top of page

Stephen Stills

ניל יאנג כתב עליו באוטוביוגרפיה שלו Waging Heavy Peace: A Hippie Dream משנת 2013: "Stephen is a genius".

אז בואו נספר קצת על מי שניל יאנג הכתיר כלא פחות מ"גאון" - הזמר, הגיטריסט והיוצר Stephen Stills:


(Photo: last.fm)


1. סטיבן (סטפן) סטילס נולד בדאלאס טקסס כ- Stephen Arthur Stills ב- 3 לינואר 1945.


2. כמי שגדל במשפחה "צבאית" הוא נהג לעבור יחד עם הוריו ממקום מגורים אחד למשנהו. בעקבות מגורי משפחתו במקומות שונים בדרום ארה"ב ובמדינות במרכז אמריקה הוא הושפע מפולק, בלוז ומוזיקה לטינית.


3. אחת הלהקות הראשונות בה היה חבר בראשית שנות ה- 60 הייתה "The Continentals" בה היה חבר גם Don Felder שבהמשך יהפוך לגיטריסט של להקת ה- Eagles.


4. בשנת 1964 הוא היה חלק מהרכב הפולק "Au Go Go Singers", שם הכיר את Richie Furay ששנתיים מאוחר יותר יקים יחד איתו את ה- "Buffalo Springfield".


5. לאחר פירוק "Au Go Go Singers" הוא הקים בשנת 1965 את הרכב הפולק-רוק "Company" אשר הופיע במספר מקומות בקנדה, שם פגש לראשונה את Neil Young מופיע במועדון באונטריו קנדה.


6. בשנת 1966 הוא שכנע את Furay לעבור יחד איתו לקליפורניה בחיפוש אחר עתידם המוזיקלי.


7. באותה שנה בדיוק עשה Neil Young יחד עם Bruce Palmer מסלול דומה. לאחר פירוק להקתם "Mynah Birds" בקנדה, מכרו השניים את כל ציוד הלהקה, רכשו רכב לוויות שקיבל את השם Mort II וחצו את הגבול לארה"ב באופן בלתי חוקי, בחיפוש אחר עתיד מוזיקלי בלוס אנג'לס.


8. סטילס ו- Furay יבחינו בניל יאנג ובפאלמר נוסעים ב- Mort II כשהיו תקועים בפקק בסאנסט בוליברד בלוס אנג'לס. סטילס עשה פניית פרסה בלתי חוקית כדי להשיג את יאנג ואת פאלמר והמפגש האקראי הזה הוא זה שהוליד את "Buffalo Springfield".


9. הבופאלו ספרינגפילד השפיעה רבות על פיתוח ז'אנרי הקאנטרי הרוק והפולק-רוק. סטילס היה הרוח החיה מאחורי הלהקה יחד עם Neil Young.


10. ב- 5 לדצמבר 1966 הוא שחרר יחד איתה את אלבום הבכורה "Buffalo Springfield".


11. ביום הוצאת האלבום שוחרר גם הסינגל "For What It's Worth" שיר שסטילס כתב עבור הלהקה והפך מיד ללהיט. בהמשך אומץ השיר גם על-ידי ידי תנועות המאבק במלחמת ויטנאם כהימנון אנטי מלחמתי.


12. עד שנת 1968 ישחרר סטילס עם ה"בופאלו ספרינגפילד" עוד 2 אלבומים לפני פירוקה.


13. לאחר פירוק ה"בופאלו ספרינגפילד" הוא יחבור ל- Al Kooper ול- Mike Bloomfield להוצאת אלבום המופת Super Session משנת 1968.


14. ב- 26 לאפריל 1968 הוא נכנס יחד עם חברתו Judy Collins לאולפן הקלטות בניו יורק. לאחר שקולינס סיימה להקליט סטילס ביקש לנצל את הזמן שנותר מהסשן עליו שילמה ג'ודי מראש כדי להקליט דמואים שלו. הוא נותר באולפן לבד באותו לילה והקליט את הדמואים הראשונים לשירים שישוחררו זמן קצר לאחר מכן במסגרת ההרכב Crosby, Stills and Nash.


15. סטילס ישחרר בשנת 2007 את ההקלטות המקוריות של הדמואים מאותו לילה קסום במסגרת האלבום "Just Roll Tape: April 26, 1968".


16. החיבור של סטילס עם קרוסבי ונאש החל בשלהי שנת 1967 כאשר David Crosby מפוטר מלהקת ה"בירדס". Graham Nash שהיה חבר בלהקת ההוליס הכיר את קרוסבי במהלך סיבוב ההופעות של הבירדס באנגליה.


17. לאחר פירוק ה"בופאלו ספרינגפילד", בחודש יולי 1968, השלושה נפגשים במהלך מסיבה פרטית שנערכה בביתה של ג'וני מיטשל (סטילס עדיין מתעקש שזה היה בביתה של מאמא קאס מ"האימהות והאבות").

(Photo: Michael Ochs Archives)


18. קרוסבי וסטילס ניגנו שיר חדש שכתב סטילס "You Don't Have to Cry", שבהמשך יופיע באלבום הבכורה של ההרכב. נאש הצטרף אליהם בשירה בהרמוניה שלישית (על קרוסבי וסטילס), ומיד באותו הרגע הבינו השלושה שיש ביניהם שילוב ווקאלי מדהים שאי אפשר להתעלם ממנו. הכימיה הווקאלית המטורפת והחיבור המיוחד הזה, גרמו לנאש לעזוב את ה"הוליס" ולהצטרף ל"סופרגרופ" ההולכת ומתהווה.


19. במאי 1969 שוחרר האלבום הראשון של הסופרגרופ שנקרא על שם ההרכב Crosby, Stills & Nash.


20. סטילס לקח על עצמו את ההובלה וניגן על רוב הכלים באלבום, גיטרה, בס, קלידים ושירה, כאשר קרוסבי ונאש מוסיפים גיטרות אקוסטיות וכמובן את תפקידי השירה ודאלאס טיילור נשכר לבצע את תפקידי התופים.


21. האלבום נפתח עם "Suite: Judy Blue Eyes" שכתב סטילס, יצירה המונה ארבעה חלקים, בת למעלה מ- 7 דקות, עם מספר מעברים וחילופי מקצבים שסטילס כתב על ג'ודי קולינס.


22. יחד עם "CSN" הוא יהפוך למוביל המאבק נגד מלחמת וייטנאם עד כי דבק בהם הכינוי "קולו של הדור".


23. כשלושה חודשים לאחר שחרורו של אלבום הבכורה הופיעה כבר "CSN" בפסטיבל Woodstock האגדי. זו היתה הופעתם השניה בלבד אי פעם.


24. ניל יאנג יעלה לבמה ויצטרף אל השלישיה בחלקו השני והיותר "חשמלי" של המופע. הרגע הזה יהווה את הטריגר שיהפוך את השלישייה לקוורטט "CSNY" כשניל יאנג יצטרף אליהם כחבר מן המניין.

(Photo: Tom Copi)


25. במהלך פסטיבל הפולק "Big Sur" שנערך בשנת 1969 בקליפורניה והיה אמור לשגר מסר אנטי מלחמתי, נתפס סטילס בעדשת המצלמה במהלך קרב אגרופים עם אחד הצופים.


26. בשנת 1970 הוא שחרר את אלבום הסולו הראשון שלו שנקרא על שמו "Stephen Stills".


27. זה האלבום היחיד בהיסטוריה בו מנגנים גם Eric Clapton וגם Jimi Hendrix.


28. באלבום משתתפים גם Ringo Starr, Cass Elliot, David Crosby, Graham Nash, Rita Coolidge ועוד.


29. סטילס היה חבר טוב של Jimi Hendrix ונהג לג'מג'ם איתו.


30. למעשה Jimi Hendrix היה זה שלימד אותו לנגן בגיטרה מובילה.


31. השמועות מספרות שהוא גם היה מועמד למלא את תפקיד הבס בהרכב של Jimi Hendrix.


32. סטילס עשה אודישיין לסדרת הטלוויזיה משנות ה- 60 וללהקה "The Monkees".


33. בשנת 1971 הוא השתתף באלבום "Just as I Am" של Bill Withers וניגן בגיטרה בין היתר בלהיט "Ain’t No Sunshine".


34. בסוף שנת 1971 הוא חבר ל- Chris Hillman שהיה הבסיסט של להקת הבירדס, להקמת ההרכב "Manassas".


35. בשנת 1976 הוא ניגן בכלי הקשה בשיר "You Should Be Dancing" של להקת ה- "Bee Gees" הלקוח מאלבומם "Children of the World".


36. האחים גיב החזירו לו טובה כאשר Andy Gibb (אחיהם של בארי, רובין ומוריס גיב מהבי ג'יס) שר קולות רקע בשני שירים מאלבומו של סטילס משנת 1978 "Thoroughfare Gap".


37. בשנת 1976 כאשר קרוסבי ונאש הקליטו והופיעו תחת השם "Crosby & Nash", יאנג וסטילס הקימו את "The Stills-Young Band" ושחררו את האלבום "Long May You Run".


38. האידיליה בין השניים התפרקה לאחר תשע הופעות בלבד, בעוד יאנג נוטש את סטילס בהודעת טלגרם.


39. בשנת 1979 הוא נטל חלק בפסטיבל "Havana Jam" שנערך בקובה והפך (יחד עם בילי ג'ואל, כריס כריסטופרסון ועוד שהופיעו שם) לאחד מהואמנים האמריקאים הראשונים שהופיע על אדמת קובה לאחר המשבר עם ארה"ב.


40. סטילס שיתף פעולה עם חברי "Public Enemy" בשיר "He Got Game" שכלל סימפולים מהשיר "For What It’s Worth" של "Buffalo Springfield".


41. הוא הופיע בשלושת הפסטיבלים המיתולוגיים של שנות השישים – ב- Monterey עם ה- "Buffalo Springfield", וב- Woodstock וב- "Altamont" עם CSN.


42. סטילס הוא האמן הראשון שנכנס להיכל התהילה של הרוק פעמיים באותו הערב, הן כחבר ה- "Buffalo Springfield" והן כחבר ב- "Crosby, Stills and Nash".

(Photo: Rolling Stone Magazine)


43. ביום הולדתו ה- 63 ה- 3 לינואר 2008 הוא עבר ניתוח להסרת גידול סרטני בפרוסטטה. הניתוח עבר בהצלחה.


44. הופעתו האחרונה עם "Crosby, Stills & Nash" היתה בבית הלבן במסגרת הופעה שנערכה לכבוד הכריסטמס בשנת 2015.


45. מגזין הרולינג סטון דירג את סטילס במקום ה- 47 ברשימת הגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים וציין כי הוא אחד מהגיטריסטים הכי אנדרייטד ברוק, ככל הנראה בשל העובדה שהוא נתפס כסינגר-סונגרייטר.


46. סטילס שחרר במהלך הקריירה המפוארת שלו למעלה מ- 30 אלבומי אולפן, ביניהם: שלושה אלבומים עם ה- "Buffalo Springfield", שני אלבומים עם "Manassas", שלושה עשר עם "CSN", שלושה עם "CSNY", אחד עם ההרכב "The Stills-Young Band", אחד עם Al Kooper ו- Mike Bloomfield ושמונה אלבומי סולו.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page