top of page

Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath

ב- 1 לדצמבר 1973 הוציאה "Black Sabbath" את אלבומה החמישי "Sabbath Bloody Sabbath".



האלבום הזה מהווה נקודת שיא ביצירה של הלהקה והוא ללא ספק נחשב לאחד מהטובים שלה. אך לידתו של האלבום לא היתה קלה ואפילו איימה על עתידה של הלהקה.


אחרי סיבוב ההופעות לקידות התקליט הרביעי "Vol. 4" חזרה הלהקה ללוס אנג'לס כדי לעבוד על אלבומה הבא. חברי הלהקה שהיו מרוצים מאוד מהתוצאה של האלבום "Vol. 4" ביקשו לשחזר את את אותה אווירה. הם שכרו את אולפני "Record Plant" והתמקמו בבית נופש בשכונת בל אייר, שם סברו שיוכלו לעמול על כתיבת החומר לאלבום.


אך השימוש הכבד באלכוהול ובסמים, העייפות והתשישות מהעבודה האינטנסיבית (אלבום חמישי בתוך 3 שנים כולל סיבובי הופעות), נתנו את אותותיהם. הלהקה ובמיוחד Tony Iommi נכנסו ליובש יצירתי, מחסום כתיבה חמור שלא היה כמותו בתולדות הלהקה, שאפילו גרם לאיומי ולחבריו לחשוב שזהו זה, הגיע סופה של הלהקה כי אין להם מה לתרום יותר לתהליך היצירה.


לאחר חודש שלם בבל אייר בו לא נכתב אפילו תו אחד לאלבום, חזרה הלהקה לאנגליה ושכרה את טירת "Clearwell", טירה ענקית בסגנון גותי, ביער "Dean" שבגלוסטרשייר, שהייתה ידעה בסיפורי האגדות על רוחות רפאים שרדפו אותה. בטירה זו הקליטו בין היתר "לד זפלין", "דיפ פרפל" ו- "Mott the Hoople" את אלבומיהם.


הביטוי "משנה מקום משנה מזל" התברר הפעם כנכון. כנראה שהאווירה הגותית והטירה המפחידה עשתה את שלה, רעיונות החלו לצוץ ומחסום הכתיבה החל נסדק אט אט. מה שפרץ בסופו של דבר את הסכר היה הרגע בו איומי כתב את הריף המדהים לשיר הנושא "Sabbath Bloody Sabbath". זה היה בצינוק של אותה טירה בו החליט איומי לעשות חזרות. כשהוא השמיע את הריף לחבריו כולם הבינו שהם חזרו לעניינים ומשם כבר הכל זרם בצורה חלקה.


ההקלטות בוצעו באולפני "Morgan" שבצפון לונדון. להקת "Yes" הקליטה באולפו הסמוך את אלבומה Tales from" Topographic Oceans" וקלידן "יס" Rick Wakeman הובא לבקשת חברי הלהקה לנגן קלידים בשיר "Sabbra Cadabra". גם חברי "לד זפלין", חבריהם הטובים של הלהקה מבמינגהאם, נכחו במקום. המתופף John Bonham ביקש לנגן בשיר "Sabbra Cadabra", אך הלהקות רצו לנגן חומר אחר ופצחו בג'אם סשן שהוקלט, אך מעולם לא יצאו לאור.


האווירה הטובה באולפני ההקלטה מצאה דרכה אל תוך השירים והתוצאה הייתה בהתאם. מדובר באלבום מדהים שהוא בהחלט אחד מרגעיה היפים של "בלאק סאבאת'". Ozzy Osbourne ציין מאוחר יותר שהאלבום הזה היווה את "ההתחלה של הסוף" של ההרכב המקורי של "בלאק סאבאת'", ויש בדל של אמת בדבריו, שכן למעט אולי "Sabotage", לאחר האלבום הזה התקשתה הלהקה לייצר אלבום ברמה גבוהה כאלבום הזה. זה לא שלא היו אלבומים ושירים מעולים לאחר מכן, אך הם לא השתוו ברמתם למה שהשיגה הלהקה עד אז.


האלבום נפתח עם שיר הנושא "Sabbath Bloody Sabbath" ועם הריף האלמותי שאיומי כתב במרתפי הטירה וראוי לתואר "הריף שהציל את הלהקה". ואיז ריף מטורף זה, אחרי תיבה אחת של Iommi פתאום נוחת עלינו הבס של Geezer Butler שנשמע כמו סלע מתגלגל שמאיים לדרוס אותנו במורד ההר. זהו ללא צל של ספק אחד השירים הגדולים של הלהקה על הרכביה השונים. מסע מטלטל בין ריף חשמלי כבד ואפל לאקורדים אקוסטיים מלודיים וענוגים, בין זעקות השבר של אוסבורן לקולו הרך והמלטף, קומפוזיציה מדהימה שתואמת באופן מושלם למילים שכתב גיזר באטלר על העליות והמורדות שעברה הלהקה, על הרגעים היפים של יצירת המוזיקה ועל הניסיונות של כל הסובבים להתעשר על חשבונם. ועד שאתה בטוח שכבר הבנת את מהלך השיר, את העליות והמורדות, את החזק והחלש, מגיע הסולו של איומי החל מדקה 2:25 וגורר אותך אותך לקטע המעבר האפל והכבד שחושל באש הגיהינום שמתחיל בדקה 3:20, ואז אתה כבר מבין שאתה צריך לצפות לבלתי צפוי, כי השיר הזה לא מפסיק להפתיע, כפי שאכן קורה החל מדקה 4:50 עם המקצב המוכפל שמוביל אותנו עד לסיום השיר.


הרצועה השניה "A National Acrobat" נפתחת בדומה לקודמתה עם ריף כבד ועוצמתי שחוזר על עצמו באופן רפטטיבי, אבל כאן עד שאתה בטוח שעלית על הנוסחא, "סאבאת'" מפתיעים עם קטע מעבר ארוך החל מ- 2:15 ועם הכפלת המקצב שמלווה אותנו החל מ- 4:50 עם קטע אינסטרומנטאלי עד לסוף השיר. יש הסבורים שמילות השיר מדברות על דמיורג – חצי אל שנוצר תוך הפריה עצמי הידוע מתורת הגנוסיס אך Geezer Butler ציין כי השיר מדבר אודות פלא הבריאה והלידה.


הרצועה השלישי "Fluff" הינה קטע אינסטרומנטאלי שקט וקסום המובל על-ידי האקוסטית של Iommi. הקטע מוקדש לשדרן הרדיו הבריטי אלן "Fluff" פרימן, שהיה בזמנו בין הבודדים שהעז להשמיע ברדיו שירים של הלהקה.


השיר החותם את הצד בראשון של האלבום "Sabbra Cadabra" הוא אחד המיוחדים של הלהקה ורגע שיא נוסף של האלבום. השיר כולל שימוש במינימוג סינתסייזר ופסנתר באדיבותו של ריק ווייקמן הקלידן של יס, כלים שעד כה לא היה אופייניים ללהקה. ווייקמן שעשה כאן עבודה מדהימה סירב להצעת התשלום של "סאבאת'" על תרומתו, ופוצה בסופו של דבר בבירה. אנקדוטה קטנה, לקראת סוף השיר Ozzy משתמש בשפה לא ראויה וטכנאי ההקלטה טישטש את המילים באפקטים.


צידו השני של הויניל נפתח עם "killing Yourself to Live" שיר שבאטלר כתב בעודו מאושפז בבית החולים בשל בעיות בכליות שנגרמו כתוצאה משתיה מופרזת של אלכוהול וצריכת סמים. השיר הזה הוא אחד האהובים על Kirk Hammett גיטריסט "מטאליקה" וגירסה מוקדמת שלו מחודש מרץ 1973 ניתן למצוא באלבומי ההופעה Live at Last ו- Past Lives.


הרצועה השניה בצד השני "Who Are You" נפתחת עם צלילי סינתסייזר מוג "רובוטיים" והזויים המנוגנים על-ידי Ozzy. זה השיר הראשון שאוזי כתב כתב לבדו. Ozzy קנה את הכלי אך לא ידע בדיוק איך להשתמש בו אך בכל זאת הצליח להוציא תחת ידו את מה שנשמע כאחד השירים המוזרים והמיוחדים של סאבאת'. בדומה לשיר "The Writ" מהאלבום "Sabotage" גם השיר הזה מתייחס למנהל הלהקה אותו הלהקה תיעבה.


הרצועה השלישית בצד השני "Looking for Today" היא אחד הקטעים המלודיים והאווריריים שיש באלבום, אשר בדומה לשיר הנושא כולל מעבר בין הריף המרכזי לקטע יותר מלודי ואקוסטי, רק שהפעם אנחנו גם נהנים מתוספת של חליל ואורגן המנוגנים על-ידי איומי.


חותם את האלבום השיר "Spiral Architect" בו נעשה שימוש בכלי מיתר. השיר מתכתב עם "A National Acrobat" מבחינת הליריקה ועוסק גם הוא בתהליך הבריאה הפעם מזווית אחרת, ניסיון החיים שיחד עם ה- DNA של האדם יוצרים את האישיות הייחודית לו עצמו.


בניגוד לאלבומים הקודמים של "סאבאת'" אשר זכו להערכה רק בדיעבד, האלבום "Sabbath Bloody Sabbath" נהנה מביקורות חיוביות של המבקרים כבר בעת יציאתו, ובצדק. האלבום גם זכה להצלחה מסחרית והגיע למקום הרביעי במצעד הבריטי ולמקום השביעי במצעד האמריקאי.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page