top of page

Led Zeppelin - Led Zeppelin IV

האלבום הרביעי של "Led Zeppelin" יצא ב- 8 לנובמבר 1971.



ליקטנו עבורכם 50 עובדות מעניינות על אחד האלבומים הגדולים ברוק:


1. הכותרת "Led Zeppelin IV", שבה אנו נוהגים לכנות את האלבום, אינה שם האלבום. לאלבום אין למעשה שם.


2. לא רק שאין לאלבום שם אלא שהעטיפה הקדמית שלו אינה כוללת אפילו את שם הלהקה.


3. ההוצאה המקורית של האלבום אפילו לא כללה מספר סידורי על העטיפה.


4. ואם בכך לא די, אז אפילו הלוגו של חברת התקליטים הורד מהעטיפה.


5. הגיטריסט Jimmy Page היה זה שהחליט לא להעניק לאלבום שם. הוא עייף מהביקורות שקיבלה הלהקה בעקבות האלבום הקודם "Led Zeppelin III" ומהטענה שההצלחה שלו נובעת מטרנד של המותג "Led Zeppelin" ולאו דווקא מכישרון.


6. בתחילה פייג' חשב ליצור סמל אחד שיוטבע על העטיפה במקום שם הלהקה.


7. בסופו של דבר פייג' החליט שכל אחד מארבעת החברים יעצב סמל שמייצג אותו, אשר יוטבע על העטיפה הפנימית של האלבום.


8. הסמל של Jimmy Page היה "Zoso". פייג' לא סיפק הסבר לסמל. השערה אחת טוענת שמדובר בסמל שמבוסס על כתביו של המיסטיקן Aleister Crowley שאותו פייג' העריץ.


9. השערה נוספת היא שהסמל נלקח מספר עתיק של המתמטיקאי Jerome Cardan משנת 1557. קרדן התעניין גם באסטרולוגיה והשתמש בסמל בהקשר של כוכב שבתאי השולט על מזל גדי, המזל של Jimmy Page.


10. הסמל של Robert Plant מורכב מהנוצה של אלת הצדק המצרית Ma’at. הסמל מייצג אמת, צדק, הגינות וכתיבה, שמיוחסת לפלאנט כתמלילן. הנוצה מוקפת במעגל המסמל את החיים.


11. על-פי גירסה נוספת שסיפק Robert Plant עצמו, הסמל שלו עוצב בהשפעת היבשת והצוויליזציה הנעלמת Mu שהיתה קיימת לפני 15,000 שנה.


12. הבסיסט John Paul Jones והמתופף John Bonham בחרו את הסמלים שלהם מתוך ספר סמלים.


13. הסמל של John Bonham מורכב משלוש טבעות צלובות זו בזו בהתאמה והוא מייצג את החיבור בין גבר, אישה וילד.


14. הסמל של John Paul Jones, הוא "טריקווטרה" והוא מייצג אדם תחרותי, עם יכולות וביטחון עצמי.


15. בקרדיטים של האלבום מופיע סמל חמישי ששייך לזמרת Sandy Denny שמתארחת בשיר "The Battle Of Evermore". הסמל שלה מורכב משלושה משולשים היוצרים צורה של כוכבית, כך שלכל המשולשים קודקוד משותף.


16. נושא הסמלים לא היה התעלול השיווקי היחידי שקשור באלבום. עוד במהלך ההקלטות מנהל הלהקה, Peter Grant, הפיץ שמועה שהלהקה התפרקה. הוא לא הסתפק בכך וגם דאג להעלים את חברי הלהקה מעיני הציבור. הם לא העניקו ראיונות וגם לא נצפו יחד.


17. כחלק מהליבוי של אותה שמועה לא נכונה, הלהקה אפילו ויתרה על הצעה להופיע בשידור חי לווייני בתמורה לתשלום של מיליון דולר.


18. התמונה המתנוססת על גבי עטיפת האלבום היא ציור מהמאה ה- 19 שקנה Robert Plant בחנות עתיקות.


19. בעטיפה האחורית של האלבום ניתן להבחין במגדל "Salisbury" שבברמינגהאם.


20. הציור בעטיפה הפנימית עם האיש האוחז פנס לילה נקרא "The Hermit" והוא מבוסס על קלף טארוט באותו השם.


21. הפונטים בהם נכתב השיר "Stairway to Heaven" בעטיפה הפנימית עוצב במיוחד לבקשת Jimmy Page, לאחר שראה כיתוב עתיק מהמאה ה- 19.


22. ההקלטות לאלבום נערכו במספר מקומות. הלהקה החלה את ההקלטות באולפן "Basing Street" בלונדון. באותו זמן הקליטה שם "Jethro Tull" את אלבומה המופתי "Aqualung".


23. בעצת חברי להקת "Fleetwood Mac" ההקלטות נמשכו באחוזת "Headley Grange" במבנה מהתקופה הוויקטוריאנית, במחוז המפשייר. האווירה הרגועה והנעימה ב "Headley Grange" סייעה רבות ליצירה של הלהקה, אשר השלימה שם את כתיבת מרבית שירי האלבום.


24. השיר "Black Dog" הושפע מכלב לברדור רטריבר שחור שהתהלך בסביבת "Headley Grange" במהלך ההקלטות.


25. הזמר Robert Plant הקליט את הקולות בשיר הזה בשני טייקים בלבד.


26. הבסיסט John Paul Jones, קיבל את הרעיון לקומפוזיציה של השיר לאחר שהאזין לאלבום "Electric Mud" של Muddy Waters משנת 1968.


27. קטעי הא-קפלה בתחילת ובסיום השיר מושפעים מהשיר "Oh Well" של "Fleetwood Mac".


28. צליל הגיטרה בפתיחת השיר הינו הקלטה של תרגיל "חימום" של Jimmy Page בנגינת הגיטרה. הוא קרא לזה "Waking up the army of guitars".


29. השיר "Rock and Roll" נולד במהלך ג'אם סשן של חברי הלהקה במהלך כתיבת השיר "Four Sticks". כותרת השיר במהלך ההקלטות היתה "It’s Been a Long Time".


30. אינטרו התופים האייקוני של John Bonham לשיר נוצר בהשראת אינטרו התופים לשיר "Keep a Knocking" כמו גם אינטרו הגיטרה לשיר "Johnny B. Goode", שניהם של מלך הרוקנרול Chuck Berry. לא מאמינים? תלחצו על הקישורים ותתחילו לספור... ארבע תיבות של 4/4 ותיבה אחת של 3/8.


31. השיר "The Battle of Evermore" נכתב לאחר ש Jimmy Page לקח מ John Paul Jones את המנדולינה, כלי שבו לא ניגן עד אותו זמן, והחל להשתעשע איתה. השיר כמעט ולא בוצע בהופעות הלהקה וכאשר כבר בוצע John Paul Jones שר את תפקידי השירה של Sandy Denny.


32. למרות שמעריצי טולקין רואים בשיר כמושפע מהספר "Return Of The King" של "שר הטבעות", בעיקר בקטע על "Battle of Pelennor", פלאנט טען שכתב את "The Battle of Evermore" לאחר שקרא ספר על ההיסטוריה הסקוטית.


33. פלאנט ציין שהשיר "Stairway to Heaven" נכתב על אישה שתמיד מקבלת את מה שהיא רוצה, אך אף פעם היא לא נותנת דבר בחזרה.


34. על אף שהשיר מעולם לא יצא כסינגל במדינות העולם, למעט הפיליפינים, הוא הפך לשיר המצליח ביותר באלבום ואפילו המצליח ביותר של הלהקה. למרות אורכו (למעלה מ- 8 דקות), הוא גם הפך להיות אחד השירים המושמעים ביותר בתחנות הרדיו בעולם.


35. הוא היה כל-כך מושמע, עד כי Robert Plant אפילו תרם 10,000 דולר לתחנת הרדיו "KBOO" באורגון כדי שלא תנגן אותו יותר לעולם.


36. קיימות שמועות לפיהן השיר כולל מסרים שטניים ואפלים אם משמיעים אותו לאחור. אז זהו שלא!


37. זפלין לא היו הראשונים לתת לשיר את השם "Stairway to Heaven". הזמר Neil Sedaka עשה זאת בשנת 1960.


38. השיר הזה היה בסיס לתביעה מתמשכת של נציגי להקת "Spirit", שטענו כי השיר הושפע מהקטע האינסטרומנטאלי "Taurus" אותו הוציאו עוד בשנת 1968. תקשיבו לו, כי למרות הדימיון בתי המשפט חשבו אחרת.


39. יתכן שהתוצאה אליה הגיעו בתי המשפט נעוצה בין היתר בעובדה שהדימיון לפריטה המפורסמת היה קיים עוד בקטע אינסטרומנטאלי משנת 1959 בשם "Cry Me A River" של הגיטריסט Davy Graham.


40. כותרת השיר "Misty Mountain Hop" מושפעת ככל הנראה מה- "Misty Mountain" בספר "ההוביט". כידוע Robert Plant כבר הושפע בעבר מהספר בכתיבתו. השיר נפתח בנגינת פסנתר חשמלי של John Paul Jones.


41. מילות השיר מתייחסות להפגנה בעד ליגליזציה של קנביס שנערכה בשנת 1968, שבה נעצרו מפגינים על אחזקת מריחואנה.


42. השיר "Four Sticks" קיבל את שמו כיוון שבונהאם באמת משתמש בו בארבע מקלות. John Bonham לא אהב איך שהשיר נשמע ובתסכולו פשוט היכה בתופים בארבע מקלות.


43. את השיר "Going to California" כתב Robert Plant ככל הנראה על Joni Mitchell שבה היה מאוהב. רמז לכך ניתן למצוא במילים "To find a queen without a king, they say she plays guitar and cries and sings" שמתכתבות היטב עם השיר "I Had a King" של מיטשל.


44. הרעיון לשיר התחיל בעקבות רעידת אדמה שחווה Jimmy Page בלוס אנג'לס במהלך המיקסים לאלבום.


45. השיר "When the Levee Breaks" הוא למעשה גירסת כיסוי לשיר שהקליטו Kansas Joe McCoy ו- Memphis Minnie בשנת 1929.


46. התיפוף של John Bonham בשיר הזה עוקב אחרי ריף הגיטרה ולא אחר מקצב הבס של John Paul Jones. אגב התיפוף האימתני של בונהאם בשיר הזה סומפל על-ידי ה- "Beastie Boys" בשיר "Rhymin & Stealin", שפותח את אלבומם "Licensed to Ill" משנת 1986.


47. פלאנט מנגן בשיר הזה במפוחית עם אפקט "backward echo" שבה נשמע קודם האקו ואחר כך התו המנוגן. קולו של Robert Plant הוא היחיד שנשמע בשיר במהירות ההקלטה המקורית. כל יתר הכלים הואטו במקצת בכדי לשוות לשיר צליל כבד יותר.


48. במהלך הקלטות האלבום הקליטה הלהקה שלושה שירים נוספים שלא נכנסו לאלבום. "Down by the Seaside", ‏"Night Flight", ו- "Boogie With Stu". שירים אלה הופיעו ארבע שנים מאוחר יותר באלבום "Physical Graffiti".


49. בשיר "Boogie with Stu" התארח הקלידן שליווה את הרולינג סטונס Ian Stewart. הוא ניגן גם בשיר "Rock and Roll".


50. למותר לציין שהאלבום הזה נמצא ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין "רולינג סטון" והוא גם האלבום הנמכר ביותר של הלהקה. עם מכירות של כ- 40 מיליון עותקים, הוא הפך לאחד מהאלבומים הכי נמכרים בעולם.


להאזנה: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט


עריכה לשונית: אורי ענבי/Ori Anabi

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page