top of page

The Beatles - Rooftop Performance

ב- 30 לינואר 1969 ערכה "The Beatles" את הופעתה הפומבית האחרונה. זה קרה על גג בניין Apple המפורסם שם שכנו משרדי חברות התקליטים והסרטים של אפל וכן משרדי הביטלס עצמם.

(Photo: Ethan A. Russell)


סיפורו של המופע ההיסטורי הזה מתחיל ב- 2 לינואר 1969, עת החלו צילומי הסרט התיעודי "Let It Be", אשר ליווה את הקלטת האלבום הנושא את אותו השם. הביטלס החלו את הקלטות האלבום וצילומי הסרט באולפני טוויקהאם שבלונדון, כאשר המטרה היתה להנציח את עבודתם על מה שאמור היה להיות אלבום חזרה לשורשי הרוקנרול.


במהלך ההקלטות והצילומים התגלעו חיכוכים וחילוקי דעות בין חברי הלהקה, אשר שיאם היה בעימות קשה בין Paul McCartney ל- George Harrison אשר בסופו עזב הריסון ב- 10 לינואר את הלהקה. חברי הלהקה הצליחו בסופו של דבר לשכנע את הריסון לחזור וההקלטות נמשכו החל מה- 22 לינואר במרתף בניין אפל, שם שכן אולפן ההקלטות של הלהקה.


כחלק מהרעיון של "חזרה לשורשים" המחשבה הראשונית היתה לסיים את הסרט ואת ההקלטות בהופעה חיה, שתהיה הראשונה של הלהקה מאז הופעתם בסן פרנסיסקו ב- 29 אוגוסט 1966, אז חדלה הלהקה מלהופיע. ואולם, חברי הלהקה לא הצליחו להגיע להסכמות בנוגע לאופי ומיקום ההופעה. Paul McCartney חשב על הופעה במועדון קטן כמו The Cavern מימיה הראשונים של הלהקה, John Lennon הציע הופעה מחוץ לגבולות הממלכה המאוחדת אפילו מדבר סהרה נשקל, Ringo Starr היה אמור לצאת מיד לאחר ההקלטות לצילומי סרט ו- George Harrison התנגד בכלל לרעיון של הופעה.


(Photo: Ethan A. Russell)


בסופו של דבר, חברי הלהקה נענו להצעת הפשרה של John Lennon לקיום הופעה לא רשמית על גג הבניין של משרדי אפל, הממוקמים ברח' Savile Row ליד כיכר פיקדילי שבלונדון. לנון קיבל את הרעיון ב- 26 לינואר כשעלה לגג הבניין כדי לשאוף אוויר במהלך ההפסקה מההקלטות.


עם קבלת ההחלטה המשותפת לקיים את המופע על גג הבנין, החל הטכנאי והמפיק Alan Parsons לעמול על הצד הטכני של חיבור כל כלי הנגינה והמגברים מהגג אל מרתף הבניין שם שכן אולפן ההקלטות, לצורך הקלטת המופע.


המופע האייקוני נערך כאמור ב- 30 לינואר 1969. אל ארבעת המופלאים הצטרף גם הקלידן Billy Preston אשר הובא על-ידי הריסון לאולפן במהלך ההקלטות מתוך מחשבה שנוכחותו תצנן מעט את הרוחות הלוהטות.


הלהקה הספיקה לנגן 42 דקות בקור העז של ינואר לפני שהמשטרה הגיעה למקום והפסיקה את ההופעה. הלהקה הספיקה לנגן 5 שירים לפני שהשוטרים כיבו להם את המגברים, ואלו הם: "Get Back", "Don't Let Me Down", "I've Got a Feeling", "One After 909" ו- "Dig a Pony". בהמשך לנון יספר כי הלהקה השתוקקה להיעצר על-ידי המשטרה לעיני המצלמות, אך כידוע זה בסופו של דבר זה לא קרה.


להלן 5 עובדות נוספות על ההופעה המיתולוגית:


1. לנון היה צריך להיעזר בדף הכולל את מילות השירים בכדי לזכור אותם. הצלמים התבקשו לא לתפוס את מי שאחז בדפי המילים בפריים.


2. רינגו ולנון לבשו את מעילי בנות הזוג שלהם במהלך ההופעה.


3. בכדי למנוע את רעשי הרוחות המנשבות במהלך ההקלטה, יצא Alan Parsons לרכוש גרביונים של נשים איתם עטף את המיקרופונים.


4. ההופעה שוחררה לפני מספר ימים לשרותי הסטרימינג כחלק מחגיגות הסדרה "Get Back" (קישורים בסוף הסיקור), כשהסדרה עצמה הכוללת את ההופעה על הגג תגיע במהלך השבוע לפורמט DVD ותופץ לכל דורש. במקביל, הסרט של ההופעה על הגג יוקרן בפורמט של IMAX בבתי קולנע ברחבי העולם.



5. מי שיצפה בהופעה יגלה שדווקא John Lennon מנגן את הסולו בשיר "Get Back". זו אחת הפעמים הבודדות בהן George Harrison מנגן בגיטרת קצב ואילו John Lennon מנגן את הסולו. הסיבה לכך נעוצה כנראה בעזיבתו של הריסון במהלך החזרות. בהיעדרו, לנון היה צריך להיכנס לנעליו וכשהריסון חזר כמה ימים לאחר מכן, השיר כבר היה בשלבי התגבשות סופיים.


6. למרות שרבים חושבים שזו היתה ההופעה הראשונה של להקה על גג בניין, הרי שלהקת "Jefferson Airplane" עשתה זאת כחודשיים קודם לכן, ב- 7 לדצמבר 1968, על גג בניין בניו יורק.


להאזנה להופעה המיתולוגית: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page