top of page

סטלה מאריס - השער נפתח

ב- 2 ביולי 1994 הוציאה "סטלה מאריס" את אלבומה השני, "השער נפתח".


מידי פעם חולפת במוחנו השאלה האם "הד ארצי" היו מחתימים את "היהודים" והאם האלבום "מציאות נפרדת" היה יוצא כלל לאוויר העולם, לולא ההצלחה של האלבום הזה, אשר יצא בחברת "הליקון" המתחרה.

אז החלטנו להתעמת עם השאלה ונראה לנו ש"היהודים" כמו עוד להקות מטאל ישראליות חייבות לא מעט ל"סטלה מאריס" ובמיוחד לאלבום הזה, אשר כשמו כן הוא, "פתח את השער" לאלו שבאו אחר כך.


להקת "סטלה מאריס" היא ללא ספק אחת מחלוצות המטאל בישראל. היא הוקמה בחיפה בשנת 1990 על ידי עולים חדשים מרוסיה, הגיטריסט ניק מילר, והקלידן פימה שוסטר. הם התחילו את דרכם יחד עם הבסיסט דובי סוני בלהקת קאברים בשם "אורניום". בהמשך הצטרפו אליהם גם המתופף איתן כודרג'י והסולן פבלו רוזנברג מלהקת "מוניטור" שעלה ארצה מארגנטינה, ובכך הושלם ההרכב הקלאסי של הלהקה.


פבלו רוזנברג היה זה שלחץ על חברי הלהקה לבצע שירים בסגנון רוק כבד, עם טקסטים בעברית. הוא סבר שכך יהיה יותר קל לעניין את הקהל הישראלי. הלהקה החלה למגן במועדונים בחיפה ובקריות ובהמשך גם במועדון "רוקסן" המיתולוגי בתל אביב, אז משכה את עינו של אבי פרץ שהיה אז אמרגנה של להקת "תיסלם". משם הדרך כבר היתה קצרה להחתמתם בחברת הליקון.


אלבומה הראשון של הלהקה הקרוי על שמה - "סטלה מאריס", יצא לאור ב- 10 בספטמבר 1992. מדובר באלבום הארד רוק והבי מטאל קלאסי, שלא נשמע אז כמותו בישראל. צריך לזכור, הימים היו ימי האלטרנטיב והגראנג' ולכן היה דרוש אומץ רב הן של הלהקה והן של חברת תקליטים להוציא לאור אלבום כזה, שכלל צליל מיושן של הארד רוק קלאסי ונגינה וירטואוזית. אבל כמו תמיד, כשעושים משהו מכל הלב והולכים איתו עד הסוף, התוצאה משתלמת. האלבום ייצר שירים מצליחים כמו: "תני לי ללכת", "שגיאה", "לשרוד", "קללת הפרעונים", "בואי כבר הביתה", "אישתר" ו- "לילה טוב" והלהקה זכתה אפילו לחשיפה ב- MTV עם הקליפ לשיר "אישתר", שהינו גם הקליפ העברי הראשון ששודר בתחנה.


מחוזקת מההצלחה היחסית של אלבום הבכורה, החליטה הלהקה להקשיח קצת את הסאונד והסגנון עם האלבום "השער נפתח". אם האלבום הראשון נשען יותר על הארד רוק והבי מטאל קלאסי, עם השפעות של "דיפ פרפל" ו- "לד זפלין", אז האלבום הזה לקח את זה צעד אחד קדימה וכלל סאונד יותר מטאלי, קודר וכבד.


מי שתרם לסאונד הייחודי של האלבום הזה היה המפיק המפורסם Chris Tsangarides, אשר עבד עם אומנים כמו Gary Moore, "Thin Lizzy", "Helloween", Yngwie Malmsteen והפיק בין היתר אלבומים כמו "Painkiller" ו- "Tattooed Millionaire". כריס הגיע לביקור בארץ, חברי הלהקה נפגשו איתו וזה מה שיצר את הקשר לעבודה המשותפת ביחד.


כריס וחברי הלהקה הצליחו ליצור צליל מטאלי שלא נשמע עד אז בישראל, אשר בין היתר הזכיר את "Judas Priest", עמה עבד כריס (האזינו לדוגמא לריף הפתיחה בשירים כמו "ורדים שחורים" ו- "אבוד לי").


האלבום זכה להצלחה וכלל בין היתר את השירים: "משחקים אסורים", "ורדים שחורים", "אבוד לי", "אם זה נכון", "שקר לבן", "שני מלכים", "זה לא מאוחר" וכמובן את הבלדה "נר על החלון" אשר זכתה להצלחה גדולה גם בקריירת הסולו של רוזנברג וגם לביצוע בתוכנית "כוכב נולד".


זה האלבום האחרון של הלהקה בהרכבה הקלאסי. כבר בחודש אוקטובר של אותה שנה, עזב פבלו רוזנברג את הלהקה ופתח בקריירת סולו, יחד אתו עזב את הלהקה גם הבסיסט דובי סוני.


האלבום "השער נפתח" מוכר אולי בזכות הבלדה "נר על החלון" שהינה השיר הכי מצליח של הלהקה, אך לטעמנו הוא צריך להיזכר דווקא כאלבום פורץ דרך אשר "פתח את השער" למטאל בישראל.


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page