top of page

Nirvana - MTV Unplugged

ב-1 לנובמבר 1994 שוחרר האלבום המיוחד "Nirvana MTV Unplugged"


ישנו ויכוח קבוע אצלנו על איזו הופעת MTV Unplugged הייתה הטובה ביותר, המיוחדת ביותר והמרגשת ביותר בין "Nirvana" ל- "Alice in Chains" שתי הופעות פנומנלאיות ולשתיהן השפעה עצומה על מוסיקת הרוק.


כבר הוצאנו סיקור על ההופעה של "אליס" שהייתה ההופעה המרגשת ביותר של MTV Unplugged וקשה שלא להזכיר, חס וחלילה להשוות, אך רק להזכיר את ההופעה הנ"ל כשמדברים על ההופעה של נירוונה. אז קפצו רגע לקישור תקראו את הסיקור על אליס ותחזרו.

אז ההופעה של אליס הייתה מאוד מרגשת והגיעה ממקום מאוד שביר ורגיש בעיקר בגלל הופעתו של Layne Staley שנראה כשבר כלי, אך גם כי ידענו למה לצפות מאחר שהאזנו בריפיט מספר שבועות לאלבום "Jar Of Flies". אך את נירוונה אף פעם לא שמענו ללא דיסטורשן, קשה בכלל לתאר איך Kurt Cobain, Dave Grohl ו- Krist Novoselic ישמעו ללא כל הדיסטורשנים והמגברים ומכאן ההופעה של נירוונה באה ממקום אחר, היא הייתה הופעה שהגיעה מתוך אומץ, מתוך תעוזה. הופעה שמתחילתה ועד סופה הייתה חזקה, נוקשה ובלתי מתפשרת.


כמובן שאי אפשר שלא לקבל את העובדה שההשפעה שהייתה להופעה הזו הועצמה הואיל והיא יצאה אחרי מותו של קוביין. ההופעה עצמה התקיימה ב-18 לנובמבר באולפני Sony Music בניו-יורק, קוביין התאבד ארבעה וחצי חודשים אחרי ההופעה והאלבום יצא 7 חודשים לאחר מותו.

(Photo: Frank Micelota)


חודשים רבים מנהלי MTV הפצירו בנירוונה לקיים את ההופעה שהפכה להיות אתגר או יעד חשוב ומשמעותי בחייה של להקה באותה תקופה, סוג של מבחן אש. חברי הלהקה התנגדו במשך זמן רב, במיוחד קורט שהיה אחוז אימה מלבצע את שירי הלהקה בצורה כל כך ערומה. אך במהלך סיבוב ההופעות עם להקת Meat Puppets הסכימו החברים וההופעה המיתולוגית החלה לרקום עור וגידים. על מנת לחזק את ההרכב ולדעתנו גם להכניס סוג של בטחון בחברי הלהקה צרפו השלושה את חברם Pat Smear.


החזרות להופעה התקיימו במשך שלושה ימים כשעוטפים אותן מתח עצום ועצבים קשים. מלבד העובדה שלקורט היו חרדות קשות בשיגרה היומית שלו, באותה תקופה הוא עבר גמילה מסמים ורמת המתח והחרדה שלו היו גבוהים מהרגיל. אנשי הפקה שהיו בחזרות סיפרו שבמהלך החזרות לא היו חיוכים, צחוקים או כיף מכל סוג שהוא וכולם היו חרדים מהביצועים שיהיו לקורט בהופעה. תוסיפו לכך את העובדה שהוא היה חרד מהעובדה שהוא צריך להופיע בצורה כל כך חשופה ללא דיסטורשנים, תופים דופקים ומגברים צורחים, עד כדי כך שהוא התעקש שהגיטרה שלו תהיה מחוברת עם הפדלים למגבר הפנדר שלו. את המגבר כיסו בקרטון במהלך ההופעה כדי שיקבל צורה של מוניטור ולא יראה כמגבר (ניתן לשמוע את הצליל טוב מאוד בשיר "The Man Who Sold the World"). תוסיפו לכך את החרדות של חברת ההפקה שתלשה כל שערה קיימת לאור העובדה שקורט לא הסכים לבצע אף אחד מהלהיטים של הלהקה ואם זה לא מספיק אז הם החליטו להעלות לבמה ולבצע שירים של להקת Meat Puppets אותה אף אחד לא הכיר. חברת ההפקה ניסתה ללחוץ על הלהקה לשנות את הסטליסט אבל שום דבר לא עזר.


בניגוד ללהקות רבות שהופיעו באנפלאגד והביאו את הלהיטים הגדולים ביותר שלהם, נירוונה החליטה לעקוץ את המערכת, אם זה מתוך התרסה כנגד המערכת המסחרית של המוסיקה או אם זה מתוך הרצון להוכיח שההופעה תהיה מדהימה גם ללא להיטים, אנחנו לא יודעים אבל מה שבטוח הוא שזה הצליח. הסטליסט שהורכב מ- 14 שירים כלל: שיר אחד מהאלבום "Bleach", ארבעה שירים מתוך "Nevermind" (שרק "Come as you are" היה סינגל), 3 שירים מתוך האלבום "In-Utero" ו- 6 קאברים.


הסיפור העצוב של ההופעה הוא שקורט ביקש מההפקה לעצב את הבמה עם ליליות ונרות לבנים. כשההפקה אמרה לו שזה יראה כמו הלוויה הוא אמר... בדיוק כך, תעצבו את הבמה כמו הלוויה. מה שלאחר כמעט חמישה חודשים התממש והפך את ההופעה הזו למעין טקס הלוויתו של קורט.


אבל עם כל המתח...החרדות...הלחץ והאימה, הלהקה ביצעה את ההופעה והקליטה אותה בטייק אחד! אתם קולטים... טייק אחד בלבד!


עכשיו אתם מוזמנים להאזין להופעה המדהימה הזאת ב: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!! "עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page