top of page

Pantera - Vulgar Display of Power

זוכרים את הפרק הראשון בסדרת "Pantera" בו סיפרנו לכם על "עלייתם של הרובוטריקים של המטאל" ?


אם לא, אז כדאי שתלחצו על הלינק ותקראו את הפרק הראשון, לפני שאנחנו מגיעים לפרק ההמשך.


הרובוטריקים של המטאל !!! - הפרק השני בסדרה: "נקמתם של הרובוטריקים של המטאל" - "Revenge of the Fallen":


ב- 25 לפברואר 1992 שחררה Pantera את אלבום האולפן השישי שלה - "Vulgar Display of Power" - הוא נושא הפרק השני בסדרה – הנקמה!


הנקמה במי אתם שואלים ? נקמה ב"שקרניקים" – חברות התקליטים הגדולות שרק חיפשו כיצד למסד, לעדן ולמסחר את הת'ראש מטאל בתמורה לערמות של כסף וזהב. נקמה בשוק המוזיקה ובעמיתיהם מז'אנר המטאל על שהעזו להתמסחר, להיכנע ללחץ, ללכת עם הזרם.


אז בזמן שהעולם היה עסוק בגראנג' ובימים בהם "Metallica", "Testament" ואפילו "Megadeth" נכנעו ללחץ חברות התקליטים וניסו לייצר מטאל להמונים, הרובוטריקים של המטאל נלחמו להשיג בדיוק את ההיפך, ובמקרה הזה שם האלבום והעטיפה שלו מייצגים בצורה מדויקת את מה שקורה בפנים.


"מפגן וולגרי של כח!" אגרוף עוצמתי הישר לפניו של המטאל העולמי!


האלבום הזה ששמו נלקח משורה בסרט "מגרש השדים", מהווה המשך ישיר לאלבום הקודם של הלהקה "Cowboys From Hell", רק שהוא לוקח את זה צעד אחד רחוק יותר, חזק יותר, עוצמתי יותר.


תצוגת תכלית וולגרית ועצבנית של כעס, עוצמה וכח שנועדה לשמש מחאה מכוונת נגד תהליך "ההתמסחרות" שעברו להקות כמו "מטאליקה" באלבום השחור. באותו זמן פנתרה הרגישו שיש איזה חלל ש"מטאליקה" השאירו וזו הזדמנות למלא אותו ולכן הם חשבו לעשות את האלבום הכי כבד שלהם. חשבו וגם קיימו!!


"פנתרה" מתבססת כאן על שילוב של ריפים איטיים ומקצבים מהירים שהמכנה המשותף שלהם הוא נגינה כבדה, כוחנית ואפילו ברוטאלית. Phil Anselmo זונח כאן את הספיחים האחרונים של שירת "הגלאם" וההבי מטאל שעדיין הבליחו מידי פעם באלבום הקודם ולמעשה מקצץ כמעט לחלוטין את "הגבוהים" ו- "הנקיים", תוך התמקדות בצרחות זעם ושאגות עוצמתיות, ואנחנו כמובן לא מדברים על הקטעים השקטים כמו ב- "This Love" או "Hollow".


גם נושאי הכתיבה הפכו כבדים ועמוקים יותר, עם "Mouth for War" שמדבר על תיעול השנאה שלך לכיוונים טובים, "Walk" שמרים אצבע משולשת לחברה הסובבת את הלהקה, "Fucking Hostile" שתוקף את הדת ו- "Hollow" שמתאר את ההתמודדות של אובדן חבר קרוב שהפך לצמח.


התוצאה לא הייתה רחוקה ממה שפנתרה התכוונה. "Vulgar Display of Power" מתפוצץ לנו בפנים עם תצוגת התכלית הכוחנית של "Mouth for War", אשר נכתב, איך לא, על המתאגרף, אלוף העולם, James ‘Lights Out’ Toney. התיפוף האלים והעוצמתי של Vinnie Paul, הגיטרות המנסרות של Dimebag Darrell והצווחות של Phil Anselmo, כל אלה מסבירים היטב את ההחלטה של MTV להשתמש בשיר בתוכנית המיתולוגית Headbanger's Ball. זה הסינגל הראשון שהלהקה שחררה מהאלבום וגם הראשון שלה שצעד בבילבורד האמריקאי.


האלבום הזה ממשיך בכל העוצמה והזעם ואל תתנו לגשם של מיתרי הגיטרה בפתיח של "A New Level" להטעות אתכם, כי מה שמגיע אחר כך הוא ריף כבד אפל ומנסר והתנפלות זועמת של אנסלמו. "Walk" המדהים שהריף השבור והמדבק שלו בעל המשקל הפסיכי של 12/8 נכתב במהלך הסאונדצ'קס בסיבוב ההופעות של הלהקה, דורש מכם לתת כבר כאן ועכשיו הרבה RE-SPECT!!! ואוי ואבוי למי שלא יתן "כבוד" לרובוטריקים הנוקמים. אין פלא שהשיר אומץ על-ידי המתאבקים Rob Van Dam ו- Edge כשיר הכניסה שלהם לזירה, מי יעז בכלל להתעסק איתם עם כניסה מאיימת שכזאת?


הקטע "Fuckin Hostile" הוא פשוט שיר אכזרי שנכנס בדיוק לחלל אותו "מטאליקה" הותירה אחריה עם האלבום השחור. הריף והמקצב שלו מזכירים את "מטאליקה" בימיה הראשונים ומהווים מעין הומאז' של "פנתרה" ללהקה שהעריצו. השירה המעוותת שם הושפעה מהשירה בפזמון השיר "Head Like a Hole" של "Nine Inch Nails", אותם העריץ Dimebag Darrell.


האווירה העצבנית והתזזיתית הזאת נמשכת לאורך כל האלבום עם "Rise" שמיד "מעלה" לנו את קצב דפיקות הלב, עם "No Good (Attack the Radical)" ו"המתקפה" הרדיקאלית שלו ועם "Regular People (Conceit)" ושינויי המקצבים הפשוט מטורפים שלא מפסיקים להפתיע, גם לא ממרחק של 30 שנה.


מה שמדהים באלבום הזה הוא שאפילו כ"שהרובוטריקים של המטאל" עוצרים לכמה דקות בצד כדי לתדלק, עם שירים אלמותיים כמו "This Love", שהסברה הייתה שנכתב על מערכת יחסים של Phil Anselmo, אך שורשיו נטועים בילדות העשוקה של אנסלמו, או עם "Hollow" שנפתח עם צליל הגיטרה המרטיט והמוכפל של Dimebag Darrell, הם עדיין לא מאבדים מהכח ומהעוצמה שלהם.


אנחנו רוצים להיות זהירים במה שאנחנו אומרים עכשיו, אז תהיו איתנו בבקשה: האלבום השחור של "מטאליקה" הוא אולי האלבום הכי מצליח במטאל של שנות ה- 90, אבל "Vulgar Display of Power" הוא כנראה האלבום שהגדיר את הז'אנר ובמובן מסויים אפילו הציל את המטאל האמיתי והשורשי מסכנת התמסחרות והכחדה. זוהי בדיוק "נקמת הנופלים" של ה"רובוטריקים של המטאל", ככה בדיוק צריך להישמע מפגן וולגרי ועוצמתי של כח!


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music.



"הוא נורא חסר לי, באופן אישי...אם יש להקה אשר הגדירה את נעוריי, באותה נשימה עם מטאליקה, הייתה זו פנתרה...את החתימה הזו, קיבלתי מדיימבאג עם חיבוק גדול, באוזפסט שנת 2000 אם זכרוני אינו מטעני....הוא הוסיף את ה - CFH המפורסם, וסיפרתי לו קצת על עצמי....פנתרה הייתה גם חלק רציני ועצבני, מפסקול השרות הצבאי שלי...בכלל, בעת האחרונה, אני נחשף להמון מדיה, שמתעסקת בתקופה הדי גרועה, של שרותי הצבאי בדרום לבנון, ואיך לא, קו ישיר מחבר בין סוג'וד לקלטות המוזיקה ומכשיר המיני דיסק שלי....


אחד המנהגים שלי, עד היום בהופעות חיות, זו פקיחת עיניים גדולה, "והקלטה" של רגעים אלמותיים במהלך כל מופע....את ההופעה הזו של פנתרה באוזפסט, לא אשכח כל חיי...גיטרת הקונפדרציה של דיימבאג, הייתה כל כך מיוחדת ויפה, מבלי שנכנסתי עד הסוף לקונוטציות השליליות שלה, ביצעתי חיפוש ארוך מאוד בארה"ב, עד שמצאתי אחת...בפרטבורד יש רישום אחד: "REBEL" במילה אחת, הצליחה גיטרה אחת, לסכם את דיימבאג זצ"ל עבורי, כי כך אני הייתי באותה תקופה של שרות צבאי, וגם אחריו...את קלטות פנתרה מהסדיר, פגשתי שוב כמילואימניק בלבנון השנייה בשנת 2006....נורא התרגשתי להאזין להן, והנה שוב מצאתי עצמי בדרום לבנון....בכל מקרה....שמור לו לנצח מקום חם, אוהב וכואב בלב שלי...."


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page