top of page

Scorpions - Tokyo Tapes

ב- 15 לאוגוסט 1978, שחררה "Scorpions" ביפן את אלבום ההופעה הראשון שלה "Tokyo Tapes".


אנחנו לא מרבים לסקר אלבומי הופעה, אבל כשזה נוגע לאלבומי מופת שקועקעו אצלנו עמוק בלב, אנחנו חורגים מהנוהג ויוצאים לסקר אותם. זה אחד מאלבומי ההופעה הללו שנמצאים אצלנו בקטגוריית "יוצאים מן הכלל".


האלבום הזה הוקלט ב- "Nakano Sun Plaza" שבטוקיו, יפן, במהלך שתי הופעות שנערכו ב- 24 וב- 27 לאפריל 1978. ההופעות הללו נערכו במסגרת סיבוב ההופעות של הלהקה ביפן שהיה חלק מהטור העולמי שליווה את האלבום "Taken By Force", משנת 1977. "Tokyo Tapes" סימן את סוף תקופת הפסיכדליה של "Scorpions".


באותה תקופה התגלעו חיכוכים בין Rudolf Schenker ו- Klaus Meine שביקשו להסית את הסגנון המוזיקלי של ההקה יותר לכיוון הארד רוק/מטאל מלודי מצד אחד, לבין Uli Jon Roth שהיה מעוניין להמשיך באותו סיגנון מנגד. החיכוכים הללו הביאו את Uli Jon Roth להחלטה שהוא רוצה לעזוב את הלהקה, אבל שכנועיו של Klaus Meine הובילו אותו להישאר לסיבוב ההופעות שליווה את האלבום, וכך הרווחנו אותו, ובגדול, באלבום ההופעה המדהים הזה.


כשאנחנו אומרים "הרווחנו בגדול" אנחנו מתכוונים לעובדה ש- Uli Jon Roth פשוט מתעלה על כולם באלבום הזה, אשר משמש עדות אחרונה לגדולה שלו ולנגינת הגיטרה מפילת הלסתות שלו בתוך להקה. למרות ש- Klaus Meine נותן כאן הופעה יוצאת דופן ועל-אף שגם יתר החברים ובמיוחד Rudolf Schenker פשוט מתעלים על עצמם, עדיין ה- MVP פה הוא ללא ספק Uli Jon Roth. הנגינה שלו פשוט דוחפת את השירים קדימה והופכת אותם לטובים יותר מגרסאות האולפן ובכך הערך המוסף שלו שהופך את "Tokyo Tapes" לכל כך אהוב עלינו.


למעשה "Tokyo Tapes" הוא סוג של אלבום "Greatest Hits" שמסכם את התקופה הראשונה של הלהקה, בתוספת כמה קטעים "מחויבי מציאות", אותם הלהקה ביצעה ככל הנראה לבקשת ההפקה המקומית, כמו גירסאות הכיסוי לשירים "Hound Dog" ו- "Long Tall Sally" והביצוע לשיר הפולק היפני "Kojo no Tsuki".


האלבום נפתח בלי הקדמות מיותרות, ישר ולעניין, עם "All Night Long". שיר שנכתב על-ידי Klaus Meine ו- Uli Jon Roth ולא נכלל באף אחד מאלבומי הלהקה. הוא בוצע במקור בהופעות שליוו את האלבום "In Trance" בשנים 1975-1976 ובהמשך בסיבוב ההופעות שנועד לקידום האלבום "Virgin Killer" בשנים 1976-1977. לבסוף, החליטה הלהקה להקליט אותו לאלבום "Tokyo Tapes" ולאחר מכן אף הוציאה אותו במסגרת EP.


בהמשך מגיע רצף אדיר של להיטים - "Pictured Life", "Backstage Queen" שהאפילו על המקור ו- "Polar Nights" עם פתיחה ארוכה במיוחד, כולם מהאלבום "Virgin Killer", השיר האלמותי "In Trance" בביצוע ווקאלי מדהים שמציג את היכולות של Klaus Meine וכמובן "We'll Burn the Sky" אשר מילותיו נכתבו על-ידי Monika Dannemann, מי שהיתה חברתו האחרונה של Jimi Hendrix ובהמשך היתה מעורבת במערכת יחסים גם עם Uli Jon Roth שהיה כמובן מעריץ אדוק של הנדריקס. השיר הזה זוכה כמובן לביצוע מטורף עם עבודת גיטרה מדהימה של Uli Jon Roth.


רגעים בלתי נשכחים נוספים בהופעה ניתן למצוא בביצוע המרגש לשיר "In Search of the Peace of Mind", בשילוב הגיטרות המהפנט של Rudolf Schenker ו- Uli Jon Roth בשיר "Fly to the Rainbow", בביצוע הסוחף לשיר "Top of the Bill" שכולל גם סולו תופים מעניין של Herman Rarebell, במחווה המיוחדת של הלהקה שמבצעת את "Kojo no Tsuki" - שיר פולק יפני בשיתוף הקהל ובסיום הפסיכי של ההופעה עם ביצוע כמעט כפול באורכו בהשוואה לגירסת האלבום של "Robot Man".


בשנת 2015, שוחרר האלבום במהדורה מורחבת לרגל 50 שנים ללהקה. הגירסה המחודשת כוללת 6 קטעי בונוס שלא נכללו באלבום המקורי וביניהם: "Hell Cat", "Catch Your Train" והקטע "Kimi Ga Yo" שבוצע כמחווה למקום בו הופיעה הלהקה.


בסיום סיבוב ההופעות עזב Uli Jon Roth את הלהקה והקים את "Electric Sun". במקומו נבחר הגיטריסט Matthias Jabs מתוך 150 גיטריסטים שעברו אודישנים. הכניסה של Matthias ללהקה לא היתה חלקה, הוא נאלץ לחלוק את תפקידי הגיטרות באלבום "Lovedrive" עם ה"סופרסטאר" Michael Schenker, שחזר ל"סקורפיונס" לזמן קצר. ואולם בהמשך, החל מראשית שנות השמונים יביא עימו Matthias סגנון חדש, רענן וצעיר, עם סאונד מעודכן אשר יביא ל- "Scorpions" הצלחה מטאורית.


האלבום "Tokyo Tapes" נחשב עד היום כאחד מהקלטות הלייב הטובות הטובות בכל הזמנים, בהארד רוק ובכלל. זו היתה שעתם היפה של ה"עקרבים" בהרכב קלאסי של שנות השבעים והאלבום הזה מסמן את סוף העידן הפסיכדלי של הלהקה, כמו שהוא הוא גם חוגג את בואו של עידן חדש ומרגש לא פחות.


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page