top of page

Layne Staley

הוא אחד מתופעות הטבע של עולם המוסיקה ואחד מהיוצרים, הכותבים והזמרים המרגשים ביותר של שנות ה- 90, אולי אפילו בכל הזמנים. הוא חודר לנו ללב בצורה שקשה להסביר במילים, הוא Layne Staley !!


(Photo: Metalheadzone.com)

1. הוא נולד בשם Layne Rutherford Staley ב-22 לאוגוסט 1967 ב- Kirkland, Washington.

2. כשהיה בן 7 ההורים שלו התגרשו והוא עבר לגור עם אימו ואביו החורג, הוא אפילו שינה לתקופה קצרה את שם המשפחה שלו ל-Elmer.

3. כשהיה בן 9 הוא כתב בספר ילדים אמריקאי בו כל הילדים כותבים על עצמם דברים ונקרא “All About Me”, שכשהוא יהיה גדול הוא רוצה להיות זמר. אגב, Jerry Cantrell כתב באותו הספר שהוא רוצה להיות "כוכב רוק" כשהוא יהיה גדול.


(Photo: Quizforfan.com)

4. הוא נחשף למוסיקה דרך הוריו שהאזינו ל: "Black Sabbath" ו- "Deep Purple" ולאחר מכן הושפע גם מאומנים כמו "The Stooges", "Anthrax", "Judas Priest", "Saxon", "Rainbow", "Mercyful Fate" ועוד...

5. הוא שנא את שמו האמצעי ושינה אותו כשהיה נער ל- Thomas, כי הוא אהב את "Motley Crue" והעריץ את המתופף שלהם Tommy Lee.

6. הוא החל לנגן על תופים כבר בגיל 12. בהמשך הוא היה חבר במספר להקות גלאם, אבל הוא תמיד חלם להיות זמר.

7. בשנת 1984 הוא הצטרף ללהקת "Sleze". הלהקה הוקמה ע"י הגיטריסטים Johnny Bacolas, Zoli Semanate, המתופף James Bergstrom והבסיסט Byron Hansen, שלמדו יחד בתיכון "Shorewood". הם חיפשו זמר ונתקלו ב-Ken Elmer שהיה אחיו החורג של Layne אשר הציע את אחיו ללהקה. Layne שהיה בכלל מתופף באותה תקופה הסכים להגיע לאודישן, הארבעה נדהמו מקולו של Layne הביישן והמופנם וצרפו אותו ללהקה.

8. הלהקה הופיעה בעיקר עם קאברים של להקות גלאם וספיד מטאל. היא עברה מספר שינויי הרכבים ובשלב מסוים אף שינתה את שמה ל- "Alice N’ Chains", אך התפרקה בשנת 1987.

9. כבר סיפרנו לכם בעבר איך Layne Staley ו- Jerry Cantrell הכירו, כשג'רי היה חסר בית וליין חיפש להקים להקה.

10. סיפרנו שם גם שכאשר Jerry Cantrell, Sean Kinney ו- Mike Starr החליטו להקים להקה הם רצו את ליין כזמר, אך הוא סירב כי רצה להקים להקה משלו ולא להצטרף להרכב קיים. כדי לשכנע אותו להצטרף ללהקתם החליטו שלושת החברים לבחון זמרים מאוד גרועים כאשר ליין נכח באולפן. נקודת השבירה שלו הייתה אחרי אודישן הזוי במיוחד של חשפן שרצה להיות זמר וכנראה היה ממש גרוע.

11. שמה של הלהקה הוחלף מספר פעמים עד שהוחלט לאמץ את שמה של להקתו הקודמת של ליין עם שינוי קל. כך התקבל השם "Alice in Chains".


(Photo: Annamaria Disanto)

12. הדמו הראשון של הלהקה "The Treehouse Tapes" הושלם בשנת 1988 ומצא את דרכו אל Kelly Curtis ו- Susan Silver שניהלו את הלהקות "Mother Love Bone", ו- "Soundgarden". השניים העבירו את הדמו לחברת התקליטים "Columbia" והיא החתימה את הלהקה בספטמבר 1989.

13. אלבום הבכורה של הלהקה "Facelift" יצא באוגוסט 1990, הסינגל השני שיצא מהאלבום "Man In The Box" אותו כתב ליין הפך ללהיט היסטרי. סינגלים נוספים שיצאו מהאלבום הם: "We Die Young", "Sea of Sorrow" ו-"Bleed the Freak". זה האלבום הראשון מסצנת הגראנג' שהוכתר למעמד של אלבום זהב והוא גם היה מועמד לגראמי.


14. ליין סיפר שאת השיר "Man In The Box" הוא כתב בהשראת ארוחת ערב שנכח בה עם מנהלים מחברת התקליטים "Columbia". באותה תקופה ליין התעניין ודיבר הרבה על הצנזורה של הממשלה, באותה ארוחת ערב היו אנשים צמחוניים והם סיפרו לו איך מגדלים את הבשר שהוא אוכל, מעגלים שמגדלים במקומות כל-כך צפופים כמו קופסאות קטנות. זה נתן לו את ההשראה לכתוב שיר מחאה נגד הממשלה והמדיה שמעצבות את מחשבותיו של האזרח לתוך קופסא.

15. לאחר יציאת האלבום יצאה הלהקה לסיבוב הופעות שנמשך שנתיים ואף השתתפה בסרט המפורסם "Singles" שמתייחס לסצנת הגראנג' בסיאטל של שנות ה- 90.

16. בפברואר 1992 שיחררה הלהקה את ה- EP הראשון שלה "SAP" שמורכב כולו משירים אקוסטיים. באלבום מתארחים Ann Wilson מלהקת "Heart" ועוד צמד בשם "Alice Mudgarden", הלא הם Chris Cornell ו- Mark Arm.

17. בספטמבר אותה השנה שוחרר אלבומה השני של "Alice in Chains" בשם "Dirt", זהו האלבום המצליח ביותר של הלהקה שיצר להיטים מטורפים כמו "Would?" ,"Rooster" ,"Them Bones" ועוד... ליין היה זה שעיצב את הלוגו של השמש באלבום אשר גם הוא היה מועמד לפרס גראמי.


18. ליין שהיה מכור לסמים ואלכוהול ניסה באותה תקופה להיגמל ונכנס מספר פעמים למכוני גמילה אך ללא הצלחה. במהלך סיבוב ההופעות לאלבום הצמידה המנהלת של הלהקה שני שומרי ראש לליין על מנת למנוע מאנשים להביא לו סמים, אך כמובן שהניסיון לא צלח וליין המשיך עם הסמים והאלכוהול.

19. ליין שר עם Ann Wilson קאבר לשיר "Ring Them Bells" של Bob Dylan שיצא באלבום "Desire Walks On" של "Heart" משנת 1993.

20. ה- EP השני של הלהקה, אשר גם הוא כולו אקוסטי בשם "Jar Of Flies" יצא בינואר 1994 והפך ל- EP הראשון בהיסטוריה שמגיע הישר למקום הראשון במצעד הבילבורד. 21. לאחר יציאת ה- EP החל מצבו של ליין להתדרדר כתוצאה משימוש כבד בסמים. הוא הכניס את עצמו למכון גמילה ובמקביל החל לעבוד עם מספר נגנים על פרויקט בשם "Mad Season".

22. הלהקה "Mad Season" הוקמה ע"י הגיטריסט Mike McCready והבסיסט John Baker Saunders מלהקת "The Walkabouts" לאחר שחזרו משהות משותפת במכון גמילה מסמים. השניים החליטו לצרף את המתופף Barrett Martin מלהקת "Screaming Trees". מייק חיפש זמר, והוא חשב שזה יעזור מאוד לליין להיות בחברת אנשים שנגמלו על מנת להתאושש מהסמים. ההרכב שיחרר אלבום אחד, יחיד, מופתי ומיוחד בשם "Above".

(Photo: Colombia Records)

23. בואו נחזור לאליס... ביולי 1994 התפרקה הלהקה באופן זמני לשישה חודשים וחזרה בנובמבר 1995, עת שיחרורו של אלבומה השלישי שנושא את שם הלהקה. האלבום הגיע ישירות למקום הראשון במצעד וממנו יצאו הסינגלים: "Grind", "Heaven Beside You" ו- "Again".


24. בתחילת דרכה של אליס, ג'רי היה המוביל בכל מה שקשור לכתיבת המוסיקה והמילים אך עם הזמן ליין הפך להיות יותר מעורב ונוכחותו בטקסטים הלכה וגברה. הטקסטים לאלבום הזה למשל נכתבו ברובם ע"י ליין, מלבד שלושה שירים "Grind" ,"Heaven Beside You" ו- "Over Now".

25. באותה תקופה מצבו של ליין החל שוב להתדרדר בצורה משמעותית עד כדי כך שהלהקה לא יצאה לסיבוב הופעות לקידום האלבום. ג'רי סיפר שזה היה מאוד מתסכל מבחינתם, אבל כמו שהם עמדו ביחד ברגעים הטובים הם עמדו יחד גם ברגעים הקשים ולא נפרדו מליין. כאחד שהסמים היו איתו כמעט כל חייו, הרגיש ליין שאם בעבר הם יצרו לו לפרקים זיכרונות טובים, אז הפעם הם כבר יוצרים רק זיכרונות רעים וזה לא משהו שהוא רצה.

26. באפריל 1996 קיימה "Alice in Chains" את אחת ההופעות הגדולות והמדוברות ביותר במסגרת התוכנית "MTV Unplugged". ג'רי עלה להופעה חולה כתוצאה מהרעלת קיבה, אך כמעט ולא ראו זאת עליו. לעומת זאת, ליין שהיה עמוק בתוך הסמים באותה תקופה נראה כאוב, שבור, מרוחק ולעיתים מנותק.


27. באוקטובר 1996 ארוסתו לשעבר של ליין Demri Lara Parrott מתה ממנת יתר, ליין שלקח את המוות שלה באופן מאוד קשה הושם תחת השגחת התאבדות למשך 24 שעות. יש אומרים שהמוות שלה הוא זה שזירז את תהליך ההתדרדרות במצבו של ליין אשר לא הצליח להתאושש מהאירוע.

28. בשנת 1998 ליין הקליט עם הסופרגרופ "Class of '99" קאבר לשיר "Another Brick In The Wall" של "Pink Floyd", כחלק מפסקול לסרט האימה "The Faculty". חברי הלהקה כללו את Tom Morello (Rage Against The Machine), Martyn LeNoble (Porno For Pyros) ו- (Stephen Perkins (Jane’s Addiction.

29. באוקטובר 1998 הקליטו חברי להקת "Alice in Chains" שני שירים חדשים, "Get Born Again" ו- "Died" שנכנסו לאלבום האוסף של הלהקה בשם "Music Bank", שיצא ב-1999. אלו היו השירים האחרונים שהקליט ליין עם הלהקה.


30. באותו חודש נכח ליין בהופעת הבכורה של Jerry Cantrell בעקבות אלבום הסולו הראשון שלו, אשר נערכה בסיאטל, אך הוא לא הסכים לעלות לשיר עמו למרות הפצרותיו הרבות של ג'רי.

31. מאז ועד ליום מותו, היה ליין סגור בביתו שבסיאטל, כשהוא ממעט לצאת ולהיפגש עם משפחה וחברים. חברי הלהקה, חברים אחרים ומשפחה היו מתקשרים, שולחים לו מכתבים ואף דופקים על דלתו, אך ליין כמעט ולא היה מחזיר תשובה. הוא התבודד לגמרי ולמרות ניסיונות מצד חברים ומשפחה הוא לא נתן לאף אחד להתקרב אליו, למעט Mike Starr שטען שהיה עמו ביום ההולדת שלו, אשר חל יום לפני מותו של ליין.

32. ב-19 לאפריל 2002, מנהל החשבונות של ליין התקשר למנהלת הקודמת שלו Susan Silver, לאחר שלא הצליח להשיג אותו ודיווח לה שליין לא משך כסף מהחשבון שלו במשך שבועיים. סוזן התקשרה לאימו של ליין Nancy McCallum והיא מיד התקשרה למשטרה, אשר יחד עם אביו החורג מצאו אותו ללא רוח חיים.

33. ניתוח שלאחר המוות גילה שליין מת כתוצאה מערבוב של הרואין וקוקאין שבועיים לפני גילוי גופתו, ב- 5 לאפריל 2002.

34. ב- 22 לאוגוסט 2019 (יום הולדתו ה-52 של ליין) הכריז ראש עיריית Seattle על "Layne Staley Day" לזכרו של ליין, כהוקרה על תרומתו למוסיקה בסיאטל וכמודעות לעמותה שהקימו הוריו "Layne Staley Memorial Fund" שתומכת באמנים מתחום המוסיקה בסיאטל שנגמלים מסמים.

להאזנה לאלבום האוסף עם שני השירים האחרונים שהקליט ליין עם "אליס": Spotify


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page