top of page

Frank Zappa

אם יש משפט שמתאר את Frank Zappa בצורה הטובה ביותר, זה כנראה יהיה דווקא משפט שלו עצמו:


"עבורי, חוסר ההיגיון הוא המציאות היחידה".


פרנק זאפה הוא מוזיקאי ייחודי ופורץ דרך, שהחוק היחיד שהוא חי על-פיו (לפחות בהקשר המוזיקלי), הוא שבמוזיקה "אין חוקים". הוא שילב סגנונות, ניתץ גבולות מוזיקליים ושבר מוסכמות, כמו שאף אחד אחר לא עשה בעידן המודרני של המוזיקה.

(Photo: Wallpaperflare.com)


אז בואו נספר על הגאון המוזיקלי הזה כמה עובדות מעניינות:


1. הוא נולד בבולטימור שבמדינת מרילנד ארה"ב ב- 21 לדצמבר 1940 בשם Frank Vincent Zappa.


2. הכלי הראשון עליו ניגן החל מגיל 12 היה תופים, עליהם למד לנגן לבד, משמיעה. הוא הצטרף ללהקתו הראשונה כמתופף כשהיה בתיכון.


3. במקביל לנגינה על תופים האזין זאפה למוזיקת ג'אז, בלוז, דו-וופ ומוזיקה קלאסית מודרנית.


4. האומן האהוב עליו ביותר בצעירותו היה המלחין Edgard Varese, אשר השפיע רבות על התפיסה המוזיקלית של זאפה.


5. הוא למד באותו בית ספר תיכון עם Don Glen Vliet אשר בהמשך יאמץ את שם הבמה Captain Beefheart. הם התעניינו באותו סוג מוזיקה והפכו לחברים קרובים.


6. את הגיטרה הראשונה שלו הוא רכש רק כשהיה בן 18. הוא לא ידע לנגן אקורדים, אבל החל לחקור את הצד המלודי של הכלי. לעובדה הזאת תהיה השפעה על הנגינה של זאפה.

(Photo: JazzLife On Twitter)


7. בגיל 19 הוא עזב את הבית והחל ללמוד בקולג', אך נשר ממנו לאחר סימסטר אחד והחל עובד בעבודות מזדמנות.


8. ההקלטות המקצועיות הראשונות שלו היו של שני פסקולים לסרטים דלי תקציב "The World's Greatest Sinner" משנת 1962 ו- "Run Home Slow" משנת 1965.


9. בשנת 1963 הוא הופיע בתוכנית האירוח של סטיב אלם כשהוא מנגן על אופניים מהם הוציא צלילים תוך שימוש בגלגל ככלי הקשה ומיתר ובכידון ככלי נשיפה.


10. בשנת 1964 החל זאפה לעבוד באולפן הקלטות בעיירה "Cucamonga" שבקליפורניה, שם למד טכניקות הקלטה שונות שישמשו אותו בהמשך דרכו המוזיקלית. בהמשך הוא קנה את האולפן ושינה את שמו ל- "Studio Z".


11. בעקבות כתבה במקומון על זאפה והאולפן המתארת אותו כמלך הסרטים של "Cucamonga", פנה אליו שוטר חרש ממחלק המוסר בהצעה להקליט קלטת אודיו פורנוגרפית למסיבת רווקים. זאפה זייף קלטת אירוטית, וכשהתכוון למסור אותה לשוטר הוא נעצר והואשם בקשירת קשר לביצוע פרונוגרפיה ואפילו נידון לשישה חודשי מאסר על תנאי, מתוכם 10 ימים בפועל.


12. בשנת 1965 הוא התבקש על-ידי הזמר Ray Collins להחליף את הגיטריסט שלו בלהקת "the Soul Giants". הלהקה הזאת תשנה בהמשך את שמה ל- "the Mothers" ואחר כך ל- "The Mothers of Invention".


13. אלבומה הראשון של הלהקה "!Freak Out" שוחרר בשנת 1966 והיה לאלבום הרוק הכפול השני בהיסטוריה של המוזיקה, אחרי "Blonde on Blonde" של Bob Dylan, אשר יצא מספר שבועות קודם לכן. האלבום גם נחשב בעיני רבים לאלבום הקונספט הראשון במוזיקה.


14. בשנת 1967 שחרר זאפה שני אלבומים - "Absolutely Free" יחד עם "The Mothers of Invention" ו- "Lumpy Gravy" שהיה לאלבום הסולו הראשון שלו.


15. אלבומו "We're Only in It for the Money" משנת 1968 כלל עטיפה אלטרנטיבית לעטיפת האלבום "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", בעוד ששם האלבום מהווה מעין עקיצה כלפי הביטלס. יציאתו של האלבום התעכבה ב- 5 חודשים בשל ענייני זכויות יוצרים הקשורים לעטיפת האלבום של הביטלס.


16. באותה שנה מעריץ בשם Raven הגיע לביתו עם אקדח שלוף. זאפה לא התרגש ולקח אותו לטיול באגם הסמוך כשהוא משכנע אותו ואת העוברים והשבים לזרוק לאגף חפצים שהם לא צריכים כחלק מתהליך של התנקות. גם המעריץ זרק את האקדח למים וזאפה סירב לדווח על כך אחר כך למשטרה.


17. באותה שנה הקים זאפה שני לייבלים להחתמת להקות והרכבים צעירים. ההרכב הראשון אותו החתים בלייבל Straight Records היה Alice Cooper שהוחתמו על חוזה להקלטת שלושה אלבומים.


18. בשנת 1969, לאחר שני אלבומי אולפן נוספים עם "The "Mothers of Invention החליט זאפה לפרק את הלהקה הואיל והיא לא היתה כלכלית. זאפה המשיך לסייע לתשעת נגניה מתמלוגי המכירות של האלבומים.


19. באותה שנה שחרר זאפה את אחד מאלבומי הסולו המוערכים ביותר שלו, "Hot Rats"‏ אשר מרבית הקטעים בו אינסטרומנטליים. האלבום כולל את אחת מיצירותיו הידועות - "Peaches en Regalia" ובו מתארח Captain Beefheart בשירה ברצועה הווקאלית היחידה שבו - "Willie the Pimp".


20. במהלך הופעה שערך זאפה בקזינו שבמונטריי שבשווייץ ב- 4 לדצמבר 1971 ירה אחד המעריצים זיקוק אשר פגע בתקרת אולם המופעים וגרם לשריפה. הקהל הצליח להתפנות ללא פגע אך כל הציוד של זאפה התכלה בשריפה.


21. חברי להקת "Deep Purple" נכחו באולם והיו אמורים להקליט שם את האלבום "Machine Head" ביום המחרת. הבסיסט Roger Glover שחזה במראה השריפה והעשן המיתמר מעל אגם ז'נבה הגה את המשפט שיהפוך גם לשיר האלמותי של "דיפ פרפל" "Smoke On the Water".

(Photo: Deep-purple.am)


22. 6 ימים לאחר מכן, ב- 10 לדצמבר 1971, פקד את זאפה אסון נוסף. הוא נפצע קשה מאוד לאחר שנדחף בזעם במהלך הופעה שנערכה במועדון הריינבו בלונדון על-ידי מעריץ. זאפה נפל כמה מטרים לתוך פיר התזמורת וסבל מפגיעת ראש, שברים בכל הגוף, בין היתר בגב ובצוואר, וצניחת גרוגרת שגרמה לשינוי בקולו.


23. לאחר תקופת החלמה מאוד ארוכה הרכיב זאפה גרסה חדשה של להקת "האמהות" והקליט בשנת 1973 שניים מאלבומיו המצליחים ביותר, "Over-Nite Sensation" ו- "Apostrophe (')" שנחשב עד יום לנמכר ביותר שלו.


24. בשנת 1979 הוא שחרר את האלבום המשולש "Joe's Garage" - אלבום קונספט סוג של אופרת רוק, המגולל סיפורו מוטרף ודמיוני הכולל ביקורת קשה כנגד התרבות האמריקאית.


25. בשנת 1984 הוא שחרר אלבום בשם Francesco Zappa אשר כל הקטעים בו מבוצעים בכלי שנקרא Synclavier וכל הלחנים שבו הם של המלחין האיטלקי מהמאה ה-18 פרנצ'סקו זאפה.


26. אלבומו "Jazz from Hell" זכה למדבקת Parental Advisory למרות שהיה בכלל אלבום אינסטרומנטאלי.


27. בשנת 1986 הוא שיחק פושע בשם Mr. Frankie בפרק של הסדרה "Miami Vice".


28. בכל מהלך הקריירה שלו זאפה לא נטל סמים.


29. בנו Dweezil קיבל את שמו מהכינוי שנתן זאפה לבוהן בעלת הצורה המוזרה של אישתו.


30. באפריל 1991 הכריז זאפה על מועמדותו לנשיאות ארה""ב.


31. באופן מצער באותה שנה הוא גילה שהוא חולה בסרטן הערמונית ונאלץ לפרוץ מהמירוץ.


32. הוא הלך לעולמו ב-4 בדצמבר 1993 בביתו כשלצידו אישתו וארבעת ילדיו.


33. זאפה היה אומן פורה במיוחד ובמהלך חייו שחרר כ- 60 אלבומים אשר כמעט את כולם הוא הפיק בעצמו. לאחר מותו הוציאו יורשיו עוד כ- 50 אלבומים.


34. הוא גם הפיק אלבומים לאומנים רבים ביניהם: Alice Cooper, Captain Beefheart ו- Grand Funk.


35. תאמינו או לא, זאפה מופיע במקום ה- 36 ברשימת 100 האומנים הגדולי של ההארד רוק של VH1.


36. בשנת 2011 הוא דורג במקום ה- 22 ברשימת 100 הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון.


37. בשנת 1995 הוא נכנס להיכל התהילה של הרוקנרול.


38. בשנת 1997 הוא קיבל את פרס מפעל החיים של הגראמי.


39. למרות זאת זאפה מעולם לא זכה להצלחה מסחרית. למעשה, "הלהיט" היחיד שלו נכנס לרשימת 40 הגדולים בארה"ב היה "Valley Girl" משנת 1982, בו אירח את בתו Moon Unit שהיתה אז בת ה-13.


40. רשת מועדוני "זאפה" בישראל הכוללת 11 אתרים בהם מתקיימות הופעות חיות, קרויה על שמו.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page