top of page

Dave Murray

על אף שאינו מבין הכותבים העיקריים של "Iron Maiden", הוא אחד משני עמודי התווך היציבים והקבועים של הלהקה, אשר הופיע בכל אחד ואחד מאלבומיה והשפיע באופן מהותי על הצליל שלה.


(Photo: Kevin RC Wilson)


להלן כמה עובדות מעניינות על הגיטריסט Dave Murray:


1. הוא נולד ב- Edmonton שבצפון לונדון אנגליה ב- 23 לדצמבר 1956 בשם David Michael Murray.


2. הוא גדל במשפחה קשת יום אשר הרבתה לעבור ממקום למקום ברחבי לונדון. אביו לא היה בקו הבריאות ואמו היתה המפרנסת העיקרית.


3. העוני הביא להרבה מריבות בבית וזה גרם לדייב לתסכול רב. לכן, כנער הוא הרבה להסתובב ברחובות, היה חלק מחבורת "סקין הדס" (מגולחי ראש) והיה מעורב לא פעם בקטטות.


4. בסופו של דבר המשפחה השתקעה באיזור "Clapton" ודייב גדל בקרבת מקום לגיטריסט Adrian Smith שהפך לחבר הילדות שלו.


5. הוא החל להתעניין במוזיקה בגיל 15 לאחר ששמע את "Voodoo Chile" של Jimi Hendrix ברדיו. הוא העיד שמאז הכל השתנה עבורו בבת אחת. הוא עזב את בית הספר, החל לגדל שיער, לשרוץ בחנויות תקליטים ולהאזין למוזיקה, כשבמקביל הוא החל לנגן בגיטרה.


6. בין האומנים שדייב האזין להם והשפיעו עליו יותר מכל ניתן למנות את "Thin Lizzy", "Deep Purple", "Black Sabbath", "UFO", "Queen", "Free", "Judas Priest", "Wishbone Ash" ועוד.


7. בגיל 16 הוא הקים עם Adrian Smith את הטריו "Stone Free". מארי ניגן בגיטרה וסמית' שימש שם כזמר בלבד.

(Photo: Breavewords.com)


8. אחרי שסמית' ראה את תשומת הלב שדייב מקבל מהמעריצות, הוא החליט ללמוד לנגן על גיטרה ורכש את הגיטרה הישנה של דייב ב- 5 פאונד.


9. בשנת 1972 הקים דייב עם Adrian Smith את ההרכב "Evil Ways" שבהמשך שינה את שמו ל- "Urchin".


10. בשנת 1974 מארי עזב את הלהקה והצטרף להרכב "Electric Gas" ובהמשך ללהקת הפאנק "The Secret" איתה הוא הקליט את הסינגל הראשון שלו "The Young Ones" ובהמשך את הדמו "Café De Dance" תחת השם הבדוי "Reggie Mental".


11. בשנת 1976 הוא עבר בהצלחה אודישיין ל- "Iron Maiden", אבל שני הגיטריסטים שהיו אז בלהקה Dave Sullivan ו- Terry Rance התנגדו והעמידו לבסיסט Steve Harris אולטימטום. האריס העדיף את מארי על השניים. הוא ציין שסאליבן וראנס לא הותירו לו ברירה כי דייב היה הגיטריסט הטוב ביותר שהוא עבד איתו.


12. באופן מצער לאחר מספר חודשים מארי הועף מהלהקה בעקבות ויכוח עם הזמר Dennis Wilcock. בתקופה זו חזר דייב ללהקת "Urchin" וזכה להקליט איתה את הסינגל "She's a Roller".


13. זמן קצר לאחר מכן דייב חזר שוב ל- "Iron Maiden" לאחר שהזמר Dennis Wilcock עזב את הלהקה ומאז הוא הפך לחבר קבוע בה.


14. מארי היה זה שבזכותו הצטרף הגיטריסט Adrian Smith ל"איירון מיידן". בשנת 1979 קיבל סמית' הצעה לחבור לאיירון מיידן אבל "Urchin" בדיוק חתמה על חוזה הקלטות עם "EMI" וסמית' דחה את ההצעה. לאחר ש- "Urchin" התפרקה בשנת 1980 מארי והאריס פגשו את Adrian Smith ושוב הציעו לו להצטרף ל"איירון מיידן". לאחר אודישן מצליח הוא התקבל ללהקה.


15. מארי הוא החבר היחידי ב"איירון מיידן", יחד עם Steve Harris, אשר מופיע בכל אלבומי הלהקה.


16. הוא אומנם לא מבין הכותבים העיקריים של "איירון מיידן", אבל ההשפעה שלו על הצליל שלה אדירה.


17. התרומה שלו לכתיבה נעשית בדרך כלל יחד עם חברים נוספים בלהקה. למעשה השיר היחיד שכתב באופן בלעדי ל"איירון מיידן" הוא "Charlotte the Harlot" המופיע באלבום הבכורה.


18. שירים נוספים בהם היה שותף לכתיבה הם: "Still Life", "Deja Vu", "Chains of Misery", "Judas Be My Guide", Brave New World", "The Nomad", "The Thin Line between Love and Hate", "Rainmaker", "Age of Innocence", "the Reincarnation of Benjamin Breege" ועוד.


19. דייב מאופיין בעיקר בשימוש בטכניקת לגאטו. הסולואים של דייב הינם מהירים, קולחים ונקיים בהם ניתן לשמוע כל תו ותו.

(Photo: ironmaidenordie.tumblr.com)


20. הוא בעיקר מזוהה עם גיטרת פנדר סטראטוקסטר, אך עשה גם שימוש גיבסון לס פול, בעיקר בהקלטת האלבום "The Book of Souls" משנת 2015.


21. אחת הגיטרות המפורסמות שלו - הפנדר סטראטוקסטר השחורה בעלת גוף משנת 1963 וצוואר משנת 1957, היתה שייכת בעבר לגיטריסט Paul Kossoff הידוע בין היתר מלהקת "Free".


22. בשנת 1985 התארח דייב בשיר "Stars" של פרוייקט הצדקה "Hear 'n Aid" של מיטב אומני המטאל בניצוחו של Ronnie James Dio.


23. דייב מתארח בשיר "With You Again" מהאלבום "Welcome to the World" משנת 1997 של ההרכב "Psycho Motel אותו" הקים Adrian Smith בשנת 1995.


24. הוא מופיע יחד עם Adrian Smith ברשימת 10 נגני הגיטרה הגדולים במטאל של גיטרות גיבסון.


25. אחד מתחביביו העיקריים הוא משחק גולף שהוא נוטה לחלוק בין היתר עם המתופף Nicko McBrain במהלך סיבובי ההופעות.


26. בחלק מימות השנה הוא מתגורר באי מאווי שבהוואי.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page