top of page

The Beatles - Let it Be

האלבום "Let it Be" אלבום האולפן ה- 12 של "The Beatles", שוחרר ב- 8 למאי 1970.


הנה 20 עובדות מעניינות על האלבום:


1. האלבום הזה אומנם היה האחרון שהלהקה שחררה, כחודש לאחר פירוקה בשנת 1970, אך הוא הוקלט ברובו לפני האלבום "Abbey Road", אלבום האולפן ה- 11 של הלהקה ששוחררה בשנת 1969.


2. האלבום היה אמור להיקרא "Get Back" והרעיון היה שהלהקה תחזור בו למקורות של הרוקנרול הבסיסי והפשוט, לאחר שנים בהם הלהקה תרה במחוזות של פסיכדליה, הפקות מורכבות וכלים ואפקטים ניסיוניים, שהיו חלק מההקלטות של אלבומיה הקודמים.


3. האלבום הזה יועד בתחילה להיות פסקול סרט ואלבום הופעה. הרעיון היה להסריט את חברי הלהקה במהלך תהליך הכתיבה והיצירה, כשבסופו תופיע הלהקה בפני קהל ותציג את החומרים עליהם היא עבדה בתחילת הסרט.


4. מי שמאוד רצה להחזיר את הלהקה לבמה היה Paul McCartney. עלו הרבה רעיונות באשר למיקום בו יוקלט האלבום בפני קהל, החל מהקולוסיאום ברומא ועד מדבר סהרה, אך כידוע לבסוף הלהקה פשוט עלתה לגג בניין אפל וביצעה ממנו את "הופעת הגג המפורסמת" שנערכה ב- 30 לינואר 1969.


5. בסרט שהוקלט במהלך תהליך היצירה של האלבום ניתן להבחין בחיכוכים הרבים בין חברי הלהקה, במיוחד בין Paul McCartney ו- George Harrison, כאשר באחד מרגעי השיא האריסון פשוט קם ועזב את האולפן. האריסון סיפר מאוחר יותר כי מהאולפן הוא הלך לביתו וכתב את השיר "Wah-Wah" שמתאר את כאב הראש שהוא קיבל כתוצאה מהמריבות באולפן. השיר נכלל כמובן באלבום הסולו של האריסון.


6. בניסיון להתמודד עם החיכוכים בין חברי הלהקה, הזמין האריסון את הקלידן Billy Preston לאולפן. האריסון ידע שחברי הלהקה מתנהגים יפה יותר כשאומן נוסף נמצא באולפן, כפי שקרה עם Eric Clapton שהובא לאולפן במהלך הקלטת "האלבום הלבן" וניגן בשיר "While My Guitar Gently Weeps". לא רק שפרסטון סייע לקרר את האווירה, אלא שהוא אף תרם מאוד לסאונד של הלהקה באותם סשנים.


7.כתוצאה מהחיכוכים ומהמריבות נטשו חברי הלהקה והמפיק George Martin את הפרוייקט, וההקלטות מאותם סשנים נותרו על המדף. רק לאחר הקלטת האלבום "Abbey Road" החליטו חברי הלהקה לנסות לייצר מהחומרים אלבום מלא.


8. למרות שהמפיק הקבוע של הלהקה George Martin עשה את המיקסים הראשוניים לשירי האלבום, ג'ון וג'ורג' מסרו את החומרים המוקלטים דווקא למפיק Phil Spector בכדי שייצר מהם אלבום. ג'ון היה זה שדחף ורצה את ספקטור אחרי שעבד איתו על השיר "Instant Karma!". הוא חשב שההקלטות לא באיכות טובה ושרק ספקטור יכול לעשות איתן משהו.


9. פיל ספקטור הוסיף לחומרים המוקלטים, כלי מיתר, מקהלה, אפקטים וביצע בהם פעולות "הפקת יתר", אשר לטענתו נועדו להציל את השירים שהיו ברמה של "סקיצות" או "חדר חזרות".


10. תגובתו של George Martin לאחר ששמע את התוצאה הסופית, היתה שהיו אמורים לציין על האלבום את המילים: "הופק - על-ידי ג'ורג' מרטין, הופק בהגזמה – על-ידי פיל ספקטור".


11. גם חברי הלהקה שנאו את התוצאה הסופית. הם הצטערו על הרגע בו העניקו לפיל ספקטור יד חופשית בהפקה. העבודה של ספקטור פיספסה לחלוטין את המטרה המקורית של חזרה לשורשים עם הפקה פשוטה.


12. בשנת 2003 חברי הלהקה הנותרים יתקנו את העיוות באמצעות הפקה מחודשת של האלבום על-ידי פול מקרטני ושחרורו מחדש עם מיקס מינימליסטי באלבום שנקרא "Let It Be... Naked".


13. עטיפת האלבום היתה אמורה להיות מצולמת בבניין EMI - אותו בניין בו צולמה העטיפה של האלבום הראשון של הלהקה "Please Please me". הלהקה פנתה לאותו צלם בבקשה לשחזר את הצילום על המדרגות אך בסופו של דבר נעשה שימוש בתמונה זו באלבום האוסף הכפול "Retrospective 1967-1970".


14. מקורו של השיר "One After 909" עוד בשנת 1959 והוא מהווה את אחד משיתופי הפעולה הראשונים בין לנון ומקרטני.


15. השיר "Let it Be" נכתב על מרי מקרטני - אימו של Paul McCartney, אשר הלכה לעולמה כשהיה בן 14 בלבד מסרטן השד. מקרטני מספר כיצד "Mother Mary" מייעצת לו בזמנים קשים ואומרת לו מילות חוכמה. השיר הזה נוגן גם בלווית אישתו של פול – לינדה מקרטני.


16. השיר הוצע בתחילה לזמרת Aretha Franklin שאף הקליטה לשיר גירסה משל עצמה עוד לפני שהביטלס הקליטו את השיר לאלבום. מאוחר יותר פול התחרט וארת'ה קיבלה מכתב שאוסר עליה לשחרר את השיר כסינגל. הוא שוחרר רק במסגרת אלבום אוסף קאברים של ארת'ה שנקרא "This Girl’s in Love with You".


17. פול כתב את "Let it Be" באותו היום בו כתב את "The Long and Winding Road"' אותו הציע בתחילה לזמר טום ג'ונס בשנת 1968. ג'ונס דחה את ההצעה בנימוס.


18. את השיר "Two Of Us" כתב מקרטני על אישתו לינדה. רובו של השיר אקוסטי ופול לא מנגן בו על גיטרת בס.


19. את השיר "Across the Universe" כתב John Lennon על אישתו הראשונה סינת'יה.


20. ביוני 2019 פורסם כי הבמאי פיטר ג'קסון ("שר הטבעות") יביים סרט תיעודי המבוסס על חומר גלם שעדיין לא נראה וצולם במהלך הקלטות האלבום "Let it Be". ג'קסון שחרר בסופו ושל דבר סידרה בת 3 פרקים באורך של כ- 8 שעות, בשם "Get Back".


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page