top of page

Genesis - Genesis Live

ב- 20 ליולי, 1973 "Genesis" הוציאה את אלבום ההופעה הראשון שלה, הקרוי בפשטות "Genesis Live".


האלבום "Genesis Live" הוא עדות מהפנטת ליכולות "המתקדמות" של "Genesis". הוא לוכד בתוכו את המהות של ההופעות החיות הכובשות של הלהקה במהלך ימי הזוהר המוקדמים של שנות ה-70. האלבום הוקלט במהלך סיבוב ההופעות של הלהקה בתמיכה לאלבום "Foxtrot", והוא מציג בצורה מושלמת את הוירטואוזיות המוזיקלית של חברי הלהקה, התיאטרליות והנוכחות הבימתית של הלהקה, שביססה אותה כאחת מהמובילות ב"רוק המתקדם".


האלבום נועד בתחילה לשידור בתוכנית הרדיו האמריקאית "King Biscuit Flower Hour", והורכב מהקלטות שביצעה הלהקה בשתי הופעות: האחת ב* "De Montfort Hall" שב- Leicester והשנייה ב"Free Trade Hall" שבמנצ'סטר. ההחלטה להוציא בסופו של דבר את "Genesis Live" כאלבום, הייתה כדי לשמור על הלהקה בתודעה של הקהל והמבקרים בשעה שהיא הייתה עסוקה בהקלטת אלבום המופת "Selling England By The Pound".


למרות חוסר רצון ראשוני של הסולן Peter Gabriel לשחרר אותו, הוא הפך לאלבום הראשון של הלהקה שפרץ לטופ 10 בבריטניה, והגיע למקום ה- 9. גבריאל חש שהאלבום הורכב במהירות וכי הוא אינו מייצג את עבודתם הטובה ביותר. יתרה מכך, יציאת האלבום בארה"ב התעכבה עד לאחר יציאת "Selling England By The Pound", מה שתסכל את גבריאל עוד יותר, מכיוון שהוא כלל חומר הופעה ישן יותר.


האלבום כולל חמש רצועות: את "The Knife" מתוך "Trespass", את "The Return Of The Giant Hogweed" ו-"The Musical Box" מתוך "Nursery Cryme", ואת "Watcher Of The Skies" ו- "Get 'Em Out By Friday" מהאלבום "Foxtrot". כל רצועה באלבום ההופעה הזה, מציגה את "הברק המוזיקלי" של הלהקה, את יכולת הביצוע הווירטואוזית של כל אחד ואחד מחבריה ואת הביצועים הווקאליים הכובשים של Peter Gabriel.


האלבום נפתח עם "Watcher of the Skies", רצועה שנותנת מיד את הטון לכל חווית וחדוות ההופעה החיה שהלהקה המדהימה הזאת מסוגלת לייצר. אינטרו הקלידים השמימי באדיבותו של Tony Banks המוכשר מושך את המאזינים לעולם של מיסטיקה ותהיות, בעוד שהשירה התיאטרלית של Peter Gabriel מוסיפה מימד מסתורי לשיר. משחק הגומלין המורכב בין סולואי הגיטרה הנמרצים של Steve Hackett לבין קווי הבס המוצקים והמודגשים של Mike Rutherford מספק בסיס חזק לשינויים הדינמיים לאורכה של היצירה, ומציג את יכולת הלהקה לעבור בצורה חלקה מקטעים מלודיים עדינים לקטעים אינטנסיביים ואנרגטיים יותר.


אחרי אנחנו מקבלים את "Get 'Em Out By Friday" שאולי לא מגיע לאותם שיאים כמו הרצועה הקודמת, אבל הוא עדיין מספק ביצועים משכנעים ומדגיש את ההגשה התיאטרלית של גבריאל, ומדגים את יכולתה של הלהקה למזג עיבודים מוזיקליים מורכבים עם טקסטים מעוררי מחשבה ומלאי דמיון. הקטע המדהים הזה מציג את היכולת של הלהקה לשלב אלמנטים שונים בצורה חלקה, עם מעבר חלק בין השפעות של רוק, פולק ומוזיקה קלאסית, בתוך אותו שיר.


עם "The Return Of The Giant Hogweed" הלהקה תופסת כבר אינטנסיביות, עם הופעה עוצמתית, דינמית וכבדה יותר מגרסת האולפן של השיר, מה שמוכיח את הנוכחות הבימתית הנהדרת של הליין-אפ המחודש של הלהקה.


היציאה האפית "The Musical Box" היא עוד אחת מהבולטות באלבום, אשר לא לחינם נחשבת לאחת היצירות הטובות ביותר של "Genesis". מסע מהפנט בזמן ובמרחב הנפרש על פני יותר מ- 10 דקות, הקטע האייקוני הזה מדגיש את הנטייה של הלהקה ליצירת אפוסים מורכבים, משוכללים ומרובי חלקים. יכולת הסיפור התיאטרלית של גבריאל זורחת דרך המילים המפיחות חיים ביצירה, ומציירות תמונה חיה של הנרטיב הדי מטריד של השיר. היכולות האינסטרומנטליות של כל אחד ואחד מחברי הלהקה מוצגות כאן במלואן, ויוצרות שטיח מוזיקלי ששומר על המאזין מעורב לחלוטין ביצירה מתחילתה ועד סופה. לא פלא שזה אחד הקטעים האהובים על המעריצים, שכן גם כאן גרסת הלייב עדיפה בהרבה על גרסת האולפן, למרות חסרונו של הבס הדומיננטי בחלקים בהם Mike Rutherford נכנס עם גיטרת הקצב שלו.


להערכתנו, הלהקה שמרה את הטוב ביותר לסוף עם רצועת הסיום "The Knife" הלקוחה מ- "Trespass"". לעניות דעתנו, גרסת ההופעה של השיר בולטת כגולת הכותרת של האלבום, עם עיבוד מחדש שמשפיע משמעותית על התוצר הסופי ועם ביצוע דינמי מבריק ועוצמתי שמציג את השפעתם של חברי הלהקה החדשים, Steve Hackett ו- Phil Collins.


מעניין לציין שההדפסה הניסיונית המקורית כללה גרסה בת 23 דקות של "Supper's Ready" שהיתה לקוחה מהמופע ב- Leicester, אך היא הושמטה מההוצאה הרשמית, למרות שתמונת העטיפה הקדמית של האלבום צולמה במהלך הביצוע החי של השיר (עם גבריאל עוטה את מסכת "Magog" שלו). ההקלטה החיה של "Supper's Ready" מאותה שנה שוחררה בשלב מאוחר יותר כחלק מהסט של 4 תקליטורים בקופסא משנת 1998, Genesis" Archive 1967–75". כמובן שההחלטה להשאיר את "Supper's Ready" מחוץ לאלבום נבעה מהאתגר הכלכלי של הנפקת אלבום כפול "תלת צדדי".


לסיכום, "Genesis Live" הוא אלבום חובה לכל חובב "Genesis", במיוחד לאלה שמוקירים את עידן Peter Gabriel של הלהקה. הקלאסיקה הנצחית הזו לוכדת רגע מרכזי וחשוב בהיסטוריה של הלהקה ומציגה את האינטנסיביות והזוהר שלה במהלך ההופעות החיות, עם ביצועים העולים על הקלטות האולפן שלה. בתור ההוצאה הרשמית החיה היחידה של הלהקה מתקופת Peter Gabriel עד "Genesis Archive 1967-75", האלבום הזה מחזק את המוניטין של "Genesis" כלהקת הופעות ייחודית ויוצאת דופן.


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page