top of page

Jan Akkerman

הגיטריסט Brian May ציין שהוא "מודל לחיקוי" שלו ואמר:


“totally a hero of mine, there are some people in life that no matter how old you are, you feel nervous if you meet someone, he’s one of those, he’s a real role model”.


אומן הבלוז B.B. King אמר עליו: “...How can you forget a guy like Jan".


בשנת 1973 הוא זכה בתואר "Best guitarist of the world" של מגזין ה"מלודי מייקר" ועקף גיטריסטים גדולים כמו Jimmy Page ו- Eric Clapton.


המוזיקה שלו השפיעה על להקות כמו "Iron Maiden", "Marillion", "Helloween" ועוד...

(Photo: Fin Costello/Redferns)


היום נספר לכם על Jan Akkerman המוכר בין היתר מחברותו בלהקת הרוק המתקדם "Focus".


1. הוא נולד באמסטרדם, הולנד ב- 24 לדצמבר 1946 למשפחה מוזיקלית - אביו ניגן בקלרינט ובחצוצרה.


2. הכלי הראשון עליו החל לנגן עוד כשהיה בן 3 היה אקורדיון.


3. כשהיה בן 10 הוא החל לנגן בגיטרה. הוא למד בקונסרבטוריון באמסטרדם עד שהיה בשנות העשרה שלו, אז המשפחה עברה לווינה, אוסטריה.


4. הוא הצטרף ללהקתו הראשונה, "Johnny & the Cellar Rockers", בשנת 1958, בגיל 11 בלבד. הלהקה כללה גם את חבר נעוריו Pierre van der Linden על התופים.


5. בהמשך השניים יקימו את ההרכב האינסטרומנטלי "Hunters" אשר הושפע מאוד מ"הצלליות" ("The Shadows").


6. במהלך שנות ה- 60 המאוחרות, אקרמן, ואן דר לינדן, הבסיסט Bert Ruiter והזמר Kaz Lux הקימו את "Brainbox", הם קיבלו חוזה הקלטות עם "Parlophone Records".


7. בשנת 1969 הוא הקים יחד עם הקלידן הזמר והחלילן Thijs van Leer את להקת "Focus".


8. בשנת 1970 הם הוציאו לאור את אלבום הבכורה שלהם "Focus Plays Focus", אשר לא זכה להצלחה.


9. לאחר הוצאת האלבום הצטרף ללהקה חברו המתופף Pierre van der Linden והם הוציאו את האלבום המצוין "Focus II / Moving Waves" אשר כללו בין היתר את "הלהיטים" "Sylvia" ו- "Hocus Pocus".


10. הקטע "Hocus Pocus" יופיע במספר תוכניות טלוויזיה כמו Top Gear" , "Saxondale", "Skins", "Supernatural", Vinyl", "My Name is Earl" ו- "Shameless" כמו גם אנחנו הסרט "Hot Fuzz" משנת 2007, "Robocop" מ- 2014, "Baby Driver" מ- 2017 וכן פרסומות טלוויזיה רבות כולל של חברת "Nike".


11. בנוסף, הקטע יקבל לא מעט גרסאות כיסוי במהלך השנים. ביניהן של: Iron Maiden", "Marillion", "Helloween", Gary Hoey, "The Vandals ו- Vanessa-Mae.



12. האלבום "Focus II / Moving Waves" נחל הצלחה בינלאומית ואקרמן הפך, בין לילה, לגיטריסט כוכב-על, אשר בשנת 1973 זכה בין היתר בתואר "Best guitarist of the world" של מגזין ה"מלודי מייקר" לפני גיטריסטים גדולים כמו Jeff Beck, Jimmy Page ו- Eric Clapton.


13. מעמדו היה כזה שהוא התחבר ליצרן "Framus" כדי לייצר את אחד מדגמי ה- "signature Guitar" הראשונים.


14. עד שנת 1976 יאן ישחרר עם "פוקוס" עוד 4 אלבומי אולפן ביניהם "Focus 3", "Hamburger Concerto" ו- "Ship of Memories" המורכב משירים שהלהקה הקליטה בין השנים 1970-1975 ולא שוחררו מעולם.


15. אקרמן יעזוב את "Focus" בשנת 1976, אך ישוב אליה בשנת 1985 אז הוציאה הלהקה את האלבום "Focus" תחת השם "Jan Akkerman & Thijs Van Leer". הלהקה תתאחד שוב בשנת 1990 בתוכנית הטלויזיה ההולנדית "Goud van Oud".


16. במקביל לחברותו ב- "Focus" פיתח אקרמן קריירת סולו ענפה שהחלה עוד בשנת 1968, במהלכה הוציא לאור למעלה מ- 30 אלבומים. האלבומים שילבו סגנונות מוזיקה רבים מעבר לרוק המתקדם שאפיין אותו בימי "פוקוס" ובין היתר קלאסי, ג'אז, פיוז'ן, Fאנק ובלוז.


17. בין האלבומים המיוחדים בקריירת הסולו שלו ניתן למנות את "Tabernakel" משנת 1974, אשר יצא לאחר שאקרמן רכש לאוטה מימי הביניים, לימד את עצמו לנגן עליה וניגן עליה במחצית מקטעי האלבום המורכב ממוזיקה מימי הביניים. זה היה התקליט יוצא דופן בו התארחו בין היתר Tim Bogert (בס) ו- Carmine Appice (תופים).



18. בשנת 1976 הוציא לאור את אלבום הקונספט "Eli" יחד עם Kaz Lux בשירה. האלבום זכה ב"פרס אדיסון" כאלבום הטוב ביותר לשנת 1976. באלבום התנסה אקרמן בין היתר בנגינה על גיטרה 12 מיתרים כשהיא בכיוון לא סטנדרטי של חמישיות מקבילות.


19. בתחילת שנות ה- 80 החל אקרמן להתנסות ב"גיטאר-סינתסייזר" כמו באלבום "Oil in the Family" משנת 1981 והיה בין הראשונים לעשות כן.


20. בשנת 1992 יאן אקרמן היה מעורב בתאונת דרכים קשה, אך חזר לנגן כבר בשנת 1993.


21. אקרמן הוא מולטי-אינסטרומנטאליסט המנגן בין היתר על גיטרה, גיטרה בס, לאוטה, פסנתר, אקורדיון ותופים.

("Focus" - Photo: Michael Putland / Getty Images)


22. הוא גיטריסט ייחודי, שמתנסה כל הזמן בגיטרות ובציוד חדש. צליל הגיטרה הייחודי שלו מאופיין בשימוש החלוצי שלו בגלי ווליום שמייצרים צליל חלק, "חלילי" ומתמשך, אם כי הוא גם גיטריסט מאוד מהיר וטכני.


23. לאורך הקריירה שלו היה אקרמן נגן סשנים מבוקש שניגן בין היתר באלבומים של אומנים כמו: Peter Banks, Jack Bruce, Phil Collins, Paco de Lucía, Ice-T, ו- B.B. King.


24. בנוסף, אקרמן שיתף פעולה עם אומנים נוספים כמו גיטריסט להקת "Yes" לשעבר Peter Banks, עמו הוציא בשנת 1973 את האלבום "Two Sides Of Peter Banks", בו התארחו גם Phil Collins, Steve Hackett, John Wetton.


25. בשנת 2005 קיבל אקרמן את פרס "נבל הזהב" ההולנדי.


26. אקרמן גם כתב טור למגזין הגיטרה "GitaarPlus".


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page