top of page

Pink Floyd - The Wall

בהיסטוריה של העידן המודרני קרו לא מעט מקרים של בניית חומות ונפילתן, ואנחנו לא מתכוונים לכך רק במובן המילולי.


אנחנו רוצים לספר לכם על "חומה בצורה" אחת, שהוקמה ב- 30 לנובמבר 1979 ועדיין עומדת על תילה, למרות המחלוקות הפנימיות שליוו את תהליך יצירתה, למרות הסכסוכים שבאו אחריה, על-אף הביקורת החלקית שספגה וחרף האנטגוניזם שמייצר יוצרה.


תגידו מה שתגידו, הגם שאינו מושלם, זה אלבום מרגש, משפיע, גאוני, יצירת פאר ואבן דרך בהיסטוריה של המוזיקה.

יודעים מה? הוא כבר מזמן לא רק אלבום. הוא "מניפסט" הוא "תרבות". לא משנה אם היום אתם אוהבים אותו, שונאים אותו או סתם אדישים לגביו, מה שבטוח, הוא בוודאי השפיע עליכם בזמן כזה או אחר של החיים.



אם עדיין לא הבנתם, אז האלבום המופתי "The Wall" של "Pink Floyd" חוגג היום יומהולדת ואנחנו רוצים לספר לכם 42 עובדות מעניינות עליו:


1. ביולי 1978 הציע Roger Waters ללהקה שני רעיונות לאלבום הבא: את הקונספט של "The Wall" ואת הקונספט של האלבום "The Pros and Cons of Hitch Hiking". הלהקה בחרה נכון בקונספט של "The Wall". בסופו של דבר, הקונספט של "The Pros and Cons of Hitch Hiking" שימש לאלבום הסולו הראשון של ווטרס, שיצא בשנת 1984.


2. את הרעיון לאלבום קיבל ווטרס במהלך הופעה במסגרת סיבוב ההופעות "In The Flesh", לצורך לקידום האלבום "Amimals". בעיצומו של המופע, שנערך במונטריאול בשנת ,1977 ירק ווטרס בפניו של מעריץ מתפרע. ווטרס, שהיה המום מהתגובה שלו עצמו, שוחח עוד באותו ערב עם המפיק Bob Ezrin על רעיון לבודד את עצמו מהקהל באמצעות חומה שתוצב לאורך הבמה. הרעיון הזה יושם בהמשך, הן במסגרת הקונספט של האלבום והן במהלך ההופעות שליוו אותו, כאשר חומה עצומה הלכה ונבנתה בין הלהקה לקהל וחצצה ביניהם.


3. הדמות המרכזית בסיפור – פינק, מבוססת בין היתר על Syd Barrett ועל סיפור חייו של ווטרס, יתום מאב שנהרג במלחמת העולם השנייה.


4. ווטרס כתב את כל השירים באלבום, מילים ולחן, למעט ארבעה: "Comfortably Numb", "Run Like Hell", ו- "Young Lust" שנכתבו בשיתוף עם David Gilmour ו- "The Trial", שנכתב בשיתוף עם המפיק בוב אזרין.


5. למרות שאלבומי הלהקה במהלך השנים, לרבות "The Dark Side Of The Moon" ו- "Wish You Were Here" זכו להצלחה כבירה, השיר היחיד של "פינק פלויד" שזכה להיכנס למקומות הגבוהים במצעד הבילבורד היה Another Brick" in the Wall, Part 2".


6. במהלך הקלטת האלבום עבר הקלידן Rick Wright תקופה לא קלה. הוא עבר הליך גירושין מאשתו Juliette וסבל מהתמכרות כבדה לקוקאין, מה שמנע ממנו להתרכז באלבום. הדבר הביא בסופו של דבר לכך שרוג'ר ווטרס פיטר אותו, עוד בטרם יציאת האלבום.


7. כתוצאה מכך הפך רייט לחבר היחיד ב"פינק פלויד" שקיבל מעמד של שכיר בלהקה. זה מאוד השתלם לו בהמשך. הוא הפך למרוויח היחיד מבין חברי הלהקה מסיבוב ההופעות הגרנדיוזי שליווה את האלבום, כיוון שהוא קיבל משכורת קבועה שלא הייתה תלויה בהפסדים של אותו סיבוב שאפתני.


8. כותרת שיר הפתיחה של האלבום, "?In the Flesh", נלקחה משמו של סיבוב ההופעות של האלבום "Amimals". השיר יורד לשורש הקונספט של האלבום, אשר נוצר בעקבות אותה תקרית בה ירק ווטרס על מעריץ. ווטרס סיפר שניסה לכתוב פארודיה על שירי אצטדיונים כשיר פתיחה לאלבום, משהו שיישמע רועש וטיפשי.


9. השיר המתנגן בפתיחה של "In The Flesh?" הוא "The Little Boy that Santa Forgot", של הזמרת Vera Lynn. השיר מתייחס לילד ללא אבא. גם השיר "Vera" מהאלבום הושפע מאותה Vera Lynn ומשירה "We'll meet again", שבו מופיעות המילים "We'll meet again, Some Sunny Day".


10. מקהלת הילדים שמלווה את השיר "Another Brick in the Wall, Part 2", מורכבת מ- 23 ילדים בגיל 15-13 מבית ספר ב- "Islington" שבלונדון. בית הספר נבחר בשל קרבתו לסטודיו בו הוקלט האלבום.


11. קולות הילדים עברו 12 הכפלות, כך שיישמעו כאילו הם כוללים הרבה יותר ילדים.


12. את רעיון המקהלה הביא איתו בוב אזרין. הוא השתמש במקהלה דומה במסגרת השיר "School's Out" שהפיק עבור Alice Cooper.


13. בוב אזרין גם אחראי למקצב "הדיסקו" הלא אופייני ל"פינק פלויד" במהלך השיר הזה. הוא קיבל את הרעיון לאחר האזנה לאמן הדיסקו והסול Nile Rodgers, הידוע בין היתר מלהקת "Chic".


14. מקהלת הילדים לא קיבלה כל תשלום. בשנת 2004 הגישו הורי הילדים תביעה נגד "פינק פלויד" בדרישה לתשלום תגמולים, בטענה שההקלטה בוצעה ללא ידיעתם, אך למרות זאת התביעה הניבה סכומים זעומים בלבד.


15. להקת הנו-מטאל "Korn" הקליטה גרסת כיסוי לשלושת חלקי השיר "Another Brick in the Wall". השיר יצא באלבום "Greatest Hits Volume 1" של הלקה משנת 2004.


16. גרסת כיסוי מעניינת נוספת לשיר היא של הרכב העל החד פעמי "Class of '99", שכלל את Layne Staley מ"אליס אין צ'יינס", Tom Morello מ"רייג' אגיינסט דה מאשין", Stephen Perkins מ"ג'יינס אדיקשן" ו- Martyn LeNoble מ"פרונו פור פיירוס". השיר שוחרר במסגרת פסקול הסרט "The Faculty" משנת 1998. זו אחת ההקלטות האחרונות של הזמר ליין סטיילי אשר מצא את מותו בשנת 2002.


17. מי שמתופף בשיר "Mother" הוא Jeff Porcaro שהיה נגן סשנים והמתופף של להקת "Toto". לדברי ווטרס, Nick Mason לא הצליח לבצע את תפקידי התופים בשיר כיוון שהוא כלל מספר שינויי מקצבים ומשקל לא שגרתי של 5/4, אשר לדברי ווטרס לא התאימו למוחו של מייסון, שעובד קצת אחרת.


18. הילד שאומר את המשפט "Look mummy, there's an airplane up in the sky" בשיר "Goodbye Blue Sky" הוא Harry בנו של רוג'ר ווטרס, שהיה אז בן שנתיים. הנה, הצלחנו לכתוב עובדה על השיר הזה בלי להזכיר את האנימטור האגדי Gerald Scarfe, שאחראי על האנימציה המדהימה שליוותה בין היתר את מופעי הלהקה וכלולה גם בסרט "החומה". אז אם לא כתבנו, לפחות תצפו בעבודתו הפנומנלית:


19. השיר "One of My Turns" הושפע מתקרית בה הזמר והיוצר Roy Harper השחית את הקרוון שלו בפסטיבל Knebworth"" בשנת 1975. כזכור, הארפר הוא חברם של חברי "פינק פלויד" ומי ששר את השיר "Have A Cigar" מהאלבום "Wish You Were Here".


20. את השיר "Hey You" כתב ווטרס בהשראת התמוטטות נישואיו הראשונים. השיר לא נכלל בסרט כיוון שווטרס סבר שהמילים שלו לא מתאימות כרונולוגית לעלילה. מי שמנגן בס בשיר הזה הוא דייוויד גילמור.


21. המלודיה של הגיטרה והבס אחרי המילים "Open Your heart, I'm "coming home" בשיר זהה למלודיה בשיר "Another Brick In The Wall, Part 1".


22. צלילי האפקטים (דמויי שחפים) הנשמעים במהלך השיר "Is there Anybody Out There" הם אותם צלילים הנשמעים ביצירה "Echoes" מהאלבום "Meddle".


23. ווטרס ציין שהשיר "Nobody Home" נכתב על כל מיני אנשים שהוא הכיר.


24. השורה "I've got a grand piano to prop up my mortal remains" מתייחסת לריק רייט ולמצבו בתקופת הקלטת האלבום.


25. השורה "Wild, Staring Eyes" מתייחסת כמובן לסיד בארט.


26. את המילים לשיר "Comfortably Numb" כתב ווטרס בהשראת זריקה נגד כאבים שקיבל מרופא לפני הופעה שהתקיימה ב- 29 ביוני 1977 בפילדלפיה במסגרת סיבוב ההופעות "In the Flesh". הזריקה גרמה לאלחוש בידיו של ווטרס והוא התקשה להתרכז בהופעה, ממש כפי שמתואר גם בשיר, בין היתר במילים: "That'll keep you going through the show" ו- "My hands felt just like two balloons".


27. גילמור הלחין את השיר במהלך עבודתו על אלבום הסולו הראשון שלו, משנת 1978. ווטרס שמע את הלחן וכתב את המילים ללחן של גילמור. זה היה השיר האחרון שווטרס וגילמור יכתבו יחד.


28. ליין הבס בגרסת הסרט של השיר שונה מזה שבגרסת האלבום.


29. זה היה הקטע האהוב על גילמור במהלך סיבוב ההופעות שנועד לקידום האלבום. בעת נגינת השיר החומה כבר הייתה בנויה לאורך הבמה, כאשר ברגע הסולו האדיר של גילמור, מנוף הידראולי הרים אותו מעליה.


30. ווטרס רצה שלשיר "The Show Must Go On" יהיה סאונד של להקת "The Beach Boys", אז הוא גייס את חבר הביץ' בויז Bruce Johnston כדי לבצע כאן קולות רקע. ג'ונסטון מבצע גם קולות רקע בשיר "Waiting for the Worms".


31. בדומה לשיר "Another Brick in the Wall, Part 2", גם בשיר "Run Like Hell" בוב אזרין שכנע את הלהקה לבצע את השיר במקצב דיסקו. הגרסה המקורית של השיר ארוכה יותר, אך הלהקה נאלצה לקצרה במסגרת המיקס כדי לא לחרוג מהזמנים המתאימים לאלבום ויניל מלא. ההקלטה המלאה עדיין קיימת במאסטרים של האלבום.


32. מעבר האקורדים של השיר "The Trial" זהה לזה של השיר "Run Like Hell" הכולל את האקורדים Em, F, Em, C, B.


33. רוג'ר ווטרס ניגן בקלרינט בשיר "Outside the Wall" במהלך ההופעות שליוו את האלבום.


34. השיר "When the Tigers Broke Free" שלא נכלל באלבום נכתב על-ידי ווטרס במהלך הסשנים לאלבום ומספר על מותו של אביו Eric Fletcher Waters.


35. כותרת השיר במהלך ההקלטות היתה "Anzio, 1944", המקום והזמן בו מת אביו של ווטרס במהלך מלחמת העולם השנייה.


36. שלושת חברי הלהקה האחרים דחו את הרעיון להכניס את השיר לאלבום, בטענה שהוא אישי מדי, אך בסופו של דבר השיר מצא את דרכו לגרסת הסרט.


37. במקביל, השיר יצא כסינגל ב- 26 ביולי 1982. על העטיפה נכתב "Taken from the album The Final Cut", מה שמעיד על כוונה ראשונית לכלול אותו באלבום "The Final Cut". הדבר, כידוע, לא יצא לפועל, אך תוקן בגרסת הרימסטר.


38. השיר "What Shall We Do Now?" נכתב והוקלט במהלך הסשנים לאלבום אך בסופו של דבר נשאר בחוץ לטובת השיר "Empty Spaces".


39. מילות השיר "What Shall We Do Now?" מופיעות באלבום כיוון שהחלטה לוותר עליו התקבלה רק בשלבים האחרונים של העריכה.


40. מי ששרו חלק מהשירים בסיבוב ההופעות שליווה את האלבום היו להקה חלופית, שכונתה "The Surrogate Band". הלהקה החלופית, שבה היה חבר בין היתר הגיטריסט Snowy White, ניגנה על הבמה, לעיתים לצד חברי "פינק פלויד" ולעיתים לבד, כשחבריה עטו מסכות. הרעיון היה להציג את דעתו של ווטרס לפיה לקהל לא ממש משנה מי נמצאים על הבמה, כל עוד הם "מספקים את הסחורה".



41. מעבר לעובדה שהאלבום נמצא ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של המגזין "רולינג סטון" וברשימת "1001 האלבומים שאתה צריך לשמוע לפני מותך", האלבום הזה גם נמצא במקום השלישי ברשימת האלבומים הנמכרים ביותר בכל הזמנים בארצות הברית.


42. הלהקה הישראלית "Echoes - Pink Floyd Tribute Show" מבצעת בהופעותיה את האלבום כולו, מתחילתו ועד סופו, בליווי וידאו ארט ותפארה התואמים את המופע המקורי.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


עריכה לשונית: אורי ענבי/Ori Anabi

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page