top of page

R.E.M. - Reckoning

כתב: Moti Kupfer

תאריך הוצאה - 09.04.1984


זה קרה באוקטובר 1983, כאשר רביעית מוזיקאים צעירים מאת'נס, ג'ורג'יה זכו לנאמבר הראשון שלהם במסך לעיני כל אמריקה, בתוכניתו של דיויד לטרמן. בהתחלה ביצעו את "Radio Free Europe" מתוך אלבום הבכורה "Murmur" שיצא מוקדם יותר באותה שנה, וכשנשאלו מה שמו של השיר השני ענה פיטר באק "אין לו שם עדיין"

צופי לטרמן זכו לקבל באותו ערב שיר שיהפוך בהמשך לאחד הקאנונים של להקת "R.E.M" מתוך אלבומם השני "Reckoning" שיצא ב- 09.04.1984. בעתיד הרחוק יודה תום יורק מ"רדיוהד" ש- "So. Central Rain" הוא השיר המועדף עליו מהרפרטואר שלהם.


השיר נכתב כמה חודשים לפני כן ביום אחד של קיץ בחודש יוני, כאשר "אר.אי.אם" חיממו את להקת "יומן ליג" בהופעה בלוס אנג'לס. Michael Stipe וחבריו ניסו לצלצל הביתה למשפחה וחברים אבל לא הצליחו כי כל קווי הטלפון ב"אתנס" היו מנותקים עקב מבול כבד שגרם לשיטפונות בכל האזור.


את אותו ערב אצל לטרמן הם לא ישכחו הרבה זמן, מצד אחד, הופעה מלאת ביטחון של להקה צעירה וחסרת ניסיון (שנה פלוס), ומצד שני Michael Stipe, הסולן המופנם שכה פחד מהצל של עצמו עד שברח מהראיון עם לטרמן כמו מאש, ופשוט התיישב על המוניטור הרצפתי באולפן.



לקראת ההקלטות של אלבומם השני, "אר.אי.אם" נטשו את הכיוון הפוסט-פאנקי של "Murmur" עבור אלבומם השני, "Reckoning", וחזרו במקום זאת למקורות הגאראז' פופ שלהם.


מטרתם של המפיקים דיקסון, ואיסטר, היתה ללכוד את האנרגיה של הסאונד החי של "R.E.M.". דיקסון לא ראה את הלהקה בהופעה חיה לפני שעבד על "Murmur". לאחר שעשה זאת, הייתה לו תחושה טובה יותר לגבי החוזקות והחולשות של הלהקה.


הלהקה הייתה בדרכים יותר מ-100 ימים בין שני האלבומים. "Murmur" היה אלבום גותי דרומי ואפל, אפוף שירה ממולמלת, מילים לא ברורות ומכוסה בשכבות של קודזו.


"רקונינג" לעומתו מתייחס כל הזמן למים (נמלים, אוקיינוסים, גשם, נהרות, ים), לחיים שממשיכים להתקיים, ולהתקדם גם בזמן שהם בסיבובי הופעות בדרכים. האלבום מתייחס לנושאים כמו: אובדן (של חברים, מאהבים, מערכות יחסים, זמן) וחרטה, והוא מהווה תוצר כה חזק של להקה בדרכים שמתגעגעת לחיים סביבה.


חברים שהיו זוגות נפרדים, הם מתחילים בעבודות חדשות, מקומות חדשים נפתחים, אנשים הולכים לעולמם, חיי הקהילה ממשיכים להתקדם בלי קשר אם אתה חי שם או לא, והאירועים המשותפים האלה אבדו להם בזמן שהופיעו.


האלבום נפתח ב- "Harborcoat", שיר המתאר רוחות רפאים, ורוחות נמל ידידותיות. Michael Stipe טען שמדובר בשיר על גרמניה הנאצית מנקודת מבט יהודית, ובפרט בשכתוב של יומני אנה פרנק.


ממלחמת העולם השניה אנחנו מדלגים היישר לספר הילדים "חמשת האחים הסיניים" משנת 1938 של קלייר בישופ עליו מבוסס השיר "7 Chinese Bros". סטייפ התקשה להקליט את השיר, ניסיונותיו הראשונים להקליט את השירה היו רכים מדי. במאמץ לגרום לסטייפ למצב רוח טוב יותר להקליט, המפיק השותף דון דיקסון נתן לו להאזין לאלבום הגוספל של "Revelaires The Joy of Knowing Jesus". סטייפ שר את תווי הליינר לאלבום ההוא לצלילי "7 האחים הסיניים".


בחלק השני של האלבום, השירים הופכים להיות אישיים יותר. ב- "Camera" מייקל סטייפ מקדיש את השיר לחברתו הצלמת קרול לוי שנהרגה בתאונת דרכים. ובסינגל השני מהאלבום "(Don't Go Back to) Rockville" שר Michael Stipe למילותיו של נגן הבס מייק מילס שכתב את השיר על חברתו דאז באוניברסיטת ג'ורג'יה, אינגריד שור.

כאשר הלהקה הוקמה. היא נהנתה בקמפוס באת'נס ורצתה להישאר שם בקיץ, אבל הוריה התעקשו שתחזור הביתה לרוקוויל, מרילנד. השיר הוא על כך שמילס מנסה לשכנע אותה להישאר.


האלבום נחתם עם "Little America" שמביא את הזוית של החיים דרך מבטה של להקה שמצויה בדרכים. אבל יש פרשנות עמוקה יותר על החיים האמריקאיים. הם שרים על העתיד ועל עבר שהלך ודועך. ועל עולם שהולך ומאבד את משמעותו.


לסיכום, אם "Murmur" הוציא מהלהקה מצב רוח לוחמני יותר, הרי ש- "Reckoning" מביא את הלהקה לחשבון נפש.


סטייפ שהיה נלהב לחבר את הלהקה ליצירת וידאו קליפים, השיג מימון לסרט קצר שילווה מוזיקה מהחצי הראשון של "Reckoning". הקונספט של Michael Stipe היה לצלם את הפרויקט אצל אמן הפולק R.A. (ראובן אהרון מילר) בחוות וורליגיג ששייכת למילר, והוא גייס את הקולנוען של את'נס ג'יימס הרברט לביים אותה.


בניגוד לתמונות קליפים סטנדרטיים, הסרט מורכב בעיקר מצילומים של חברי הלהקה המשוטטים בחווה, בעוד שהרברט משתמש בתקריבים, צלליות וצילומים בהילוך איטי.

הרברט השתמש ברפוטוגרפיה (צילום חוזר של אותו המקום) במהלך תהליך העריכה, שכלל צילום תמונות של פריימים באקראי, תוך הסתגרות או חזרה מהתמונה ללא קשר לנרטיב.

לדברי באק, "זה היה ממש זול להכנה ודי מהנה. פשוט ביקשנו מהרברט לערוך קליפ באורך של ארבע דקות, אבל הוא רגיל לעשות סרטים של 20 דקות, זה האורך שבו הוא עובד. הוא פשוט עשה את הסרט הזה באורך שהתאים לצד הראשון של התקליט".


להאזנה: Spotify, Apple Music


"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק / אינסטגרם ו/או להירשם לאתר!! 


תגובות


 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page