top of page

Tom Morello

הוא כשרון על חלל, הוא הגדיר מחדש את צלילי הגיטרה והוא בעצמו "מולטי אפקט" מהלך...

הוא Tom Morello בואו נלמד קצת על גיטריסט הזעם !!


(Photo: Paul R.Giunta)


1. הוא נולד ב- 30 למאי 1964 בהארלם שבניו-יורק. שמו המלא הוא Thomas Baptiste Morello.


2. הוא בן יחיד לאמא ממוצא אירי/איטלקי ואבא ממוצא קנייתי, משבט ה-Kikuyu ולמה זה חשוב? כי אביו לקח חלק במרד Mau Mau שהתקיים בשנות החמישים בין צבא החופש של קנייה נגד השלטון הבריטי, ולאחריו הפך להיות השגריר הראשון של קנייה באו"ם.


3. לא רק אביו היה חלק מההנהגה של קניה, דודו Jomo Kenyatta היה הנשיא הראשון של קניה, בת דודתו Jemimah Gecaga הייתה לאישה הראשונה שכיהנה ברשות המחוקקת של קניה ובן דוד נוסף - Njoroge Mungai היה חלק מהפרלמנט ומהקבינט הבטחוני של קניה. מסקנה: לטום יש שורשים פוליטיים, מהפכניים ולוחמניים !!


4. כשהיה בבית ספר תיכון הוא שר במקהלת בית הספר והיה בולט מאוד בחוג דרמה, אך הוא ראה את עצמו כאנרכיסט בודד בבית ספר שמרני. הוא כתב לעיתון בית ספר כתבה על דרום אפריקה בשם "South Africa: Racist Fascism That We Support"


5. לאחר סיום התיכון הוא החל ללמוד באוניברסיטת Harvard כשהוא מתמחה ב- Political Science. לאחר סיום התואר הוא עבר ללוס אנג'לס לחפש את עתידו ללא גרוש בכיס. באחד הראיונות הוא סיפר שעבד בכל דבר שהכניס לו כסף, אפילו כחשפן במסיבות רווקות.


6. כפי שכבר ראינו פוליטיקה אינה זרה לטום, יש לו הרבה מאוד מעורבות בתחום ולכן זה לא יפתיע אתכם שב-1987 הוא עבד במשרדו של הסנטור Alan Cranston, ניסיון שגרם לו להבין שהוא לא צריך לעסוק בפוליטיקה כקריירה.


(Photo: Travis Shinn)


7. בגיל 13 הוא הצטרף כזמר ללהקתו הראשונה "Nebula", להקת קאברים שביצעה בין היתר שירים של "Led Zeppelin", "Steve Miller Band, ו- "Bachman–Turner Overdrive".


8. באותה שנה רכש מורלו את הגיטרה הראשונה שלו והחל לנגן ברצינות.


9. בשנת 1982 הוא הקים את להקתו הראשונה "Electric Sheep" יחד עם חברו מבית הספר Adam Jones על הבס (שיותר מאוחר הצטרף ל-Tool). הוא כתב חומר מקורי שהיה מורכב בעיקר ממסרים פוליטיים והושפע מאוד באותה תקופה מ-Run DMC, Public Enemy ו- Jam Master Jay.


10. מורלו היה מושפע גם מ-"Kiss", "Iron Maiden", Alice Copper, "Led Zeppelin" וסיפר שהגיטריסט שהשפיע עליו ביותר היה Tony Iommi מבלאק סאבאת'.


11. מי שמכיר את מורלו יודע שהוא פיתח לעצמו סאונד ייחודי, הוא מאוד מגוון, יש לו יכולות מדהימות עם גיטרה וכשרונו הוא פנומנאלי בכל מה שקשור ליצירת צלילים, ריפים, מקצבים וסולואים עם הגיטרה.


12. בשנת 1989 הקים מורלו את להקת "Lock Up" עם הגיטריסט Mike Livingston, הבסיסט Kevin Wood, הזמר Brian Grillo והמתופף Vince Ostertag. הם אמנם הוחתמו בחברת התקליטים הגדולה Geffen אך האלבום היחיד ששחררו בשם Something Bitchin' This Way Comes לא זכה להצלחה רבה והלהקה התפרקה.


13. בשנת 1991 החליט מורלו להקים להקה חדשה, הוא צירף את Zack de la Rocha ממנו התרשם באחד המועדונים בו ראה אותו מופיע כזמר, וצירף את המתופף Brad Wilk אותו הכיר מהאודישנים בהם השתתף ללהקתו הקודמת של מורלו. הם חיפשו בסיסט וזאק הציע את חבר ילדותו Tim Commerford. הרביעיה העניקה לעצמה את השם "Rage Against The Machine".


(Photo: Gie Knaeps)


14. ההרכב שידוע אצלנו בכינויו "רביעיית הזעם", הקליט 12 שירים על קלטת שנשאה את שם הלהקה, וניסה להשיג לעצמו חוזה עם חברת תקליטים גדולה. אגב, לא כל השירים מהקלטת ייראו אור באלבום הבכורה של הלהקה.


15. לאחר שהקלטת טיילה במספר משרדים וההרכב קיים הופעות רבות במועדונים שונים בלוס אנג'לס במשך שנה, חתמה הרביעייה על חוזה תקליטים עם Epic Records שהייתה היחידה שהסכימה לכל תנאיה של הלהקה.


16. בשנת 1992 שיחררה רביעית הזעם את אלבום הבכורה שלה הנושא את שם הלהקה. האלבום זכה להשמעות רבות בתחנות הרדיו כשהסינגל הראשון שיצא מהאלבום "Killing in the Name" מפרק את גלי האתר. האלבום הגיע למקום הראשון במצעד הלהיטים של בילבורד ולמקום ה-45 בבילבורד 200. בדיוק כמו בתמונה שתיעדה רגע מזעזע ועוטפת את האלבום, כך זעזעה הרביעייה את עולם המוסיקה והרעידה את העולם.



17. למרות שמועות רבות על פירוקה של רביעיית הזעם, הוציאה הרביעייה את אלבומה השני "Evil Empire". האלבום זכה להצלחה רבה וכבש את המקום הראשון בבילבורד 200, הלהקה הופיע עם השיר "Bulls on Parade" - הסינגל השני של האלבום בתוכנית SNL וחוללה פרובוקציה גדולה ובעקבות כך הוחמרה מהופעה בתוכנית בעקבות מה שנקרא "תקרית הדגלים".


18. בשנת 1998 שיחררה הלהקה את אלבום ההופעה החיה הראשון שלה "Live & Rare". שנה לאחר מכן השתתפה הלהקה בפסטיבל המפורסם Woodstock '99.


19. בשנת 1999 שיחררה רביעיית הזעם את אלבומה השלישי "The Battle of Los Angeles". גם כאן האלבום כובש את המקום הראשון בבילבורד 200, אך בנוסף לכך הוא גם מעניק ללהקה מועמדות בפרס הגראמי בקטגוריית "Best Rock Album". האלבום גם נכנס לרשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של הרולינג סטון, במקום ה-426. זהו אלבומה האחרון של הלהקה.


20. בשנת 2000 צילמה הלהקה את הקליפ המפורסם לשיר "Sleep Now in the Fire" שצולם על המדרכה בכניסה לבורסה שבניו יורק. הקליפ בוים על-ידי הבמאי המפורסם Michael Moore שנתן להם את ההוראה היחידה, "לא משנה מה קורה אל תפסיקו לנגן". הרביעייה ומור נעצרו במהלך צילומי הקליפ אחרי שגם ניסו לפרוץ לבורסה, הם הצליחו להפסיק את פעילותה של הבורסה למספר שעות, אירוע נדיר !



21. למרות שהלהקה הודיעה על פירוקה הרשמי באוקטובר 2000 לאחר שזאק החליט שהוא עוזב את הלהקה, הם שחררו חודשיים לאחר מכן את אלבום הקאברים שלהם "Renegades". באלבום הם עושים כבוד ל: Bruce Springsteen, Bob Dylan, Minor Threat, Eric B. & Rakim, EPMD, "MC5", "The Rolling Stones", Cypress Hill ו- "Devo".


22. לאחר פירוק רביעיית הזעם החליטה השלישייה לנסות להקים הרכב חדש ולמצוא זמר מחליף לזאק. טים קרא לו "מלאך בצומת דרכים", Rick Rubin זיהה שיש לשלישייה פוטנציאל ענק (לא ממש קשה לזהות), תמך בהם ודחף אותם ללכת לטיפול קבוצתי. רובין הוא גם זה שהזמין את Chris Cornell אליו לאולפן עם השלישייה כי היה בטוח שזה יהיה זיווג משמיים, ואכן כך היה !!


23. בשנת 2002 שיחררה הרביעייה החדשה, הסופרגרופ החדש, שענה לשם "Audioslave" את אלבום הבכורה, האלבום שנקרא על שם הלהקה. השילוב בין כריס לשלישית הזעם היה פשוט ענק, שילוב קטלני של נגנים מוכשרים ומחוספסים עם זמר בעל קול אדיר, מרגש ומחוספס. מהאלבום יצאו הסינגלים "Cochise", "Show Me How to Live", "What You Are", "Like a Stone" ו- "I Am the Highway".


24. בשנת 2003 יצר מורלו את פרוייקט הסולו "The Nightwatchman", בו הוא מביא לידי ביטוי את עמדותיו הפוליטיות בשילוב עם מוסיקת פולק. הואיל וב- Audioslave הוא הרגיש שהוא לא יכול לעשות זאת, הוא השתמש בדמות ה-Nightwatchman כרובין הוד השחור של המאה ה-21.


25. יחד עם "The Nightwatchman" שיחרר מורלו 4 אלבומים: One Man Revolution" (2007), "The Fabled City" (2008), "Union Town ו- "World Wide Rebel Songs" ב-2011, בכל אלבום הוא מתייחס לנושאים חברתיים, פוליטיים והיסטוריים.



26. בשנת 2005 שיחרר הסופרגרופ "אודיוסלייב" את אלבומה השני "Out of Exile". זהו אלבומה היחיד של הלהקה שהגיע למקום הראשון בבילבורד 200 וגם העניק ללהקה את מועמדותה השנייה בפרסי הגראמי. מהאלבום שוחררו הסינגלים: "Be Yourself", "Your Time Has Come", "Doesn't Remind Me ו- "Out of Exile".



27. ב- 6 במאי 2005 קיימה הלהקה את הופעתה ההיסטורית בקובה, הסופרגרופ הפכה ללהקת הרוק האמריקאית הראשונה בהיסטוריה שקיבלה אישור לקיים הופעה חיה בקובה. הארוע צולם ויצא ב-DVD באוקטובר 2005 ובהמשך גם באלבום.


28. בשנת 2006 יצא אלבומה השלישי והאחרון של הסופרגרופ בשם "Revelations", האלבום הגיע למקום ה-2 בבילבורד 200. הסופרגרופ התפרק באופן רשמי כתוצאה מחילוקי דעות אמנותיים שהיו לו עם שלישיית הזעם.


29. באותה שנה הקים מורלו עם הראפר Boots Riley את ההרכב הזוגי "Street Sweeper Social Club". השניים שיחררו את האלבום הראשון שנושא את שם ההרכב בשנת 2009 ושיחררו EP בשם "The Ghetto Blaster EP" בשנת 2010.



30. בשנת 2007 חזרה רביעיית הזעם (שכללה את זאק) להופעה "חד פעמית" בפסטיבל Coachella Music Festival. לשמחתנו ההופעה לא הייתה חד פעמית והלהקה המשיכה את הופעותיה בפסטיבלים גדולים לאורך השנים עד היום !!


31. בשנת 2008 החלה שותפות מופלאה בין מורלו לבין Bruce Springsteen. מורלו התארח במספר הופעות של ברוס יחד עם להקתו E Street Band במהלך 2013 ו- 2014.


32. מורלו גם היה שותף בשני שירים מאלבומו ה- 17 של הבוס - "Wrecking Ball", ובתשעה שירים מאלבומו ה- 18 של ברוס "High Hopes", אשר יצא בשנת 2014.



33. בשנת 2016 חברה שלישיית הזעם לשלישיית זעם אחרת, הראפר B-Real מ- Cypress Hill, הראפר Chuck D מ-Public Enemy ו- DJ Lord והם הפכו לשישיית הזעם "Prophets of Rage". נביאי הזעם הוגדרו ע"י מורלו:

"We're an elite task force of revolutionary musicians determined to confront this mountain of election year bullshit, and confront it head-on with Marshall stacks blazing."


34. באותה שנה שיחררו הנביאים את ה-EP The Party's Over ובשנת 2017 הם שיחררו את אלבום הבכורה והיחיד שלהם הנושא את שם ההרכב.



35. באוקטובר 2018 שיחרר מורלו את אלבום הסולו הראשון שלו (תחת שמו המלא ולא אלטר אגו) בשם "The Atlas Underground". באלבום מורלו מארח אמנים שונים ומגוונים, ראפרים, תקליטנים, יוצרים מתחום המוסיקה הלאקטרונית ומפיקים שונים, אלבום אקלקטי המכיל 12 שירים מגוונים.



36. מאז הוציא מורלו עוד שני אלבומי סולו, "Comandante" (2000) ו- "The Atlas Underground Flood" (2021).


37. רשימת שיתופי הפעולה של מורלו עם אומנים אחרים בלתי נגמרת. להלן כמה מהבולטים שבהם על קצה המזלג.


38. השתתפות בשיר "Big Willie" מהאלבום "Down with the King" של "Run-DMC" בשנת 1993.


39. הפקה ונגינה על גיטרה ועל בס בשיר "Come with Me" של Puff Daddy ו- Jimmy Page משנת 1998.


40. הפקה ונגינה על גיטרה בשני שירים מהאלבום "Antipop" של "Primus" משנת 1999.


41. נגינה בשיר הנושא מתוך האלבום Rev" של Perry Farrell מאותה שנה.


42. מורלו גם שיתף פעולה עם "John Fogerty, "Puscifier", "Dave Matthews Band" ,Serj Tankian, "Tool", "Linkin Park ועוד...ועוד...


43. מורלו נמצא במקום ה-40 ברשימת 100 vגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים של הרולינג סטון.


44. בשנת 2019 הפך מורלו למוסיקאי הראשון בהיסטוריה שמקבל את תואר השגריר של איגוד ה- American Civil Liberties Union.


עכשיו אתם מוכנים ומוזמנים להאזין לאלבום הסולו של מורלו "The Atlas Underground" ב: Spotify, Apple Music אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page