top of page

The Wiz: Desert Rock Pt. 3



מיני פרויקט דזרט רוק - חלק ג': מה הקשר בין... הנגאובר גרמני, משחק די.אנד.די וגנרטור? ... Kyuss!

הלהקה שהוציאה את הדזרט/סטונר רוק מהמדבר... לכל העולם!


ההתחלה


בעיירת פאלם דזרט הקטנה (דרום קליפורניה), סקייטר ומתופף בן 14 (ברנט ביורק) החליט שהוא מקים להקת פאנק רוק, על שם סלאנג ל"האנגאובר" בגרמנית Katzenjammer.


הוא עשה זאת עם חברו הטוב (כריס קוקרל - בס), עוד ילד שאהב את בלאק סבאת' (ניק אוליביירי -גיטרה) וגיטריסט נוסף שהכירו (ג'וש הומי). לאחר שהזמר (ג'ון גארסיה) הצטרף, שונה שמה של הלהקה על שם דמות במשחק התפקידים די.אנד.די... Sons Of Kyuss.


כמו כל סצינה מוסיקה קטנה, הנערים הסתדרו עם מה שיש... לא היו מקומות לנגן בהם, ובמקום שהשכנים יזעיקו משטרה/ההורים ישתיקו אותם, הם פשוט לקחו גנרטור ונסעו לנגן במדבר.


ביורק אמר בראיון, שהמוסיקה נשמעת במדבר⁦⁩ אחרת, התופים והגיטרות היו צריכים להישמע "גדולים יותר" מה שטרם לעצב את הסאונד והאופי של הלהקה.


על אף האופי ה"רומנטי/מגניב" של מסיבות הגנרטור האלה... ההתקהלויות היו גם לא מאורגנות ומסוכנות יותר ויותר ככל שהקהל גדל (מכות, אקדחים שריפות וכו').


אוליביירי עזב את הלהקה לפני הוצאת ה- EP בשנת 1989 וחזר (הפעם כבסיסט במקום קוקרל) לקראת הוצאת האלבום הראשון (wretch-1991), שלאחריו קוצר שם הלהקה ל-kyuss בלבד.


המפנה


מי שזיהה ותרם לעצב ולחדד את כיוון הלהקה היה, היה מפיקם הבא- כריס גוס, שכבר עבד עם להקתו (Masters Of Reality) לצד מפיק-על בדמותו של ריק רובין האגדי. גוס זיהה את פוטנציאל השילוב המוסיקלי של הלהקה וגם את ה"רוח" שהיא מביאה.


בזמן שחלק מעולם הרוק בכה על סוף ימי ה-hair metal של שנות השמונים וחלקו התחיל להתפוצץ עם סצינת הגראנג' ...השמועה על סצינת מסיבות הגנרטורים במדבריות קליפורניה ושילוב פאנק רוק עם צליל כבד/סטונרי יותר... הבשילו לאלבום שהיווה את המפנה (1992- Blues For The Red Sun)!


על אף שרבים החלו לחקות את הסאונד, ל-קאיוס היה משהו מיוחד ופתאום להקת הגנרטורים מהמדבר חיממה ענקיות כמו פיית' נו מור ו-מטאליקה - כאן באוסטרליה 1993.


המשבר


על אף ההצלחה, אוליביירי עזב את הלהקה עוד לפני שהאלבום השני יצא לאור וביורק עזב את הלהקה לאחר האלבום השלישי (1994- welcome to sky vallie). הומי וביורק כתבו את רוב החומרים, אך מבחינת תמלוגים החלוקה הייתה שווה בין ארבעת חברי הלהקה. ביורק טען שהומי רצה לשנות זאת, דבר ששבר את רוח הלהקה, שהמשיכה לאלבום אחרון בעל השם ה"נבואי" (...and the circus leaves town -1995), לפני שהתפרקה.


דווקא האלבום היחיד ללא המתופף/מייסד ביורק, נפתח בסולו תופים קצר. האלבום יחגוג בסוף חודש מאי 25 שנים ליציאתו: https://open.spotify.com/album/6O5lhr0v3ci9fMEIK5g5a9...


תחייה זמנית ועתיד החברים


נאמר שההשפעה של קאיוס והז'אנר הייתה חזקה יותר רק לאחר כמה שנים ש"עננת" הגראנג' והפוסט-גראנג' התפוגגה.


הומי המוכשר, עוד ערך ניסויים עם פרויקט הדזרט סשיינ'ס שלו (שגם ביורק השתתף בחלקם) לפני ששיכלל את המוסיקה לתוך הקמת קווינס אוף דה סטון אייג' והפך אותה למפלצת איצטדיונים.

עוד על הומי ו-QOTSA אתם מוזמנים לנבור בדף המצוין queens of the stone age israel ... ומזל טוב לג'ינג'י הגדול שחוגג היום (17.05) 47!!!


ראיון של כרבע שעה (מתוך סרט על הסצינה המדברית) הומי על קאיוס:


ביורק, אוליביירי וגארסיה הצליחו ב-2011 להחיות את קאיוס Kyuss lives! לזמן קצר.

(הופעה -פינק פופ 2012:)


לאחר שהומי סירב לשימוש בשם הלהקה תוך הפרת זכויות יוצרים, ביורק וגארסיה שינו את שמה ל- vista chino. אוליביירי חזר מהר מאוד למונדו ג'נראטור ולאחר טור והוצאת אלבום אחד

(ספוטי: https://open.spotify.com/album/3FASp8YAoA98RCGYjITe2S...) הלהקה התפרקה בשנת 2014. ביורק וגארסיה רצו להתמקד בקריירת הסולו שלהם.


על ביורק אתם יכולים לקרוא עוד בפוסט שערכתי עליו בנפרד כאן בחלק ב' של שבוע הדזרט רוק:


אוליביירי ניגן כמה שנים עם qotsa (טען שזו אחת מהתקופות הנפלאות בחייו כאשר דייב גרוהל היה מאחורי התופים) עד שפוטר מהלהקה בגלל בעיות התנהגות. הוא הקליט כמה אלבומי סולו ובעיקר פעיל עם להקתו mondo generator לה השפעות יותר לכיוון המטאל.


גארסיה, גם היה פעיל במספר הרכבים (hermano, slow burn ו-unida). הוא עדיין נשמע נפלא באלבומו האחרון שיצא לפני כשנה ושומר על ה- וייב הסטונרי/מדברי ⁦⁩ - ספוטי: https://open.spotify.com/album/5s5EncuU0bCNgjGOfiqtuF...


עובדות פיקנטריה


ביורק והומי לא אהבו את העובדה שהם מקוטלגים כסטונר רוק ("סטלני"). מבחינה קצת אירונית, ביורק אמר באחד הראיונות, ששניהם מאוד שונים מהרבה בחינות ומה שחיבר בינהם מאוד זה העישון (הסטונרי) המשותף.


באותו הקשר, באחד מהסרטים על הסצינה בפאלם דזרט, הומי מספר על אוליביירי בתור הסטלן שהיה מגיע "מחוק" על הבוקר לבית ספר. הומי גם המציא לו את אחד מכינוייו - Pierre pressure, כי היה מפעיל לחץ על אנשים לעשות דברים שלא צריכים להיעשות.


למרות שהוא עדיין מופיע לא מעט ויוצא לסיבובי הופעות, גארסיה הוא איש משפחה, עם קריירה ארוכה, לצד אישתו, כאסיסטנטים וטרינרייםבפאלם ספרינגס. ראיון עם גארסיה: https://www.blabbermouth.net/.../former-kyuss-frontman.../


ביורק הוא חלק מ"אגודת מכשפי המדבר של קליפורניה" חברה שמפיקה הופעות ופסטיבלים ...גם עם גנרטורים (גדולים הפעם) במדבר הביתי.....


בתמונה (מהפינה הימנית העליונה, נגד כיוון השעון): גנרטור, מסיבת גנרטור, גרמני בהאנגאובר, קלף המשחק ב-די.אנד.די - son of Kyuss, ההרכב הקלאסי (הומי, ביורק, גארסיה ואוליביירי), כריס גוס ו- Kyuss lives!


שבוע טוב ומבורך לכולם!




23 צפיות

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page