top of page

The Beatles - Please Please Me

ב- 22 למרץ 1963 יצא אלבום הבכורה של הלהקה החשובה והמשפיעה ביותר בתולדות המוזיקה המודרנית – "The Beatles". אלבום שב- 32 דקותיו שינה את ההיסטוריה של המוזיקה כפי שאנחנו מכירים אותה.


אז בואו לקרוא כמה עובדות על האלבום "Please Please Me":


1. רוב האלבום הוקלט במהלך 12 שעות בסשן אחד ארוך שנערך ביום שני ה- 11 לפברואר 1962 החל מהשעה 10:00 בבוקר ועד השעה 22:45.


2. העלות הכוללת של ההקלטות היתה 400 ליש"ט בלבד.


3. האלבום כולל 8 שירים מקוריים ו- 6 גרסאות כיסוי לשירים שהיו אהובים על הלהקה.


4. הקרדיט על כתיבת כל השירים המקוריים באלבום הוענק ל- McCartney-Lennon ללא קשר לזהות הכותב מבין השניים בפועל. זה האלבום היחיד שהקרדיט יצויין בסדר הזה. בכל יתר האלבומים והשירים ששיחררה הביטלס הקרדיט לכתיבת השירים נרשם כ- Lennon –McCartney.


5. ג'ון היה מקורר ביום ההקלטות. השיר האחרון שהוקלט היה "Twist and Shout" כי המפיק ג'ורג' מרטין רצה לשמור על קולו. השיר הוקלט בטיייק אחד לאחר שקולו של John Lennon נשחק במהלך 13 שעות רצופות של הקלטות ואת התוצאה ניתן לשמוע בקולו הצרוד כפי שהונצח בגירסה המופיעה באלבום.


6. הסשן היה כל-כך פורה שהלהקה הצליחה להקליט במהלכו שיר נוסף - "Hold Me Tight" שבסופו של דבר לא נכנס לאלבום ונעשה בו שימוש לאלבום הבא - "With the Beatles".


7. כל האלבום הוקלט על טייפ 2 ערוצים כאשר כלי הנגינה נדחסו לערוץ אחד בעוד תפקידי השירה נדחסים לערוץ השני. הדבר הקל על מרטין לבצע בלאנס של ההקלטות לגירסת מונו שהיתה נהוגה אז.


8. מרטין ביצע גם מיקס לגירסת סטריאו, למעט השירים "Love Me Do" ו- "P.S. I Love You".


9. מפיק העל ג'ורג' מרטין ביקש בתחילה להקליט את האלבום בהופעה חיה במועדון ה"קאוורן" שהיה מועדון הבית של הביטלס בליברפול.


10. הוא בתחילה חשב לתת לאלבום את השם "Off the Beatle Track". הצעתו נדחתה והוא עשה שימוש בשם לאלבום סימפוני של שירי הביטלס אותו שחרר בשנת 1964.


11. ג'ורג' מרטין שהיה חבר של כבוד בקהילה הזאולוגית של לונדון שבבעלותה גן החיות של לונדון, רצה שהתמונה לעטיפת התקליט תצולם בגן החיות. למזלנו הקהילה הזאולוגית לא אהבה את הרעיון.


12. בסופו של דבר התמונה צולמה על-ידי הצלם Angus McBean במדרגות הפנימיות של בניין EMI במנצ'סטר סקוויר שבלונדון.


13. הלהקה פנתה לאנגוס שוב בשנת 1969 בבקשה לשחזר את הצילום על המדרגות לצורך עטיפת האלבום "Get Back". האלבום שוחרר לבסוף שנה לאחר מכן כ- "Let It Be" ולעטיפת האלבום נבחרו תמונות אחרות.


14. בסופו של דבר נעשה שימוש בתמונה שצולמה בשנת 1969 לאלבום האוסף הכפול "Retrospective 1967-1970" שיצא בשנת 1973, כאשר תמונה נוספת שצולמה בסשן המקורי בשנת 1963 משמשת לאלבום האוסף הראשון "Retrospective 1962-1966".


15. השיר "Please Please Me" הוא השיר של הביטלס האהוב ביותר על Keith Richards מה"רולינג סטונס". ברשת מסתובבת גירסת קאוור אקוסטית של ריצ'רדס לשיר.


16. השיר הושפע משיר ישן של Bing Crosby שנקרא פשוט: "Please".


17. הגירסה הראשונה של השיר נשמעה כמו בלדה של Roy Orbison. ג'ורג' מרטין לא אהב את האופן בו השיר נשמע והוא דרש מהחברים להפוך אותו ליותר קצבי ושמח כדי שיתאים למילים.


18. האלבום בתצורתו המקורית יצא בארצות הברית רק בשנת 1987. במקומו שחררה הלהקה בשנת 1964 את האלבום "Introducing... The Beatles" שכלל רשימת שירים שונה.


19. האמינו או לא, Paul McCartney הודה שגנב את תפקיד הבס לשיר "I Saw Her Standing There" משירו של צ'אק ברי "Talkin' About You".


20. השיר "Love Me Do" הוקלט פעמיים לפני ההקלטות לאלבום. בפעם הראשונה ב- 6 ליוני 1962 כשהמתופף היה Pete Best ובפעם השניה ב- 4 לספטמבר 1962 עם Ringo Starr על התופים.


21. בהקלטה שמצאה דרכה לאלבום מתופף Andy White שגוייס ע"י המפיק ג'ורג' מרטין, שלא אהב את שני הביצועים הקודמים. ג'ורג' מרטין התנצל מאוחר יותר בפני Ringo Starr על המהלך.


22. אנדי ווייט היה גם המתופף בשיר "P.S I Love You".


23. האלבום הגיע למקום ה- 39 ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון.


24. שני שירים מהאלבום נכנסו לרשימת 500 השירים הגדולים בכל הזמנים: "Please Please Me" ו- "I Saw Her Standing There".


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page