top of page

Bon Jovi - Bon Jovi

ב- 21 לינואר 1984 שחררה "Bon Jovi" את אלבום הבכורה שהיווה את אקורד הפתיחה לקריירה מצליחה ומפוארת.



אבל לידתו של האלבום הזה לא היתה פשוטה כלל וכלל, והקריירה העשירה של "Bon Jovi" כמעט ולא הייתה.


בשנת 1980 החל נער העונה לשם John Francis Bongiovi, יליד ניו ג'רסי, לעבוד באולפן ההקלטות Power Station" "Studios במנהטן ניו יורק. האולפן היה בבעלות חלקית של בן דודו Tony Bongiovi, וג'ון ניצל את הזמן באולפן להקלטת דמואים לשירים שכתב. את הדמואים הוא שלח לכל חברות התקליטים ותחנות הרדיו המקומיות, אך ללא הצלחה.


ג'ון בון ג'יובי לא התייאש, הוא אזר תעוזה ובשנת 1982 הגיע לתחנה "WAPP 103.5 FM "The Apple מניו ג'רסי עם הדמואים. WAPP הייתה תחנה חדשה ואפילו לא היה לה פקיד קבלה, ולכן הוא הצליח להיכנס פנימה ולגשת ישירות לשדרן DJ Chip Hobart ושכנע אותו להאזין לדמואים. די ג'יי צ'יפ השתכנע, אהב את השיר "Runaway" ואפילו כלל אותו באלבום האוסף של התחנה בשם "Homegrown", של להקות מקומיות בתחילת דרכן. השיר זכה להשמעות באותה תחנה עד שהתגלגל לתחנת רדיו אחרת בניו ג'רסי - WDHA, שאף היא כללה את השיר באלבום אוסף משלה, גם הוא של להקות צעירות שאין להן עדיין חוזה הקלטות. מעניין לציין שמי שמנגן בס בהקלטת השיר "Runaway" הוא לא אחר מאשר Hugh McDonald שמשמש היום כבסיסט הלהקה.


יום אחד התגלגלה ההקלטה לפתחו של Derek Shulman שעבד בחברת התקליטים מרקורי רקורדס. שולמן היה בעצמו מוזיקאי מאוד מוכשר, ממוביליה של להקת הפרוג-רוק Gentle Giant. הוא מיד זיהה את הפוטנציאל והחתים את ג'ון על חוזה הקלטות.


בנקודה זו החל Jon Bon Jovi במרוץ להרכבת להקה שתלווה אותו באלבום, וכן בבחירת שם ללהקה. החבר'ה מחברת התקליטים הציעו את השם "Bon Jovi" וג'ון אהב את הרעיון ואף אימץ את שם הבמה, וכך נולד למעשה ג'ון בון ג'ובי.


אשר ללהקה, החבר הראשון שג'ון התקשר אליו היה הקלידן David Rashbaum שבהמשך שינה את שמו ל- David Bryan. דייויד התקשר לחברו הבסיסט Alec John Such ולמתופף Tico Torres. להשלמת ההרכב בון ג'ובי גייס את חבר הילדות שלו, הגיטריסט Dave Sabo שבתוך זמן קצר יעזוב ויוחלף על-ידי הגיטריסט Richie Sambora.

(Photo: Bon Jovi On Twitter)


מעניין לציין שסאבו יקים בהמשך את להקת "Skid Row" יחד עם Sebastian Bach. כחברי ילדות היה הסכם בלתי כתוב בין סאבו לבון ג'ובי שאם מישהו משניהם מצליח בתעשיית המוזיקה, הוא מסייע לשני ומושך אותו איתו למעלה. Jon Bon Jovi קיים את ההבטחה לסאבו ודאג שמנהלה של להקת בון ג'ובי יסדר ל- "Skid Row" חוזה הקלטות. Jon Bon Jovi לא הסתפק בכך ואף דאג שחבר הילדות שלו ולהקתו יחממו את "Bon Jovi" במהלך סיבוב ההופעות שליווה את האלבום השלישי Slippery When Wet.


אך התלאות לא הסתיימו בכך, שכן לאחר בחירת השם והרכבת הלהקה הופעל על החברים לחץ לסיים את כתיבת החומר לאלבום ואת ההקלטות, כל זאת כשבאמתחתה של הלהקה רק שיר אחד גמור.


הלחץ, חוסר הניסיון של ההרכב והעובדה שחבריו עדיין לא גיבשו להם כיוון מוזיקלי משלהם, השפיעה רבות על התוצאה הסופית ועל חוסר האחידות שניתן למצוא באלבום הזה.


השיר "Runaway" הוקלט על-ידי ג'ון עוד בשנת 1981 יחד עם נגני אולפן שנקראו "The All Star Review" ועליהם נמנה בין היתר הקלידן Roy Bittan, המוכר מלהקת "E Street Band" שמלווה את Bruce Springsteen. הגירסה המוקלטת עם נגני הסשן מצאה את דרכה כמות שהיא לאלבום ומעניין שהקליפ ששוחרר ל- MTV מציג את כל חברי הלהקה למרות שאף אחד מהם לא ניגן בהקלטה המקורית של השיר.


הרצועה השלישית באלבום "She Don't Know Me" נכתבה על-ידי הקלידן והמפיק Mark Avsec והיא מחזיקה בתואר המפוקפק לשיר היחיד של "בון ג'ובי" שלא נכתב על-ידי אף אחד מחברי ההרכב לדורותיו והקאבא היחיד שביצעה הלהקה בכל אלבומיה. השיר נכתב על ידי מארק אבסק ללהקה אחרת שהיתה חתומה עם אותה חברת תקליטים של "בון ג'ובי", וחברת התקליטים שסברה שהאלבום של בון ג'ובי זקוק לעוד להיט אחד, ביקשה ממארק להעניק את השיר ללהקה. זה הסינגל השני ששוחרר מהאלבום וגם הוא זכה להצלחה יחסית.


שני שירים באלבום "Love Lies" ו- "Breakout" נכתבו על-ידי Jon Bon Jovi יחד עם David Bryan, אשר באלבום קיבל עדיין קרדיט כ- David Rashbaum.


ארבעה שירים נוספים נכתבו על ידי Jon Bon Jovi יחד עם Richie Sambora, ביניהם "Roulette" המצויין ו- "Burning for Love", ששוחרר כסינגל השלישי מתוך האלבום.


האלבום הזה רחוק מלהיות אלבום מושלם, אבל בזכות שירים כמו "Runaway" , "Roulette" ו- "She Don't Know Me" הוא מהווה יריית פתיחה לא רעה לקריירה מדהימה שתבוא בהמשך.


בון ג'ובי בנתה בסופו של דבר את הקהל שלה עם אלבומה השני "7800° Fahrenheit", אבל הפריצה הגדולה שלה תגיע רק בשנת 1986 עם "Slippery When Wet", שם ביסס כבר ההרכב את שליטתו ברוק של שנות ה- 80 והגדיר את ז'אנר הגלאם מטאל של התקופה.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page