top of page

Genesis - Genesis

ב- 3 לאוקטובר, 1983 "Genesis" הוציאה את אלבומה ה- 12 "Genesis".


האלבום הזה מסמן רגע מכריע בקריירה של הלהקה, שכן "Genesis" הוכיחה כאן שלא רק שהיא יכולה להמציא את עצמה מחדש, פעם נוספת, לא רק שהיא מסוגלת לשרוד את החורף הארקטי שנפל על ז'אנר הרוק הפרוגרסיבי, אלא שהיא גם יכולה להגיע להצלחה המסחרית הגדולה ביותר שידעה אי פעם.


לאחר הפסקה של שמונה חודשים, הטריו - Phil Collins, Tony Banks ו- Mike Rutherford - התכנסו באולפן "The Farm" שלהם, הממקום ב- Chiddingfold, Surrey, כדי לצאת למסע מוזיקלי שיגדיר מחדש את הסאונד שלהם.


בשונה משיטת העבודה הקודמת שלהם, הפעם השירים נולדו מג'אם סשנים מזדמנים, ויצרו סביבת כתיבה נינוחה ושיתופית להפליא.


חלק בלתי נפרד מהשינוי הזה היה חזרתו של הטכנאי Hugh Padgham, שהיה מעורב גם באלבום הקודם - "Abacab". פאדג'האם מילא תפקיד מרכזי בהפקת האלבום, ועזר ללהקה להגיע לאיזון בין סגנון הפופ ההולך ומתפתח של הלהקה, לבין השורשים האמנותיים שלה.


השינוי בסאונד ובתהליך הכתיבה היה כה מהותי עד שהלהקה החליטה לקרוא לאלבום "Genesis", כאילו הם מתחילים מאפס. סיבה עיקרית נוספת לבחירת השם היתה נעוצה בעובדה שזהו האלבום הראשון של הלהקה בו כל שלושת החברים השתתפו בהלחנת כל השירים.


זו הייתה החלטה של כל שלושת החברים לכתוב ולהקליט את האלבום תוך כדי תנועה, מתחילתו ועד סופו, מכיוון שהם הבינו שהחומרים החזקים ביותר שלהם נכתבו ביחד, זאת בניגוד לפיתוח רעיונות שנכתבו על-ידי אחד מהם. וכך, כל רצועה באלבום הזה התחילה מג'אמים ואלתורים של שלושת החברים באולפן, מה שהפך את ההקלטה למרגשת וספונטנית יותר.


האלבום הזה מציג את "Genesis" ה"מתקדמת" לעבר שירי פופ קצרים ומסחריים יותר, המתאימים לטרנדים המוזיקליים של התקופה, תוך התרחקות מהשורשים "המתקדמים" שלה. כזכור, האלבום נכתב והוקלט לאחר ש- Phil Collins כבר הוציא שני אלבומי סולו מצליחים - "Face Value" ו-"Hello, I Must Be Going", אשר הנפיקו להיטי רדיו מדהימים, כך שהשינוי בסאונד ובסגנון הרגיש טבעי מאוד גם לשאר החברים. הגיטריסט/בסיסט Mike Rutherford אמר שהוא רוצה לכתוב ולהקליט בגישה נינוחה יותר והקלידן Tony Banks ציין שהקו המוזיקלי והסאונד באלבום הזה הם משהו שהם כמהו לו כבר שנים רבות.


האלבום נפתח לקצב מכונת התופים האלקטרונית של "Mama". השיר הגיח לחיים במהלך ג'אם סשן, כאשר Mike Rutherford התעסק במכונת תופים אלקטרונית "Linn LM-1", בעודו דוחף את הווליום לקיצוניות עד כדי כך שהמגברים החלו לזוז על רצפת האולפן. Tony Banks חיבר את ה-MIDI שלו למכונת התופים כדי להפעיל ולכבות את הקלידים וכך הפיק את הצליל הרוטט הכל-כך ייחודי של השיר הזה. Phil Collins מצידו השתמש בניסיון המשחק שלו כדי בשירה דרמטית ומטרידה אשר מציגה את הקול הייחודי שלו. הוא ציין שהוא הושפע מהביצוע הווקאלי של John Lennon ב- "Be-Bop-a-Lula", בעודו מאמץ גישה דומה במהלך הבתים של השיר. הצחוק המצמרר שלו, אולי יזכיר לכם את זה מהשיר "The Message" של "Grandmaster Flash and the Furious Five", משנת 1982. הצחוק הוקלט בצורה ספונטנית במהלך סשן מאולתר. לאחר שהשומע ללהקה על-ידי המפיק פאדג'האם, הם החליטו לשלב אותו אל תוך השיר. קולינס חשף כי מילות השיר הושפעו מהספר "The Moon's a Balloon" של David Niven והן מספרות על געגוע של בחור צעיר ליצאנית.


הרצועה השנייה היא להיט הפופ המדבק "That's All", אשר מדגים את הניסיון המכוון של "Genesis" לייצר שירי פופ נגישים, מכווני מיינסטרים. השיר התעורר לחיים מריף הפסנתר הפשוט של Tony Banks, אשר הכין את הבמה לאווירה שכבשה את הלהקה כולה. הוא שואב השראה מלהקת "הביטלס", כאשר כל אחד מחברי הלהקה הכיר בהשפעתה על התוצאה הסופית, במיוחד Phil Collins, אשר ציין כי התיפוף שלו במהלך השיר הוא מחווה לסגנון התיפוף של Ringo Starr.


בניגוד לפופ המדבק של השיר הקודם, עם "Home by the Sea / Second Home by the Sea" אנו עדים לניסיון לאזכר את השורשים של הלהקה ולו במקצת. מדובר בקומפוזיציה בשני חלקים המשמשת גשר בין הצליל הפרוגרסיבי הקודם של "ג'נסיס" לבין הזהות המוזיקלית המתפתחת שלהם. הנרטיב המורכב של השיר והמורכבות האינסטרומנטלית של שני חלקיו שובים את המאזין, ומציגים את יכולותיה של הלהקה למזג ז'אנרים בצורה חלקה. סיפור העלילה של השיר סובב סביב אדם שפרץ לבית ומגלה שהוא רדוף. הרוחות לוכדות אותו ומאלצות אותו להקשיב לסיפורים שלהן לנצח. ברור שבמהלך היצירה של צמד השירים הזה, הלהקה הייתה בשלב של השלמת הטרנספורמציה מסגנון "הרוק המתקדם" לסגנון פופי ונגיש יותר. כתוצאה מכך, היצירה הארוכה בת 11 הדקות שוזרת בתוכה אלמנטים של "פופ" נגיש יחד עם קטע אינסטרומנטלי מורחב ומורכב יותר האופייני ל"רוק המתקדם".


הצד השני של האלבום נפתח עם "Illegal Alien", שיצא כסינגל השלישי מתוך האלבום. מילות השיר מציעות קו סאטירי במיוחד, בהשראת הניסיונות של הלהקה עצמה להשיג אשרות כניסה לצורך סיבוב ההופעות שלה בארה"ב. השיר מתאר בהומור את האתגרים העומדים בפני מהגר שמנסה לעבור לארצות הברית. בקליפ שיצא לשיר חברי הלהקה מאמצים מראה של גברים מקסיקנים השואפים, אם כי ללא הצלחה, לקבל ויזה ולאשר את הדרכונים שלהם. מעניין לציין שגם השיר וגם הקליפ זכו לביקורת נוכח הצגתם של סטריאוטיפים ובשל חוסר רגישות גזעית.


אחרי ההומור של "Illegal Alien" אנו מגיעים לבלדה המרגשת "Taking It All Too Hard". אין ספק, זו אחד הרצועות המשובחות באלבום, הכוללת שילוב של שירה מרגשת ומלודיה קליטה. למרות שהשיר הפך ללהיט, הלהקה לא יצרה לו וידאו קליפ והוא גם מעולם לא בוצע בהופעה על ידי הלהקה.


הקטע הבא "Just a Job to Do" הוא שיר פופ אייטיז טהור עם פזמון קליט ושירה חזקה של קולינס. אחריו מגיע "Silver Rainbow" שנפתח לצלילי מכונת תופים, המוחלפת לאחר כמה שניות עם מערכת התופים האלקטרונית Simmons של Phil Collins. השיר פרי עטו של Tony Banks, מתייחס לאנשים שמתנהגים בצורה לא הגיונית כשהם מאוהבים. Phil Collins אפיין את מילות השיר כ"רומנטיות" ו"שופעות". בתחילה, הרצועה כונתה "Adam" בשל הדמיון הקצבי שלה ליצירות של הזמר Adam Ant והעובדה שהליריקה שיקפה את האופי ה"צעיר" משהו של המוזיקה.


שיר הסיום "It's Gonna Get Better" נפתח לצלילי הקלידים של Tony Banks אשר נדגמו מאלבום צ'לו קלאסי. בתחילה, הוא התכוון להשתמש בקטע כדי להשיג צלילי מיתר על המקלדת שלו, אך הניסיון הזה לא צלח. במקום זאת, הוא ניגן ארבעה תווים בו-זמנית תוך שימוש באותו דגימה, מה שיצר הרמוניות מפתיעות. התוצאה הבלתי צפויה הזו הרשימה את בנקס, והובילה אותו לשמור ולשלב אותה בשיר.


בדיעבד, "Genesis" נותר כאלבום חשוב בדיסקוגרפיה של הלהקה וכפרק חשוב בהיסטוריה שלה. הוא מסמל את קו פרשת מים באבולוציה המוזיקלית של הלהקה, ומפגין את הביטחון שלה ביכולותיה להשתלב בטרנדים הרווחים, ליצר להיטי פופ ברוח התקופה ועדיין לכבד את השורשים "המתקדמים" שלה. האלבום הזה מהווה עדות ניצחת ליכולת ההסתגלות המדהימה של הלהקה לאורך השנים ולמחויבות הבלתי מעורערת שלה לחדשנות מוזיקלית. זה האלבום בו הלהקה איבדה אולי סופית חלק ממעריצי הפרוג הוותיקים שלה, אבל זה גם האלבום שהביא לה הצלחה בינלאומית אדירה ונהרות של מעריצים חדשים, אשר לפחות חלקם היו מספיק סקרנים על-מנת לחזור אחורה בזמן ולחקור את העבר הפרוגרסיבי שלה, ולו די בכך כדי להעיד על חשיבותו.


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page