top of page

אביב גפן

הוא סופרסטאר !!!

הוא אביב גפן והוא ה'רוקסטאר ישראלי !!

אז בואו נכיר קצת את מי שקרא לנו פעם דור מזויין !!

(תמונה: צ'יקו אשכנזי)


1. שמו המלא הוא אביב ברוך גפן, הוא נולד ב- 10 למאי 1973 ברמת גן, אך גדל במושב בית יצחק.


2. הוא נולד לזוג הורים מוכשרים ומפורסמים, אביו, יהונתן גפן הוא משורר, סופר, מחזאי, פזמונאי ועוד ועוד ועוד. אימו, נורית גפן היא שחקנית ואושיית טלוויזיה. לאביב יש אחות, שירה גפן, שגם היא מוכשרת ומפורסמת, שחקנית, מחזאית, סופרת, תסריטאית ובימאית.


3. בגיל 11 בלבד, אביב קיים את הופעתו הראשונה בתוכנית "שמיניות באוויר" בערוץ הראשון בה הוא שר את השיר "כולך בת 40" שהלחין לשיר שכתבה אחותו שירה גפן, לכבוד יום הולדתה של אימם.


4. הוא למד בחטיבת הביניים של המרכז האקדמי רופין אך סולק משם לאחר שבמסיבת סוף שנה הוא הקדיש שיר אהבה למורתו לספרות.


5. לאחר שסולק מחטיבת הביניים הוא החל ללמוד בבית הספר "רימון" שם הוא הכיר את קארין אופיר, ביתו של השחקן שייקה אופיר, שלאחר זמן קצר הם עזבו יחד את בית הספר.


6. לאחר שעזב את "רימון" החל אביב לחפש נגנים להרכב הראשון שלו "חתולים בצנרת" עימו הוא הקליט את השיר הראשון שלו "חבר" כשהיה בן 17 בלבד. את השיר הקליט ההרכב על מנת להרשים את חברת התקליטים "הד ארצי" כדי לקבל חוזה הקלטות.


7. ההרכב הצעיר והטרי לא הצליח להשיג את החוזה בתחילה אך לאחר התערבותו של חיים שמש (אחת הדמויות המרכזיות בז'אנר הרוק בישראל של שנות ה-90) הם הצליחו להשיג את החוזה המבוקש ולהקליט את אלבומם הראשון.


8. כשהוא בן 18 בלבד, בשנת 1992 מוציא אביב את אלבום הבכורה שלו "זה רק אור הירח". אביב כתב והלחין את כל השירים באלבום בהפקתו של משה לוי, ה"חתולים בצנרת" שינו את שמם ל"להקת התעויוט" והפכו להרכב הקבוע שמלווה את אביב.


(תמונה: last.fm)


9. האלבום שנכתב לאור חוויות קשות שעבר אביב באותה תקופה כמו הגירושין של הוריו, חברו הטוב שנהרג וחברתו שעזבה אותו, הפך לאחד האלבומים החשובים בהיסטוריה של הרוק הישראלי ואבן דרך בהתפתחותו. האלבום כולל סינגלים גדולים כמו: "מיליארד טועים", "אור הירח", "שנינו שווים" ו"אמש".


10. חלק מהטקסטים באלבום עוסקים בביקורת על הצבא והממשלה ובשילוב התבטאויותיו של אביב בראיון שקיים ופורסם בעיתון "7 ימים" על אי שירותו בצה"ל נוצרה סערה גדולה והוא חטף המון ביקורת ואף הוחרם ע"י מספר גורמים. בתחילה פורסם שאביב לא התגייס מאחר וסירב לשרת בצבא אך מספר שנים יותר מאוחר פורסם שהוא לא שירת בגלל בעיה רפואית, עקמת, שבגללה הושתל לו מוט פלטינה בגב.


11. באותה שנה החל אביב לשחק בסדרת הטלוויזיה המפורסמת "עניין של זמן" שהתמקדה בעלילותיהם של תלמידי כיתה יא' 5 בבית ספר תיכון בצפון תל אביב, דנה בבעיותיהם של מתבגרים ועסקה בנושאים כגון: לימודים, גיל ההתבגרות, אהבה, גיוס לצה"ל, סמים ועוד... בשנת 1993 הוא עזב את הסדרה שהמשיכה עד לשנת 1996.


12. עוד באותה שנה... הוא שיחק בסרט הקולנוע של הבמאי צורי מימון "נערי החוף", שעבורו גם כתב ושר את שיר הנושא. הוא גם הלחין לנורית גלרון את השיר "אתה פה חסר לי", שאת מילותיו חיבר יחד עם אחותו שירה גפן.


13. בשנת 1993 יצא אלבומו השני של אביב "עכשיו מעונן" גם הוא בעיבוד והפקה של משה לוי. האלבום הוקדש לחברו ניר שפינר וגם באלבום זה כתב והלחין אביב את כל השירים. האלבום כלל מספר עוד יותר גדול של שירים מצליחים כמו: "עכשיו מעונן", "שיר הסמרטוטים", "בוכה על הקבר", "אולי", "אל תדאג", "על הכנרת בזריחה", "הילדים", "שלכת" ו- "אילנה".


14. האלבום זכה להצלחה הרבה יותר גדולה מקודמו והשיר "עכשיו מעונן" היה לאחד השירים המושמעים ביותר ברדיו באותה שנה. במצעד הפזמונים השנתי של רשת ג' זכה אביב בתואר "זמר השנה".



15. לאחר יציאת האלבום ובעקבות ההצלחה הגדולה שלו, אביב החל לגבש קהל מעריצים שהלך וגדל שאותם הוא כינה "ילדי אור הירח"


16. עוד באותה שנה כתב והלחין אביב את כל השירים, מלבד שיר אחד בשם "הראש שלו" שכתב לפי "אגם הברבורים" של צ'ייקובסקי, לאלבום הבכורה של הזמרת "קרן הכט" שגם קרוי על שמה. מתוך האלבום התפרסמו השירים: "לנצח", "חנה", "בתנאי שישוב" ו"תן לי לבד".


17. בשנת 1994 הוציא אביב את אלבומו השלישי "אביב גפן III" כשהפעם הוא ללא "להקת התעויוט". האלבום הגיע למעמד אלבום זהב תוך ימים ספורים וביסס את מעמדו של אביב כאחד היוצרים הבולטים בישראל. האלבום מבטא את בעיותיו הנפשיות של מתבגר רגע לפני גיוסו לצבא. בין השירים הבולטים באלבום היו: "האם להיות בך מאוהב", "הולך לאיבוד", "כבוד", "התאבדות", "הכי קרוב לבד", ו"קבעתי עם האושר", בדואט עם ליאור טבת. "האם להיות בך מאוהב" זכה בתואר "שיר השנה" ברשת ג' ואביב זכה פעם נוספת בתואר "זמר השנה".



18. בשנת 1995 הוציא אביב את אלבומו הרביעי, "שומקום". האלבום הוקלט בלונדון ועורר סערה בישראל בשל השיר "שומקום", שכלל את השורה "מי זה שם הולך שיכור, זה ראש הממשלה", שורה שרמזה לשמועות אודות הרגלי השתייה של ראש הממשלה דאז - יצחק רבין. בעקבות זאת השיר נפסל לשידור ברדיו. מתוך האלבום התפרסמו השירים: "אהבנו", "מלאך" ו"שלום".


19. בשנת 1996 שיחרר אביב את אלבומו החמישי "המכתב", כשהוא חוזר לשתף פעולה עם להקת "התעויוט" ומשה לוי. מהשירים המוכרים באלבום היו: "מחר כבר לא יבוא", "יש לך אותי", "התירוץ", "המכתב", "עצוב בלעדייך", "עונות", "קנאה" ו"מרד הדמעות", שנכתב בעקבות רצח ראש הממשלה יצחק רבין. באלבום גם נכלל ביצועו של אביב לשיר "לבכות לך" בעצרת לזכר רבין, שנערכה שבוע לאחר הרצח.


20. באותה שנה הוציא אביב את הספר "השירים האסורים", שהכיל את מילות ותווי שיריו מהאלבומים שיצאו החל מ-1992 ועד 1996.


21. אנחנו בד"כ לא נוטים להזכיר אלבומי אוסף, אך בשנת 1997 הוציא אביב את אלבום האוסף הכפול "ירח מלא - האוסף" שבנוסף ל-20 השירים מאלבומיו הקודמים ושירים שנגנזו מהם, נוספו שני שירים חדשים - "סוף העולם" בשיתוף ברי סחרוף ו"שיר תקווה". שניהם הפכו להמנוני רוק ונכנסו לקלאסיקת המוזיקה הישראלית.



22. בשנת 1998 יצא האלבום "חלולים", שוב ללא "התעויוט" ובייעוץ האמנותי של ברי סחרוף, שהתבטא באלבום רועש יותר, עם דגש על גיטרות חשמליות ואפקטים. האלבום הוקלט בלונדון והיה שונה מאלבומיו הקודמים של אביב מבחינת הצליל, שהיה מתכתי יותר מהצליל החם בדרך כלל של אביב. האלבום לא נחל הצלחה גדולה אך בכל זאת יצאו ממנו הלהיטים "בוקר טוב איראן" ו"סופרסטאר".



23. בשנת 1999 יצא האלבום השמיני "לילות לבנים". האלבום מבוסס ברובו על גירושיו של אביב מאילנה ברקוביץ', והתאפיין בשירים רכים ומלודיים יותר מקודמו, כגון: "השיר שלנו", "רומיאו ויוליה", "לילות לבנים", "מקסיקו" ו"שתיקה".


24. באותה שנה החל אביב בסיבוב הופעות אינטימי, עם קלידן "התעויוט" דניאל סלומון, שבו הופיע ללא הלהקה, בליווי פסנתר וגיטרה. סיבוב ההופעות גרף הצלחה גדולה ומאז יוצא אביב בכל חורף לסיבוב הופעות אינטימי.


25. בשנת 2000 יצא אלבומו התשיעי של אביב "יומן מסע", אלבום מלודי ומורכב, שמביא לידי ביטוי קו מאופק יותר של אביב, לעומת הצווחות והדיסטורשנים שהיו נהוגים באלבומיו הקודמים, בעיקר בשל השיר "עורי עור" ובו הביטוי "מולדת אהובה". באלבום מארח אביב את שלום חנוך בשיר "חצר המלך" ואת אריק איינשטיין בשיר "יומן מסע". אלבום זה היה האחרון בו גפן שיתף פעולה עם משה לוי כמפיק מוזיקלי.


26. באותה שנה הזמין אביב את להקת "Porcupine Tree" אותה העריץ להופיע בארץ. בעקבות הופעת הלהקה נפגש אביב עם סולן הלהקה Steven Willson ומשם החלה להירקם חברות ושותפות מוסיקלית. אביב שחיפש לפרוץ את גבולות ישראל ביקש להקים עם סטיבן את ההרכב שהפך להיות "Blackfield".


(תמונה: .Loudersound.com)


27. בשנת 2002 יצא אלבומו העשירי של אביב "ממנטו מורי" ("זכור את המוות"), שהוקלט בקופנהגן שבדנמרק. האלבום מוקדש לסבתו של אביב, גאולה, שנפטרה באותה שנה, וכלל את השיר "שיר עצוב" שנכתב לזכרה. מתוך האלבום התפרסמו גם השירים: "הולך קדימה" ו"קרן אור".


28. בשנת 2003 יצא הסרט התעודי "אביב", בבימויו של תומר הימן, על חייו של אביב. הסרט פתח את פסטיבל הסרטים הבינלאומי בבנגקוק וזכה לאהדת הקהל התאילנדי.


29. באותה שנה הוציא אביב את הספר השני "השירים האסורים ב'" ובו מילות השירים לאלבומים שיצאו מ-1997 עד 2002.


30. עוד באותה שנה הוציא אביב שיר משותף עם להקת ההיפ הופ הערבי "דם". בנוסף השיר "פושעים חפים מפשע" שנכתב על ידי תאמר נפאר, סולן הלהקה, והולחן על ידי גפן ואף צולם לו קליפ, נראה אביב במדי צה"ל, דבר שעורר סערה לאור ההיסטוריה של אביב.


31. בשנת 2004 השתתף אביב בתוכנית ריאלטי בת 12 פרקים בשם "הבלוג של אביב גפן", ב-Yes. הבלוג שודר מביתו של אביב, והועבר גם באינטרנט בשידור חי.


32. מה שהתחיל כ-EP בשנת 2001 התהווה לאלבום בכורה מלא של ההרכב "Blackfield". ווילסון ואביב הקליטו יחד 10 שירים כששני שירים מתוכם הם קאברים באנגלית לשירים של אביב, "עכשיו מעונן" ו-"צלקות", ווילסון שר את כל השירים באלבום מלבד השניים.



33. בשנת 2005 הוציא אביב לאור את ספרו הראשון, "ילדי יום ראשון", המבקר בקצרה בתחנות חשובות בחייו.


34. בשנת 2006 שיחרר אביב את אלבומו האחד עשר "עם הזמן", את האלבום הפיק עבורו עופר מאירי, שעיבד יחד עם אביב את כל השירים בו וממנו יצאו הסינגלים: "עם הזמן", "מחר", "בשבילך", "זה רק הלב שכואב לך" ו"אין זמן תחת השמש".


35. האלבום גם יצא במהדורה מיוחדת וכלל אלבום בונוס בשם "מחוץ לתחרות" שהוא אלבום אקוסטי שבו משולבים גרסאות אקוסטיות לשירים קודמים של אביב ורצועות אינסטרומנטליות.


36. בשנת 2006 כתב והלחין אביב את מרבית השירים לאלבום הבכורה של נינט טייב "יחפה", שאותו גם הפיק מוזיקלית, יומיים בלבד לאחר צאתו קיבל האלבום את התואר אלבום זהב.


37. בשנת 2007 יצא אלבומו השני "Blackfield II" של ההרכב בלאקפילד. בניגוד לאלבום הקודם שהוקלט לאורך כמעט שלוש שנים בלונדון ובישראל, הפעם ווילסון הגיע לישראל למשך שישה חודשים בהם הוקלט האלבום בצורה רציפה. באותה השנה שיחרר ההרכב DVD ואלבום הופעה חיה בשם "Blackfield – Live in New York City".


38. בשנת 2008 הפיק אביב יחד עם עופר מאירי אלבום לזמרת אלמונית "אלכס" שלקח תחת חסותו וליוותה אותו בהופעותיו.


39. באותה שנה הוציא אביב אלבום הופעה כפול, שכולל שירים שבוצעו בהופעותיו במהלך קיץ 2007. האלבום כלל גם DVD עם קליפים וקטעי הופעה נדירים מהמצלמה הביתית של משפחתו. מהאלבום יצאו כסינגלים הביצועים לשירים "גן החטאים" ו"חלומות גדולים". ב-6 במרץ קיים אביב מופע גדול לכבוד השקת אלבום ההופעה, שבו התארחו ברי סחרוף, אסף אמדורסקי וסולן להקת ה"בי ג'יז" רובין גיב.


40. ביולי 2008 הוציא אביב לאור את השיר "הילד של כולנו", שאותו כתב על החייל החטוף גלעד שליט.


(Photo: Mick Hutson)


41. בשנת 2009 יצא אלבום הסולו הבינלאומי הראשון של אביב, שנשא את שמו. לפני צאת האלבום הוציא אביב את הסינגל "It's Alright" שנכנס לפלייליסט של תחנת הרדיו NME. סינגל נוסף שיצא הוא "It Was Meant to be a Love Song" שנכנס לחמשת הקליפים הגדולים ב-NME.


42. בשנת 2011 יצא אלבומו השלישי "Welcome to my DNA" של ההרכב בלאקפילד. הפעם אביב היה זה שהוביל את הכתיבה והוא גם זה ששר הפעם יותר מווילסון, ששר כזמר מוביל רק בחמישה מתוך אחד עשרה השירים.


43. בשנת 2012 יצא אלבומו ה-12 של אביב בשם "פסיפס". האלבום כולל מספר שיתופי פעולה, ביניהם שלושה שירים שכתב אביב עם עידן רייכל: "קוצים", "מסילת רכבת" ו-"בובות". שיר שכתב עם שרון ליפשיץ "נוסטלגיה" ושיר עם אביתר בנאי "סוף העולם".


44. באותה שנה החל אביב לקיים את פסטיבל המוסיקה "נשף רוק" שבו מופיעים גם מוזיקאים ואמנים נוספים, מישראל ומהעולם ומתקיים עד היום.



45. החל מ-2012 החל אביב לשמש כמנטור בתוכנית הריאליטי "The Voice ישראל".


46. בשנת 2013 שיחרר ההרכב בלאקפילד את אלבומו הרביעי "Blackfield IV", כמגמה שהתחילה כבר באלבום הקודם, אביב לקח באלבום הזה חלק יותר גדול בכתיבה וביצירה כשווילסון התמקד בקריירת הסולו שלו. השניים אמנם עבדו יחד ושיתפו פעולה בכתיבת חלק מהמוסיקה והטקסטים אך הרוב המוחלט כמו גם ההובלה של האלבום נעשתה ע"י אביב.


47. בשנת 2014 הוציא אביב את האלבום "סדקים". האלבום כלל את הסינגלים: "עולם חדש", "הייתי שר לך", "כאב על כאב", שנכתב לאביו יהונתן גפן ו"מסתובב", שאותו ביצע יחד עם הזמר והיוצר מתי כספי. "מסתובב" היה ללהיט ענק והיה למושמע ביותר ברדיו בכל שנת 2014.



48. באותה שנה סמ"ר מתן גוטליב, נהרג בחאן יונס במהלך מבצע "צוק איתן". מתן, שהיה מעריץ של אביב גפן מגיל צעיר, הספיק להיות בהופעה שלו מספר ימים לפני מותו. אביב הגיע לשיר בהלווייתו את "יומן מסע". שנה לאחר מכן אביב כתב עליו את השיר "קציר מלחמה".


49. בשנת 2017 שיחרר אביב את הסינגל הראשון "מי אני היום", עד היום הוא שיחרר חמישה סינגלים נוספים: "בא אליי" עם אורית שחף, "עד שיעלה האור", "הללויה", "נדנדה" שנכתב לבנו הבכור ו-"את לא לבד" בהשתתפותם של מיקיאגי ודודי לוי. אך האלבום בשלמותו עדיין לא ראה אור.



50. באותה שנה שחרר ההרכב בלאקפילד את האלבום החמישי שלו "Blackfield V". הפעם חזרו השניים לשתף פעולה באופן שווה שווילסון משקיע יותר זמן בכתיבה וביצירה של האלבום, את האלבום הזה מפיק לא אחר מאשר Alan Parsons.


51. בשנת 2018 השתתף אביב בתוכנית "אביב או אייל" עם הזמר "אייל גולן". תוכנית ריאליטי העוסקת בגילוי כשרונות

מוזיקליים של השופטים אביב גפן ואייל גולן המייצגים שני סגנונות מוזיקה מנוגדים ריאליטי.


52. בשנת 2020 הוציא אביב סינגל משותף עם אברהם פריד בשם "בצורת", שכתב והלחין. במאי 2021 הופיע אביב עם פריד בבריכת הסולטן בשתי הופעות לציבור הדתי־חרדי, וביקש סליחה מציבור זה על רקע חלק משיריו מהעבר שאולי פגעו בו.


53. בשנת 2021 שפט אביב בתוכנית הריאלטי "אקס פקטור ישראל", למציאת נציג ישראל באירוויזיון 2022, לצד נטע ברזילי, מרגלית צנעני, מירי מסיקה ורן דנקר.


54. במרץ 2022 יצאה הסדרה "שנות הירח", אשר יצר אביב ועוקבת אחר תחילת הקריירה שלו, בתחילת שנות התשעים.


להאזנה לאלבום האחרון של אביב "סדקים" ב-Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page