top of page

The Who - Tommy

ב- 17 למאי 1969 שוחרר האלבום "Tommy" של "The Who".


אלבום קונספט מושלם, מאסטרפיס שנחשב גם לאופרת הרוק הראשונה בהיסטוריה.


רוב החומר לאלבום נכתב על-ידי גיטריסט הלהקה Pete Townshend בסיוע הבסיסט John Entwistle שכתב שני קטעים והמתופף Keith Moon שתרם קטע אחד.


הזרעים הראשונים ליצירת המופת הזאת נזרעו אי שם בשנת 1966 באלבום "A Quick One", אלבומה השני של הלהקה. שיר הנושא באותו אלבום, "A Quick One, While He's Away", הינו מיני אפוס הנפרש על פני למעלה מ- 9 דקות ומגולל סיפור עלילתי קצר. The Who יפתחו בהמשך את הרעיון הזה לכדי אופרת רוק מלאה המשתרעת על-פני אלבום שלם. זה יקרה לראשונה עם "Tommy" בשנת 1969 ובהמשך גם עם יצירת המופת "Quadrophenia" בשנת 1973.


הגאונות של Tommy, היא דווקא בראשוניות. החיבור בין שני ז'אנרים, כמעט מנוגדים, שלפני כן לא היה ניתן לחשוב שניתן לאחד אותם יחד. הראשון, ז'אנר "האופרה" המוחצן, הדרמטי והבומבסטי, המבוסס על סיפור עלילתי מורכב, והשני ה"רוקנרול" הפשוט והבסיסי, שמצליח לתמצת סיפור שלם ולזקק אותו לכדי דקות בודדות.


זו הפעם הראשונה בה נכתבה יצירת רוק שבבסיסה סיפור עלילתי שלם ודמות מרכזית הבנויה ממש כמו אופרה. טאוסנד הצליח לקחת את כל המרכיבים הקיימים באופרה, ליישם ולהטמיע אותם אל תוך הרוקנרול. באופן זה, היצירה טומי נפתחת ב- "Overture" – קטע מבוא הכולל את כל הלחנים בהם ניפגש בהמשך היצירה, "Underture" - שמסכמת את חציה הראשון של היצירה וכוללת אף קטעים מוזיקליים שנשמעו כבר, וקטע סיום שהוא למעשה סיכום ומעין "Medley" ליצירה כולה. האלבום לכל אורכו כולל גם קטעים מוזיקליים שחוזרים על עצמם בשינויים מינוריים, ממש כמו ביצירה של מוזיקה קלאסית.


אבל האפוס האגדי הזה לא יצר אך ורק שידוך בין סגנונות מוזיקה שונים ומנוגדים, אלא גם בין שתי האהבות הגדולות של Townshend – מוזיקה וספרות (Townshend הוא למעשה תולעת ספרים שגמעה בין היתר ספרי מיתולוגיה ופילוסופיה).


בשנת 1975 הפך האלבום לסרט קולנוע בבימויו של קן ראסל. הסרט כלל שלל כוכבים: Eric Clapton, Elton John, Tina Turner, Jack Nicholson, Oliver Reed וכמובן את הזמר Roger Daltrey שמשחק בתפקיד Tommy ועוד.

(Photo: Barrie Wentzell)


וכעת לסיפור העלילה שמאחורי היצירה המוזיקלית.


טומי הינו ילד אשר הפך לחירש-אילם-עיוור, אשף משחקי פינבול (בילדות קראנו לזה "פליפר"), שאביו, Captain Walker, מוכרז כנעדר ומאמינים כי נהרג במהלך מלחמת העולם הראשונה (רעיון שיעשה בו שימוש 10 שנים מאוחר יותר באלבום "The Wall"?).


קפטן ווקר שב הביתה, במפתיע, אחרי שנים רבות, בערב השנה החדשה של 1921 ומגלה כי אשתו, אמא של טומי, מצאה לה מאהב. במאבק שהתחולל בין האב למאהב נרצח האב כשטומי עד לרצח.


המאהב והאם משכנעים את טומי שהוא לא ראה ולא שמע שום כלום ומשפיעים עליו שלא לומר דבר על שהתרחש. בעקבות הטראומה הופך טומי באופן פסיכוסומטי לחרש-אילם-עיוור.


ברבות השנים טומי מתבגר וחווה התעללות מצד משפחה ואחרים, ללא יכולת לעצור בעדם או להגיב.


למרות כל זאת, טומי מפתח כישרון נדיר במשחק ה"פינבול", הופך לאשף במשחק וצובר עדת מעריצים אדוקים, ממש כמו כוכב רוק (שוב "The Wall"?).


בהמשך העלילה רופא מציב בפני טומי מראה כחלק מהליך הריפוי שלו. ברגע של תיסכול אימו של טומי מנפצת את המראה, לאחר שטומי לא מגיב לקריאותיה. החוויה של ניפוץ המראה גורמת לטומי להרפא באופן פתאומי. הבראתו של טומי בדרך נס והעובדה שהפך לאשף פינבול עם עדת מעריצים גורמות לו לתסביך גדלות, הוא מאמין שהוא בעל כוחות מיוחדים.


טומי שהופך ממש לגורו – מנהיג כת, מקים מחנה עם עדר מעריציו ומנסה להנהיג אותם "לגאולה". ואולם, חוסר שביעות הרצון של מעריציו ממצבם גורם להם למרוד בו ולהרוס את המחנה.


כבמעגל קסמים ובתגובה למתרחש, טומי שב ומסתגר בתוך עולמו המנותק.


אז עכשיו קחו לכם 74 דקות והאזינו ליצירה המופלאה הזאת!!! Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

©2020 by FaceOff - עימות חזיתי All rights reserved

"עימות חזיתי" - מגזין הרוק של ישראל, בלוג מוזיקה ופודקאסט !!

bottom of page