top of page

Mark Lanegan

הוא היה חלק חשוב ומשמעותי בהתפתחותה של סצנת הגראנג' אך הוא גם המשיך להתפתח ולהשפיע גם אחריה, האיש שקולו נגע ברבים...

(Photo: ABC News)


1. שמו המלא הוא Mark William Lanegan והוא נולד ב-25 לנובמבר 1964 בוושינגטון שבארה"ב.


2. מארקלנגן גדל במשפחה שלא ממש תפקדה כמו שצריך וממנה הוא ניסה לברוח מספר פעמים.

3. בגיל 12 הוא כבר קיבל את הכינוי של אלכוהוליסט השכונה כשהיה מסתובב שיכור ברחובות ביתו.

4. בגיל 18 הוא כבר החל לצרוך סמים ואפילו נעצר על החזקה וסחר בסמים, הוא נכנס לכלא למשך שנה שלמה. לנגן היה עטוף בסמים ואלכוהול במשך עשור שלם לתחילת הקריירה שלו, כשהוא נכנס ויוצא ממכוני גמילה

5. לאחר יציאתו מהכלא הוא נכנס למכון גמילה כלאחר מכן הוא פגש את האחים Gary Lee Conner (גיטריסט) ו- Van Conner (בסיסט).

6. בשנת 1984 הוא הקים יחד עם השניים את להקת "Screaming Trees". לניגן תחילה הוא זה שניגן על התופים אך מאחר שהוא היה כל כך גרוע הם נתנו לו את תפקיד השירה ועל התופים הצטרף Mark Pickerel כשבשלב מאוחר יותר הוחלף ב-Barrett Martin.

(Photo: Gie Knaeps/Getty Images)


7. יחד עם הסצנה שהלכה והתפתחה בסיאטל, להקת "Screaming Trees" הייתה חלק בלתי נפרד מאותה תקופה ואף היוותה גורם משמעותי בהתפתחותה של הסצנה.

8. בשנת 1986 שחררה הלהקה את ה- EP הראשון שלה בשם “Other Worlds” ולמרות חיזורים רבים מצד לייבל גדולים היא חתמה ב- "Velvetone Records" ושחררה את אלבום הבכורה שלה “Clairvoyance” באותה שנה.

9. בשנת 1987 שחררה הלהקה את האלבום השני שלה “Even If and Especially When” כשלאחריו היא נכנסת ל"חוג" מוסיקת האינדי האמריקאית ויוצאת לסיבוב הופעות ברחבי ארה"ב.

10. בשנת 1988 הם שחררו את אלבומם השלישי “Invisible Lantern” ובשנת 1989 הם שחררו את אלבומם הרביעי “Buzz Factory”.

11. בשנת 1990 שחרר לנגן את אלבום הסולו הראשון שלו “The Winding Sheet” תחת הלייבל המפורסם "Sub Pop". האלבום הזה התחיל כפרויקט צדדי שבו היו שותפים Mark Pickerel, Kurt Cobain ו- Krist Novoselic, לאחר שהאחרונים עזבו, לנגן צירף נגנים אחרים והוציא את האלבום כאלבום סולו.

12. לנגן סיפר שבמהלך העבודה על האלבום הוא היה חייב ללמוד לנגן על גיטרה כי היה לו קשה לכתוב את הטקסטים ללא מוסיקה. הוא למד מספר אקורדים בסיסיים ועליהם הוא כתב את רוב השירים.

13. אלבומה החמישי “Uncle Anesthesia” שוחרר ב- 1991 והופק ע"י Chris Cornell. הסינגל “Bed of Roses” שיצא מהאלבום זכה לחשיפה והצלחה גדולה בתחנות הרדיו השונות והיה לשיר הראשון של הלהקה שנכנס למצעדים בארה"ב.

14. בשנת 1992 שחררה הלהקה את אלבום הפריצה שלה “Sweet Oblivion” שממנו יצאו סינגלים שזכו להצלחה מסחררת כמו: “Nearly Lost You”, “Dollar Bill”, “Shadow of the Season” ו- “Butterfly” כשהווידאו קליפ של השיר “Nearly Lost You” נוגן ללא הפסקה ב-MTV.



15. אותו שיר זכה גם לדחיפה גדולה מהסרט “Singles”, סרט שמתרחש לצד סצנת הגראנג' בסיאטל.

16. בשנת 1994, לאחר כמעט שלוש שנים של עבודה ולאחר שכמעט נזרק לפח שחרר לנגן את אלבום הסולו השני שלו “Whiskey for the Holy Ghost” שהיה יותר מגובש ויותר בוגר מהקודם.

17. בשנת 1995 שותף לנגן בפרוייקט המופלא והחד פעמי בשם Mad Season שהוציא אלבום אחד ויחיד בשם “Above”. לנגן הקליט שירה בשירים: "I'm Above", "Long Gone Day", "Locomotive", "Black Book of Fear" ,"Slip Away. לאחר מותו של Layne Staley עבדו שאר חברי הפרויקט עם לנגן על שלושה שירים נוספים שיצאו לבסוף בגרסת הדלוקס ב-2013.

18. בשנת 1996 שחררה "Screaming Trees" את אלבומה האחרון “Dust”. מהאלבום יצאו שני הסינגלים: “All I Know”, “Dying Days”.


19. למרות שהלהקה היוותה חלק משמעותי מסצנת הגראנג' היא לא זכתה להצלחה מסחרית גדולה כמו ארבעת הגדולות שיצאו מסיאטל ומאחר ולא הצליחה להשיג חוזה אלבומים היא התפרקה.

20. בשנת 1998 שחרר לנגן את אלבום הסולו השלישי “Scraps at Midnight”, האלבום הוקלט ב- "Joshua Tree" והופק ע"י Mike Johnson.

21. בשנת 1999 שחרר לנגן את האלבום הרביעי שלו שהתחיל מסשנים של B-Side והתפתח לאלבום מלא. האלבום “I’ll Take Care of You” כלל קאברים לשירים מעולם הפולק, פאנק ואר אנד בי עליהם גדל לנגן.

22. את שיתוף הפעולה הראשון שלו עם "Queens Of The Stone Age" ביצע לנגן בשנת 2000, כשהשתתף באלבום השני של הלהקה “Rated R”. לנגן השתתף בשיר באלבום, בשירים: "In the Fade", "Leg of Lamb", "Autopilot" ו- "I Think I Lost My Headache".

(Photo: Hayley Madden / Getty Images)


23. לאחר מכן הפך לנגן לידיד קרוב של Joshua Homme ולחבר קבוע בהרכב והשתתף באלבומים הבאים של הלהקה כולל סיבובי ההופעות. לנגן סיפר במספר ראיונות שזה ההרכב הכי מספק שהיה לו ושהוא פשוט נהנה ליצור ולהופיע עם החברים הכי טובים שלו.

24. בשנת 2001 הוא שחרר את אלבום הסולו החמישי שלו “Field Songs”, באלבום השתתפו Duff McKagan ו- Ben Shepherd.

25. באלבום השישי שלו “Bubblegum” ששוחרר שלוש שנים לאחר מכן כבר השתתפו קבוצה גדולה יותר של אמנים שונים ומגוונים כמו: P.J. Harvey, JJoshua Homme, Nick Oliveri, Greg Dulli, "Twilight Singers", Dean Ween, Duff McKagan ו- Izzy Stradlin זהו האלבום המצליח ביותר של לנגן נכון להיום.

26. בשנת 2008 שחרר לנגן יחד עם Greg Dulli את האלבום היחיד “Saturnalia”. האלבום עליו עבדו השניים במשך יותר מ-5 שנים זכה להצלחה גדולה בארה"ב ואירופה וכבש מצעדים רבים ברחבי העולם. עוד באותה שנה שחררו השניים EP של קאברים המורכב משמונה שירים.


27. לבחור יש רשימה ארוכה מאוד של שיתופי פעולה עם אמנים שונים ומגוונים בשלל צבעי הקשת המוסיקלית ביניהם אפשר למצוא את: Tim Simone, "Soulsavers", Slash, Duke Garwood, "Massive Attack", "Unkle", Mark Morton, "Manic Street Preachers ועוד רבים אחרים.

28. בשנת 2017 שחרר לנגן ספר בשם “I Am the Wolf: Lyrics & Writings” שהוא אוסף של שירים אותם כתב לנגן ולכל שיר יש הסבר.

29. לנגן שחרר עוד שישה אלבומים נוספים במהלך הקריירה שלו, Blues Funeral (2012), Imitations (2013), Phantom Radio (2014), Gargoyle (2017), Somebody's Knocking (2019) ו- Straight Songs of Sorrow (2020).


30. לנגן מת בביתו בקילארני ב- 22 בפברואר 2022, בגיל 57. סיבת המוות לא נחשפה.

להאזנה לאלבום האחרון של לנגן "Straight Songs of Sorrow" ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page