top of page

Live Aid 1985

פינה בקטנה...

והפעם, על אחד האירועים הגדולים בהיסטוריה של המוזיקה – מופע ה- "Live Aid" שנערך ב- 13 ליולי 1985.

(Center Photo: Dave Hogan)


אז היום בשנת 1985 עלו בזה אחר זה גדולי האומנים במוזיקה העולמית להופעות שהתרחשו באופן סימולטני במספר מקומות בעולם.

האירוע אורגן על-ידי Bob Geldof הידוע בין היתר מחברותו בלהקת "Boomtown Rats" ומההופעה הבלתי נשכחת שלו בתפקיד פינק בסרט "החומה", ועל-ידי Midge Ure הידוע בין היתר מחברותו בלהקות כמו "Ultravox" ,"Visage" ו- "Thin Lizzy", וזאת במטרה לאסוף כספים לצורך סיוע לנפגעי הרעב באתיופיה.

את הרעיון למופע קיבלו בוב גלדוף ומידג' יור, בשנת 1984, בעקבות הקלטת הלהיט "Do They Know It's Christmas?", אשר כלל נבחרת של אומני מוזיקה הבריטיים. המדובר בשיר שחיברו בוב גלדוף ומידג' יור במטרה לגיוס תרומות למען קורבנות הבצורת באתיופיה, אשר לאחר הקלטתו חשבו יור וגלדוף שהם צריכים לעשות את זה בגדול, עם מופע תרומה אדיר שיכלול את כל צמרת המוזיקה העולמית.


הלייב אייד כלל שני מופעים מרכזיים, הראשון נערך באצטדיון וומבלי בפני 72,000 צופים והשני באצטדיון JFK בפילדלפיה בפני 89,500 צופים. בנוסף, התקיימו מופעים במיקומים נוספים כמו מוסקבה וסידני.

במקביל, הועבר המופע בשידור לווייני חי למדינות העולם. זה היה השידור הלוויני השאפתני ביותר שהיה קיים עד אותה עת וצפו בו למעלה מ- 1.9 מליארד צופים בכ- 150 מדינות.

במופעים השתתפו כל המי ומי של עולם המוזיקה באותם ימים: "U2", "The Who", דייוויד בואי, מיק ג'אגר, טינה טרנר, Eric Clapton, Elton John, סטינג, "דייר סטרייטס", Paul McCartney, ה"ביץ' בויז", "סטטוס קוו", "סימפל מיינדז", "אולטרווקס", Tom Petty, Bob Dylan, ניל יאנג, "דוראן דוראן", קרוסבי, סטילס ונאש, Joan Baez, ג'ורג' מייקל, מדונה ועוד ועוד...

כמה נתונים מעניינים על המופעים שקרו באותו יום היסטורי:


1. אלטון ג'ון נתן את המופע הארוך ביותר לאותו היום אשר נמשך 32 דקות.


2. להקת "Queen" נתנה את אחד מהמופעים הגדולים בקריירה שלה, והמופע הזה נבחר מאוחר יותר כמופע הטוב ביותר בכל הזמנים, אז הנו הוא לפניכם כדי שחלילה לא תפספסו אף תו.


3. להקת Led Zeppelin" התאחדה במיוחד למופע וזו הייתה הפעם הראשונה שלה על הבמות מאז מותו של ג'ון בונהאם. פיל קולינס שניגן בשני אלבומי הסולו הראשונים של רוברט פלאנט התיישב על התופים לצידו של מתופף נוסף, טוני תומפסון, אבל מופע האיחוד הזה יזכר לדיראון עולם כאחד ממופעי האיחוד הגרועים, עד כדי כך, שזפלין סירבה שהמופע ייכלל ב- DVD ששוחרר מהמופע.


4. גם להקת "Santana" ביקשה שהמופע שלה לא יכלל באותו DVD וטעמיה שמורים עימה.


5. עוד להקה שהתאחדה במיוחד לכבוד המופע הייתה "Black Sabbath" שהופיעה יחד עם Ozzy Osbourne אשר פוטר מהלהקה בסוף שנות השבעים. גם מופע זה לא ייזכר כאחת מההופעות הטובות של "בלאק סאבאת'".


6. זו לא היתה להקת המטאל היחידה במופע. גם "Judas priest" העניקו לקהל בפילדלפיה סט קצר שכלל את השירים "Living After Midnight", "The Green Manalishi" ו- "You've Got Another Thing Comin'".


6. פיל קולינס היה היחיד שהופיע בשתי יבשות שונות באותו היום, הן בוומבלי והן בפילדלפיה. מיד לאחר המופע שנתן בוומבלי (עם סטינג) הוא עלה על מטוס קונקורד שהוביל אותו למופע בפילדלפיה.


7. פיל קולינס היה גם המתופף בסט שניגן אריק קלפטון בפילדלפיה.


8. בילי ג'ואל היה אמור להופיע בפילדלפיה אך ביטל ברגע האחרון בשל התעקשות של גלדוף כי הוא יופיע לבד עם הפסנתר.


9. אמן גדול נוסף שנעדר מהמופע בפילדלפיה היה ברוס ספרינגסטין שלא רצה לבטל חופשה של חברי להקתו.


10. גם "Tears For Fears" נאלצה לבטל את הופעתה לאחר ששניים מחברי הלהקה עזבו אותה.


11. להקת "Thin Lizzy" לא הוזמנה למופע למרות שפיל ליינוט היה זה שסייע הן למידג' יור והן לבוב גלדוף להשיג חוזי הקלטות בקריירות שלהם.


12. המופע בפילדלפיה אירח שני בני זוג שהופיעו עם שתי להקות שונות. ג'ים קאר הופיע עם ה"סימפל מיינדס" ומיד אחריו עלתה כריסי היינד עם הפריטנדרס.


13. גם יפן תרמה את חלקה בהופעות מוקלטות ששודרו בין מופעי הלייב, וביניהם מופע של להקת ההבי מטאל "Loudness".


14. מדינות נוספות שנערכו בהם מופעים מקבילים למען אותה מטרה היו אוסטריה, רוסיה, הולנד, יוגוסלביה וגרמניה.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page