top of page

Ozzy Osbourne - The Ultimate Sin

ב- 22 לפברואר 1986 שנים שוחרר "The Ultimate Sin", אלבום האולפן הרביעי של Ozzy Osbourne.


האלבום הזה שוחרר 3 שנים לאחר האלבום הקודם "Bark At The Moon", פער גדול ביחס לשלושת האלבומים הראשונים של אוזי אשר שוחררו בין השנים 1980 ו- 1983.


הסיבה לפער השנים הגדול נעוצה בעיקר בעובדה שאוזי לא היה כשיר לעבוד על אלבום חדש במשך תקופה ארוכה. בעיות השתייה שלו הלכו והחריפו ושיאם בכניסה למוסד השיקומי "Betty Ford Center" ממנו שוחרר במהלך שנת 1985. אוזי סיפר שהוא היה כל-כך מסטול שלא היה לו מושג לאיזה מוסד הוא נכנס וכי שרון הצליחה לשכנע אותו להיכנס אליו רק אחרי שסיפרה לו שילמדו אותו שם איך לשתות כמו ג'נטלמן. זה לא נגמר בזה, כי מיד כשנכנס למוסד אוזי שאל את מנהלת המוסד היכן הבר.


בתקופה בה אוזי היה עסוק בשיקום, הספיק הגיטריסט המחונן Jake E. Lee לכתוב חומרים שיספיקו לאלבום שלם, רק שאחרי מה שקרה באלבום הקודם - "Bark At The Moon", הוא דרש שיציגו לו הפעם חוזה שמגן על זכויותיו, לפני שהוא משתף את אוזי אפילו בתו אחד. הדרישה הזו תהיה בעוכריו. כזכור, הבסיסט Bob Daisley והגיטריסט Jake E. Lee כתבו את רובו המכריע של החומר לאלבום הקודם, אך בסופו של דבר לא זכו לקבל על-כך קרדיט, כאשר על גבי האלבום נכתב שכל השירים נכתבו על-ידי Ozzy Osbourne. יתרה מכך, החוזה שהוצג להם בתום ההקלטות של "Bark At The Moon" היה הפוך ממה שהובטח להם, דבר שגרם למירמור רב במיוחד מצידו של דייזלי, שחווה התנהגות כזו מצד אוזי גם בשני האלבומים הקודמים. חילוקי הדעות בין דייזלי לאוזי הביאו לבסוף לפיטוריו של דייזלי, כאשר Phil Soussan הובא כדי להחליפו. למרות האמור, הדבר לא הפריע לאוזי לחזור ולהזמין את דייזלי לשוב ללהקה ולסייע לו בכתיבת המילים לאלבום נושא הסיקור, ובאופן מפתיע דייזלי שוב "בלע את הצפרדע" והתרצה.


ג'ייק ודייזלי נכנסו לאולפן עם המתופף Jimmy DeGrasso לצורך הקלטת דמואים לחומרים שכתבו, אך ההרכב הזה לא שרד לאור מחויבותו של אוזי למופע האיחוד של "Black Sabbath" במסגרת ה- Live Aid. בסופו של דבר דגרסו ודייזלי, ששוב לא הסתדר עם אוזי, הוחלפו לפני ההקלטות במתופף Randy Castillo והבסיסט Phil Soussan, שאף השתתף בכתיבת הלהיט הכי גדול מהאלבום "Shot in the Dark".


השיר הזה נכתב על-ידי סאוסן, אוסבורן וסטיב אוברלנד, אשר לא קיבל קרדיט על כתיבתו. זה השיר היחיד באלבום שלא נכתב על-ידי ג'ייק ודייזלי. הוא נכתב במקור שנים קודם לכן ללהקה הקודמת של סאוסן "Wildfire" ובהמשך זכה בשנת 2012 לביצוע של סאוסן עם להקת "FM". כותרת השיר מתייחסת לסרט של "הפנתר הוורוד" משנת 1963 הנושאת את אותו שם. סאוסן שהיה חובב סדרת סרטי "הפנתר הוורוד" כתב המקור מילים המושפעות מהסרט אך אוזי שינה אותם קצת למשהו קצת אפל יותר בגירסה שמופיעה באלבום. השיר הזה שמסיים את האלבום הפך לאחד מהלהיטים הגדולים של אוזי.


האלבום הזה היה אמור להיקרא במקור "Killer of Giants" על שם השיר המופיע בצידו השני של האלבום, אך אוסבורן שינה אותו ברגע האחרון ל- "The Ultimate Sin", על שם שיר הפתיחה של האלבום.


ואיזה שני שירים אדירים אלה שהתחרו על כותרת שם האלבום.


שיר הנושא "The Ultimate Sin" נפתח עם התיפוף של רנדי קסטילו שהמקצב שלו מזכיר לנו את הפתיחה של "Run To The Hills" של "איירון מיידן", עד כי בכל פעם שאנחנו שומעים אותו אנחנו בטוחים שהגיטרות של Dave Murray ו- Adrian Smith עומדות להיכנס. אבל שלא תטעו, אנחנו לחלוטין לא מתאכזבים למשמע הריף הכבד והקליט של ג'ייק אי לי. איזה גיטריסט מחונן אהוב ומדהים שמקפיד לרפד את הריף הכבד והמונטוני בגיטר ליקס אינטיליגנטים. הקטנות האלה כמו בשניה 3:07 של השיר ושנייה 3:16 לשיר פשוט מעיפים אותנו כל פעם מחדש וגורמים לנו לגעגוע גדול לגיטריסט ענק, ענק, ענק, ולטעמנו קצת אנדרייטד.


השיר "Killer of Giants" הוא פשוט יצירת מופת אדירה. הפתיחה של האקורדים המפורקים על החשמלית עם הריוורב והמעבר הפתאומי לגיטרה קלאסית עם הכניסה של אוזי בשירה פשוט גאוני ואיזה מלודיה מדהימה יש לאוזי בשירה כאן. קטע המעבר לקראת הפזמון שמתחיל במילים "Giants Sleeping" החל מדקה 1:49 ממיס אותנו כל פעם מחדש. כתב או לא כתב, נתן קרדיט או לא, אוזי הוא פשוט זמר ענק שראוי לכל הסופרלטיבים!


אבל האלבום הזה הוא בהחלט לא רק שלושת השירים המעולים שהזכרנו.


הקטע "Secret Loser" כולל ריף גיטרה קליט מאוד והוא אחד מהשירים המהירים והיפים באלבום, עם אקורדים מדהימים שמשרים אווירה חזקה מאוד לשירה הרגשית והמלודית של אוזי. "Thank God For The Bomb" כולל פזמון עליז וציני המושפע מהמלחמה הקרה שהתחוללה בתקופת הקלטת האלבום ומצליח לסחוף אותנו כל פעם מחדש עם האנרגיות המטורפות שלו.


השיר "Fool Like You" עם צליל המיתרים הסתומים באינטרו, פשוט ממריא החל מקטע המעבר בדקה 2:58 והולך ומתפתח עם הסולו המטורף של ג'ייק ומעברי תופים היפים של קסטילו. השניות הראשונות של הרצועה "Lightning Strikes" מזכירות לנו קצת את הריף האלמותי של "Crazy Train", אבל לחלוטין אין לנו בעיה עם זה, רק תנו לנו עוד מהגיטריסט המדהים הזה.


האלבום הזה הפך לאלבום המצליח ביותר של אוזי עד אותה עת, עם מכירות של למעלה ממיליון עותקים בארה"ב בלבד, בתוך שלושה חודשים ממועד יציאתו. האלבום זכה גם להצלחה במצעדי המכירות ומיד לאחריו יצאה הלהקה לסיבוב הופעות מצליח. לאחר סיבוב ההופעות החלה הלהקה לעבוד על האלבום הבא, אך המתחים בין ג'ייק השקט והמופנם לאוזי הביאו בסוף לפיטוריו על-ידי שרון אוסבורן באמצעות מברק, ללא כל נימוק.


נוכח פיטוריו לפני הקלטת האלבום, בוב דייזלי שוב לא זכה לקרדיט על תרומתו בהדפסות הראשונות, אך דבר זה תוקן בהדפסות המאוחרות של האלבום, בכדי למנוע תביעה משפטית מצידו. למרות כל האמור, דייזלי יחזור לשתף פעולה עם אוזי גם באלבום הבא, כמו גם גיטריסט צעיר שיחליף את ג'ייק – Zakk Wylde.


למרות ההצלחה של האלבום והעובדה שהוא כולל לפחות שני שירים מהגדולים ברפרטואר שלו, אוזי ציין שזה האלבום הכי פחות אהוב עליו קריירת הסולו שלו. אוזי הסביר שאין לו בעיה עם השירים אלא עם ההפקה הלא מספיק טובה לדעתו, שעשה המפיק רון נויסון. אוזי המשיך וציין שאם יש אלבום שלו שהוא רוצה לערוך לו רמיקס, זה "The Ultimate Sin".


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music.

אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page