top of page

Judas Priest - British Steel

עוד אלבום אדיר בעולם המטאל ששוחרר ב- 14 לאפריל 1980 הוא "British Steel" של "Judas Priest".


זה האלבום השישי של הלהקה והראשון שלה עם המתופף Dave Holland שהגיע מלהקת "Trapeze".


האלבום הזה מגיע שנתיים אחרי האלבום "Stained Class", שעליו כתבנו לכם כי לדעתנו הוא הפיח רוח חדשה בעולם המטאל. כזכור, "ג'ודאס" עברה שם סוג של מהפך חיצוני ופנימי, שלא רק שביסס את זהותה המוזיקלית, אלא גם היווה סמן ימני לכל להקות המטאל שיבואו לאחר מכן. הם זנחו את הג'ינס והטי שירט לטובת בגדי עור, ניטים ואקססוריז, הם שינו הלוגו לטובת הלוגו הקלאסי עם הכתב המשונן והכי חשוב K. K. Downing ו- Glenn Tipton עיבו והקשיחו את צליל הדואל גיטאר שלהם בעוד שהזמר Rob Halford משחיז את הצרחות שלו.


אז המגמה הזאת של עיבוי הצליל והשחזת טכניקת הטווין גיטאר נמשכה גם באלבום "Killing Machine", רק ששם הצטרף גם הרצון של "ג'ודאס" ללכת לכיוון יותר מסחרי, רצון שאת המימוש שלו אנחנו מרגישים היטב באלבום הזה.


"ג'ודאס" השתנתה לא מעט עם השנים. השירים שלה הלכו והתקצרו, ההשפעות הבלוזיות הלכו ונזנחו, הטקסטים האפלים הוחלפו בנושאים אופטימיים יותר והמקצב הכבד הפך לשמח וקליל יותר.

(Photo: Paul Natkin)


תהליך האבולוציה הזה של ג'ודאס במהלך השנים הגיע באלבום הזה לשיא חדש. "ג'ודאס" הצליחה להכניס את המלודיה ואפילו את הפופ אל תוך הריפים המנסרים של המטאל. היא הצליחה לעשות כאן את מה שאף אחת מלהקות המטאל לא הצליחו בו עד אותו זמן. היא הצליחה למצוא את הנוסחא שתהפוך את המטאל לקליט ונגיש להמונים, והנוסחא הזאת זועקת כמעט מכל שיר באלבום הזה.


היא קיימת בשיר "Breaking the Law" שכולל את אחד הריפים הכי קליטים במטאל, ריף שפשוט אי אפשר להפסיק לזמזם וכולל גם שירה כל-כך מלודית ויפה בבתים שהמלודיה שלה יכולה לשמש בקלות כשיר ערש. השיר הזה שוחרר כסינגל השני מהאלבום והוא אחד משירי הפריצה של ג'ודאס אשר הביא אותה להמונים, בעזרה קלה של הוידאו קליפ שהלהקה צילמה עבורו. באופן מפתיע השיר הזה אינו כולל סולו גיטרות, כנראה באופן מכוון וכדי להפוך את השיר הזה לנגיש יותר ולרדיו פרנדלי. הוא כולל גם אפקטים של זכוכית מתנפצת, אפקט שהושג באמצעות ניפוץ בקבוקי נחלב שהונחו בפתח דלת האחוזה של רינגו סטאר בה הוקלט האלבום, ואפקט של סירנה משטרתית שאולי יפתיע אתכם לגלות הושג אך ורק באמצעות הגיטרה של קיי, קיי. השיר הזה שמנוגן כמעט בכל הופעות הלהקה, עבר עם השנים התפתחות בדמות סולו של קיי קיי שלא היה כאמור בגרסת האלבום, והוא מצליח להקפיץ את הקהלה בהופעות הלהקה גם היום 40 שנה אחרי.


הנוסחא המדוברת קיימת גם בשיר "Living After Midnight" עם תיפוף ה- 4/4 שלו שבקלות יכול היה להפוך ללהיט פופ, לולא הגיטרות המנסרות של טיפטון ו- Downing וללא הקול המחוספס של Halford. השיר הזה נוצר ממש באותה חוזה של רינגו סטאר בה הוקלט האלבום, לאחר שטיפטון העיר את Halford באמצע הלילה עם ריפים מכסחים מהגיטרה המנסרת שלו. Halford הביט בשעון ואמר לטיפטון את המשפט "really living after midnight" אשר הפך לשיר המצוין הזה מתוך האלבום. ואיזה יופי של קליפ יש לשיר הזה, עם מערכת התופים הבלתי נראית של דייב הולנד, עם הכניסה המופלאה של Halford לבמה עם אופנוע ונותנת להמונים הצצה על האופן בו נראית הופעה של הלהקה, ועם האייר גיטאר של המעריצים שמחליפים את Tipton בסולו המלודי והמצויין שלו.


היא גם משתקפת בשיר כמו "United" – הימנון האיצטדיונים שהקדים את "Radio Ga Ga" של "Queen" עם תיפוף ה"קלאפ" ונועד לגרום לקהל למחוא כף ולהצטרף בשירה. השיר הזה שוחרר כסינגל השלישי מתוך האלבום והוא נכתב בהשראת המחאה כנגד הממשל בבריטניה באותם שנים.


ואם הרעיון עדיין לא היה ברור אז "Metal Gods" מגיע ומוכיח לכולם מה היתה כוונת המשורר ועל הדרך שם את החותמת שמכתירה את "ג'ודאס" ל"אלוהי המטאל". באופן מפתיע Halford לא כתב את השיר על הלהקה אלא על עולם מדע בדיוני בו שולטים הרובוטים וכמחאה על ההשתלטות ההולכת וגוברת של "האח הגדול" שנשלטת על-ידי אלוהי המטאל – הרובוטים.


האלבום כולל גם את "Grinder" עם הריף ש"טוחן" את האוזן עד דק, אשר הושפע מ- "AC/DC" איתה הלהקה היתה בסיבוב הופעות בשנת 1979. Halford גם יודה בהמשך שהם הושפעו מהכנופיה האוסטרלית במהלך כתיבת האלבום. מה שיפה הוא שההשפעה הזאת היתה במובן מסוים דו כיוונית כי "AC/DC" לקחו גם קצת חזרה מ"ג'ודאס" עם האלבום "Back In Black" שיצא מספר חודשים לאחר מכן וכלל ריפים מלודיים להפליא.


ויש כאן גם את "Don't Have to Be Old to Be Wise" שהריף שלו הושאל על-ידי "Mötley Crüe" לטובת השיר "Looks That Kill" מהאלבום "Shout at the Devil", ואת "Rapid Fire" המהיר והעצבני שמזכיר לנו מי הביאה לעולם את אחד משירי הספיד מטאל הראשונים עם "Exciter" שנתיים קודם לכן ועוד ועוד...


האלבום "British Steel" היה הראשון של "ג'ודאס" שהפך לאלבום זהב ובהמשך לפלטינה. הוא האלבום שחשף אותה לקהל הרחב והפך אותה לאחת הלהקות הכי מוכרות במטאל העולמי, כאשר הלפורד, טיפטון וקיי. קיי. מועלים לדרגת "אלילי מטאל" ממש כמו בשיר מתוך האלבום.


החשיבות של האלבום הזה היתה בהמצאת הנוסחה שתנגיש בהמשך את המטאל להמונים. השילוב של המלודיה עם החיספוס. נוסח שתשוכלל עוד יותר בהמשך על-ידי להקות כמו "Def Leppard" ודומותיה ותעביר אט אט את המטאל שהיה אז לחלוטין בשוליים לכיוון המיינסטרים.


זו כנראה גם הסיבה שהאלבום הזה נמצא במקום השלישי ברשימת 100 אלבומי המטאל הגדולים בכל הזמנים של מגזין הרולינג סטון וכן ברשימת 1001 האלבומים שאתה צריך לשמוע לפני מותך.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page