top of page

John Bonham

גדול המתופפים ברוק John Bonham נולד ב- 31 למאי 1948.

(Photo: Chris Walter)


בונהאם ממוקם במקום הראשון ברשימת 100 המתופפים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון.


במכת התוף הראשונה שלו בשיר "Good Times Bad Times" שינה בונהאם לנצח את עולם הרוק ואת כל התפיסה לגבי תיפוף.


אין מתופף בעולם הרוק והמטאל שלא הושפע בנגינתו מהמתופף האגדי הזה, שהחל לנגן על קופסאות פח בגיל חמש ומעולם לא לקח שיעורי נגינה.


במאמר שכתב Dave Grohl בשנת 2010 על לד זפלין לעיתון "הרולינג סטון" הוא אמר שהחוכמה לא היתה רק ללמוד ולשנן את כל מה שבונאהם עשה באלבומי הלהקה, אלא להכניס את עצמו למקום בו יהיה לו את אותם האינסטינקטים שהיו לבונהם בתיפוף. גרוהל המשיך וציין את הדברים אשר מסכמים היטב את גדולתו של בונהאם:


"John Bonham played the drums like someone who didn't know what was going to happen next—like he was teetering on the edge of a cliff. No one has come close to that since, and I don't think anybody ever will. I think he will forever be the greatest drummer of all time"

(Photo: Quora.com)


ועכשיו סיננו עבורכם 10 עובדות מעניינות על המתופף שכל מכת סנייר שלו משתווה למכת הפטיש של ת'ור:


1. הוא היה השושבין של Tony Iommi בחתונתו שנערכה בשנת 1973.


2. הוא ניגן יחד עם Keith Moon על אותה במה בהופעה של Led Zeppelin שנערכה ב- 23 ליולי 1973.


3. הוא בין המתופפים הראשונים שהשתמשו בטכניקת Triplet בה הוא דחס 3 מכות בייס דרום רצופות עם הרגל במקום בו במקצב רגיל היה מקום למכת בייס דרום אחת. הוא עשה זאת כבר בשיר הראשון מהאלבום הראשון של לד זפלין - "Good Times Bad Times".


4. השיר "Four Sticks" מהאלבום "Led Zeppelin IV" קיבל את שמו הואיל ובונהאם באמת משתמש בו בארבע מקלות. בונהאם לא אהב איך שהשיר נשמע ובתסכולו פשוט היכה בתופים עם 4 מקלות.


5. התיפוף של בונהאם בשיר "When the Levee Breaks" עוקב אחרי ריף הגיטרה ולא מסונכרן באופן מסורתי עם מקצב הבס של פול ג'ונס.


6. הקטע האינסטרומנטאלי "Moby Dick" מציג את היכולות האדירות של ג'ון בונהם על התופים. הקטע נמשך בהופעות החיות של זפלין למעלה מ- 20 דקות, במהלכן מתופף בונהאם גם עם כפות ידייים חשופות ממש עד זוב דם. הקטע נקרא "Moby Dick" הואיל ובנו Jason Bonham היה מבקש ממנו לנגן את "השיר הארוך" וכשבונהאם שאל את בנו למה, הבן ענה כי הוא ארוך כמו "Moby Dick".


7. הוא מנגן בתופים בחלק מהשירים באלבום "Back to the Egg" של Wings - להקתו של Paul McCartney.


8. הוא גם כמעט והופיע באלבום נוסף של Paul McCartney & Wings בשם "Wings at the Speed of Sound" משנת 1976. גירסת דמו לשיר "Beware My Love" מתוך האלבום בה הוא מתופף שוחררה בגרסת הדלוקס של האלבום משנת 2014.


9. הוא עלה לבמה באחת מההופעות של "Damned" בשנות השבעים וזכה לקריאות בוז של הפאנקיסטים שלא אהבו את התיפוף המורכב שלו.


10. הוא הופיע בסרט "Son of Dracula" משנת 1974. בסרט השתתפו גם Ringo Starr, Keith Moon, Peter Frampton, Harry Nilsson ועוד.


עובדת בונוס: בתאריך 5 לאוגוסט 1970 הוא התארח במופע של להקת "Skid Row" (זו של Gary Moore) אשר נערך במועדון המפורסם ויסקי א-גוגו בלוס אנג'לס. הם ביצעו יחד את השיר "Whole Lotta Love".


ג'ון בונהאם הלך לעולמו ב- 25 לספטמבר 1980 והוא בן 32 בלבד!


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page