורי, אלא לעורר למודעות אדירה (שלא הייתה לפני כן), למחלת האיידס שאותה לא שרד (סימלה מתנוסס על פוסטר ההופעה, לצד הסרטים האדומים על בגדי רבים בעולם באותה התקופה)...

אני זוכר את עצמי כילד בן 12, רואה לראשונה בשידור חי📺 את גיבורי המוסיקליים הראשונים... עם עוד כחצי מיליארד (!!!) אנשים מסביב לגלובוס.


כנראה שלכל דור יש את "קונצרט לבנגלדש" שלו.. ואולי צפויות לנו בכל דור, הופעות שמדגישות את ה"דבק" הקוסמי והנפלא של המוזיקה, אשר מחבר בין אנשים למטרות נעלות ולטובת הכלל.


שיחת טלפון קטנה לפני 50 שנים, ממשיכה להפיץ את הבשורה של שאנקר והריסון המנוח... אפשר עדיין לעשות מעשה ולנסות להשתמש במוזיקה ובכוח התרבותי/תקשורתי כדי לנסות לעשות טוב בעולם... ושכל אחד מאיתנו יזכה להמשיך לתרום את חלקו ולעשות זאת בעזרת מילה טובה🙏... ו/או מוסיקה טובה!


ההופעה ב-vimeo:

Enjoy!

O.Miz 🎧




 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page