top of page

Chris Squire

הבסיסט האגדי Chris Squire היה אחד ממקימה של להקת הרוק המתקדם "Yes", והוא היה ידוע בנגינה דינמית ואגרסיבית. הוא השתמש בגיטרת הבס ככלי סולו להבדיל מכלי מלווה שמהווה חלק מחטיבת הקצב.

(Photo: Richard E. Aaron)


בוא נספר עליו 20 עובדות חשובות:


1. הוא נולד ב- 4 למרץ 1948 בצפון מערב לונדון בשם Christopher Russell Edward Squire.


2. עיסוקו הראשוני במוזיקה החל עוד כשהיה ילד, כששר במקהלת הכנסייה המקומית.


3. כשהיה בן 16 הוא הושעה מבית הספר בשל העובדה שגידל שיער ארוך. הנהלת בית הספר נתנה לו כסף לתספורת, אך הוא לקח את הכסף ולא הסתפר, מאז הוא לא שב לבית הספר.


4. את ההשראה להיות מוזיקאי הוא קיבל מלהקת "הביטלס".


5. במהלך שנות השישים היה סקווייר חובב של הסם LSD. באחד מהמקרים בהם נטל את הסם הוא אושפז בבית החולים וההחלמה מהמנה הגרועה הזאת ארכה עוד מספר חודשים בהם שהה בבית של ידידה. במהלך אותה תקופה התאמן סקווייר בנגינה על גיטרת הבס שלו, ופיתח את סגנונו הכל-כך ייחודי שהשפיע על רבים אחריו.


6. הלהקה הראשונה שלו היתה "the Selfs". היא הוקמה בראשית שנות השישים וניגנה מוזיקת רית'ם אנד בלוז.


7. בשנת 1965 הוא הקים הרכב נוסף - "the Syn", להקה שפעלה עד שנת 1967 ואחד מהשיאים שלה היה לחמם את "The Jimi Hendrix Experience".


8. הלהקה הזאת התאחדה עם סקווייר במהלך שנות האלפיים ושחררה עימו שני אלבומים – "Original Syn" משנת 2004 ו- "Syndestructible" משנת 2005.


9. את להקת "Yes" הוא הקים יחד עם הזמר Jon Anderson בשנת 1968.


10. הם צירפו אליהם את פיטר בנקס, ביל ברופורד וטוני קיי ושחררו את אלבומם הראשון בשנת 1969.


11. סקווייר הוא החבר היחיד בלהקה שניגן בכל 21 אלבומי האולפן שלה.


12. הוא גם נטל חלק מהותי וחשוב בלחנים של הלהקה ובהרמוניות הווקאליות שלה.


13. את קריירת הסולו שלו החל סקוויר בשנת 1975 עם האלבום המצויין "Fish Out of Water".


14. האלבום הזה כמו גם השיר "The Fish Schindleria Praematurus" מהאלבום "Fregile" של "Yes" משנת 1971, זיכו את סקווייר בכינוי "Fish".


15. בשנת 1981 הצטרף סקוייר לפרויקט "XYZ" שכלל את יוצא "לד זפלין" Jimmy Page, ואת Alan White מתופף "יס". ההרכב הקליט כמה דמואים, אך בסופו של דבר הפרוייקט לא יצא לפועל בשל העובדה ש- Robert Plant סירב להצטרף אליו. שניים משירי יס "Mind Drive" ו- "Can You Imagine?" נולדו בהל העבודה על הפרויקט.


16. סקווייר היה זה שחיבר את Trevor Rabin להרכב המחודש של להקת יס אשר התחיל כלהקת "Cinema" ובסופו של דבר שחרר את האלבום הנמכר 90125.


17. לסקווייר שיתופי פעולה עם מספר אומנים, המשמעותי מביניהם עם סטיב האקט – גיטריסט ג'נסיס שבחלק מאלבומיו הוא התארח. ההקלטה האחרונה של סקוויר עם האקט שוחררה במסגרת אלבומו של האקט משנת 2015 - "Wolflight".


18. השניים שחררו גם בשנת 2012 את האלבום המדהים "A Life Within a Day" תחת השם "Squackett".


19. ב- 19 למאי 2015 הוציאה "Yes" הודעה לפיה סקווייר אובחן כחולה בסרטן הלוקמיה. ב- 27 ליוני 2015 הלך סקווייר לעולמו והוא בן 67.


20. סיגנון נגינתו המאוד ייחודי של סקוויר ואופן נגינתו הסוליסטית על הבס, היוותה השראה לנגני בס רבים וטובים ואף השפיעה באופן מהותי על הדרך בה הכלי הזה נתפס בעיני מוזיקאים. בין האומנים עליהם השפיע סקווייר בנגינתו ניתן למנות את Geddy Lee, Billy Sheehan, Steve Di Giorgio, Steve Harris, Les Claypool, John Myung, Robert DeLeo, John Deacon ועוד ועוד...

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page