top of page

Fish

הזמר Fish הוא ללא ספק אחד מהזמרים המובילים בז'אנר הניאו פרוגרסיב.

הוא מוכר בעיקר מלהקת "Marillion", אבל יש לו גם קריירת סולו ענפה ובהחלט מגיע שנספר עליו קצת.

(Photo: Fish Website)


1. הוא נולד באדינברו סקוטלנד ב- 25 לאפריל 1958 בשם Derek William Dick.


2. בילדותו הוא הושפע מאומנים כמו Genesis", "Pink Floyd", "The Moody Blues", "The Kinks", "T. Rex", David Bowie ועוד.


3. בנוסף דרק דיק הושפע מאוד מהזמרת Joni Mitchell בכל הנוגע לכתיבת מילים.


4. ההופעה הראשונה שראה בחייו היתה של להקת "Yes", זה היא בשנת 1974.


5. בצעירותו עבד דרק דיק כמתדלק בתחנת דלק ובהמשך כגנן.


6. בשנים 1977-1980 הוא עבד כחוטב עצים, שם זכה על-ידי המעסיק בכינוי "Fish" שמתייחס לכמות הפעמים בה היה מתקלח.


7. הפעם הראשונה בה הופיע כזמר היתה בשנת 1980, זה היה בפאב מקומי.


8. בשנת 1981 הוא הצטרף ללהקת "Marillion" וכבר בחודש יולי של אותה שנה הוא הקליט איתה דמואים של גרסאות ראשונות לשירים "He Knows You Know", "Garden Party" שיופיעו באלבום הראשון ושיר נוסף שישוחרר כסינגל "Charting the Single".


9. ההזדמנות הראשונה של הלהקה הגיע כשהוזמנה לתוכנית "Friday Rock Show" ברדיו BBC, שם הם נגנו את השירים "The Web", "Three Boats Down from The Candy" ו- "Forgotten Sons".


10. החשיפה הובילה להתעניינות של חברת EMI אשר החתימה אותם על חוזה הקלטות.


11. הסינגל הראשון של הלהקה "Market Square Heroes" שוחרר בשנת 1982, כאשר השיר "Grendel" מופיע כבי סייד.


12. את החומר לאלבום הראשון כתבה הלהקה במהלך ההופעות הרבות שערכה. האלבום "Script for a Jester's Tear" ששוחרר במרץ 1983 זכה לביקורות מהללות והלהקה קיבלה את הקרדיט כאחראית להחייאת ז'אנר הפרוגרסיב שהלך וגווע במחצית השניה של שנות השבעים.


13. ההשוואה לג'נסיס ולניסיון להישמע כמו Peter Gabriel, היתה בלתי נמנעת במיוחד לאור העובדה שפיש נהג להתאפר, להתחפש ולהציג את השירים בצורה תיאטרלית, כמו לדוגמא בשיר "Forgotten Sons" בו נהג פיש להתחפש לחייל.


14. עם זאת סגנון השירה של פיש היה שונה וייחודי, מעין שילוב של הרכות של Peter Gabriel עם החוצפה והפראות של Roger Daltrey, עם השפעות של פיטר האמיל.


15. הפריצה הגדולה של הלהקה למיינסטרים הגיעה עם האלבום הקונספט "Misplaced Childhood" משנת 1985, אלבומה השלישי של הלהקה, אשר כלל בין היתר את הלהיט "Kayleigh".


16. בשנת 1986 התארח פיש בשיר "Shortcut to Somewhere" מהאלבום "Soundtracks" של הקלידן Tony Banks. מדובר באלבום אוסף של קטעים שבנקס כתב לשני סרטים.


17. הפופולריות של הלהקה הלכה וגברה עם צאת האלבום הרביעי "Clutching at Straws" שיצא בשנת 1987, אך באותו זמן החלו חיכוכים הקשורים לכיוון המוזיקלי בו הלהקה תמשיך את דרכה, כמו גם חיכוכים בנשאים כספיים ובעיקר תרעומת של פיש על מנהל הלהקה שלטענתו גזר קופון גדול מידי מרווחי הלהקה.


18. החיכוכים הובילו לעזיבתו של פיש, בעיקר לאור העובדה שהלהקה תמכה במנהל.


19. הופעתו האחרונה עם הלהקה היתה ב- "Craigtoun Country Park" ב- 23 ליולי 1988.


20. בשנת 1990 פצח פיש בקריירת הסולו שלו עם האלבום המצוין "Vigil in a Wilderness of Mirrors". כבר באלבום זה ניכר השינוי בקו המוזיקלי לעומת מריליון, כאשר פיש משלב השפעות של מוזיקה קלטית, פולק, פופ והארד רוק.


21. מעניין לציין שהשיר "View From The Hill" מתוך האלבום נכתב יחד עם גיטריסט "איירון מיידן" Janick Gers, אשר גם מנגן בו.


22. בשנת 1991 התארח פיש בשני שירים מהאלבום Still של הקלידן Tony Banks. הפעם הוא גם כתב יחד עם בנק את אחד השירים - "Another Murder of a Day".


23. אלבומו השני של פיש "Internal Exile" שיצא בשנת 1991 העמיק את ההשפעות הקלטיות על המוזיקה מתוכו, כפי שגם מסגירה עטיפת האלבום.


24. בשיר "Internal Exile" מתוכו מביע פיש את גאוותו במולדתו – סקוטלנד ואת שאיפתו העזה לעצמאותה.


25. אלבומו השלישי "Songs from the Mirror" היה אלבום קאברים בו הביע מחווה לאומנים שהשפיעו עליו כמו "ג'נסיס", דיוויד בואי, "מודי בלוז", "פינק פלויד", ה"קינקס", "טי רקס" ועוד.


26. עד היום שחרר פיש במסגרת קריירת הסולו שלו 11 אלבומי אולפן. אלבומו האחרון הכפול והמצוין "Weltschmerz" שוחרר בספטמבר 2020.


27. בשנת 2008 החל פיש להגיש תוכנית רדיו שבועית שם "Fish on Friday", בתחנת הרדיו "Planet Rock". כשהתחנה נקלעה לקשיים כלכליים הוא רכש אותה יחד עם Tony Iommi, Ian Anderson ו- Gary Moore.


28. במקביל לקריירה המוזיקלית לפיש קריירת משחק בסדרות טלוויזיה.

(Photo: Daily Mail)


29. לא הרבה יודעים אבל הקריירה הזאת הייתה אומרה להתחיל בשנת 1986 אז קיבל פיש הצעה לתפקיד בסרט "Highlander" (איש הנצח) בו שיחקו כריסטופר למברט ושון קונרי. "מרילייון" היתה אמורה גם להשתתף בפסקול הסרט, אך מריליון ופיש סירבו להצעות, מה שהוביל לכך שלהקת קווין השתתפה בפסקול.


30. פיש נישא שלוש פעמים. אשתו הראשונה – הדוגמנית הגרמניה Tamara Nowy מופיע בוידאו קליפים לשירים "Kayleigh", "Lady Nina" ו- "A Gentleman's Excuse Me".


קישור לאלבום אוסף מקריירת הסולו שלו: כאן.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page