top of page

Megadeth - Youthanasia

ב- 1 לנובמבר 1994 שוחרר האלבום "Youthanasia", אלבום האולפן השישי של "Megadeth".



שם האלבום מגיע מחיבור של המילים "Youth" (נוער) ו- "Euthanasia" (המתת חסד) ויש בכך ביקורת על החברה האמריקאית שלכאורה "ממיתה" את הנוער שלה. עטיפת האלבום עם התינוקות שנתלים על-ידי הגב' המבוגרת הפוכים לייבוש משתלב עם הפרשנות של שם האלבום ועם מילות השיר "Youthanasia" שמציינות: "Who's believe we'd spend more shippin' drugs and guns, Than to educate our sons?" ובהמשך: "we've been hung out to dry...".


האלבום הזה ממשיך בקו של האלבום הקודם "Countdown to Extinction" וכולל ריכוך נוסף של הלהקה לכיוון שירים איטיים יותר, פחות מורכבים ויותר מלודיים. האלבום הזה העמיק את הפילוג בין מעריצי הלהקה שהחל עוד באלבום הקודם, כאשר אלה הוותיקים שליוו אותה מתחילת דרכה קיוו שהסטייה מהדרך המהירה היתה זמנית וכי הלהקה תחזור כאן לת'ראש המהיר והעצבני של "Peace Sells... but Who's Buying?" ו- "Rust In Peace".


הלהקה כתבה את רוב האלבום בפיניקס שבאריזונה, לשם עברו Dave Mustaine עם משפחתו בשנת 1994 כחלק מתהליך הגמילה שלו. הבסיסט Dave Ellefson והגיטריסט Marty Friedman עברו גם הם לפיניקס כדי להקל על הלהקה בעבודה על האלבום.


המטרה היhתה לשכור בית גדול שישמש כאולפן ללהקה, אך הלהקה שכרה בסוף מחסן עצום והחלה לבנות שם את האולפן מאפס, מה שגזל מהם זמן רב. עוד על בניית האולפן ותהליך כתיבת והקלטת האלבום ראו בסרט הדוקומנטרי שליווה את תהליך יצירת האלבום, כאן:


במהלך תהליך הכתיבה הבינו חברי הלהקה שמה שעובד הכי טוב עבורם בתקופה הזאת היו דווקא שירים איטיים יותר, מלודיים יותר, עם "הוקים" והרמוניות. גם השירה של דייב קיבלה תפנית מהותית, הוא צרח פחות ושר יותר. דייב ציין שהשינוי לא היה מתוך בחירה מודעת וכי הלהקה לא ממש השתנת, אלא "התפתחה". הוא אמר שהוא בטוח שמי שיקשhב לשירים ברדיו יזהה בוודאות שמדובר במגדת'.


למרות שתהליך הכתיבה באולפן החדש היה מאוד פרודוקטיבי, הרבה מאוד חיכוכים צצו ועלו בין חברי הלהקה. מרבית העימותים נגעו בשליטה היצירתית של Dave Mustaine, ובכדי להתמודד איתה ולהפוך את תהליך הכתיבה לדמוקרטי, נאלצה הלהקה לעבור פגישות של טיפול קבוצתי, בכדי לסייע להם לעבור את תהליך ההקלטה בשלום. ניתן לומר כי הטיפולים הקבוצתיים סייעו ליתר החברים לקבל יותר חופש יצירתי ואפילו דייב בעצמו הגדיר את האלבום "very much a total band effort", אך יחד עם זאת כל המצב הזה גבה מדייב מחיר יקר. הוא חזר לאלכוהול ולסמים ועוד לפני שהאלבום הושלם הוא כבר חזר לגמילה.


חרף כל הבעיות ולמרות השינוי בסגנון והפזילה למיינסטרים "Youthanasia" התברר כאלבום מצוין ועקבי שאנחנו מאוד אוהבים ואפילו מצליחים ליהנות ממנו היום יותר ממה שהיה בעת יציאתו.


מהאלבום שוחררו שני סינגלים: הראשון, "Train of Consequences" שכולל את הריף המוטרף וה"מצ'קצ'ק" עם המיתרים הסתומים, ועוסק בבעיית ההימורים ובהשפעתה ההרסנית על החברה באמריקה.


הסינגל השני "Tout Le Monde" שהינו ללא ספק אחד מ"להיטיה" הגדולים של הלהקה. הקטע בצרפתית אותו דייב שר אומר את המילים הבאות: "To all the world, To all my friends, I love you, I have to leave". מילים אלה פורשו כמתייחסות להתאבדות, שכן הן נוסחו כמו מכתב התאבדות, ולכן השיר הוחרם בהתחלה על ידי ה- MTV. ואולם, מאוחר יותר לאחר שמנהלי ה- MTV קיבלו הסברים מדייב, הם החזירו את השיר לרוטציה של התחנה. Dave Mustaine הסביר לאנשי הרשת שהשיר מתייחס לחלום שלו. הוא חלם שאמא שלו שנפטרה מגיעה מגן עדן כדי להגיד לו שהיא אוהבת אותו, והשיר מתאר את את הדו שיח איתה.


אבל האלבום הוא בהחלט לא רק שני הסינגלים המצליחים ששוחררו מתוכו.


שיר הפתיחה "Reckoning Day" מתייחס לאפוקליפסה, יום הדין, בו נשלם כולנו על מעשינו כלפי הבורא. Dave Mustaine קיבל את הרעיון לשיר לאחר צפיה בסרט "Tombstone" משנת 1993, בו ואל קילמר אומר את המשפט: Make no mistake. It's not revenge he's after. It's a reckoning.


הרצועה "Addicted to Chaos" עם הריף המלודי והפזמון הקליט, מדבר על אובדן של חבר קרוב שעזר לדייב בתקופות קשות. בשיר הזה ניתן לשמוע ממש את "הכבדות" שנפלה על הלהקה עם המקצב האיטי שממש מאלץ את Marty Friedman להתאים את הסולו שלו למצב החדש.


הקטע "The Killing Road" עוסק בהופעות והחיים בדרכים. הוא מציג את הצד הלא כל-כך זוהר של כוכב הרוק ואת המחיר הכבד שנגבה ממנו. כיידוע דייב היה תמיד בקונפליקט בעניין הזה. מצד אחד הוא לא אהב את הנסיעות, ומצד שני הוא אהב את ההופעות והקשר הישיר עם המעריצים. השירה של דייב מעלה כאן הילוך והסולו של פרידמן כאן פשוט אדיר!!!


פותח את הצד השני של הויניל "Blood of Heroes" עם האינטרו השקט והמלודי, ללא ספק אחד השירים הקליטים באלבום, עם ריף שמתכתב עם להקות ההבי מטאל של שנות השבעים והשמונים.


השיר "Family Tree" מתייחס לסיפור קשה של אונס וגילוי עריות בתוך המשפחה. הוא מעביר ביקורת על דברים שקורים בתוך המשפחה ולפעמים שומרים אותם בסוד. זה אחד שירים החזקים באלבום הן מבחינת נושא הכתיבה והן מבחינת הלחן והביצוע.


הקטע "Black Curtains" עוסק במוות והרס וכולל כמה ריפים שמתקרבים לכיוון הגרוב מטאל. הוא נפתח עם התייחסות לרוצח צ'רלס מנסון, שכתב על קירות זירת הפשע שלו את מילות השיר "Helter Skelter" של הביטלס.


האלבום מסתיים עם "Victory" שיר שעוסק בדיסוננס בין האופן בו אנשים רואים במגדת כ"ניצחון" או הצלחה, לבין התחושות הקשות והתהפוכות שעבר דייב בדרך לשם. דייב חושף כאן הכל "היו לי אצבעות בעיניים, מחטים בעורקים" והוא מתייחס כאן למאבק שלו בסמים. "סכין דרך הלב שלי" דייב צועק והוא ללא ספק מתייחס ללהקתו לשעבר מטאליקה ול"בגידה" שחש כשסולק ממנה. מילות השיר גם מאזכרות את שמות השירים הגדולים של הלהקה במהלך הקריירה שלה.


האלבום "Youthanasia" אולי הרחיב את הפילוג בבסיס המעריצים של הלהקה, אך הוא זכה לביקורות טובות. הוא אומנם לא הצליח כמו אלבומה הקודם של הלהקה, אך הוא עדיין הגיע למקום הרביעי בבילבורד ומכר יפה מאוד. הלהקה לא תצליח לשחזר את ההישג הזה עד לאלבומה "Dystopia" ששוחרר בשנת 2016.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page