top of page

Led Zeppelin - Houses of the Holy

ב- 28 למרץ 1973 שחררה "Led Zeppelin" את אלבום האולפן החמישי שלה - "Houses of the Holy".



בואו נספר כמה עובדות מעניינות על האלבום שמשום מה פייסבוק אוהבת לצנזר את התמונה שלו:


1. זה אלבום האולפן הראשון שלא נושא את שם הלהקה.


2. זה גם האלבום הראשון של הלהקה הכולל ב- Inner Sleeve את כל מיליות השירים. אפילו האלבום הידוע כ- "Led Zeppelin IV" כלל את מילות השיר "Stairway To Heaven" בלבד.


3. מה שיותר מעניין הוא, שזה האלבום הראשון של הלהקה שלא כלל "השאלות" ו"העתקות" מאומנים אחרים, כפי שנעשה בכל האלבומים הקודמים של הלהקה, הן במוסתר והם בגלוי.


4. שמו של האלבום מהווה הומאז' למעריצי הלהקה שנהגו לכנות את האולמות בהן הופיעה הלהקה כ- "Houses of the Holy".


5. עטיפת האלבום הושפעה מספרו של ארתור סי קלארק "Childhood’s End".


6. למרות שעל העטיפה נראים לכאורה ילדים רבים, בפועל צולמו רק שני אחים סמנתה וסטפן גייטס באתר "Giant’s Causeway" בצפון אירלנד.


7. האתר "Giant’s Causeway" כולל יותר מ-40,000 עמודי בזלת משושים ובעקבות עטיפת האלבום הוא הוכרז המקום כאתר מורשת עולמית.


8. השיר "Houses of the Holy" לא נכנס בכלל לאלבום והוא הופיע באלבומה הבא של הלהקה "Physical Graffiti".


9. האלבום מסמן את שובו של המפיק האגדי Eddie Kramer אל מאחורי הקונסולה. הגם שכל אלבומי הלהקה מציינים את Jimmy Page כמפיק, תרומתו של קריימר בעיצוב הצליל באלבום "Led Zeppelin II" היתה מהותית. בשל חיכוך עם הלהקה קריימר נעדר מהאלבומים "Led Zeppelin III" ו- "Led Zeppelin IV" וחזר לשתף פעולה עם הלהקה באלבום זה.


10. חלק ניכר מהאלבום הוקלט בבית הקיט של מיק ג'אגר "Stargroves" באיזור הכפרי Hampshire. החל מהאלבום השלישי החלה הלהקה להקליט את אלבומיה מחוץ לאולפנים מסורתיים בכדי לספוג אווירה שונה. הם קיבלו את הרעיון מלהקת "The Band" שהקליטה חלק מאלבומיה בבית ה"גדול הוורוד" הממוקם ב- West Saugerties ניו יורק.


11. שיר הפתיחה "The Song Remains the Same" היה במקור קטע אינסטרומנטאלי שנקרא "The Overture". ג'ימי פייג' תכנן את השיר כמיני סוויטה והוא אף נוגן בהופעת הלהקה באוקטובר 1972 ביפן תחת השם הזה.


12. הפתיחה של השיר מושפעת מהשיר "Tinker Tailor Soldier Sailor" אותו כתב Jimmy Page עבור "The Yardbirds".


13. הלהקה תעשה שימוש בכותרת השיר בכדי להכתיר את אלבום ההופעה הכפול הראשון שלה והסרט בעלי אותו שם ששוחררו בשנת 1976 והוקלטו במהלך שלוש הופעות הלהקה בשנת 1973 ב"מדיסון סקוייר גארדן".


14. השירה של פלאנט בשיר הואצה קצת ממהירות השירה בהקלטה המקורית.


15. פייג' משתמש כאן בגיטרה גיבסון "EDS 1275" הכפולה המפורסמת שלו 12 מיתרים ושישה מיתרים. הוא עושה שימוש בגיטרה הזאת גם בשיר הבא באלבום.


16. השיר "The Rain Song" הושפע מ- George Harrison האגדי. הוא אהב את הלהקה ואפילו התיידד עם חבריה. באחד המפגשים הוא התלונן בפני בונהאם שלזפלין אין בלדה אמיתית, אז Jimmy Page החליט לתת לו אחת כזאת וציין שהאקורדים הראשונים נלקחו מהשיר "Something" של "הביטלס".


17. הבסיסט John Paul Jones מנגן כאן על מלוטרון והמתופף John Bonham מנגן כאן באמצעות מברשות.


18. השיר "Over the Hills and Far Away" נכתב על סגנון החיים של ההיפים והוא כולל איזכור לכך בין היתר במילים - "Open Road".


19. מילות השיר הושפעו גם מספר ההוביט של טולקין והוא מתאר את ההרפתקאה שההוביט יצאו אליה.


20. השיר התפתח מתוך השיר "White Summer" של "היארדבירדס". שיר שזפלין ניגנה בהופעות לאחר פירוקה של ה"יארדבירדס".


21. פייג' החל לכתוב אותו עוד בשנת 1970 והוא מלווה את השיר בגיטרה אקוסטית לכל אורכו.


22. השיר "The Crunge" שסוגר את הצד הראשון של הויניל נכתב במקור על-ידי John Bonham שניסה ליצור קצב שיהיה בלתי אפשרי לרקוד לצליליו. Robert Plant אילתר במילים בהשפעת ג'יימס בראון כגון - "Take it to the Bridge" ובסגנון השירה שלו ופייג' השלים את החגיגה עם הגיטרה הFאנקית. את הריף כתב Jimmy Page עוד במימי "היארדבירדס" בשנת 1965.


23. המילים "Ain't gonna call me Mr. Pitiful, no I don't need no respect from nobody" הושפעו מהשיר "Mr. Pitiful" של אוטיס רדינג המתייחס לשירו "Respect" המוכר בביצוע ארת'ה פרנקלין.


24. באופן הכי מנוגד למה שניסה להשיג בונהאם בשיר הקודם, הצד השני של האלבום נפתח עם "Dancing Days". השיר נכתב בהשראת הנופים הכפריים הפסטורליים של בית הקיט "Stargroves" והטכנאי והמפיק אנדי קריימר זוכר את חברי הלהקה פשוט רוקדים לצליליו.


25. השיר התחיל כמחווה למוזיקה הודית שג'ימי פייג' שמע במהלך הביקור שלו בהודו.


26. להקת "Stone Temple Pilots" ביצעה קאבר לשיר הזה בשנת 1995.


27. השיר "D'Yer Mak'er" התחיל מניסיון של John Bonham לשלב רגאיי עם doo-wop כשהוא משאיר מרווח קטן לאילתורים באוף ביט.


28. בניגוד למה שנהוג לחשוב כותרת השיר אינה עיוות של המילים "Dear Maker" אלא בדיחה של הלהקה על "Jamica" ממנה הגיע הרגאיי. שם השיר הוא האופן בו המקומיים מבטאים את המילה "ג'מייקה" ויש כאן גם משחק מילים על המשפט "Did you make her?".


29. הלהקה מעולם לא נגנה את השיר בהופעה, זה היה מאוד קשה לשחזר אותו בלייב.


30. השיר "No Quarter" הולחן על-ידי John Paul Jones לראשונה בשנת 1971 עבור האלבום הרביעי של הלהקה. השיר מדגים את הוורסטיליות של John Paul Jones הן בנגינה והן במגוון הכלים עליהם הוא מנגן.


31. המשמעות של כותרת השיר בסלנג הצבאי היא "ללא רחמים" - "No Mercy".


32. כותרת השיר שימשה לאלבום המיני איחוד של ג'ימי פייג' ורוברט פלאנט "Jimmy Page and Robert Plant - No Quarter" משנת 1994. זה מאוד העליב את John Paul Jones שלא קיבל הזמנה להצטרף לאיחוד ודווקא השיר שמאוד מאפיין אותו שימש ככותרת לאלבום.


33. להקת "Tool" ביצעה קאבר לשיר באלבומה "Salival" משנת 2000 .


34. על השיר "The Ocean" ציין פלאנט שהוא נכתב על הבחורה שזכתה בליבו. מדובר בבתו Carmen שהיתה אז בת 3. מילות השיר כוללות את המשפט "Girl who won my heart".


35. השיר נפתח בקולו של John Bonham שאומר: "We've done four already but now we're steady and then they went, 1, 2, 3, 4". הכוונה של בונהאם היתה למספר הטייקים שכבר הוקלטו.


36. זה אחד מתוך שלושה שירים מהאלבום בו כל חברי הלהקה קיבלו קרדיט על הכתיבה. השניים האחרים הם "D'yer Mak'er" ו- "The Crunge".


37. קטעים מהשיר סומפלו על-ידי ה- "Beastie Boys" בשיר "She's Crafty" מאלבומם הראשון.


38. בתגובה Robert Plant סימפל קטעים מהשיר ברצועה "Tall Cool One" הלקוחה מאלבומו "Now and Zen".


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page