top of page

The Beatles - The White Album

האלבום "The Beatles" הידוע גם כ"אלבום הלבן" - "The White Album" של להקת "The Beatles" שוחרר ב- 22 לנובמבר 1968.



קיימות על האלבום הזה כל-כך הרבה עובדות מעניינות, כך שהפעם היינו צריכים להתאמץ כדי לצמצם אותם.


אז קבלו 53 עובדות על "האלבום הלבן":


1. זה אלבום האולפן התשיעי של הלהקה והאלבום הכפול היחיד שלה.


2. עטיפת האלבום לבנה רגילה בלי גרפיקה או טקסט מלבד שם הלהקה כקונטרה לצבעוניות והעומס הויזואלי בעטיפת האלבום הקודם סרג'נט פפר.


3. למרות שלא נכללו באלבום, השירים "Hey Jude" ו- "Revolution" (שגירסה שונה שלו קיימת באלבום) הוקלטו באותם סשנים ושוחררו כסינגלים מצליחים.


4. מרבית שירי האלבום נכתבו על-ידי חברי הלהקה במהלך שהותם ברישיקש הודו אצל המהארישי Mahesh Yogi.


5. האווירה באולפן בעת ההקלטות לא היתה טובה חברי הלהקה הרבו בויכוחים ונוכחותה של Yoko Ono - חברתו (דאז) של John Lennon באולפן, היוותה הפרה של מדיניות הלהקה ולפיה בנות הזוג לא יהיו נוכחות בהקלטות, כאשר הדבר לא הוסיף לרגיעה.

(Photo: thewhitealbumproject.com)


6. המתופף Ringo Starr עזב את הלהקה לשבועיים במהלך ההקלטות, הוא הרגיש לא מוערך על-ידי חבריו, עלה על היאכטה של השחקן פיטר סלרס ושט לסרדיניה.


7. בהיעדרותו נאלץ Paul McCartney לנגן על תופים בשירים "Back in the U.S.S.R" ו- "Dear Prudence".


8. בסופו של דבר הלהקה שלחה לו טלגרם בו ציינה שהוא מתופף הרוקנרול הטוב בעולם. זה הספיק לו כדי לחזור. כששב לאולפן קיבלה את פניו הכתובת "Welcome Back, Ringo" שנכתבה עם פרחים על מערכת התופים שלו.


9. מי שנתן למקרטני את הרעיון לשיר הפתיחה של האלבום "Back in the U.S.S.R" הוא לא אחר מאשר Mike Love מלהקת הביץ' בויז. הוא בילה בהודו בזמן שפול מקרטני היה שם ושמע אותו מנגן את מה שיהפוך להיות השיר במהלך אחת מארוחות הבוקר. לאב זרק למקרטני שהוא צריך להכניס לשיר משהו על בחורות מברית המועצות. מקרטני הפנים כמובן.


10. את השיר כתב Paul McCartney כפרודיה על השיר Back in the U.S.A של צ'אק ברי.


11. אפקט מטוס הסילון בשיר שונה בין גירסת המונו לגירסת הסטריאו של האלבום.


12. המשפט "Georgia on My Mind" בשיר מתייחס לגרוזיה שבזמנו היתה חלק מברית המועצות.


13. השיר "Glass Onion" כולל בתוכו כותרות של חמישה שירים אחרים של הביטלס. "I Am the Walrus", "The Fool on the Hill", "Fixing a Hole", "Strawberry Fields Forever" ו- "Lady Madonna". לנון כתב את השיר כלעג על מעריצי הלהקה שחיפשו מסרים סמויים בשירי הלהקה.


14. זה היה השיר הראשון שהוקלט עם כל ארבעת החברים באולפן, לאחר חזרתו של רינגו.


15. בשיר מציין John Lennon שכלב הים (Walrus) הוא פול. ג'ון ציין מאוחר יותר שזו היתה בדיחה.


16. השיר "Dear Prudence" נכתב על אחותה של שחקנית הקולנוע מיה פארו. פרודנס פארו שהתה אצל המהארישי יוגי בהודו בשנת 1968 ונעלה את עצמה בבקתה למשך שבועות, כחלק ממה שלנון תיאר כניסיון למצוא את אלוהים מהר יותר מכולם. השיר הוא ניסיון של לנון לשכנע אותה לצאת.


17. המשמעות של "Ob-La-Di, Ob-La-Da" היא life goes on בשפת שבט Yoruba מניגריה.


18. פול שמע את נגן הקונגה הניגרי Jimmy Scott-Emuakpor משתמש במילים וקיבל את הרעיון לשיר. נגן הקונגה תבע מאוחר יותר את הביטלס בדרישה לתמלוגים והפסיד.


19. את השיר "The Continuing Story of Bungalow Bill" כתב John Lennon בבוז, על סטודנט עשיר ומפונק שפגש ברישיקש. שמו Richard Cooke III והוא יצא לציד טיגריסים במהלך שהותו באשראם, הרג טייגר ומאוחר יותר הצטער על-כך ואמר שלא יהרוג חיה יותר לעולם. מה שנשמע כמו גיטרת פלמנקו בתחילת השיר הוא למעשה מלוטרון.


20. את השיר "While My Guitar Gently Weeps" כתב ושר George Harrison. לנון ומקרטני לא רצו את השיר אבל האריסון הביא את חברו Eric Clapton לאולפן וכשהוא הגיע הם התרצו. Eric Clapton לא קיבל קרדיט על הנגינה שלו בגלל עניינים חוזיים עם חברת התקליטים.

(Photo: The Beatles in 1970 On Twitter)


21. למרות שקלפטון ידוע כאיש של פנדר סטרטוקסטר, בשיר הזה הוא מנגן בגיבסון לס פול.


22. את השיר "Happiness is a Warm Gun" כתב John Lennon אחרי שראה את הכותרת במגזין לכלי ירייה American Rifleman. לנון חשב שהמשפט הזה פשוט הזוי, הואיל והרובה חם אחרי שירית במישהו.


23. הדמות Martha בשיר "Martha My Dear" הוא הכלב של Paul McCartney, אך המילים לא קשורות לכלב. פול מנגן שם עם נגני סשן ללא אף חבר "ביטלס" נוסף.


24. את השיר "I’m So Tired" כתב John Lennon בהודו לאחר לילות ללא שינה בשל געגועיו ליוקו אונו.


25. השיר הזה היה חלק מתאוריית הקונספירציה על מותו של Paul McCartney, היו מעריצים שטענו שאם משמיעים אותו לאחור שומעים את המשפט: Paul is dead man, miss him, miss him, miss him.


26. קיימות מספר גרסאות באשר לשיר "Blackbird". אחת מהן היא ש- Paul McCartney כתב אותו בהודו אחרי ששמע את ציוץ ציפור השחרור. גרסה נוספת היא שהשיר הזה מתייחס לאירגון זכויות האדם בארה"ב ובמיוחד לאפליה המגדרית נגד שחורים.


27. את השיר "Piggies" כתב George Harrison בסיוע של אמו ושל John Lennon, כעקיצה הומוריסטית על המילה "חזיר" שיוחסה בזמנו לשוטרים ופוליטיקאים חמדנים.


28. השיר "Rocky Raccoon" היה ניסיון של Paul McCartney לכתוב שיר בוקרים. השיר נכתב באשראם בהודו והוא תוצאה של ג'אם סשן בינו, לבין ג'ון ודונובן שלא קיבל על-כך קרדיט.


29. את השיר "Don’t Pass Me By" לקח ל- Ringo Starr לכתוב 5 שנים. זה השיר הראשון שכתב ללהקה – לחן ומילים.


30. השורה "I’m sorry that I doubted you, I was so unfair, you were in a car crash and you lost your hair" מתוכו היתה אחת העובדות שהזינו את תיאוריית הקונספירציה על מותו של Paul McCartney והחלפתו בכפיל.


31. את השיר "Why Don’t We Do It In the Road?" כתב Paul McCartney לאחר שראה שני קופים עושים סקס בהודו. פול ורינגו הם היחידים שמנגנים בשיר.


32. תווי הבס הנשמעים בשיר I Will לא מנוגנים על-ידי גיטרת הבס של Paul McCartney אלא קולות שהוא השמיע מגרונו.


33. השיר "Julia" נכתב על אימו של John Lennon. המילים "ocean child" בשיר מתייחס ליוקו אונו שתרגום שמה מיפנית הוא "child of the ocean".

(Photo: Beatles Archive On Twitter)


34. את סגנון הפריטה של John Lennon בשיר הזה לימד אותו לא אחר מאשר Donovan.


35. סגנון פריטה ולחן כמעט זהה תוכלו לשמוע בשיר "Look at Me" מהאלבום "John Lennon/Plastic Ono Band" של לנון משנת 1971.


36. בשיר "Birthday" ניתן לשמוע את יוקו ואת Pattie אשתו של George Harrison שרות קולות רקע.


37. השיר נכתב כשיתוף פעולה בין פול לג'ון לאחר שצפו בסרט "The Girl Can't Help It", הם ניסו להישמע כאן כמו Little Richard שמככב בפסקול הסרט.


38. את השיר "Yer Blues" כתב John Lennon בהשראת להקות הבלוז-רוק "Fleetwood Mac" ו- "Cream".


39. היחיד מחברי הביטלס שמנגן בשיר "Mother Nature’s Son" הוא Paul McCartney שגם כתב אותו. המפיק ג'ורג' מרטין אחראי לתוספת של כלי הנשיפה ברקע.


40. השיר "Everybody's Got Something to Hide Except Me and My Monkey" נולד מג'אם סשן של ארבעת החברים. הגירסה שמופיעה בתקליט מואצת יותר ממה שנוגן במקור.


41. את השיר "Sexy Sadie" כתב John Lennon בעקבות אכזבתו מהמהרישי, לאחר ששמע שהוא הטריד את השחקנית מיה פארו.


42. את השיר "Helter Skelter" כתב Paul McCartney כי רצה שיר עוצמתי יותר מ- "I Can See For Miles" של המי. השיר נחשב כאחד הכבדים של הלהקה וככזה שהשפיע על התפתחות הרוק הכבד.


43. באופן מצער השיר שימש השראה לחברי הכת של צ'ארלס מנסון לביצוע מעשה הרציחות שלהם.


44. את מעברי האקורדים בשיר "Long, Long, Long" השאיל George Harrison מהשיר "Sad Eyed Lady of the Lowlands" של Bob Dylan.


45. מי שמנגן בשיר על אורגן ההאמונד הוא Paul McCartney.


46. השיר "Revolution 1" הוא הראשון מתוך 3 שירי "מהפכה" של הביטלס. הגירסה הספציפית הינה גירסת בלוז. קיימת גירסה נוספת שיצאה כבי סייד לשיר "Hey Jude" והיא בסגנון הארד רוק-רוקנרול. השיר השלישי שמופיע גם כן באלבום הלבן נקרא "Revolution 9" והוא קטע פסיכדלי-אונגארדי.


47. השיר "Wild Honey Pie" הוא אחד הקצרים של הלהקה ועומד על 0:53 שניות בלבד. Paul McCartney מנגן ושר את כל מה שאנחנו שומעים בשיר הזה, הוא מנגן כאן בין היתר על צ'מבולו.


48. את השיר "Savoy Truffle" כתב George Harrison כעקיצה על חיבתו היתרה של Eric Clapton לשוקולד. כותרת השיר וחלק ממילות השיר מגיעות מחפיסת שוקולד "Good News של Mackintosh's".


49. בקטע "Revolution 9" נעשה שימוש בקטעים התזמורתיים מהשיר "A Day In A Life".


50. את השיר "Good Night" כתב John Lennon לבנו Julian. רינגו סטאר הוא הביטל היחיד שמופיע בשיר יחד עם אורקסטרה עליה מנצח המיק ג'ורג' מרטין.


51. במהלך ההקלטות לאלבום יצרו חברי הביטלס שירים נוספים שישמשו מאוחר יותר בקריירות הסולו שלהם. לדוגמא השיר "Junk" של פול מקרטני שישוחרר באלבום הסולו הראשון שלו, השיר "Look at Me" עליו כתבנו לעיל שהופיע באלבום הסולו הראשון של לנון ואשר הלחן והפריטה שלו כמעט זהים לשיר "Julia" והשיר "Not Guilty" שכתב האריסון ויופיע מאוחר יותר בקריירת הסולו שלו.


52. במהלך הקלטות האלבום כתב לנון את השירים "Mean Mr. Mustard" ו- "Polythene Pam" שיופיעו שנה מאוחר יותר במסגרת המחרוזת בצידו השני של האלבום Abbey Road.


53. המפיק ג'ורג' מרטין חשב שכדאי לצמצם את ההוצאה לאלבום אחד שיכלול את השירים הכי טובים שנכתבו באותם סשנים, חברי הביטלס חשבו אחרת.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page