top of page

Peter Gabriel

הוא אומן פורץ גבולות ושובר מוסכמות.

הוא כתב, ניגן, שיחק ושר בלהקת "Genesis" אבל יש לו גם קריירת סולו עשירה ולא מעט שיתופי פעולה.

כנראה שז'אנר הרוק המתקדם לא היה נראה אותו דבר בלעדיו.

(Photo: The Image Gate)


קבלו כמה עובדות מעניינות על Peter Gabriel:


1. הוא נולד ב- 13 לפברואר 1950 בשם Peter Brian Gabriel, ב- Surrey אנגליה.


2. הוא נולד באותה שנה, יום אחד אחרי חברו לג'נסיס Steve Hackett.


3. אביו Ralph Parton Gabriel היה מהנדס חשמל ואימו Edith Irene היתה ממשפחת מוזיקאים ולימדה את גבריאל לנגן בפסנתר כבר בגיל צעיר.


4. כבר בבית הספר המורים שלו הבחינו בכישרון השירה שלו, אבל הוא נמשך יותר לפסנתר ולתופים, כאשר בגיל 10 הוריו רכשו לו פלור טם טם.


5. את הכסף שדודתו נתנה לו לשיעורי פיתוח קול הוא בזבז על אלבום של הביטלס.


6. עוד כשהיה בן 12 הוא כתב את שירו הראשון "Sammy the Slug".


7. בשנת 1963 הוא הצטרף ללהקתו הראשונה הרכב ג'אז בשם "Milords", שם ניגן בתופים ושר. הגיטריסט Steve Hackett אפילו יציין שנים לאחר מכן כי הוא בעצם מתופף מתוסכל.


8. בשנת 1965 הוא הקים יחד עם חבריו לספסל הלימודים Tony Banks ו- Chris Stewart הרכב בשם "Garden Wall".


9. בשנת 1967 התפרק ההרכב וגבריאל, בנקס וסטיוארט חברו אל Anthony Phillips ו- Mike Rutherford והתחילו לעבוד על שירים חדשים במסגרת ההרכב החדש.


10. השיר הראשון שנכתב בהרכב החדש היה "She is Beautiful" של בנקס וגבריאל.


11. קלטת הדמו נשלחה לחברם Jonathan King, אשר התלהב מאוד מהתוצאות במיוחד מקולו של גבריאל ומיהר להחתים את הלהקה על חוזה הקלטות.


12. קינג הציע את השם "Gabriel's Angels" עבור הלהקה, אבל יתר החברים לא התלהבו ולכן הם התפשרו על ההצעה החלופית של קינג – "Genesis".


13. בעקבות המלצתו של קינג הלהקה עבדה על שירי פופ עם דגש על ה- "Bee Gees" להקה שקינג מאוד אהב. ואכן אחד השירים הראשונים שגבריאל ובנקס כתבו היה "The Silent Sun" בו ניתן לשמוע את ההשפעות של ה"בי ג'יז" כפי שנשמעו באותה תקופה. השיר הפך לסינגל הראשון שהלהקה שחררה.


14. ב- 7 למרץ 1969 שחררה הלהקה את אלבומה הראשון "From Genesis to Revelation", שהלך באותו כיוון שקינג המליץ עליו, אך הוא נכשל מסחרית. גבריאל ניגן באלבום על חליל.


15. בעקבות הכישלון המסחרי של האלבום, חברי הלהקה עברו לעיסוקים אחרים, כאשר גבריאל משתתף בנגינת חליל באלבום "Mona Bone Jakon" אלבומו השלישי Cat Stevens.


16. במהלך 1970 חזרו חברי הלהקה לעבוד יחד ובחודש יוני החלו להקליט את אלבומם הבא "Trespass". תרומתו של גבריאל באלבום זה היתה גדולה יותר הן מבחינת הכתיבה והן מבחינת נגינה על כלים נוספים כמו תוף בס, מפוחית ואקורדיון.

(Photo by Michael Putland)


17. הוא היה בין הומנים הראשונים לבצע "סטייג' דייבינג". בשנת 1971 הוא קפץ לקהל במהלך ביצוע השיר "The Knife" בפסטיבל "Friars" ב- Aylesbury. הקהל ההום שלא הבין מה "נפל עליו" זז הצידה וגבריאל התרסק לרצפה ושבר את קרסולו. בסוו של דבר הקהל החזיר אותו לבמה והוא סיים את השיר על ברכיו.


18. בעקבות לחץ גובר ועומס שנוצר על Anthony Phillips במהלך סיבוב ההופעות לאלבום "Trespass", הוא הודיע על פרישתו מהלהקה. גבריאל אשר חיפש לו גיטריסט מחליף ענה למודעה שפרסם הגיטריסט Steve Hackett בעיתון המלודי מייקר, בה ציין כי הוא מחפש להקה. גבריאל יצר עימו קשר והזמין אותו להגיע לאודישן כמחליף של פיליפס.


19. גבריאל ייעץ להאקט להקשיב לאלבום "Trespass" שיצא בדיוק באותה השנה, לפני האודישן שיערכו לו.


20. האקט עבר את המבחן ובשנת 1971 שחררה הלהקה המחוזקת על-ידי Phil Collins ו- Steve Hackett את אלבום המופת "Nursery Cryme".


21. זה היה האלבום הראשון בו גבריאל ניגן באבוב וגם הראשון בו גבריאל כתב סיפור עם דמויות ושילב אותו בתוך שיר. זה היה בשיר הפתיחה של האלבום "The Musical Box".


22. באותה תקופה החל גבריאל לשלב את כישורי המשחק שלו עם המוזיקה של "ג'נסיס". הוא היה ידוע בהופעותיו התיאטרליות, תוך החלפת תחפושות ותפקידים והוא היה בן הראשונים לעשות זאת.


23. אחת הגרסאות מספרת שהרעיון להתחפש הגיע בשל העובדה שבהופעות המוקדמות של הלהקה מערכות ההגברה לא היו מתקדמות ולכן הקהל לא הצליח להבין את שירתו של גבריאל, לכן הוא רצה להציג להם את משמעות השיר בעזרת התחפושות.


24. הפעם הראשונה שגבריאל הופיע עם תחפושת היתה עם השמלה של אשתו ג'יל ומסכת ראש של שועל בדומה לדמות שבעטיפת האלבום של "Foxtrot". הוא לא גילה על-כך לחברי הלהקה וזו היתה הפתעה מוחלטת עבורם. הם לא הבינו מה גבריאל עשה וחשבו שהוא הולך להרוס את ההופעה. למעשה התחפושות משכו את תשומת לב התקשורת והגבירו את הפופולריות של הלהקה.


25. תחפושת פופולרית נוספת של גבריאל היתה "Britannia" בה השתמש במהלך השיר "Dancing with the Moonlit Knight" מתוך אלבום המופת "Selling England By The Pound".


26. גבריאל היה גם בין ראשוני האומנים שיצר מגע פיזי עם הקהל. הוא נהג ליפול מהבמה לאחור על הקהל ואיפשר להם לשאת אותו.


27. בשנת 1974 לאחר ששה אלבומים עם הלהקה, החליט גבריאל לעזוב את "ג'נסיס". זה היה בעיצומו של סיבוב ההופעות לקידום האלבום הכפול "Lamb Lies Down On Broadway".


28. לאחר שעזב את הלהקה נטל גבריאל זמן לעצמו ולמשפחה ובמקביל החל נוטל שיעורי פסנתר ועומל על כתיבת חומר לאלבום הסולו הראשון שלו.


29. בשנת 1977 שחרר גבריאל את אלבום הסולו הראשון שלו שהופק על-ידי Bob Ezrin וכלל שיתוף פעולה עם גיטריסט "קינג קרימזון" Robert Fripp ועם הבסיסט Tony Levin. גבריאל ניגן שם בקלידים ובחליל והאלבום כלל בין היתר את הלהיט "Solsbury Hill".


30. בשנת 1978 שחרר את אלבומו השני ובו המשיך את שיתוף הפעולה עם פריפ ולוין. הפעם היה זה Robert Fripp שהפיק את האלבום והדבר מקבל ביטוי בסאונד ובאפקטים בהם נעשה שימוש.


31. אלבומו השלישי של גבריאל יוצא בשנת 1980 והוא כלל בין היתר שיתופי פעולה עם Kate Bush ו- Paul Weller. גם חברו לג'נסיס Phil Collins מתארח כאן בכמה שירים.


32. השיר "Biko" מתוך האלבום נכתב במחאה נגד משטר האפרטהייד והושפע ממותו של סטיבן ביקו - אקטביסט נגד המשטר שמת בספטמבר 1977 בעודו בחזקת המשטרה. זו היתה הפעילות האקטיביסטית הראשונה של גבריאל, אשר ידוע כפעיל זכויות אדם.


33. ב- 6 לפברואר 2021, לרגל 40 שנה לצאת השיר, שחרר גבריאל גירסה מעודכנת לשיר שהוקלט מחדש במטרה לעורר את דעת הקהל העולמית נגד מדינות גזעניות, בעוד הוא מזכיר מדינות כמו הודו, מיאנמר, טורקיה, סין ובאופן מצער גם את ישראל. הסרטון לשיר הופק לעמותה בשם "Playing For Change" ובהקלטה משתתפים מוסיקאים מרחבי תבל ופעילי שלום.


34. בעת העבודה על אלבומו השלישי, היו גבריאל ופיל קולינס שהתארח באלבום, שותפים לפיתוח האפקט "Gated Reverb", במהלך ביצוע השיר "Intruder". מדובר באפקט שמשמש בעיקר להעצמת צליל התופים ביחס לשאר הכלים וניתן להתרשם ממנו בין היתר גם בשיר "In the Air Tonight" של Phil Collins משנת 1981.


35. בשנת 1982 שחרר גבריאל את אלבומו הרביעי, אשר כלל בין היתר השפעות אפריקאיות כמו בשיר "The Rhythm of the Heat" ואת הלהיט "Shock the Monkey" שזכה להצלחה יחסית במצעדים.


36. באותה שנה ייסד גבריאל את פסטיבל World of Music, Arts Dance – WOMAD שעניינו מוזיקה, אומנות וריקודים.


37. בעקבות ההפסדים שנחל הפסטיבל והנושים שהתדפקו על דלתו, הסכים גבריאל בשנת 1982 לאחד כוחות עם חבריו לג'נסיס להופעה שנערכה ב- 10/2/1982.


38. בהמשך גבריאל הקים את הלייבל "Real World Records" כשאחת המטרות היא להגיע ליוצרים צעירים ומוזיקה חדשה.


39. בשנת 1985 שחרר את פסקול הסרט "Birdy", סרטו של אלאן פארקר משנת 1984. האלבום הופק על-ידי Daniel Lanois.


40. בשנת 1986 הגיעה הפריצה הגדולה של גבריאל עם אלבום האולפן החמישי שלו – "So". זהו אלבומו המצליח ביותר אשר הגיע למכירות של למעלה מ- 8 מיליון עותקים. באלבום התארחו אומנים רבים כגון המתופף Stewart Copeland, הזמרת Kate Bush ועוד.


41. הוידאו קליפ לשיר "Sledgehammer" מתוכו, זכה ב- 9 פרסי MTV בטקס שנערך בשנת 1987 והוא הוידאו קליפ הכי משודר ב- MTV אי פעם.


42. השיר גם הצליח להדיח את "Invisible Touch" של חבריו "מג'נסיס" מהמקום הראשון בבילבורד 100 האמריקאי.


43. כאן המקום לציין שכל ארבעת אלבומיו הראשונים של גבריאל נקראו "Peter Gabriel".


44. גבריאל המשיך עם המינימליזם כאשר כותרת שלושת אלבומים הבאים היתה מילה בעלת שתי אותיות "So", "Us", "Up.


45. בשנת 1988 הוא הלחין את הפסקול לסרטו של מרטין סקורסזה "The Last Temptation Of Christ".


46. בשנת 2006 הוא זכה בפרס על תרומתו לשלום מטעם וועדת פרס נובל.


47. בשנת 2008 בחר בו מגזין Time בין 100 האנשים המשפיעים בעולם.


48. בשנת 2010 הוא נכנס כחבר להיכל התהילה של הרוקנרול יחד עם "ג'נסיס".


49. בשנת 2015 הוא זכה בתואר ד"ר של כבוד מטעם אוניברסיטת דרום אוסטרליה, בגין תרומתו למוזיקה.


50. לא תצליחו להזמין אותו לסטייק טוב במסעדה, הוא צמחוני.


51. יש לו ארבעה ילדים משני נישואיו. הבת Melanie Gabriel הינה מוזיקאית שגם יצאה איתו לסיבובי הופעות. בתו השניה Anna-Marie Gabriel היא צלמת שעבדה בין היתר עם אמנים כמו Robert Plant ו- Emmylou Harris.


52. שתי בנותיו גם מופיעות בקליפ האייקוני "Sledgehammer".


53. גבריאל שחרר במהלך הקריירה שלו תשעה אלבומי סולו וארבעה פסי קול.


54. ב- 6 לינואר 2023 הוציא גבריאל לאור סינגל ראשון בשם "Panopticom" מתוך האלבום "I/O", אלבומו העשירי עליו הוא עובד על פי הדיווחים כבר 20 שנה. האלבום יצא באופן רשמי ב- 1 לדצמבר 2023.


55. גבריאל שיתף פעולה במהלך הקריירה המוזיקלית שלו עם אומני רבים כגון: Natalie Merchant, Elizabeth Fraser, Trent Reznor, Youssou N'Dour, Sinéad O'Connor, Kate Bush, Peter Hammill ועוד ועוד.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page