top of page

Neil Young

טוב זה בוודאות הכי ארוך שהיה לנו עד היום, אז בבקשה תיקחו הרבה אוויר, אנחנו מבטיחים שזה הולך להיות מאוד מעניין, אז ממש לא כדאי לכם להפסיד.


ניל יאנג חוגג היום יומהולדת ואנחנו הולכים לספר לכם עליו 76 (!!) עובדות:


(Photo: Michael Putland)


1. הוא נולד ב- 12 לנובמבר 1945 בטורונטו קנדה.


2. שמו האמצעי של יאנג הוא Percival.


3. אביו Scott Alexander Young היה עיתונאי וסופר ידוע בקנדה אשר כתב יותר מ- 30 ספרים.


4. בשנת 1966 אובחן Neil Young כחולה אפילפסיה.


5. על-אף שהוא נחשב קנדי לכל דבר, אימו של יאנג בעלת שורשים אמריקאיים המגיעים עד לימיה הראשונים של הרפובליקה.


6. למרות שיאנג חי עשרות שנים בארה"ב הוא מעולם לא ויתר על אזרחותו הקנדית.


7. יאנג האזין בצעירותו לרוקנרול, רוקבילי, מוזיקת קאנטרי ורית'ם אנד בלוז.


8. הוא העריץ את אלביס פרסלי והושפע מצ'אק ברי, האנק מרווין, קליף ריצ'ארדס, ג'וני קאש ורוי אורביסון.


9. בעודו בן 7 בלבד נדבק יאנג בחיידק הפוליו אשר כמעט והביא למותו.


10. במהלך תהליך ההחלמה של יאנג הביאו אותו הוריו לפלורידה החמה, שם התגוררה המשפחה במשך חצי שנה עד להחלמתו.


11. הכלי הראשון עליו ניגן היה יוקליילי אותו קיבל בשנת 1958 כמתנת חג המולד.


12. שנתיים מאוחר יותר, בשנת 1960, התגרשו הוריו ואימו עברה איתו לעיר וויניפג בקנדה, שם הקים את להקתו הראשונה "The Jades".


13. בשנת 1963, בעודו בן 17 בלבד הוא הצטרף ללהקת "The Squires" עימה שחרר את הסינגל "Sultan/Aurora. שני הקטעים בסגנון Surf בהשפעת "The Shadows".


14. היום ידוע על קיומם של 10 עותקים בלבד מהסינגל הזה, מה שהופך אותו לאחד מהסינגלים הנדירים בעולם.


15. בכדי שיהיה לו קל להתנייד עם הציוד להופעות קנה Neil Young רכב לוויות ישן משנת 1948, בו היו מובילים ארונות קבורה (hearse) והעניק לו את השם המשעשע Mortimer Hearseburg או בקיצור Mort.

(Photo: Rapalje.com)


16. את Stephen Stills הוא פגש בשנת 1965 כשהופיע יחד עם להקתו במועדון באונטריו קנדה.


17. ביום הולדתו ה- 19 הוא כתב את השיר "Sugar Mountain" שהושפעו מילדותו בוויניפג קנדה.


18. השיר הזה יצא על גבי אלבום 12 שנים לאחר מכן בשנת 1977 במסגרת אלבום האוסף "Decade".


19. בעת כתיבת השיר הייתה הזמרת Joni Mitchell חברתו של יאנג, היא אהבה את השיר והושפעה ממנו לכתיבת השיר "Circle Game".


20. בשנת 1966 הצטרף יאנג ללהקת "Mynah Birds" בה היו חברים בסיסט להקת "Buffalo Springfield" לעתיד Bruce Palmer, וכן Goldy McJohn ו- Nick St. Nicholas שיקימו בהמשך את להקת "Steppenwolf" ובנוסף את לא אחר מאשר אמן הFאנק והסול השחור Rick James, כן כן, ההוא מהלהיט הפריקי "Super Freak".


21. יחד עם להקת ה- "Mynah Birds" הוא הצליח להשיג חוזה הקלטות, אך בשלב ההקלטות של האלבום ריק ג'יימס נעצר לאחר שערק מהצבא, דבר שהביא לפירוק הלהקה.


22. יאנג וברוס פאלמר מכרו את כל הציוד של הלהקה ורכשו רכב לוויות שהחליף את Mort שהתקלקל, הרכב החלופי קיבל את השם המקורי "Mort II". יחד עם "Mort II" השניים חצו את הגבול לארה"ב באופן בלתי חוקי, בחיפוש אחר עתיד מוזיקלי בלוס אנג'לס.


23. במהלך המסע כתבו השניים את "Mr. Soul" שיהפוך ללהיט של "Buffalo Springfield".


24. בזמן שהשניים היו תקועים בפקק בסאנסט בוליברד בלוס אנג'לס, הבחין Stephen Stills ב- Mort II מהעבר השני של הכביש. הוא היה יחד עם הזמר והגיטריסט Richie Furay ברכב ועשה פניית פרסה בלתי חוקית כדי להשיג את יאנג ואת פאלמר. המפגש המקרי הזה הוא זה שהוליד את ה- "Buffalo Springfield".


25. הבופאלו ספרינגפילד השפיעה רבות על פיתוח ז'אנרי הקאנטרי רוק והפולק רוק.


26. הלהיט הגדול שלה "For What It's Worth", אומץ על ידי תנועות המאבק במלחמת ויטנאם כהימנון אנטי מלחמתי. ראו כאן ביצוע של השיר כמחרוזת עם "Mr. Soul" בו יאנג לוקח את ההובלה.


27. לאחר פירוקה של "Buffalo Springfield" הוחתם יאנג על חוזה הקלטות כאמן סולו ושחרר ביום הולדתו ה- 23 שחל בשנת 1968 (בדיוק היום לפני 53 שנה), את אלבומו הראשון שנקרא גם על שמו "Neil Young".


28. כשנה לאחר מכן גייס יאנג את Danny Whitten, Billy Talbot ו- Ralph Molina, אשר אימצו לעצמם את השם "Crazy Horse". ההרכב הזה ישמש כלהקת הליווי שלו.


29. הוא יקליט יחד איתם את אלבומו השני, "Everybody Knows This Is Nowhere" שיהווה גם את אלבום הפריצה שלו.


30. את השירים המופתיים "Cinnamon Girl", "Cowgirl in the Sand", ו- "Down by the River" מקליט יאנג בעודו חולה עם 40 מעלות.


31. לאחר שחרור האלבום "Everybody Knows This Is Nowhere" מצטרף יאנג לשלישייה Crosby, Stills & Nash.


32. ההופעה השניה של הרביעיה המתגבשת הייתה בפסיטבל Woodstock.


33. יאנג התנגד שיצלמו אותו במהלך הפסטיבל ואפילו איים על אחד הצלמים שאם הוא יתקרב אליו הוא יכה אותו עם הגיטרה שלו, ולכן השירים היחידים שצולמו באותה הופעה הן של "CSN" ללא יאנג.


34. כאן המקום להזכיר שהגיטרה החשמלית האהובה על יאנג היא "Gibson Les Paul Goldtop 1953", גיטרה קשוחה במיוחד שנושאת את השם "Old Black".


35. 25 שנה לאחר מכן קיבל יאנג הצעה פנטסטית של 1,000,000 דולר כדי להופיע בפסטיבל וודסטוק 1994. יאנג סירב בטענה שהאירוע ממסוחר מידי ושהוא מעדיף להישאר עם הזיכרון והאווירה של הפסטיבל המקורי.


36. יאנג לא היה הבחירה הראשונה של "Crosby, Stills & Nash". חברת התקליטים שלהם חשבה שהם צריכים קלידן והמליצה על Steve Winwood, אך הוא היה עסוק באותו זמן עם הסופרגרופ "Blind Faith".


37. בחודש מרץ 1970 משחרר יאנג במסגרת ההרכב "Crosby, Stills, Nash & Young" את האלבום המצליח Déjà Vu.


38. באותה שנה הוא כותב את שיר המחאה "Ohio" בתגובה לרצח ארבעת הסטודנטים באוניברסטית Kent State, על-ידי המשמר הלאומי.


39. בחודש אוגוסט 1970 יאנג כבר משחרר את אלבומו השלישי "After the Gold Rush" אשר כולל את השיר "Southern Man", שיר מחאה נגד הגזענות והיחס לשחורים.


40. בשנת 1972 הוא משחרר את אלבום המאסטרפיס "Harvest", אשר כולל בין היתר את השיר "The Needle and the Damage Done", אותו כתב יאנג על ההתמכרות של הגיטריסט Danny Whitten, אשר גם נפטר כמה חודשים לאחר מכן ממנת יתר של הירואין.


41. באלבום התארחו כל חברי "Crosby, Stills & Nash", זמרת הקאנטרי Linda Ronstadt ו- James Taylor.


42. למרות ששחרר במהלך הקריירה המפוארת שלו מאות שירים השיר "Heart of Gold" הוא השיר היחידי שלו שהגיע למקום הראשון במצעדים.


43. האלבום גם כולל את השיר "Alabama" אשר עוסק באותו נושא של השיר "Southern Man" במחאה כנגד גזענות נגד שחורים.


44. חברי להקת "Lynyrd Skynyrd" "הדרומיים" לא נשארו חייבים ושחררו בשנת 1974 את השיר המצליח "Sweet Home Alabama" ובו תגובה ישירה לניל יאנג אותו העריצו, בין היתר במילים: "I hope Neil Young will remember A Southern man don't need him around anyhow".


45. המריבה בין "Lynyrd Skynyrd" ליאנג נופחה על-יד המדיה, בפועל שני הצדדים המשיכו להעריץ זה את זה, ולראיה זמר הסקינרד'ס רוני ואן זאנט מופיע עם חולצה של ניל יאנג על עטיפת האלבום "Street Survivors" של הלהקה.


46. בשנת 1973 מקליט יאנג את מה שאמור היה להיות אלבומו הרביעי "Tonight’s The Night". האלבום היה קודר ודכאוני והוא התייחס לנושאים כמו אובדן ומוות, בהשפעת מותם של שני חבריו של יאנג, Danny Whitten ו- Bruce Berry ממנת יתר של הירואין.


47. חברת התקליטים ששמעה את האלבום, כל-כך נבהלה מהתוכן, שחשבה שהוא יהיה כשלון מסחרי והחליטה שלא להוציאו לאור. האלבום שוחרר לבסוף שנתיים לאחר מכן לאחר האלבומים "Time Fades Away" ו- "On The Beach".


48. שלושת האלבומים הללו ידועים כטרילוגיית "השוחה" או "בור התעלה" של יאנג (The Ditch Trilogy), הואיל והם שוחררו במהלך התקופה המלנכולית, הקודרת והאפלה שלו.


49. בשנת 1976 כאשר קרוסבי ונאש הקליטו והופיעו תחת השם "Crosby & Nash", יאנג וסטילס הקימו את "The Stills-Young Band" ושחררו את האלבום "Long May You Run".


50. האידיליה בין השניים התפרקה לאחר תשע הופעות בלבד, בעוד יאנג נוטש את סטילס בהודעת טלגרם.


51. בשנת 1976 יאנג מצטרף ללהקת "The Band" למופע האחרון שלהם אשר הוקלט לאלבום ולסרט The Last Waltz של מרטין סקורסזה.


52. בשנת 1979 משחרר יאנג את אלבומו "Rust Never Sleeps", אלבום שבהמשך יהווה את אחת הסיבות לכך שהכינוי "סנדק הגראנג'" דבק בו, בין היתר בשל הפידבקים, הדיסטורשנים והצליל המחוספס שנהג להפיק מהגיטרה.


53. במכתב ההתאבדות של Kurt Cobain, ציטט קוביין חלק ממילות השיר “Hey Hey, My My” מתוך האלבום הנ"ל.


54. הידיעה על התאבדותו של Kurt Cobain ותוכן מכתב ההתאבדות תופסת את יאנג במהלך הקלטת האלבום "Sleeps With Angels" בשנת 1993. יאנג לא נשאר אדיש למאורע הטראגי והדבר מקבל ביטוי בשירים חדשים שנכתבים בעקבות מותו של קוביין ונכללים באלבום הנ"ל שהוקדש לו.


55. באותה שנה חיממה להקת "Pearl Jam" את יאנג במהלך הופעותיו. יאנג נהג להעלות את חברי פרל ג'אם לבמה במהלך ההדרנים, בכדי לבצע איתו את ההמנון "Rockin’ in the Free World" מהאלבום "Freedom".


56. החיבור הזה עבד כל-כך טוב שחברי "Pearl Jam" חוברים ליאנג להקלטת האלבום המשותף "Mirror Ball" ששוחרר בשנת 1995.


57. ניל יאנג ו- "Pearl Jam" מינוס Eddie Vedder מגיעים באותה שנה לשתי הופעות בישראל.


58. בשנת 1982 משחרר יאנג אלבום אלקטרוני ניסיוני שנקרא "Trans". יאנג סיפר שניסה לתקשר באמצעות המוזיקה הניסיונית עם בנו שלקה בשיתוק מוחין שכן הרגיש שעיוות הקול שלו (כפי שנעשה באלבום) יסייע בכך.


59. האלבום הזה יצר מתיחות גדולה בין יאנג לחברת התקליטים, אשר הגיע לשיאו כשחברת התקליטים סירבה לשחרר חומר שיאנג כבר הקליט לאלבומו הבא שהיה אמור להיקרא Old Ways.


60. בתגובה, יאנג נכנס לאולפן ורקח במהירות חומר חדש לחלוטין בסגנון "רוקבילי", אותו הקליט במהירות לאלבום Everybody's Rockin', אשר שוחרר בשנת 1983 והיה לאלבום הקצר ביותר בקריירה של יאנג, שאורכו 25 דקות בלבד.


61. בעקבות כך הגישה חברת התקליטים נגד יאנד תביעה משפטית, בטענה ששחרר באופן מכוון אלבומים לא מסחריים. יאנג מצידו הגיש תביעה נגדית בטענה של הפרת חוזה, שכן לטענתו במסגרת החוזה ניתן לו חופש יצירה מלא אותו היא שללה ממנו. יאנג ניצח בתביעתו.


62. בשנת 1991 משחרר יאנג אלבום שלם (Arc) הכולל רעשי פידבקים של גיטרה שהוקלטו במהלך הופעותיו. את האלבום הוא הוציא בעצת Thurston Moore מלהקת "Sonic Youth".


63. בשנת 1997 החרים יאנג את טקס הכניסה של להקתו "Buffalo Springfield" ל- "Rock N’ Roll Hall Of Fame" כי חשב שהטקס ממוסחר מידי, לאחר שגילה שמארגני הטקס דורשים 1,200 דולר לכרטיס כניסה לטקס.


64. שנתיים קודם לכן בשנת 1995 הוא נכנס כאמן סולו ל- "Rock N’ Roll Hall Of Fame", בניגוד לטקס משנת 1997, במקרה זה הוא לא החרים את הטקס. אגב מי שהזמין אותו לקבל את הפרס היה לא אחר מאשר Eddie Vedder.


65. יאנג הוא האמן הראשון שהקליט שתי הופעות שונות בסדרת ה- MTV Unplugged. זה קרה אחרי שיאנג לחלוטין לא היה מרוצה מביצועיו בהופעה הראשונה, עד כדי כך שהוא נטש את המופע בעודו באיבו. יאנג חזר למופע נוסף חודשיים לאחר מכן והפעם הקסם עבד וכך נולד אלבום האנפלאגד הנפלא של יאנג שנקרא פשוט "Unplugged".


66. יאנג הפיק החל מראשית שנות השבעים מספר סרטים תחת השם הבדוי Bernard Shakey.


67. יאנג היה שותף בחברת "PonoMusic" שפיתחה נגני מוזיקה ושירותי הורדה וסטרימינג למוזיקה באיכות גבוה. יאנג סלד מהאיכויות של פורמט ה- 3MP ודומיו וטען שהאיכות שלהם כל-כך ירודה עד כי לא ניתן להנות כך ממוזיקה.


68. הוא גם מימש את אהבתו לרכבות בהיותו שותף בחברת שיצרה רכבות צעצוע ונקראה Lionel Trains.


69. יאנג כמעט השיג חוזה הקלטות ללא אחר מאשר הרוצח המורשע צ'ארלס מנסון. הוא פגש אותו בשנת 1968 בביתו של דניס ווילסון המתופף של הביץ' בויז והמליץ עליו לחברת התקליטים "Reprise".


70. יאנג מעולם לא הסכים שבשיריו יעשה שימוש לפירסומות.


71. הוא יצא בשיריו כנגד שני נשיאי ארצות הברית - בוש האב והבן. המחאה כנגד האב מתבטאת בשירו "Rockin’ in the Free World" וכנגד הבן באלבום "Living With War".


72. באוגוסט 2020 הוא תבע גם את הנשיא דונאלד טראמפ בסכום של 150,000 דולר, בגין שימוש שעשה הקמפיין שלו בשניים משיריו, "Rockin' in the Free World" ו- "Devil's Sidewalk".


73. ניל יאנג ו- Bob Dylan הזכירו אחד את שמו של האחר בשירים שכתבו. יאנג עשה זאת עם השיר "Bandit" ובוב דילן בשיר "Highlands".


74. לניל יאנג יש סוג של אובססיה לירח. הוא כתב יותר משלושים שירים המאזכרים את הירח.


75. ניל יאנג שחרר במהלך קריירת הסולו שלו, לא פחות מ- 41 אלבומי אולפן. עכשיו תוסיפו על זה את CSNY, בופאלו ספרינגפילד, הופעות, אוספים קופסאות ותבינו עד כמה האיש המדהים הזה כל-כך פורה ומשפיע גם היום.


76. גם רשימת שיתופי הפעולה של יאנג בלתי נגמרת ומעבר לאומנים שכבר הזכרנו הוא בין היתר שיתף פעולה עם The Monkees", Emmylou Harris, Warren Zevon, Randy Bachman, Jerry Lee Lewis, Chrissie Hynde, Sheryl Crow" ועוד.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page