top of page

Eric Clapton

אגדת הגיטרה Eric Clapton נולד ב- 30 למרץ 1945, בריפלי, שבחבל סארי, אנגליה, וזו הפעם הראשונה בכל היסטוריית הסיקורים שלנו שבאמת נותרנו פעורי פה.

(Photo: Ron Pownall)


24 אלבומי אולפן כאומן סולו.

23 אלבומי אולפן כחלק מהרכבים.

16 אלבומי הופעה כאומן סולו.

21 אלבומי אוסף וקופסאות.

14 פסי קול.

9 הרכבים בהם היה חבר, וביניהם:

י1. The Yardbirds.

י2. John Mayall & the Bluesbreakers.

י3. Cream.

י4. Blind Faith.

י5. Delaney & Bonnie & Friends.

י6. Derek and the Dominos.


86 שיתופי פעולה מוקלטים עם אמנים שונים, ביניהם (וזו רשימה חלקית בלבד) "הביטלס", ג'ורג' האריסון, ג'ון לנון והפלסטיק אונו בנד, פול מקרטני, רינגו סטאר, ארת'ה פרנקלין, רוג'ר ווטרס, פיל קולינס, סטינג, סטפן סטילס, קרלוס סנטנה, אלטון ג'ון, רוד סטיוארט, בריאן וילסון, קייט בוש, באדי גאי, בי. בי. קינג, ג'יי. ג'יי. קייל ועוד ועוד....


איך בכלל מתחילים לסקר אגדה כזאת ?


אין ספק שכותב הגראפיטי המפורסם משנת 1966 צדק! - "CLAPTON IS GOD", אחרת אין הסבר הגיוני ורציונלי להספק האדיר של האיש הזה, במיוחד בהתחשב בכך שבמשך ארבע שנים, החל משנת 1970 ועד 1974, במה שאמור היה להיות שיא הקריירה שלו, הוא לא היה פעיל בשל בעיות סמים ואלכוהול.

(Photo: Classic Rock In Pics on Twitter)


אז הפעם החלטנו ללקט בפינצטה 35 עובדות מעניינות על "אל הגיטרה", אריק קלפטון:


1. עד גיל 9 הוא היה בטוח שאימו זו אחותו. אימו Patricia ילדה אותו בגיל 16 כתוצאה ממערכת יחסים עם גבר נשוי, והוא גודל על-ידי סבו וסבתו.


2. הלהקה הראשונה אליה הצטרף בגיל 17 היתה "הרוסטרס".


3. את הכינוי "Slowhand" הוא קיבל עוד בימי ה"יארדבירדס" אליהם הצטרף כשהיה בן 18. זה היה בשל הזמן שלקח לו להחליף את מיתרי הגיטרה אותם היה מרבה לקרוע בשל סגנון הנגינה שלו. "Slowhand" הוא גם שמו של אלבום הסולו החמישי שלו.


4. קלפטון היה מאוד ביקורתי בנוגע לנגינה שלו וזה כמעט גרם לו לזנוח את המוזיקה בשנת 1965. בגיל 20 התראיין לעיתון וביקש שלא יחמיאו לו כי הוא לא חושב שהוא מנגן טוב. בהמשך הוא נסע לכפר נידח, התבודד וניגן שעות על גבי שעות כל יום עד שהרגיש מוכן והצטרף ל- "John Mayall & the Bluesbreakers".


5. ג'ון מאיאל נהג להחליף גיטריסטים כמו גרביים, קלפטון היה היחיד שלא פוטר על-ידיו, הוא החליט לעזוב והקים את להקת "Cream".


6. "קצפת" שנחשבת לסופרגרופ הראשונה במוזיקה נקראה כך כי שלושת חבריה חשבו ליצור את הרכב הבלוז הטוב ביותר בעולם. הקצפת של המוזיקה, הקרם דה לה קרם.


7. ואולם, באחד הימים כשקלפטון ישב במסעדה וקרא במגזין הרולינג סטון כתבה על "Cream", בה הוא הוגדר כ״מאסטר הקלישאות״, הוא התעלף בו במקום וכשהתעורר החליט לפרק את הלהקה.


8. קלפטון לא בזבז זמן ומיד לאחר פירוקה של "קצפת, הוא פנה להקים את הסופרגרופ הבא עם Stevie Winwood - ההרכב "Blind Faith".


9. קלפטון לא רצה לשיר בתחילה את שירי ההרכב, גם לא את אלו שהוא כתב. הוא ציין שווינווד מאוד כעס עליו, אבל הוא פשוט הרגיש שהוא לא זמר מספיק טוב.


10. ההופעה הראשונה אי פעם של ההרכב נערכה בפני למעלה ממאה אלף איש בהייד פארק שבלונדון.


11. בראיון שקיים על ההרכב "בליינד פיית'" ציין קלפטון כי ההרכב הפך את כל חבריו לעשירים מאוד, אבל במקרה שלו כל הכסף הלך על סמים.


12. קלפטון פירק את "בליינד פיית'" לאחר שהתאהב בלהקת החימום שלהם Delaney & Bonnie. הוא החל להופיע איתם ובהמשך הוא יודה כי הוא חייב את קריירת הסולו שלו לדלאני ששכנע אותו שיש לו מתת אל שזה הקול שלו, והוא חייב להשתמש בה.


13. חברי הסופרגרופ הבא של קלפטון - "Derek and the Dominos" נפגשו במהלך סיבוב ההופעות של Delaney & Bonnie and Friends בו נטלו קלפטון ואותם חברים חלק. אלו היו בובי ויטלוק (שירה וקלידים), קרל רדל (בס) וג׳ים גורדון (תופים). נגן אורח נוסף שגם השפיע על נגינתו של קלפטון וסייע בכתיבת הריף לשיר המפורסם "Layla" היה דוויין אולמן מה"אולמן בראדרס".


14. קלפטון ביקש להיות בהרכב הזה כשווה בין שווים כאשר הוא רואה לנגד עיניו את להקת The Band כמודל לחיקוי.


15. יש אומרים ששמו של ההרכב נולד בשל טעות כתיבה שכן הוא היה אמור להיות Eric and the Dominos.


16. את אלבום הסולו הראשון שלו "Eric Clapton" הקרוי על שמו הוא שחרר באוגוסט 1970. עוד על האלבום קראו כאן.


17. קלפטון לא קיבל קרדיט על אחד מהסולואים הכי מפורסמים שלו. זה היה השיר "While My Guitar Gently Weeps" מ"האלבום הלבן" של "הביטלס" בו התארח. בשל בעיות חוזיות בין חברות התקליטים הוא לא יכול היה לקבל קרדיט על תרומתו.


18. קלפטון וג'ורג' האריסון כתבו שניים משירי האהבה הגדולים בכל הזמנים על אותה בחורה - פטי בויד. George Harrison את "Something" ואריק קלפטון את "Layla".


19. את השיר "Tears In Heaven" הוא כתב לזכרו של בנו קונור, אשר נפל מהקומה ה- 53 של בית דירות בניו יורק, בעודו בן ארבע בלבד. השיר הופיע לראשונה בפסקול של הסרט "Rush" ושוחרר כסינגל כשבוע לפני הקלטת הופעת האנפלאגד המפורסמת של קלפטון.


20. אלבום ה- Unplugged של קלפטון הוא אלבום ההופעה הנמכר ביותר בכל הזמנים.


21. אלבומו השני כאמן סולו "461 Ocean Boulevard" נקרא על שם הבית בו התגורר במיאמי. הבית מצולם בעטיפת האלבום. ה"בי ג'יז" עברו להתגורר בבית מאוחר יותר.


22. קלפטון הוא אגדה חיה לא רק בכדור הארץ אלא גם בחלל. יש אסטרואיד הקרוי על שמו – "Clapton 4305".


23. השיר "Here Comes the Sun" שכתב George Harrison לביטלס נכתב בגינת ביתו של קלפטון.


24. הוא האמן היחיד שזכה להיכנס להיכל התהילה של הרוק שלוש פעמים. בשנת 1992 בגין חברותו ב"יארדבירדס", שנה לאחר מכן בגין חברותו ב- Cream" ובשנת 2000 כאמן עצמאי.


25. למעשה קלפטון הוא גם האומן היחיד שהיה חלק משלושה סופרגרופ'ס מצליחים ומשפיעים: "Cream" עם ג'ינג'ר בייקר וג'ק ברוס, "Blind Faith" עם סטיבי ווינווד, ג'ינג'ר בייקר וריק גרץ' ו- "Derek and the Dominos" עם ג'ים גורדון, בובי וויטלוק ועוד.

(Photo: Hulton Archive)


26. לא הרבה יודעים זאת, אבל היתה גם סופרגרופ רביעית, במסגרתה קלפטון שיתף פעולה לראשונה עם ג'ק ברוס וסטיבי ווינווד. "Eric Clapton and the Powerhouse" היה הרכב שהוקם לפני הקמתה של להקת "Cream" בשנת 1966. הם זכו להקליט כמה שירים שנכנסו לאוסף "'What's Shakin" ששוחרר ביוני 1966.


27. בתקופת השפל הגדולה שלו בראשית שנות השבעים כשהיה מכור כבד להירואין ולאלכוהול הוא ניגן הופעה שלמה שוכב על גבו ומיקרופון מונח לצידו.


28. ב- 24 ליוני 1999 קלפטון מכר 100 גיטרות מהאוסף הפרטי שלו, ביניהן "Brownie", הגיטרה עליה ניגן בהקלטת השיר "Layla". את 5 מיליון הדולר שקיבל מהמכירות הוא תרם לאירגון "Crossroads" אותו הקים כדי לסייע למכורים לסמים ואלכוהול.


29. הגיטרה האהובה על קלפטון וזו שניגן עליה לרוב בשנים 1970 עד 1986 נקראת "Blackie" והיא מורכבת משלוש גיטרות "פנדר סטראטוקאסטר" שונות. קלפטון רכש 6 גיטרות "פנדר סטראטוקסטר" במהלך ביקורו בנאשוויל במהלך סיבוב ההופעות של דרק והדומינוס. אחת הוא נתן ל- George Harrison, את השניה ל- Pete Townshend ואת השלישית לסטיבי ווינווד. משלוש הנותרות הוא יצר את "Blackie" כשמכל אחת הוא נוטל את החלק האהוב עליו.


30. קלפטון ניהל מערכת יחסים עם Sheryl Crow, אשר השמועה מספרת שבתגובה כתבה עליו את השיר "My Favourite Mistake".


31. הוא ניגן יחד עם Stevie Ray Vaughan בלילה בו סטיבי ריי ווהן נהרג בתאונת מסוק. קלפטון ויתר על מקומו במסוק שהתרסק לטובת ווהן ושני אנשי צוות של קלפטון התרסקו יחד עם ווהן. בתחילה דווח שקלפטון נהרג הואיל והוא היה אמור להיות על המסוק.


32. קלפטון היה בין הראשונים להשתמש ב- wah-wah פדאל כאפקט לגיטרה שלו. זה היה באלבום "Disraeli Gears" של להקת "Cream". למעשה הוא נתן השראה לג'ימי הנדריקס לשלב את הפדאל בנגינתו. הנדריקס היה ידוע כמעריץ של "Cream".


33. ההערצה היתה הדדית. קלפטון שצפה בהופעה של ג'ימי הנדריקס בשנת 1966 נותר בשוק. הוא ציין שג'ימי "פיצץ לו את הראש".


34. קלפטון נמצא במקום השני והמכובד ברשימת 100 הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון.


35. במהלך הקריירה שלו הוא מכר למעלה מ- 100 מיליון אלבומים וזכה ב- 18 פרסי גראמי.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page