top of page

Alice In Chains - Jar OF Flies

היינו מוכנים לתת הרבה על מנת להיות זבוב על הקיר בהקלטות של האלבום המופלא הזה, אנחנו בטוחים שקסם התרחש במהלך ההקלטות... האלבום הזה שוחרר ב-25 בינואר 1994.


נראה שזה קורה הרבה, במיוחד בעולם המוסיקה, שכשלא מתכוונים או מתכננים, כשדברים נעשים בספונטניות וללא לחץ, נוצרים דברים מדהימים. זה גם סיפורו של האלבום הזה, שבהיסטוריה של הלהקה הוא מוגדר כ- EP אך הוא חורג מחוק ה- 25 דק' שמוגדר ל- EP. אם כבר מזכירים את ההגדרה של EP אז רק נציין שב- 1994 האלבום הזה היה אלבום ה-EP הראשון בהיסטוריה שהגיע למקום ה-1 בבילבורד 200.


כמה "כיף" זה לחזור מסיבוב הופעות ארוך, מטורף ומתיש, כשאתה במומנטום מדהים מבחינת הצלחה ועשייה ולגלות שהבית סגור. איזשהוא כשל טכני במערכת גרם לכך שהלהקה, אם עד עכשיו לא כתבנו את שמה... "Alice in Chains", שכחה לשלם שכ"ד וכשהם חזרו מסיבוב ההופעות לא היה להם היכן לגור. הואיל והם הזמינו מראש מקום באולפן ההקלטות London Bridge Studio בסיאטל, הם החליטו להישאר שם עד שהם יתאפסו על עצמם וימצאו להם מקום לגור.

(Photo: Chris Caroll)


מבחינה פנימית בלהקה זו הייתה תקופה לא כל-כך קלה, למרות ההצלחה של האלבום "Dirt".

במהלך הסיבוב הם איבדו את הבסיסט שלהם Mike Starr לסמים וצרפו את הבסיסט של אוזי Mike Inez. הוא השתלב מדהים עם הלהקה ואף הקליט עימם שני שירים לפסקול הסרט של ארנולד שוורצנגר "The Last Action Hero" אבל הם עדיין לא עבדו איתו יחד ביצירת אלבום. בנוסף לכך, סיבוב ההופעות האינטנסיבי והעוצמתי שחק מהם הרבה והם הגיעו לאולפן די גמורים ושבעים מדיסטורשנים ומכות תופים.


מסתבר שזה בדיוק מה שהם היו צריכים באותו הרגע וזה היה רגע חשוב בהיסטוריה של הלהקה. מבחן החיבור של מייק עם חברי הלהקה ביצירה ומבחן היכולת של כולם ליצור עכשיו דבר חדש אחרי האלבום המופתי "Dirt".

לפני סיום סיבוב ההופעות תכננו חברי הלהקה להקליט איזשהו EP והם ביקשו מ Jerry Cantrell לא לכתוב כלום, הם רצו שזו תהיה עבודה משותפת של כולם. למרות שלא תוכנן להוציא את החומרים הללו על אלבום, אלא רק להקליט אותם כדמואים או חומר עתידי.


אז ללא מקום לישון, משועממים, שחוקים מסיבוב ההופעות ועם בסיסט חדש הם צרפו אליהם את המפיק Toby Wright רק כדי לעזור קצת, הם נכנסו לאולפן ההקלטות ו...


...בום !!! אחרי שבוע אלבום מופתי !!


האלבום נפתח עם השיר "Rotten Apple" כשכבר בתו הראשון מייק נותן את החותמת שהוא שייך ללהקה המדהימה הזו ומשתלב בה בצורה מופלאה. קנטרל עם הוואוו וואוו מרגיש כאילו הוא בוכה לפני שההרמוניה של השניים נכנסת והאווירה הופכת לקודרת ומלנכולית. 7 דק' שיר פתיחה לאלבום EP רק מוכיח שהם עשו מה שהם רצו ומה שעושה להם טוב.


אז היו לכם 7 דק' שלמות להתכונן לאחד השירים האהובים והמרגשים ביותר של הלהקה "Nutshel". הפתיחה של הגיטרה גורמת למין תחושה בלתי הגיונית של אושר ועצב מהולים יחד כאילו אף אחד מהם לא מוכן לעזוב ולהשאיר את השני לבד. היו לנו הרבה דיונים לגבי איזה שיר מרגש ביותר, אם זה "Black" של "Pearl Jam" או "Nutshel" אבל נשאיר את זה לפוסט אחר. Layne Staley כמו תמיד שם את נישמתו ואת כנותו במילים, אם בשיר הראשון למדנו איך הבחור מתמכר לסמים והופך לתפוח רקוב, כאן הוא מגלה כמה המציאות החדשה שלו שטחית והכל מלאכותי כשהוא נשאר לבד מנסה להילחם בשדים שלו.


ב-"Stay Away" הגיבור שלנו כבר ניצח והתנקה מכל הסמים אך הוא מנסה להמשיך להילחם ולהימנע מאותם סמים ושדים שרודפים אותו ולא נותנים לו מנוחה. השילוב של קנטרל עם נגיעות הגיטרה החשמלית והכינורות הנוספים יוצרים פה אווירה מאוד דרמטית שכאילו נלקחה מסצנה של סרט הוליוודי.


הפתיחה המדהימה של ליין ב-"No Excuses" מכניסה אותנו לאווירה קצת יותר מעודדת ופחות קודרת אך המשמעות עדיין קשה והיא מתייחסת לחזרתו של ליין לסמים ולהתמודדות שהייתה לו רוב חייו. אגב, זהו השיר היחיד של הלהקה עם ליין שהגיע למקום הראשון.


הקטע הבא "Whale & Wasp" הוא קטע אינסטרומנטלי יפייפה, הכשרון של קנטרל כגיטריסט עולה כאן מעל ומעבר וסוחף אותנו ללא מילים.


השיר "Don’t Follow" מקבל אווירה מעט פולקית דרומית עם שיתוף הפעולה של David Atkinson על המפוחית והוא רגוע ואיטי, כנראה שכאן הגיבור המסומם שלנו כבר לא חוזר הביתה ומבקש שלא יעקבו אחריו פיסית וגם מנטלית.


השיר שסוגר את האלבום "Swing On This" מאוד שונה בסגנון הבלוז שלו מהשירים האחרים, מוצא את הגיבור המרוחק שלו מבקש שיעזבו אותו במנוחה למרות שמשפחתו וחבריו קוראים לו לחזור הביתה.

(Photo: Frank Micelotta)


ליין סיפר שזו הייתה חוויה מאוד מרגשת ומגבשת ליצור את האלבום הזה, הוא סיפר שהוא ישב בקומה העליונה של האולפן בהמתנה מורטת עצבים לקבל את הסקיצה של השיר משאר חברי הלהקה. לאחר שחברי הלהקה הרכיבו את המבנה הם הביאו לו את הדמו, הוא כתב את המילים והלחן ועם זה הוא ירד לשאר החברים להקליט את השיר במלואו. ככה הם עבדו במשך שבוע שלם יותר מ-15 שעות ביום. האלבום הוקלט על בסיס הקונסולה המפורסמת Neve בצורה אנלוגית מלאה ללא שימוש ב-Pro Tools, ליין דרש במיוחד שלא יהיה שימוש בתוכנה במהלך הקלטת האלבום.


שם האלבום נלקח מניסוי שקנטרל ביצע במסגרת בית הספר בכיתה ג' בה השווה שתי צנצנות של זבובים כל אחת בתנאים אחרים. ליין סיפר שהניסוי השאיר על קנטרל רושם גדול ולכן הוא ביקש להשתמש בו כאילו מסתתר בו מסר כלשהוא.


האלבום הביא ללהקה שתי מועמדויות בגראמי של 1995, Best Recording Package ו- and Best Hard Rock Performance.


להאזנה לאלבום ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page