top of page

Stewart Copeland

הוא נמנה על גדולי המתופפים בהיסטוריה של המוזיקה. נגינתו השפיעה אפילו על Neil Peart, שגם הפך לחבר קרוב מאוד שלו. הוא אחד ממקימיה של להקת "Police" וסגנונה הייחודי קשור לא מעט לנגינה הוורסטילית שלו, אבל הוא גם מוזיקאי בפני עצמו ואפילו הלחין אופרת רוק. הנה כמה עובדות מעניינות על Stewart Copeland:

(Photo: Joby Sessions/Future Publishing)


1. הוא נולד באלכסנדריה שבמדינת וירג'יניה בארה"ב, ב- 17 ליולי 1952. שמו המלא Stewart Armstrong Copeland.


2. הוא הצעיר מבין ארבעה ילדים. בן לאב ששירת בביון האמריקאי במזרח התיכון בעת מלחמת העולם השנייה ושל אם סקוטית ששירתה במודיעין הבריטי במזרח התיכון באותה תקופה.


3. קופלנד העביר את רוב שנות ילדותו במזרח התיכון. כמה חודשים לאחר לידתו, המשפחה עברה לקהיר שבמצרים ובגיל 5 עברה המשפחה לביירות שבלבנון.


4. קופלנד התחיל לקחת שיעורי תופים בגיל 12 וכבר בגיל 13 הוא ניגן תופים כחלק מלהקת בית הספר.


5. בילדותו קופלנד האזין לשילוב של מוזיקה לבנונית, רוקנרול, ג'אז ורגאיי. המתופף שהכי השפיע עליו הוא Mitch Mitchell שהיה חלק מההרכב של Jimi Hendrix, אבל הוא הושפע גם מ- Sandy Nelson ו- Ginger Baker.


6. יחד עם זאת, קופלנד הצהיר כי מרוב "ההאזנה כפויה" שלו ל- Buddy Rich, הוא מחשיב את עצמו כ"אלרגי" לג'אז.


7. למרות היותו שמאלי, קופלנד מנגן בערכת תופים ימנית. הוא ממקם את ההיי-האט משמאל ואת מצילת הרייד והפלור טומס מימינו.


8. בגיל 15 חזר קופלנד לאנגליה שם השלים את לימודי התיכון שלו ובהמשך עבר לארה"ב ולמד בין היתר באוניברסיטת ברקלי.


9. בשנת 1974 חזר לאנגליה והפך למנהל סיבוב ההופעות של להקת הרוק המתקדם "Curved Air". בהמשך, בשנת 1975 הוא הפך למתופף הלהקה, שם הכיר גם את הזמרת Sonja Kristina לה יינשא בשנת 1982.

(Photo: deezer.com)


10. בשנת 1977, לאחר פירוקה של "Curved Air", הקים קופלנד את "The Police" יחד עם הבסיסט והזמר Sting והגיטריסט Henry Padovani, אשר תוך זמן קצר הוחלף על-ידי Andy Summers. קופלנד היה החבר הצעיר ביותר בלהקה.


11. השירים הראשונים של "Police" (עוד לפני אלבום הבכורה שלה) היו בעיקר יצירות שכתב קופלנד, כולל הסינגל הראשון של הלהקה "Fall Out" משנת 1977 והבי-סייד שלו "Nothing Achieving".


12. בהמשך תרומתו של קופלנד בכתיבת השירים הלכה והצטמצמה, כאשר במקביל חלקו של סטינג בכתיבה הלך וגדל.


13. בין השירים הבולטים שכתב קופלנד באופן בלעדי ללהקה ניתן למצוא את: "On Any Other Day" (בו הוא גם שר), "Does Everyone Stare", "Contact", "Bombs Away", "Darkness" ו- "Miss Gradenko".


14. קופלנד גם כתב כמה שירים במשותף עם סטינג, ביניהם: "Peanuts", "Landlord", "It's Alright for You" ו- "Re-Humanize Yourself".

(Photo: Themoviedb.org)


15. סגנון הנגינה של קופלנד מאוד ייחודי והוא כולל שימוש מוגבר ומורכב במצילות ההאי-האט. למעשה, בחלק גדול מהשירים של "פוליס" קופלנד משתמש רק בהאי-האט ובבייס דרום כדי לשמור על הקצב.


16. נגינת ההאי-האט המיוחדת שלו משכה את תשומת ליבו של Peter Gabriel אשר הזמין אותו לנגן עליהם בשיר "Red Rain".


17. קופלנד הוא גם אחד ממתופפי הרוק הבודדים שמשתמשים באחיזה מסורתית ולא באחיזה תואמת.


18. בשנות ה-80, כשמוסיקאים רבים חיפשו סאונד גדול יותר עם תופים גדולים יותר, קופלנד הוסיף למערכת התופים שלו את ה- "Octobans" - שמונה תופים בגודל 6" בצורת צינורות צרים שהומצאו על-ידי "Tama Drums" בשנת 1978.

19. קופלנד גם השתמש בחידוש נוסף, מצילת "ספלאש" המבוססת על צעצוע שלו אותה עזר ל- "Paiste" לעצב.


20. מחוץ ללהקת "פוליס", קופלנד הקליט תחת השם הבדוי Klark Kent, והוציא כמה סינגלים, ביניהם "Don't Care" שנכנס למצעד הסינגלים הבריטי באותה שנה. בהמשך הוא גם שחרר בשנת 1980 אלבום מלא בשם "Klark Kent: Music Madness from the Kinetic Kid" בו נכלל השיר. קופלנד ניגן בכל הכלים ושר בעצמו.


21. בשנת 1983 הוא השתתף בכתיבת שיר הנושא לסרט "Rumble Fish" - סרט, בבימויו והפקתו של פרנסיס פורד קופולה. השיר "Don't Box Me In" הכולל שיתוף פעולה בין קופלנד והזמר והיוצר Stan Ridgway, מנהיג להקת "Wall of Voodoo" העניק לקופלנד מועמדות לגלובוס הזהב בשנת 1983.


22. בשנת 1985 הוא הוציא את הפסקול לסרט "Rhythmatist" שהושפע מביקור שלו באפריקה. הוא כולל תופים וכלי הקשה מקומיים. קופלנד נראה בסרט מנגן בתופים בתוך כלוב ומספר רב של אריות מקיפים אותו.


23. לאחר פירוקה של "פוליס" קופלנד החל בקריירה של הלחנת פסי קול לסרטים, סדרות, אופרות ומופעי בלט ביניהם: Wall Street, Highlander II: The Quickening, Taking Care of Business, Star Wars: Droids, Babylon 5 ועוד.


24. הוא גם תרם את קולו לסרט " South Park: Bigger, Longer & Uncut", בו דיבב חייל אמריקאי.


25. ואם בכך לא די, אז בשנת 1998 הוא הוזמן על ידי "Insomniac Games" ליצור את הפרטיטורה המוזיקלית למשחק הפלייסטיישן המצליח "Spyro the Dragon". קופלנד יצר גם את הפרטיטורות למשחקי ההמשך "Insomniac Spyro 2: Ripto's Rage!", "Spyro: Year of the Dragon", "Spyro: Enter the Dragonfly".


26. בשנת 1989 הקים קופלנד את "Animal Logic" עם בסיסט הג'אז Stanley Clarke והזמרת-יוצרת Deborah Holland. השלישייה זכתה להצלחה עם אלבומה הראשון וסיבוב ההופעות העולמי שבא בעקבותיו.


27. בשנת 2000 הוא חבר לבסיסט Les Claypool לאחר שהפיק שיר אחד מתוך האלבום "Antipop" של "Primus". שיתוף הפעולה הזה הוליד את הסופרגרופ "Oysterhead" שכללה גם את Trey Anastasio מלהקת "Phish".


28. בשנת 2002, קופלנד נשכרה על ידי Ray Manzarek ו- Robby Krieger מלהקת "the Doors" כדי לנגן איתם באלבום חדש וסיבוב הופעות שילווה אותו, אך פציעה לא איפשר לו לעמוד בהתחייבותו והעניין הסתיים בתביעות הדדיות.


29. בשנת 2005, קופלנד הוציא את האלבום "Orchestralli", הקלטה חיה של מוזיקת אנסמבל קאמרית שהלחין במהלך סיבוב הופעות קצר באיטליה בשנת 2002.


30. עוד בשנת 2005, קופלנד הקים את "Gizmo", פרויקט חדש עם הגיטריסט David Fiuczynski, המולטי אינסטרומנטליסט Vittorio Cosma, הזמר Raiz והבסיסט Max Gazzè.


31. בטקס פרסי הגראמי לשנת 2007, קופלנד, אנדי סאמרס וסטינג ביצעו יחד את השיר "Roxanne". זו היתה ההופעה הפומבית הראשונה של הלהקה מאז שת 1986 (למעט סט מאולתר בחתונה של סטינג בשנת 1992 והופעה במסגרת כניסתם להיכל התהילה של הרוקנרול בשנת 2003).


32. יום אחד לאחר מכן הודיעה הלהקה כי לרגל חגיגות ה-30 של "Police", הם יצא לסיבוב איחוד חד-פעמי ב- 28 במאי 2007. הסיבוב כלל 151 הופעות על פני חמש יבשות.


33. בשנת 2017, הקים קופלנד את הסופרגרופ "Gizmodrome" עם Adrian Belew, Vittorio Cosma, ו- Mark King. הם הוציא אלבום באותו השם בו קופלנד גם נוטל את תפקיד השירה.


34. בשנת 2021 הוא הוציא לאור את האלבום "Divine Tides" יחד עם Ricky Kej, האלבום זיכה את קופלנד בגראמי השישי שלו.


35. אחיו של קופלנד - Miles Copeland III הקים את הלייבל "I.R.S. Records" והיה גם מנהלה של "The Police".


36. בשנות ה- 80 קופלנד מנע את הופעתה של "פוליס" בישראל, על רקע התנגדותו למעורבותה במלחמת לבנון הראשונה (אתם זוכרים שהוא גדל בבירות, נכון?).


37. קופלנד הפיע בנגינתו על מזיקאים רבים, ביניהם Neil Peart - מתופף להקת "Rush".


38. השניים הפכו לחברים מאוד קרובים. למעשה קופלנד היה חלק מהמעגל הכי קרוב ל- Neil Peart אשר כלל רק את משפחתו והחברים הקרובים ביותר שלו, אשר ידעו על האבחנה הסופית של סרטן המוח שלהביא למותו.


39. במסגרת חברותו בלהקת "פוליס" הוציא קופלנד לאור 5 אלבומי מופת בין השנים 1978 ועד 1983, 4 מהם נמצאים ברשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של מגזין ה"רולינג סטון".


40. מעבר לתפקידו כמתופף הלהקה, קופלנד גם אחראי לשירת קולות רקע, הוא מנגן בקלידים, מפיק ואחראי לעיבודים.


41. ב- 22 ליולי 2022 עלתה לראשונה אופרת רוק שהלחין, בשם "The Witches Seed". סייעה לו בהפקה Chrissie Hynde שתרמה גם כמה שירים לאופרה שמביאה את סיפורן של 3 נשים המואשמות בכישוף בתקופת ציד המכשפות באירופה.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page