top of page

UFO - Strangers in the Night

האם זה אחד מאלבומי ההופעה הטובים ביותר בכל הזמנים ?


אם תשאלו אותנו, ללא כל צל של ספק!!!


אבל זה לא רק אנחנו. תשאלו את Slash שציין שזה אלבום ההופעה האהוב עליו ביותר, תשאלו גם את Steve Harris שכתב עליו כמה פסקאות המופיעות בחוברת הגירסה המורחבת של האלבום משנת 2008, תשאלו את Tom Morello שדירג אותו בין עשרת אלבומי המטאל האהובים עליו, ותשאלו אפילו את מבקרי המגזין "Kerrang!, שהכניסו אותו לרשימת 100 אלבומי המטאל הגדולים, למרות שמדובר בכלל באלבום הופעה!



האלבום "Strangers in the Night" אשר שוחרר ב- 2 לינואר 1979 הוא גם כנראה הטוב ביותר של "UFO". הוא תופס אותה בשיאה הן מבחינת ההרכב והן מבחינת הביצוע. כל אחד מחברי הלהקה נותן כאן 100% של תפוקה, אבל יש כאן אחד צעיר ומוכשר שנותן אפילו 110%. קוראים לו Michael Schenker והגיטרה שלו יורקת להבות אש!! כן, כן, זה אמיתי. תקשיבו לדוגמא לסולו המדהים שלו בשיר "Rock Bottom" ותבינו על מה אנחנו מדברים.


כבר כתבנו על זה לא פעם ולא פעמיים, אבל נחזור על זה שוב. אחד הקריטריונים שעל פיהם נבחן לדעתנו אלבום הופעה, הוא היכולת שלו לגרום למאזין להעדיף את גירסת ההופעה של שיר מסוים מאשר את גירסת האולפן שלו. "Strangers in the Night" הוא עוד אחד מאלבומי ההופעה שעושים לנו את זה. שגורמים לנו לכלול את הביצועים הנכללים בו בפלייליסטים שלנו ולהעדיף אותנו לא פעם על ביצועי האולפן של הלהקה.


האלבום הוקלט בסתיו 1978 בהופעות שנערכו ב- "Louisville" שבקנטאקי ובשיקגו אילינוי. מדובר בהקלטה האחרונה של הלהקה עם הגיטריסט Michael Schenker, אשר עזב את "UFO" ב- 29 לאוקטובר 1978, מיד לאחר הופעת הלהקה בקליפורניה, במסגרת אותו סיבוב הופעות.


מדהים לחשוב שהאלבום הזה יועד בתחילה להיות אלבום בודד. חברת התקליטים "Chrysalis" נתנה ללהקה אור ירוק להרחיב את היצירה לשני אלבומים, לאחר שראתה את ההצלחה של אלבום ההופעה הכפול "Live and Dangerous" של "Thin Lizzy", אשר שוחרר מספר חודשים קודם לכן. הואיל והאישור ניתן לאחר שהאלבום כבר הוקלט והואיל וללהקה לא היה מספיק חומר למלא שני אלבומים, נכללו באלבום שני שירים "Mother Mary" ו- "This Kid's" בגירסת האולפן שלהם, כאשר הוספה להם בעריכה הקלטה של הקהל מתוך ההופעה שנערכה בשיקגו.


עוד יותר מדהים לחשוב שמעבר לשני השירים הללו, כל מה שאנחנו שומעים בהקלטה הוא כמעט בדיוק מה שהתרחש במהלך ההופעה. הגיטריסט Michael Schenker התנגד לכל סוג של עריכה ו/או "אובר דאבינג" שנועדו לתקן גליצ'ים וטעויות קטנות שלו, וזה פשוט בלתי נתפס שהביצועים האדירים שיש באלבום הזה קלטו בדיוק את מה שהתרחש על הבמה, ללא שום תיקון או שיפור. מה שכן, זה מעצים עוד יותר את ההילה שמרחפת מעל האלבום ומוכיחה כי הוא בהחלט ראוי להיכלל ברשימת אלבומי ההופעה הגדולים בכל הזמנים. אגב, שנקר טען אחרי עזיבתו כי הוא מתפלא על הבחירות שעשתה הלהקה כי היו לו ביצועים הרבה יותר טובים שהוקלטו במהלך הסיבוב הזה. האומנם???


בשנת 1999 שוחררה גרסה מורחבת של האלבום אשר כללה שני שירים נוספים: "Hot 'n' Ready" ו- "Cherry", אשר פותחים את האלבום בגרסתו המורחבת. הגם שהכרוז שמזמין את הלהקה לבמה בתחילת ההופעה מציין שזו נערכה לכאורה בשיקגו, הרי ששני השירים הנ"ל הוקלטו ביאנגסטון ובקליבלנד שבאוהיו ב- 15-16 לאוקטובר 1978. מדובר באותה הקלטה של הכרוז שפותחת את הגירסה המקורית של האלבום עם השיר "Natural Thing".


ההופעה הזאת היא פצצה אטומית של אנרגיה מטאלית, מתחילתה ועד סופה. מהרגע בו צלילי הגיטרה של Michael Schenker מנגנים את הריף הפותח לשיר "Natural Thing" ועד לצלילי הסולו האחרונים של "Shoot Shoot", אין פה אפילו רגע אחד מיותר. “Doctor Doctor", “Only You Can Rock Me”, “Lights Out”, “Too Hot to Handle” ו- “Let It Roll” קיבלו ביצועים כבדים ומחוספסים יותר מגירסאות האלבום, ואפילו הקטעים השקטים יותר “Love to Love” ו- “I’m a Loser” נשמעים הרבה יותר מהודקים ומשכנעים עם שירה מדהימה של Phil Mogg.


אבל יש ביצוע אחד באלבום הזה אשר ללא ספק מתעלה מעל לכל היתר. אנחנו מדברים כמובן על הגרסה הפנומנלית בת 11 הדקות לשיר "Rock Bottom" עם הסולו המוטרף של Michael Schenker, אשר נכנס ישר לפנתיאון.


לסיכום, אנחנו מקבלים כאן את "UFO" בגירסה סוחפת ומשופרת יותר מזו שהכרנו באלבומי האולפן. הלהקה שפתחה את שנות ה- 70 עם ספייס רוק כבד ומתקדם, מסיימת אותן עם סאונד כבד, מלא ומעודכן, שישפיע באופן מהותי על זה של להקות המטאל של ראשית שנות ה- 80.


מעניין לציין שבשנת 2020 שוחררה גירסת דלוקס של ההופעה המיתולוגית, הכוללת 8 דיסקים. בקופסה ניתן למצוא את ההופעה בעריכה המקורית ועוד 6 הופעות מלאות מסיבוב ההופעות שנערכו בשיקגו, וויסקונסין, יאנגסטון, קליבלנד, קולומבוס ולואיסוויל בתאריכים 13-18 לאוקטובר 1978.


להאזנה לאלבום בגירסה המורחבת: Spotify


להאזנה לאלבום בגירסת הדלוקס: Spotify


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page