top of page

Pink Floyd - Wish You Were Here

האלבום "Wish You Were Here", אלבום האולפן התשיעי של "Pink Floyd", יצא ב- 12 בספטמבר 1975.



להלן 15 עובדות מעניינות על המאסטרפיס:


1. אחרי ההצלחה המטאורית של "The Dark Side Of The Moon", הלהקה חשבה ליצור אלבום בשם "Household Objects", אשר יכלול צלילים שינוגנו באמצעות כוסות יין, מערבלי מזון וכלי בית שונים.


2. האלבום הוא סוג של מחווה לזמר, היוצר והגיטריסט Syd Barrett, אשר פוטר מהלהקה בסוף שנות ה- 60 בשל ההידרדרות במצבו הנפשי.


3. היצירה "Shine on You Crazy Diamond" מהווה מעין קינה ל- Syd Barrett, וראשי התיבות שלה מאייתים את השם "Syd" באופן הבא: Shine On You Crazy Diamond. אורכה הכולל של היצירה הוא 26 דקות. היצירה מפוצלת לשתי רצועות שונות, אחת פותחת את האלבום והשנייה סוגרת אותו, והיא מחולקת לתשעה חלקים אומנותיים.

(Photo: wordpress.com)


4. במהלך ביצוע המיקסים לשיר "Shine on You Crazy Diamond", הופיע פתאום Syd Barrett באולפן. הוא היה שמן, קרח, גבותיו היו מגולחות וחברי הלהקה בקושי זיהו אותו. זו גם הייתה הפעם האחרונה שבה הם ראו אותו בחיים.


5. זה היה השיר האחרון בו Rick Wright קיבל קרדיט כתיבה לפני שווטרס העיף אותו מהלהקה במהלך הקלטות האלבום "The Wall".


6. סממן נוסף שמרמז על כך שהאלבום הזה סימן את תחילת הסוף של הלהקה כיחידה מוצקה אחת היא העובדה ש- Nick Mason נמחק מרשימת הקרדיטים לאלבום, לאחר שתרומתו הייתה שולית.


7. עדות נוספת להתפוררות שהחלה כבר באלבום הזה היא העובדה ש David Gilmour סירב לשיר את השיר "Have a Cigar", לאחר שרוג'ר ווטרס עייף את קולו במהלך הקלטת השיר "Shine on You Crazy Diamond". זו הסיבה שהזמר והיוצר Roy Harper הובא לאולפן כדי להקליט את תפקידי השירה ברצועה זו.


8. גם השיר "Wish You Were Here" נכתב על Syd Barrett. מדובר בשיתוף פעולה בלעדי של ווטרס וגילמור שלא היה נפוץ כל-כך. Gilmour הגיע לאולפן עם קטע הגיטרה שבפתיחת השיר. ווטרס ביקש ממנו לנגן אותו לאט יותר ומשם הכל התפתח כששניהם כתבו את הבתים והפזמון יחד.


9. בפתיחת השיר נשמע אפקט של החלפת תחנות ברדיו AM. הקטע הזה הוקלט ברכבו של David Gilmour כשהוא החליף תחנות ברדיו.


10. קטע הסיום המוזיקלי באותו אפקט החלפת תחנות הרדיו, ממש לפני תחילת השיר, לקוח מהסימפוניה הרביעית של צ'ייקובסקי.


11. בסיום השיר, כשנשמע אפקט הרוח, חדי האוזן מביניכם יוכלו לשמוע נגינת כינור של נגן הג'אז Stéphane Grappelli. הוא היה באולפן סמוך, יחד עם הכנר יהודי מנוחין, והלהקה ביקשה ממנו לנגן בקטע הסיום של השיר. הוא קיבל תשלום של 300 פאונד, אך לא זכה לקרדיט כי הלהקה חשבה שההקלטה שלו כל כך נמוכה במיקס שכמעט שלא ישמעו אותה.


12. השיר "Welcome to the Machine" הוא מחאה כנגד "מכונת הכסף" של חברות התקליטים שהפעילה לחץ על הלהקה ואשר ווטרס תולה בה בין היתר את האשמה בהידרדרות במצבו של Syd Barrett.

(Photo: Redferns)


13. גם השיר "Have a Cigar" מפנה אצבע מאשימה כנגד תעשיית המוזיקה שווטרס שנא כל-כך. זה היה השיר האחרון שנכתב והוקלט לאלבום.


14. רוי הארפר, שכאמור שר את השיר, הקליט באולפן הסמוך את אלבומו המצוין "HQ" בו תרם David Gilmour נגינת גיטרה.


15. עטיפת האלבום, שבה נראים שני אנשים לוחצים ידיים ואחד מהם עולה באש, מסמלת אף היא סוג של מחאה על תעשיית המוזיקה. מאחורי לחיצת היד חברת התקליטים "שורפת" את האומנים.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


עריכה לשונית: אורי ענבי/Ori Anabi

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page