top of page

The Beatles - Abbey Road

האלבום "Abbey Road" אלבומה השניים עשר של "The Beatles" חוגג היום 53 שנה!!



והיום אנחנו מביאים בפניכם 53 עובדות על האלבום, אחד לכל שנה מאז יציאתו. אז קחו הרבה אוויר ותישארו איתנו, כי לפחות חלק מהעובדות בטוח יהיו לכם מעניינות:


1. זה אלבום האולפן השנים עשר של הלהקה בתוך 7 שנים בלבד (אחד מהם אלבום כפול).


2. זה האלבום הראשון של הלהקה שלא שוחרר בגרסת מונו.


3. זה גם האלבום הראשון והאחרון של הביטלס שהוקלט על-ידי טייפ/מיקסר 8 ערוצים ואיפשר להם להתנסות עם יותר כלים, צלילים ואפקטים.


4. על-מנת להרחיב את קשת הצלילים של הלהקה נעשה באלבום שימוש במגבר Leslie וסינתסייזר Moog. השימוש בסינתסייזר Moog לא היה רק כאפקט רקע, אלא גם ככלי עיקרי כמו בשיר "Because". זו הפעם הראשונה והאחרונה שהביטלס עושים שימוש בכלי זה.


5. יוקו אונו היא זו שהביאה ללנון את הרעיון לשיר "Because" לאחר שנגינה את הסונטה "Moonlight" של בטהובן.


6. הסינתסייזר Moog הוצג ללהקה על-ידי George Harrison שעשה בו שימוש באלבום הסולו שלו משנת 1968 Electronic" Sound album".


7. למרות ששוחרר לפני האלבום "Let it Be" זהו למעשה האלבום האחרון שהלהקה הקליטה מבחינה כרונולוגית.


8. ההקלטות לאלבום החלו ב- 22 לפברואר 1969, שלושה שבועות בלבד לאחר סיום ההקלטות של מה שיהפוך לאחר מכן לאלבום "Let it Be".


9. חברי הלהקה היו צריכים לשכנע את George Martin להפיק את האלבום. אחרי החוויה הלא נעימה בעת הקלטת "The White Album" והסשנים שהביאו לאלבום "Let it Be"' מרטין לא רצה יותר עסק עם הרביעייה המופלאה. Paul McCartney נשלח לשכנע אותו ולבסוף מרטין התרצה אבל בתנאי אחד, שתהיה לו שליטה מוחלטת על כל העניינים באולפן.


10. בסופו של דבר האלבום הוקלט באווירה מאוד נעימה ביחס לשני הסשנים האחרונים, כנראה בשל העובדה שהחברים הבינו שזה האלבום האחרון שיעשו יחד.


11. אחד מעוזרי טכנאי ההקלטה היה Alan Parsons שיהפוך לטכנאי/מפיק ואומן בפני עצמו, אשר יעבוד בין היתר על האלבום "The Dark Side Of The Moon" של "Pink Floyd".


12. מיד לאחר שחרורו של האלבום John Lennon עזב את הלהקה. בספטמבר 1969 הוא כבר הקים את ה- "Plastic Ono Band", בעיקר בגלל שיתר החברים לא היו מעוניינים להקליט את השיר "Cold Turkey".


13. למרות שהלהקה כבר לא הייתה קיימת דה פקטו, לא שוחררה בהודעה רשמית על פירוקה עד אפריל 1970, עם הודעתו של Paul McCartney על כך שהוא עוזב את הלהקה.


14. שמו של האלבום היה אמור להיות "Everest" והרעיון היה לצלם את עטיפת האלבום בהר האוורסט. חברי הלהקה היו עצלים מידי לעשות את המסע עד האוורסט ולכן Paul McCartney הציע לקרוא לאלבום על שם הרחוב בו אולפני EMI היו ממוקמים, ואשר בו גם צולמה התמונה המפורסמת.


15. זו העטיפה הראשונה של הלהקה שלא כוללת את שם הלהקה או שם האלבום.


16. לצלם Iain Macmillan ניתנו 10 דקות להשלים את הצילום, כאשר המשטרה עוצרת את התנועה ברחוב. הוא צילם את התמונה המפורסמת כשהוא עומד על סולם שהוצב בצומת.


17. מיד לאחר שחרורו של האלבום הפכה העטיפה לפיסת עובדה נוספת בפאזל של תיאורית הקונספירציה על מותו של Paul McCartney. העובדה שפול הוא הביטל היחיד שמהלך יחף על מעבר החציה המפורסם העידה, כך לדברי תומכי התיאוריה, שפול אכן מת והוא הוחלף על-ידי כפיל.


18. נתון נוסף שתרם לתיאורית הקונספירציה היא העובדה שפול אוחז בסיגריה בצד ימין למרות שהוא שמאלי.


19. פול לעג לתיאוריית הקונספירציה בעטיפה שכללה את הצומת המפורסמת, באלבום ההופעה "Paul is Live" שהוציא במסגרת קריירת הסולו שלו.


20. בשנת 2010 מעבר החציה המפורסם קיבל מעמד של אתר תיירות של הממלכה המאוחדת.


21. לוחית הרישוי של רכב החיפושית (וולקסווגן לבנה) בעטיפת האלבום, נגנבה פעם אחר פעם לאחר יציאת האלבום.


22. להקת "Oasis" עשתה הומאז' לעטיפת האלבום במסגרת אלבומה "Be Here Now" משנת 1997. מספר לוחית הרישוי של רכב האולס רויס שנמצא בתוך הברכה זהה לזה של רכב המשטרה השחור שבעטיפת האלבום "Abbey Road".


23. האלבום נפתח עם צמד המילים "Shoot me" אותן שר John Lennon ארבע פעמים בתחילתו של השיר "Come Together". ג'ון לנון ירצח 11 שנים לאחר מכן.


24. השיר "Come Together" היה בסיס לתביעת זכויות יוצרים על-ידי היורשים של צ'אק ברי בטענה לדמיון לשירו "You Can't Catch Me".


25. כל ארבעת המופלאים בתוספת ג'ורג' מרטין אחד הסכימו פה אחד שהשיר "Something" שכתב George Harrison הוא הטוב ביותר באלבום.


26. זה גם היה השיר הראשון שהריסון כתב לביטלס' אשר שוחרר כצד א' של סינגל.


27. פראנק סינטרה הגדיר את השיר כשיר האהבה היפה ביותר שנכתב ב- 50 שנים האחרונות.


28. הקליפ לשיר כולל את כל חברי הביטלס יחד עם נשותיהם. יחד עם זאת הצילומים של כל זוג נערכו בנפרד, לאור המתח ששרר בין חברי הלהקה.


29. ל- Paul McCartney לקח שבוע שלם להקליט את הקולות לשיר "Oh! Darling" הוא היה מעוניין שהקול יישמע "רזה" ומחוספס ולכן היה מגיע כל בוקר לאולפן חצי שעה לפני יתר החברים בכדי להקליט את השיר.


30. מעניין ש- John Lennon לא אהב בכלל את הרעיון למחרוזת השירים שנמצאת בצידו השני של הויניל. מקרטני ומרטין רצו לאסוף פיסות של שירים ולהפוך אותם למחרוזת אך John Lennon לא אהב את הקונספט. בתחילה חשבו שכל הצד השני יהיה מחרוזת משירים של פול, והצד הראשון עם שירים של לנון, אבל לבסוף ג'ון התרצה והסכים לרעיון כשהוא תורם למחרוזת את השירים "Sun King", "Mean Mr. Mustard" ו- "Polythene Pam".


31. מקרטני שינה את מילות השיר המקוריות של "Golden Slumbers" לאחר שנתקל בספר עם פואמה מהמאה ה- 16 בבית אביו.


32. השיר "The End" הוא השיר היחיד של הביטלס שכולל סולו של כל אחד מחברי הלהקה. Ringo Starr לא רצה בתחילה לנגן את הסולו, אבל בסוף התרצה לאחר שהבין שזה כנראה האלבום האחרון של הלהקה ותרם סולו קצרצר בן 15 שניות.


33. זה גם השיר האחרון שהלהקה הקליטה, כאשר ארבעת חברי הלהקה נמצאים יחד באולפן.


34. השיר "Her Majesty" הוא השיר הקצר ביותר של הלהקה ואורכו 0:23 שניות.


35. השיר מצא את מקומו לסוף האלבום כקטע נסתר בטעות. הכוונה הראשונית היתה למקם אותו בין השירים "Mean Mr. Mustard" ו- "Polythen Pam" אבל Paul McCartney החליט שהוא לא אוהב את השיר וביקש להסירו מהמחרוזת. טכנאי ההקלטה John Kurlander שלא רצה למחוק את השיר לחלוטין תקע אותו בסוף סרט ההקלטה, אחרי סיום השיר "The End". מקרטני שהאזין לתוצר הסופי אהב את הרעיון ומה שהתחיל כטעות הפך לעובדה מוגמרת.


36. מקרטני הקליט את זה לפני שחברי הביטלס האחרים הגיעו לאולפן.


37. אותו John Kurlander יהפוך לטכנאי הקלטות הידוע בין היתר בשל עבודתו בפסקולים של סרטי שר הטבעות.


38. חברי הלהקה תיעבו את השיר "Maxwell’s Silver Hammer" של Paul McCartney, לנון אפילו עזב את האולפן לשבועיים בגללו.


39. לנון נעדר תקופה נוספת מהאולפן במהלך הקלטת האלבום, וזאת בעקבות פציעתו בתאונת דרכים בסקוטלנד.


40. השיר "Octopus’s Garden" ששר Ringo Starr הושפע משייט שנטל ובמסגרתו הגישו לו דיונון במקום דג. קפטן הספינה סיפר אז לרינגו כיצד התמנון משתמש בזרועותיו לבניית גינה.


41. צליל הבועות בשיר הוא הקלטה של Ringo Starr עושה בועות עם קש בתוך כוס של חלב.


42. השיר "Here Comes the Sun" נכתב על-ידי George Harrison כשהבריז מפגישה עסקית עם חברי הביטלס בה לא רצה להיות נוכח.


43. השיר נכתב ביום שמשי כאשר George Harrison התארח בגינת הבית של Eric Clapton.


44. השיר "You Never Give Me Your Money" נכתב על-ידי Paul McCartney בעקבות החיכוך עם Allen Klein בשל הקשיים שהיו לחברי הלהקה בזמנו עם חברת אפל.


45. השיר "She Came In Through The Bathroom Window" נכתב על-ידי Paul McCartney בעקבות תקרית בה מעריצה נלהבת פרצה לביתו דרך החלון.


46. השיר "Carry That Weight" כולל שירה של כל ארבעת חברי הביטלס ואלמנטים מתוך השיר "You Never Give Me Your Money".


47. פול מקרטני כתב את השיר על המעמסה והקשיים שלו להחזיק את הביטלס ביחד.


48. במהלך הסשנים של האלבום George Harrison הקליט דמואים לשירים שיהפכו בהמשך לאלבום הסולו המדהים שלו "All Things Must Pass".


49. שיר נוסף שהקליט הריסון באותו מעמד היה "Old Brown Shoe" שיצא תחת שם הלהקה כבי סייד לשיר "The Ballad of John and Yoko".


50. גם Paul McCartney היה עסוק עם הקלטת השיר "Come and Get It" אותו התכוון לכלול באלבום, אך מאוחר יותר השיר ניתן ללהקת "Badfinger" והפך ללהיט.


51. השיר הוקלט במהלך הקלטות המחרוזת ומקרטני ניגן שם על כל הכלים בשיר.


52. מיד לאחר שחרורו של האלבום הקליט האומן George Benson גירסה אלטנטיבית של האלבום שנקראה "The Other Side of Abbey Road".


53. למרות שמדובר במאסטרפיס הביקורות לא ממש היללו את האלבום בעת יציאתו, במיוחד המבקר Ed Ward ממגזין הרולינג סטון שכתב שהביטלס היו מסוגלים ליותר.


ואם שרדתם איתנו עד כאן, אתם חייבים עכשיו להאזין למאסטרפיס הזה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוקו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page