top of page

Randy Rhoads

הוא אחד הגיטריסטים הגדולים שידע עולם המטאל. בתקופת פעילות כל-כך קצרה הצליח Randy Rhoads להשפיע בנגינתו על גיטריסטים רבים וטובים, תוך שהוא מטמיע את הכשרתו במוזיקה קלאסית אל תוך עולם המטאל. בואו נספר עליו כמה עובדות מעניינות:


(Photo: Paul Natkin)


1. הוא נולד בשם Randall William Rhoads ב- 6 לדצמבר 1956 בסנטה מוניקה קליפורניה.


2. רודס הוא השלישי מבין שלושה ילדים, בן הזקונים של דלורס וויליאם רודס, שניהם מורים למוזיקה.


3. כשהיה בן שנה וחצי הוריו התגרשו ואמו דולורס גידלה אותו ואת אחיו ואחותו לבד.


4. בכדי לסייע בפרנסת המשפחה אימו שהיתה נגנית פסנתר מקצועית ובעלת תואר במוזיקה מאוניברסיטת UCLA, הקימה בית ספר למוזיקה שנקרא "Musonia" שהינו פעיל עד היום.


5. רודס החל ללמוד לנגן על גיטרה קלאסית בגיל 7 בבית הספר למוזיקה של אימו.


6. מאוחר יותר נטל Randy Rhoads שיעורים על גיטרה חשמלית אצל מורה חיצוני. בתוך זמן קצר הודיע המורה לאימו של רודס שהוא אינו יכול להמשיך ללמד אותו הואיל ורודס כבר מתעלה עליו בנגינתו.


7. ההשפעות על Randy Rhoads מתחום הרוק היו בין היתר Leslie West, Ritchie Blackmore, Michael Schenker, Gary Moore.


8. במקביל ללימודי הגיטרה נטל Randy Rhoads אצל אימו שיעורי פסנתר וכן לימודי תיאוריה של המוזיקה.


9. בחטיבת הביניים הכיר Randy Rhoads את Kelly Garni. הוא לימד אותו לנגן בגיטרת בס והשניים הקימו את הרכבם הראשון "The Whore", איתו ניגנו במסיבות ואירועים.


10. בהמשך כשרודס בן 14 בלבד, השניים הקימו את ההרכב "Violet Fox", כאשר אחיו של רודס Kelle מנגן בו על תופים. הלהקה ניגנה קאברים של הרולינג סטונס, Alice Cooper, David Bowie ועוד.


11. ב- 11 ליולי 1971 נכחו Randy Rhoads ואחיו במופע של Alice Cooper. זו היתה נקודת מפנה בתפיסה של Randy Rhoads אשר מאותו הרגע החליט שזה מה שהוא רוצה לעשות.


12. רודס סיים את לימודי התיכון בגיל 16 לאחר שלמד בתוכנית מיוחדת ומקוצרת למצטיינים.

(Photo: Fin Costello)


13. באותה שנה רודס וגרני הקימו את ההרכב "Little Women", כאשר Randy Rhoads לימד גיטרה בבית הספר של אימו במהלך היום והופיע עם הלהקה בלילה. רודס נתן שיעורים פרטיים כל פעם לתלמיד אחד למשך חצי שעה לעיתים לימד 12 תלמידים ביום ולאחר מכן הופיע בלילה.


14. בשנת 1973 Randy Rhoads וגרני צירפו את הזמר היהודי Kevin DuBrow ואת המתופף Drew Forsyth ושינו את שם הלהקה ל- "Quiet Riot".


15. הלהקה צברה מעגל מעריצים והיתה פופולרית מאוד במעגל המועדונים של לוס אנג'לס ובשנת 1976 "CBS/Sony Records" החתימו אותם על חוזה הקלטות.


16. אלבום הבכורה של הלהקה שנקרא על שמה - "Quiet Riot" יצא במרץ 1977. האלבום היה בסגנון גלאם רוק ורודס השתתף בו בכתיבת כל השירים למעט אחד.


17. האלבום השני של הלהקה "Quiet Riot II" יצא בדצמבר 1978. במהלך הקלטות האלבום התגלעו חילוקי דעות כבדים בין הזמר Kevin DuBrow לבין הבסיסט Kelly Garni אשר שיאם ביריית אקדח לתקרת חדר החזרות וקרב אגרופים של גרני עם Randy Rhoads. כתוצאה מכך נאלץ Randy Rhoads לפטר את גרני ולגייס את Rudy Sarzo במקומו.


18. בשנת 1979 הגיע Ozzy Osbourne ללוס אנג'לס במטרה לאתר נגנים ללהקה שתלווה אותו כאמן סולו לאחר שפוטר מ- "Black Sabbath".


19. חברו של Randy Rhoads הבסיסט Dana Strum שבהמשך יהיה חלק מלהקת "Slaughter" שכנע את רודס ללכת לאודישן אצל Ozzy Osbourne. רודס בהתחלה סירב אך לאחר שכנועים רבים מצד סטורם השתכנע ללכת.


20. הדעות חלוקות באשר למיקום האודישן של אוזי ל- Randy Rhoads. חלקן מדברות על-כך שהוא נעשה באולפן וחלקן מדברות על חדר המלון בו התאכסן Ozzy Osbourne.


21. מה שחשוב הוא שרנדי הגיע עם גיבסון לס פול ומגבר גיטרה קטן ובעודו מתחמם בלבד אפילו לפני שהתחיל ממש לנגן, לאוזי פשוט נפלה הלסת מהסאונד ומטכניקת הנגינה והוא קיבל אותו ללהקה ההולכת ומתהווה בו במקום.


22. כבסיסט גייס Ozzy Osbourne את Bob Daisley אשר ניגן קודם לכן בלהקת "Rainbow". גם הקלידן שנבחר לאלבום Don Airey הגיע מלהקת "Rainbow". הוא גם ניגן באלבום "Never Say Die" של להקת האם "בלאק סאבאת'". האחרון להצטרף להרכב היה המתופף Lee Kerslake מלהקת "אוריה היפ" והשם שנבחר להרכב היה בתחילה "The Blizzard of Ozz".


23. הלהקה נכנסה לאולפן להקלטת האלבום הראשון שאת מרביתו כתבו אוזי, רנדי ודייזלי. אוזי ודייזלי נתנו לרודס חופש פעולה ועודדו אותו לנגן כאוות נפשו ללא כל הגבלה והתוצאה היתה מדהימה.


24. רודס הטמיע את המוזיקה הקלאסית, אותה למד באדיקות בצעירותו, אל תוך סגנון ההבי מטאל ויצר תערובת מדהימה, תוך שהוא משפיע בנגינתו על גיטריסטים שיגיעו לאחר מכן.


25. אוזי סיפר שנים לאחר מכן שרודס פנה אליו ואמר לו שרוב שירי ההבי מטאל מבוססים על מבנה אקורדים של A ו- E. רודס ביקש ליצור שירים שלא ינוגנו באותו מבנה וכך יצא שכמעט כל השירים באלבום הראשון אינם מנוגנים באותו מפתח.


26. אלבום הבכורה של ההרכב "Blizzard of Ozz" שוחרר ב- 20 לספטמבר 1980. לרודס היתה השפעה מכרעת על הסאונד והסגנון של האלבום החל בריפים וסולואים אלמותיים כמו בשירים "I Don't Know", "Mr. Crowley", "Crazy "Train ו- "Suicide Solution" ועד לקטעים קלאסיים כמו "Dee" ו- "Goodbye to Romance".


27. בעקבות הביצועים המדהימים שלו באלבום הבכורה של Ozzy Osbourne שעוררו סנסציה בעולם המטאל ובכלל, זוכה Randy Rhoads בשנת 1981 בפרס MTV בקטגוריית "Best New Talent".

28. בנובמבר שנת 1981 שחרר Ozzy Osbourne את אלבומו השני "Diary of a Madman". גם במקרה זה היה Randy Rhoads שותף לכתיבת מרבית השירים והיתה לו השפעה על הסאונד הייחודי של האלבום.


29. באותה שנה Randy Rhoads שקל לעזוב את Ozzy Osbourne ואת עולם הרוק לכמה שנים בכדי ללמוד לתואר במוזיקה באוניברסיטת UCLA.


30. ביום 18/3/1982 ערך Randy Rhoads את הופעתו האחרונה עם Ozzy Osbourne באולם "Civic Coliseum" בעיר Knoxville שבמדינת טנסי.


31. ביום המחרת הלהקה שמה פעמיה באוטובוס לכיוון אורלנדו, פלורידה, שם הם היו אמורים להופיע בפסטיבל. האוטובוס התקלקל בדרך והלהקה חנתה בקרבת שדה תעופה קטן באחוזה של מנהל חברת הנסיעות, כדי לתקן את התקלה.


32. נהג האוטובוס שהיה גם טייס מוסמך Andrew Aycock, לקח ללא רשות את הקלידן דון איירי ואת מנהל סיבוב ההופעות לסיבוב על אחד המטוסים הקטנים. הוא חלף קרוב מאוד לאוטובוס בניסיון להעיר את המתופף Tommy Aldridge שישן אותה עת בתוך האוטובוס. בסיבוב השני לקח נהג האוטובוס את Randy Rhoads ואת מעצבת התלבושות וניסה לעשות את אותם תעלולים, המטוס חג מספר פעמים מעל האוטובוס, רק שהפעם כנף המטוס נגע באוטובוס וגרמה להתרסקות המטוס לתוך האחוזה ומותו של Randy Rhoads בו במקום.


33. המילים האחרונות של Randy Rhoads לאוזי לפני מותו התייחסו לבעיות השתייה והאלכוהול של Ozzy Osbourne. הוא אמר לו כך: “You’ll kill yourself, you know? One of these days”.


34. רנדי נקבר בבית הקברות Mountain View שבקליפורניה, על ארון הקבורה שלו הונחו שתי תמונות, אחת שלו ואחת שלו יחד עם Ozzy Osbourne בהופעה מסן פרנסיסקו.


35. במלאת חמש שנים למותו, שחרר Ozzy Osbourne את האלבום "Tribute" לכבודו של Randy Rhoads.

(Photo: Louder)


36. אימו של Randy Rhoads הנציחה את מורשתו במוזיאון קטן שהקימה בבית הספר למוזיקה בו למד ולימד. למרבה הצער' בערב חג ההודיה 2019 פרצו אלמונים למוזיאון וגנבו את כל הגיטרות. Ozzy Osbourne הציע פרס של 25,000 דולר למי שיעביר מידע על הימצאן. בחודש מאי 2021 פורסם כי הגיטרות נמצאו.


37. נגינתו של Randy Rhoads השפיע על גיטריסטים רבים וטובים, ביניהם: Dimebag Darrell, John Petrucci, Zakk Wylde, Paul Gilbert ו- Mike McCready.


38. ברשימת הדירוגים וההישגים של רודס ניתן למנות: הגיטריסט הטוב ביותר בהבי מטאל לשנת 1981 של "Sounds Magazine", מקום 4 ברשימת 100 הגיטריסטים הגדולים בהבי מטאל של "Guitar World", מקום 9 ברשימת הסולואים הגדולים בהבי מטאל על השיר "Crazy Train" ועוד.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page