top of page

Tony Banks

הוא אחד הקלידנים הכי מוכשרים ומרגשים שאנחנו מכירים, הוא מלחין בחסד עליון וכנראה שלהקת "Genesis" לא היתה נשמעת כפי שאנחנו מכירים אותה לולא הגאונות שלו.

(Photo: Theaudiophileman.com)


בואו נספר כמה עובדות על המוזיקאי הכל-כך מוכשר Tony Banks:


1. הוא נולד בשם Anthony George Banks ב- East Sussex אנגליה, ב- 27 למרץ 1950.


2. הוא היה בן הזקונים מבין חמישה ילדים.


3. אמו הייתה פסנתרנית וחשפה אותו למוזיקה קלאסית כבר מגיל 6.


4. אחיו הבכור חשף אותו למוזיקה מודרנית.


5. הוריו דחפו אותו ללמוד פסנתר. השיעורים הראשונים ניתנו לו בבית הספר כבר בגיל 8, בהתחלה הוא לא ממש אהב את זה.


6. שני המלחינים האהובים עליו בילדותו היו Maurice Ravel ו- Sergei Rachmaninoff.


7. בגיל 13 הוא המשיך את לימודי הפסנתר עם מורה חיצוני שחשף אותו לסגנונות אחרים מעבר למוזיקה הקלאסית. בשלב זה הוא החל לנגן שירים משמיעה, לאחר שהאזין להם ברדיו.


8. במקביל המשיך בשיעורי הפסנתר במסגרת לימודי העשרה בבית הספר הפרטי "Charterhouse School", שם הוא גם פגש את Peter Gabriel.


9. בנקס גם לימד את עצמו לנגן בגיטרה.


10. בשנת 1965 הוא הקים יחד עם חבריו לספסל הלימודים Peter Gabriel ו- Chris Stewart הרכב בשם "Garden Wall".


11. בשנת 1967 התפרק ההרכב וגבריאל, בנקס וסטיוארט חברו אל Anthony Phillips ו- Mike Rutherford והתחילו לעבוד על שירים חדשים.


12. השיר הראשון שנכתב בהרכב החדש היה "She is Beautiful" אותו כתב בנקס יחד עם גבריאל.


13. קלטת הדמו של השיר נשלחה לחברם Jonathan King אשר התלהב מאוד מהתוצאות ומיהר להחתים את הלהקה על חוזה הקלטות.


14. קינג הציע את השם "Gabriel's Angels" עבור הלהקה, אבל יתר החברים לא התלהבו ולכן הם התפשרו על ההצעה החלופית של קינג – "Genesis".


15. בעקבות המלצתו של קינג הלהקה עבדה על שירי פופ עם דגש על ה- "Bee Gees", להקה שקינג מאוד אהב. ואכן אחד השירים הראשונים שבנקס כתב יחד עם גבריאל היה "The Silent Sun", בו ניתן לשמוע את ההשפעות של הבי ג'יז כפי שנשמעו באותה תקופה. השיר הפך לסינגל הראשון שהלהקה שחררה.


16. ב- 7 למרץ 1969 שחררה הלהקה את אלבומה הראשון "From Genesis to Revelation", שהלך באותו כיוון שקינג המליץ עליו, אך הוא נכשל מסחרית.


17. בעקבות הכישלון המסחרי של האלבום, חברי הלהקה עברו לעיסוקים אחרים.


18. במהלך 1970 חזרו בנקס וחבריו לעבוד יחד ובחודש יוני החלו להקליט את אלבומם הבא "Trespass". תרומתו של בנקס לאלבום הזה היתה גדולה, החל מכתיבה של חלק גדול מהשירים ועד לשירה והוספת כלים נוספים כמו אורגן, גיטרה אקוסטית וגיטרת 12 מיתרים.


19. בשנת 1971 שחררה הלהקה המחוזקת על-ידי Phil Collins ו- Steve Hackett את אלבום המופת "Nursery Cryme". האקט שחיפש כל הזמן צלילים חדשים ייעץ לבנקס להשתמש במלוטרון והלהקה אכן רכשה כזה. השימוש של בנקס בכלי המופלא העשירה את הצליל של "ג'נסיס" והשפיעה באופן מהותי על התוצאה הסופית.


20. בשנת 1972 שחררה "ג'נסיס" אלבום מופת נוסף – "Foxtrot". ההשפעה של בנקס על הסאונד והסגנון מורגשת החל מצליל המלוטרון בשיר הפתיחה "Watcher of the Skies" ועד לקטעי הסולו ביצירת הסיום "Supper's Ready".


21. בנקס המשיך להיות שחקן מפתח שהשפיע מאוד על הצליל והסגנון של הלהקה גם באלבומים הבאים, כאשר תרומתו בולטת במיוחד בקטעים כמו הפתיחה האינסטרומנטאלית בשיר "Firth of Fifth", הקטע האינסטרומנטאלי בשיר "The Cinema Show", שניהם מהאלבום "Selling England By The Pound", הסולו המדהים בשיר "In The Cage" מהאלבום "The Lamb Lies Down on Broadway" ועוד.


22. הדומיננטיות של בנקס המשיכה גם בתקופה שלאחר עזיבתו של פיטר גבריאל, החל מהאלבום "A Trick of the Tail" ועד לאלבום "Duke", וניתן לשמוע אותה בין היתר בשירים כמו "Afterglow", "Mad Man Moon", "One for the Vine".


23. גם כשהלקה נכנסה לתקופת הפופ של שנות השמונים טוני ידע להוביל ולעצב את הסאונד שלה, כמו במקרה של השימוש בטכניקה שחיברה בין ה- MIDI למכונת תופים בכדי לכבות ולהדליק את הקלידים ובכך לייצר את צליל הרטט כמו בשיר "Mama" משנת 1983.


24. גם בתקופה זו ידע בנקס לעטוף את קטעי הפופ הפשוטים ברגעים מורכבים יותר כפי שעשה בשירים כמו "Home By The Sea/Second Home By The Sea" או "Domino".


25. במקביל לתרומתו המהותית ללהקה בקלידים, בנקס ניגן גם בגיטרה בשירים כמו"The Musical Box", "The Cinema Show", "Entangled" וקטע הפתיחה ב- "Supper's Ready".


26. בנוסף, בנקס שימש כזמר ליווי לגבריאל ומאוחר יותר לקולינס בלהקת "ג'נסיס". בשיר "Shepherd" אאוטייק של הלהקה משנת 1970 הוא משמש כזמר מוביל יחד עם גבריאל.


27. בנקס הינו אחד מתוך שני החברים הקבועים היחידים בלהקת "ג'נסיס", אשר הופיע בכל אלבומיה.


28. הוא נחשב לאחד מהקלידנים הגדולים והמשפיעים, ומדורג במקום ה- 11 ברשימת "Music Radar" של הקלידנים הגדולים בכל הזמנים.


29. בשנת 2015 קיבל בנקס את התואר "Prog God" במסגרת "Progressive Music Awards".


30. בנקס שחרר 15 אלבומי אולפן יחד עם "ג'נסיס" ועוד 6 במסגרת קריירת הסולו שלו.


31. בנוסף שחרר בנקס שני פסי קול לסרטים ועוד שני אלבומים במסגרת ההרכבים "Bankstatement" ו- "Strictly Inc".


32. לבנקס מספר שיתופי פעולה מעניינים, ביניהם בשיר "Shortcut to Somewhere" יחד עם סולן "מריליון" לשעבר Fish ובשיר "I Wanna Change the Score" יחד עם Nik Kershaw.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page