top of page

Sound City: Real to Reel

זהו אלבום מאוד מיוחד שמתעד היסטוריה, אנחנו לא מכירים הרבה מאוד אלבומים שנוצרו על מנת לתעד היסטוריה.

האלבום הזה מתעד את ההיסטוריה העשירה והכל כך משפיעה של אולפן ההקלטות "Sound City" שממוקם בשכונה עלובה בלוס-אנג'לס.



קצת על האולפן...


האולפן הוקם ב-1969 בבניין שהיה שייך לחברת Vox יצרנית כלי נגינה בריטית שאתם בטח מכירים את המגברים שלה.

הוא הוקם ע"י Joe Gottfried ו- Tom Skeeter שרצו להיכנס לתעשיית המוסיקה ולהקים חברת תקליטים וניהול אמנים.

עם פתיחת האולפן חוו השניים קשיים רבים, כשהם לא מצליחים לגייס מספיק אמנים וההכנסות שלהם לא תופסות תאוצה. על מנת ליצור ייחודיות ולמשוך אמנים להקליט באולפן החדש שלהם, רכשו השניים את קונסולת ההקלטות האנלוגית “Neve 8028”. הקונסולה נרכשה ממהנדס אלקטרוניקה בריטי בשם “Rupert Neve” בעלות של $75,175. היא כללה 28 ערוצי כניסה, 16 יציאות bus ו- 24 יציאות מוניטור ושימו לב לזה... 1,084 כפתורי איקולייזר !! אין שום פעולה אוטומטית או ממוחשבת בקונסולה, רק צריך להיות מהנדס גרעין על מנת לבנות ולהפעיל אחת כזו. יוצרו אך ורק 4 קונסולות מדגם זה !


(Photo: Michael J. Cinema)

קצת על הקונסולה...


הקונסולה משכה כמובן אמנים רבים והפכה את האולפן לאחד האולפנים החשובים בהיסטוריה של המוסיקה, חמישה

עשורים שלמים של יצירת מוסיקה שהביאה לעולם אלבומי מופת רבים. אמנים בולטים שהקליטו באולפן: Johnny Cash, Neil Young, Fleetwood Mac, Elton John, Tom Petty and the Heartbreakers, Guns N' Roses, Rage Against The Machine, Red Hot Chili Peppers, Metallica ועוד רבים אחרים. האולפן היה מחולק לשלושה אולפנים נפרדים והיה מפורסם בעיקר בזכות הסאונד המיוחד של ההקלטות החיות והסאונד המחוספס והעבה של הקלטות התופים.

עם כניסתה של מערכת ה-Pro Tools, מערכת ממוחשבת שבעזרתה ניתן בקלות יתר להקליט מוסיקה. עולם המוסיקה עבר מהפכה והקונסולות האנלוגיות הפכו לאט לאט ללא רלוונטיות. כך גם האולפן שיהלום הכתר שלו הפך לפחם, החל לאבד אט אט את ערכו ורק אמנים מעטים המשיכו לפקוד אותו. בשנת 2011 נסגר האולפן לקהל הרחב ורוב הציוד בו פורק ונמכר. כאן נכנס האלבום שלנו לתמונה...


בשנת 1991, אלבום הפריצה של Nirvana ואחד האלבומים הגדולים "Nevermind" הוקלט באולפן הזה ו-20 שנה מאוחר יותר כש- Dave Grohl שמע שהאולפן נסגר הוא מיד החליט לרכוש אותו. הוא הרגיש שזה הולך להיות אירוע מכונן ומאחר והיה לו המון כבוד והערכה לאולפן הוא החליט ליצור סרט דוקומנטרי על האולפן.


(Photo: GearNews.com)


קצת על הסרט...


בהשראת הקונסולה, דייב החליט ליצור מסמך תיעודי שמתאר את חייו של האולפן המיתולוגי משנת 1969 ועד ל-2011.

הסרט בבימויו של דייב מתאר את האירועים ההיסטוריים שהתרחשו באולפן ומחוצה לו וההשפעות שהיו לו על עולם המוסיקה. איך נוצרו האלבומים הגדולים שהיוו אבן דרך במיוחד בעולם הרוק כמו: Tom Petty and the Heartbreakers' "Damn the Torpedoes" (1979), Tool's "Undertow" (1993), Neil Young's "After the Gold Rush" (1970), Johnny Cash's "Unchained" (1996), "Rage Against the Machine's" "Rage Against The Machine" (1992), Dio’s "Holy Diver" (1983), Guns N’ Roses’s "Appetite for Destruction ואחד המפורסמים ביותר של ההרכב "Fleetwood Mac" האלבום "Fleetwood Mac" שנוצר מתוך האולפן.


הסרט גם מתעד את התהליך של פירוק הקונסולה מהאולפן והרכבתה מחדש באולפן Studio 606 שאותו הקים דייב בביתו. בתהליך הוא מקיים ראיון עם Rupert Neve המהנדס שתיכנן ויצר את הקונסולה במו ידיו.

במהלך הסרט הוא מקיים ראיונות עם אמנים שונים שהקליטו באותו אולפן או שהושפעו ממה שהתרחש בו. באותם ראיונות שהוא מקיים ב- Studio 606 עלה לו הרעיון לקיים ג'אם סשן עם אותם אמנים. הרעיון הפך מהר מאוד למציאות...



קצת על האלבום...


דייב החליט ליצור יחד עם המרואיינים (חלקם כמובן, לא כולם) שיר חדש מאפס ולהקליט אותו תוך 24 שעות במקביל לראיון. כל אחד מהשירים נכתב והוקלט במיוחד לסרט שממנו יצא הפסקול ומי שכמובן מנצח על ההקלטות הוא המפיק המפורסם Busch Vig. לאחר יציאת האלבום דייב הקים את ההרכב הזמני “Sound City Players” שיחד עם אמנים שונים שהקליטו באלבום גם הם הופיעו במספר פסטיבלים ותוכניות אירוח לתקופה של שנה לערך.


(Photo: Sound City Trailer)


ם 1. "Heaven and All" – משתתפים: Robert Levon Been יוצר וזמר להקת "Black Rebel Motorcycle Club" וגם בנו של Michael Been מלהקת "The Call" ויחד עם הגיטריסט Peter Hayes שגם הוא מאותה להקה.


ם 2. "Time Slowing Down" – משתתפים: Chris Goss מוסיקאי, מפיק וחברו של דייב מההרכב "Queens of the Stone Age" וגם זמר וגיטריסט בלהקת "Masters Of Reality". הבסיסט מרביעיית הזעם Tim Commerford והמתופף הזועם איתו Brad Wilk.


ם 3. "You Can't Fix This" – משתתפים: Stevie Nicks המהממת מלהקת "Fleetwood Mac" ושני חבריו של דייב מהפוס Taylor Hawkins, Rami Jaffee.


ם 4. "The Man That Never Was" – משתתפים: Rick Springfield זמר ושחקן אוסטרלי שהיה חלק מלהקת "Zoot" בתחילת שנות ה-70 וכאן מצטרפים דייב גם חבריו מהפוס' Taylor Hawkins, Chris Shiflett, Pat Smear.


ם 5. "Your Wife Is Calling" – משתתפים: Lee Ving השחקן, הזמר והמוביל של להקת ההארדקור פאנק "Fear". אליו מצטרף Alain Johannes המולטי אינסטרומנטאליסט שידוע כמקים להקת הרוק האלטרנטיבי Eleven וחבר בלהקת Queens of the Stone Age. גם כאן תומכים חברי הפוס'.


ם 6. "From Can to Can't" – משתתפים: Corey Taylor הזמר של "Slipknot' ו- "Stone Sour" עם אחד השירים היפים באלבום. Rick Nielsen גיטריסט מוביל וכותב מוביל מלהקת "Cheap Trick". הבסיסט Scott Reeder מלהקת "Kyuss" ו-"The Obsessed".


ם 7. "Centipede" – משתתפים: Josh Homme חברו הטוב של דייב מלהקת "Queens of the Stone Age". ו-Chris Goss ו- Alain Johannes.


ם 8. "A Trick With No Sleeve" - משתתפים: Alain Johannes, Josh Homme.


ם 9. "Cut Me Some Slack" – משתתפים: האיש, האגדה והמולטי אינסטרומנטאליסט Paul McCartney אליו מצטרפים חבר להקת "נירוונה" Krist Novoselic וחברם משכבר הימים Pat Smear.


ם 10. "If I Were Me" – משתתפים: נגנית כלי המיתר Jessy Greene. המתופף Jim Keltner שהוגדר ע"י Bob Dylan כמתופף ההקלטות המוביל באמריקה.


ם 11. "Mantra" – משתתפים: Josh Homme וחברו המפיק Trent Reznor, היוצר והמקים של להקת "Nine Inch Nails".



האלבום זכה להצלחה רבה וכיכב בראשי המצעדים בארה"ב ואירופה ואפילו קטף שני פרסי גראמי בקטגוריות: "Best Compilation Soundtrack for Visual Media" ו- "Best Rock Song" עם השיר "Cut Me Some Slack"


להאזנה לאלבום ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page