top of page

Geddy Lee

מזל טוב ויומהולדת שמח ל- Geddy Lee, הידוע כזמר, הבסיסט והקלידן של הפאוור טריו הקנדי "Rush", שחוגג היום את יום הולדתו!!!

(Photo: Kevin Winter)

להלן 50 עובדות מעניינות על האיש והאגדה: 1. הוא נולד ב- 29 ליולי 1953 בשכונת Willowdale בטורונטו, אונטריו קנדה בשם Gary Lee Weinrib.


2. הוריו היו ניצולי שואה מפולין, אשר במהלך מלחמת העולם השניה שהו במחנות הריכוז אושוויץ ובהמשך דכאו וברגן-בלזן. 3. השם גדי דבק בו כי אמא שלו - Mary Weinrib, לא ידעה לבטא את האות R ובמבטא שלה זה נשמע כמו D (גדי במקום גרי) ולכן החברים התחילו לקרוא לו Geddy. 4. גדי קיבל חינוך יהודי אורתודוכסי עד גיל בר מצווה.

(Photo: Therushforum.com)


5. כשהיה בן 12 אביו מוריס שהיה מוזיקאי נפטר, וגדי קרא עליו קדיש שנה שלמה כולל כל מנהגי האבלות. הוא סיפר שלא שמע מוזיקה שנה שלמה וזה היה אחד הדברים הכי קשים עבורו במהלך שנת האבל.


6 הוא החל ללמוד מוזיקה בבית ספר בגיל 10. הכלי הראשון עליו למד לנגן היה תופים ובהמשך חצוצרה וקלרינט.


7. השיעורים בבית הספר לא הספיקו לו והוא לקח גם שיעורי פסנתר באופן פרטי.


8. בגיל 14 קיבל את הגיטרה האקוסטית הראשונה שלו.


9. המעבר לגיטרת בס הגיע בעקבות Jack Bruce ו- John Entwistle, שניגנו בשתי להקות שגדי העריץ - "Cream" ו- "The Who".


10. האהבה לג'ק ברוס וללהקת "Cream" תוביל אותו בהמשך למודל הפאוור טריו של "Rush", בעודו מנגן בבס ושר בדומה לג'ק ברוס.


11. לי הושפע גם מאוד מהרוק המתקדם האנגלי ובעיקר להקות כמו יס וג'נסיס. אחד הבסיסטים שהשפיעו עליו ביותר מתחום זה היה Chris Squire.


12. הוא לא היה הזמר והבסיסט הראשון של להקת "Rush". הוא החליף את Jeff Jones, חודש לאחר הקמת הלהקה בשנת 1968 ושבועיים לפני הופעתה השניה.


13. הסינגל הראשון שהלהקה שחררה אי פעם היה "You Can't Fight It" והוא נכתב על-ידי גדי והמתופף John Rutsey.


14. לי הוא בעל מנעד קול רחב של שלושה אוקטבות, החל בבריטון, דרך טנור, אלטו ועד למצו-סופרן.


15. נגינת הבס של גדי מאוד מודגשת וכוללת פריטה עוצמתית על המיתרים. הוא הפך את גיטרת הבס לכלי מוביל שלעיתים אפילו דומיננטי יותר מהגיטרה של לייפסון.


16. סגנון הנגינה הייחודי של גדי השפיע על נגני בס גדולים וטובים, ביניהם Cliff Burton ממטאליקה, Steve Harris מאיירון מיידן, John Myung מדרים ת'יאטר, Les Claypool מפרימוס ו- Tim Commerford מרייג' ואודיוסלייב.


17. בלהקת "Rush" הוא במרבית המקרים כותב את הלחנים יחד עם Alex Lifeson, כאשר פירט כותב את התמלילים. למרות האמור יש מספר יוצאים מן הכלל בהם לי כתב גם את המילים. דוגמאות: "Best I Can", "Tears", "Cinderella Man" ועוד.


18. בנוסף לשירה ולנגינה על בס, גדי לי מנגן בלהקה גם על קלידים, גיטרה ובס פדאל שמאפשר לו לייצר במהלך הופעות הלהקה את צלילי הבס והקלידים בצורה סימולטנית.


19. גדי אחראי לא מעט על שינויי הסגנונות המוזיקליים של "Rush" במהלך הקריירה שלה. הוא כל הזמן שאף ללמוד ולהתנסות ואיתגר את עצמו בלמידה ובהכנסת כלי נגינה וציוד חדש, שמשך את הלהקה לשנות את סגנונה.


20. הלהקה התעקשה לנגן את כל תפקידי כלי הנגינה בעצמה במהלך הופעותיה. לשם כך הצטייד גדי גם בפדאלים שאיפשרו לו גם לשלוט על הקלידים במהלך נגינת הבס.


21. בין היתר בשל היכולת הווירטואוזית הזאת, הוא זכה בשנת 1981 בתואר "Best New Talent" של "Keyboard Magazine".


22. גדי הוא אספן גיטרות וינטג' וגם חובב ואספן ממורביליה של בייסבול. בנוסף הוא מחזיק בבית אוסף של למעלה מ- 5,000 יינות יקרים. 23. גדי הגיע למקום הראשון ברשימת מוזיק ראדר לנגני הבס הטובים בכל הזמנים ולמקום הרביעי באותה רשימה של מגזין הרולינג סטון. 24. הוא נמצא במקום ה- 13 ברשימת 100 הזמרים הגדולים של ההבי מטאל של מגזין "Hit Parader". 25. גדי הוזמן להפיק את האלבום "Master Of Puppets" של "מטאליקה". מי שיביט ברשימת התודות של מטאליקה בחוברת האלבום ימצא "תודה מיוחדת לגדי, אלכס וניל מ RUSH". 26. הוא נבחר שש פעמים כנגן הבס הטוב ביותר ברשימת ה- "Guitar Player magazine". 27. בשנת 1993 הוא נבחר כנגן הטוב ביותר ברוק על-ידי קוראי המגזין "Bass Player".

(Photo: Timothy J / Flickr)

28. בשנת 1996 הוא קיבל את תואר הכבוד של קצין מסדר קנדה.


29. בשנת 2004 הוא נבחר על-ידי אזרחי קנדה במקום ה- 96 ברשימת הקנדים הגדולים ביותר שחיו אי פעם.

30. בשנת 2010 הוא קיבל את התואר "אגדה חיה" על-ידי מגזין "קלאסיק רוק". 31. בשנת 2012 הוא קיבל מדליית כבוד מהמלכה אליזבת השניה. 32. בשנת 2013 הוא נכנס יחד עם להקתו ל- "Rock and Roll Hall of Fame".


33. חברי הלהקה מכנים אותו בשם Dirk.

34. יחד עם Rush הוא שחרר 19 אלבומי אולפן, 2 EP ו- 11 אלבומי הופעה. 35. יחד עם Rush הוא הצליח להכניס שלושה אלבומים לרשימת 50 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של הרוק המתקדם. כדי להבין את גודל ההישג רק 3 להקות, ג'נסיס, פינק פלויד וקינג קרימזון, זכו להכניס 3 תקליטים לרשימה. האלבום Moving Pictures הגיע למקום השלישי ברשימה המכובדת הזאת אחרי The Dark Side Of The Moon של פינק פלויד ואלבום הבכורה של קינג קרימזון - In The Court Of The Crimson King. 36. הוא מכר יחד עם "Rush" למעלה מ- 40 מליון אלבומים במהלך הקרירה. 37. יחד עם "Rush" הוא מחזיק במקום השלישי והמכובד (לאחר הביטלס והסטונס) כלהקה עם הכי הרבה תקליטים עוקבים שזכו למעמד זהב ופלטינה.


38. בשנת 2000 הוא שחרר את אלבום הסולו שלו "My Favourite Headache". מי שתופף באותו אלבום הוא Matt Cameron מסאונדגארדן ומפרל ג'אם.


39. הוא חבר טוב של Dave Grohl את זה בטח ניחשתם, אבל האם ידעתם שגם אימו של גדי - Mary Weinrib ואמא של דייב היו חברות טובות?


40. בשנת 1980 התארח לי יחד עם חברי להקת "Rush" בשיר "Battle Scar" של "Max Webster". המפגש הזה יהווה את הטריגר לכתיבת השיר "Tom Sawyer", אחד השירים הגדולים של "Rush".


41. בשנת 1981 הוא תרם את קולו לשיר "Take Off" של Bob and Doug McKenzie הלקוח מאלבומם "Great White North".


42. בשנת 1982 הוא הפיק את האלבום של להקת הניו ווייב הקנדית "Boys Brigade".


43. בשנת 1985 הוא תרם את קולו לשיר "Tears Are Not Enough" אשר נכלל באלבום "We Are the World" אשר שוחרר במסגרת פרוייקט הצדקה "USA for Africa" (דקה 2:14).


44. בשנת 1999 הוא הקליט יחד עם לייפסון את ההמנון הקנדי "O Canada" בסגנון רוקיסטי עבור הסרט "South Park: Bigger, Longer, and Uncut". גדי גם זכה לשיר את ההמנון בפתיחת משחק האולסטאר של ליגת הבייסבול בשנת 1993.


45. באותה שנה הוא ניגן בס בשיר "Good for Sule" של להקת "I Mother Earth".


46. בשנת 2006 הוא הצטרף לסופרגרופ החד פעמי "Big Dirty Band" יחד עם לייפסון לביצוע השיר "I Fought the Law" שנכלל בפסקול הסרט "Trailer Park Boys: The Movie".


47. בשנת 2010 הוא השתתף בנגינת בס ושירה באלבומה של להקת "The Black Sea Station".


48. בשנת 2017 הוא הצטרף לחברי להקת "Yes" כמחליף של הבסיסט Chris Squire, בביצוע השיר "Roundabout", במהלך הופעתם בהיכל התהילה של הרוקנרול.


49. בשנת 2018 הוא שחרר את ספרו "Big Beautiful Book of Bass" החוקר לעומק את הגיטרה המופלאה, במסגרתו הוא מראיין בין היתר את מיטב נגני הבס בכל הזמנים.


50. בשנת 2020 הוא חלק כבוד למוזיקאי Bill Withers בביצוע לשיר "Lean on Me" עם נבחרת אולסטאר של מוזיקאים קנדיים.


עובדות בונוס:


1. ליום הולדתו ה- 21 הוא קיבל במתנה את - Neil Peart. כן, כן, יום הולדתו של גדי לי הוא גם היום הרשמי בו ניל פירט הצטרף ללהקת "Rush" ועל כך נעלה פוסט קצר בנפרד.


2. ניל פירט כתב בהשראת סיפור מחנות הריכוז בהם שהו הוריו של גדי לי, את השיר "Red Sector A".


אז בואו נעשה הרבה כבוד לאיש שהוכתר כבר כ"אגדה חיה" על-ידי הקלאסיק רוק מגזין - Geddy Lee. לכבוד המאורע המיוחד אנחנו מצרפים לכם קישור לאלבום הסולו המצויין שלו: כאן.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page